Milloin sikiöseulonnan vastaukset (Helsinki)??

  • Viestiketjun aloittaja vierailija234
  • Ensimmäinen viesti
vierailija234
Kävin verikokeissa 2vk ennen ultraa, mutta yllätyksekseni ultrassa ei kerrottkuaan lopullisia riskilukuja, vaan ne tulee joskus postissa... Aiemmin kun emme asuneet Helsingissä vastaukset sai samalla käynnillä kun hoitaja syötti niskaturvotuksen ohjelmaan missä verikokeet olivat jo. Onko kenelläkään kokemusta siitä kauanko Helsingissä menee saada tämä riskiluku? Puhuttiin parista viikosta tai viimeistään neuvolassa (siihen neljä viikkoa....) mutta en ymmärrä mikä siinä voi kestää kun viimeksi ne tulivat minuutissa... Varmasti täällä on joku muu Helsingistä joka vastauksia on saanut postitse/omapostin kautta? :)
 
vierailija234
Omakannassa näkynyt pari tuntia ultrasta
Ei siellä Kannassa ole mitään... Mistä siellä pitäisi katsoa? Katsoin ”terveystiedot” mistä näkyy kaikki käynnit julkisella ja katsoin sen eilisen käynnin missä lukee vain ”kaikukuvauksella tehty sikiötutkimus” tai jotain vastaavaa, ei mitään riskulukuja. Eli vain sen että ultra tehty piste. Verikokeen tulokset tulivat Kantaan samana päivänä, mutta en osaa niitä tulkita, ei ole viitearvoja PAPP-a:lle ja hcgbv:lle... Ja toki muutenkin toivoisin sen oikean riskiluvun eikä omaa tulkintaa :D

Hoitaja puhui ”omaPostista” ja kävin sinnekin rekisteröitymässä mutta ei sinne mitään ole tullut vielä ainakaan. Sanoin että tiedän Kanta.fi mutta omaposti ei ole tuttu, niin hän sanoi vain että katso omaposti netistä, ihan kuin Kantaan ei siis tule riskilukuja....?? Minä vuonna te siis olette saaneet vastaukset sinne Kantaan, ihan nyt vai....? En ymmärrä.

Mutta mistä Kannasta pitäisi tarkalleen katsoa?
 
Mulla jo aikaa tästä kun 2017, enkä kyllä tuolta kannasta enää äsken sitä löytänyt, vaikka ihan 100% varma olen että sieltä ne tulokset luin ennen kuin tuli viikon päästä postitse kirjeellä. Eli enpä osaakkaan auttaa mistä sieltä löytyisi
 
vierailija234
Riskiluvut on siellä samassa listassa missä ne labratulokset on. Jossain kohdassa lukee T18 ja joku suhdeluku ja sit downin myös.
Okei Kiitos vibkiatä! Katsoin sen koko labralistan mielestäni tunti sitten eikä mikään ollut päivittynyt.... Nyt en pääse ollenkaan kantaan, en ymmärrä. Kun menen ”kirjaudu sisään” niin tulee Kannan sivu missä lukee ”
Hakemaasi sivua ei löydy.
Palaa omakantaan” mutta linkki ei toimi. Hitto että ärsyttää!

Voikohan vastausten viivästyminen oikeasti viitata poikkeamiin, sillä niskapoimu oli 1,9 (eli normaalin rajoissa?) ja verikokeet PAPP-a joku 700 ja hcgbv joku 70 viikolla 10+0. Käsitin jostain lähteestä että ne on normaalit, mutta enpä tiedä. Haluaisin jo tietää....lapsettomuutta ja keskenmenoja takana mikä ehkä lisää tätä stressiä ;)
 
vierailija234
Koska sulla se ultra oli?
Mulle sanottiin, että n. Päivässä tulee soitto jos on suurentunut riski ja jos ei mitään niin postissa tulee tieto.
Eilen heti aamusta. Luin useammasta paikasta että tieto tulee käytännössä samana päivänä... Pääsin Kantaan eikä siellä labroissakaan mitään riskilukuja. Näen nyt että ne on pyydetty lähetteessä ”down-risuh” ”Tr18-risuh” tms mutta tuloksissa niitä ei näy. Viimeksi päivitetty kuukausi sitten.
Jos voisi luottaa että olisivat soittaneet jos jotain...
 
vierailija234
Löysinpäs, tässä kuvakaappaus, jos edes jollain tapaa auttaa
Hei kiitos paljon! Mulla on nuo samat tehty tuohon u-kemseul asti, loput on vielä alhaalla otsikon ”pyydetty” alla.... Eli nuo risuh-luvut mm, niistä ei vielä tuloksia.

Olipa sulla hyvät riskit :) Mulla ainakin NT enemmän kuin sulla (1,9) ja papp-a tuplasti korkeampi, mutta se oli sulla taas vähän matala... Vaikea päätellä itse :D Tulisipa ne nyt jonnekin ne tulokset....!
 
vierailija234
Näitä lukuja ei kannata verrata, ymmärtääkseni niissä huomioidaan äidin ikä (oisko raskauden kesto) jne. Et voi hyvinkin heitellä nuo.
Joo, toki, tavallaan käsittääkseni vain ikä jää noiden ulkopuolelle :) Mutta PAPP-a:n MOM luvusta voi päätellä että se oli sulla vähän matala, en sitten tiedä tarkalleen miten paljon, mulla kuitenkin jopa tupla. HCG:n mom-lukua ei tuossa näy mutta sen pitäisi mulla olla täysin normaali viikkoihin verrattuna, mitä löysin HUSin käyristä. Sitten riippuu miten paljon mun ikä huonontaa siis lisäksi. Kuten sanoit, vaikeaa ;)
 
Mulla oli molemmat MoM arvot ihan päin honkia (”pitäisi” siis olla mahdollisimman lähellä 1, mulla oli toinen jotain yli 3 ja toinen 0,5 tms), mutta riskiluvut 1:3300, 1:100000 ja 1:100000. Eli et pelkästään niilläkään saa suoraan vastausta :) soita neuvolaan, meillä TAYSin piirissä saatiin tulokset heti ultrassa mutta tiedot meni Myös neuvolaan :)
 
vierailija
Mulla oli molemmat MoM arvot ihan päin honkia (”pitäisi” siis olla mahdollisimman lähellä 1, mulla oli toinen jotain yli 3 ja toinen 0,5 tms), mutta riskiluvut 1:3300, 1:100000 ja 1:100000. Eli et pelkästään niilläkään saa suoraan vastausta soita neuvolaan, meillä TAYSin piirissä saatiin tulokset heti ultrassa mutta tiedot meni Myös neuvolaan
No Sepäs jännää :D Ehkä sulla sitten tosi nuori ikä tms ;) Sen tiedän että toisinpäin se on huono juttu ja toisin ei niinkään (siis papp-a se korkea vai HCG se korkea), ilmeisesti sulla just niinpäin ettei haittaa. En jaksa tätä odotusta, edelleenkään ei mitään tietoa missään netissä eikä puhelinsoittoa. Toki tässä 6kk aikaa vielä odotella mutta ärsyttää kun tietää että muut saavat nämä heti ja odotin saavani ultrakäynnillä kuten viimeksi :(
 
vierailija234
Noh nyt sain sen kirjeen Omapostiin, mutta siinä lukee vain että ei suurentunutta riskiä Downin Syndroomalle... Olenko käsittänyt väärin että siinä testataan trisomiat 13, 18 ja 21...?? Testataanko vain siis yhtä, eli sitä lievintä noista, Downia? Vai tuleeko jokaisesta oma kirje? Verkossa on tosi oudosti selitetty että testataan kromosomivirheitä ja tavallisin on Downs. Eli mitä muuta testataan..? Eniten kiinnostaa ne muut trisomiat, jotka ovat paljon vakavampia :(
 
Ekasta ei ollut vielä tuota kantaa olemassa, seuraavista luki nuo riski luvut siellä jo, eikä ollut kohonnut. En ole oikeasti varma/muista mitä niistä muista syndroomista nyt luki mutta neuvolassa sanottiin ettei seuloissa mitään ongelmaa ja ymmärsin että trisomiat 13, 18 ja 21 testataan
 
vierailija234
Ekasta ei ollut vielä tuota kantaa olemassa, seuraavista luki nuo riski luvut siellä jo, eikä ollut kohonnut. En ole oikeasti varma/muista mitä niistä muista syndroomista nyt luki mutta neuvolassa sanottiin ettei seuloissa mitään ongelmaa ja ymmärsin että trisomiat 13, 18 ja 21 testataan
No samaa minäkin olin ymmärtänyt, että nuo kolme testataan. Kirjeessä lukee selkeästi että tämä tulos koskee vain Down-riskiä.
 
vierailija234
Mulla luki T21 ja T18. Tuosta T13 ei ollut mitään, eli sitä ei kai testattu. Muistaakseni tuli vaan kirje kotiin ettei suurentunutta riskiä kumpaankaan.
Missä nämä T18 ja T21 siis luki, kirjeessä joka tuli kotiin..? Mulla vain suomeksi kirjoitettu että ei suurentunutta riskiä Downille, onnea raskauteen, piste. Silti ainakin T18 on erikseen mainittu lähetteen pyynnössä ainakin Kannassa. Siis niin ihmeellisen sekava tämä koko homma :D
 
Missä nämä T18 ja T21 siis luki, kirjeessä joka tuli kotiin..? Mulla vain suomeksi kirjoitettu että ei suurentunutta riskiä Downille, onnea raskauteen, piste. Silti ainakin T18 on erikseen mainittu lähetteen pyynnössä ainakin Kannassa. Siis niin ihmeellisen sekava tämä koko homma
Muistaakseni suunnilleen näin luki, eli varmaan joku yleiskirje, jos ei mitään poikeavaa
 
vierailija234
Muistaakseni suunnilleen näin luki, eli varmaan joku yleiskirje, jos ei mitään poikeavaa
Niin voisiko olla niin tyhmästi hoidettu että käytetään kymmenen vuotta vanhaa kirjettä, jolloin ei vielä testattu trisomiaa18...? Siinä vielä erikseen toistetaan että Tämä tulos koskaa ainoastaan Downin syndrooman riskiä. Vai koskeeko myös T18...?
 

Yhteistyössä