Milloin saa istuttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meme72
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

meme72

Jäsen
02.08.2007
199
0
16
Meillä on just 4 kk täyttävä vesseli, joka punkaa itseään väkisin istualleen sitterissä ja kun käsistä ottaa kiinni, nostaa itsensä istumaan makuultakin. Sama meininki hänellä on sylissäkin, aina vaan pitäisi päästä pystyasentoon. Minkä ikäisenä vauvaa saa pitää esim sylissä istumassa ihan oikeassa istumasennossa? Tähän asiaan en ole mistään oikein saanut vastausta: Maalaisjärkeni sanoo, että jos poika itse itseään istumaan ponnaa, eikös sitä silloin siihen olisi jo valmis?! Milloin siis teidän vauvat ovat alkaneet istumaan?

Mun mielestä silloin saa istuttaa ihan rauhassa kun lapsi itse nousee stuma-asentoon.

Meillä tyttöä alettiin (sylissä! ) istuttamaan n.4kk iässä, mutta tosi pieniä hetkiä. Siitä se aika pikku hiljaa pidentyi ja tyttö "jäi" ihan luonnollisesti sylissä istuma-asentoon. Nykyään istuu aina sylissä, sekä lattialla (+ syöttötuoli ja sitteri ) ikää 7kk.

sanotaan et puoli vuotiaana sais istuttaa, mut monestihan ne jo pönkää ylös päin aikasemmin. kyl mä kuopusta istutin aikasemmin, en lattialla mut sylissä lyhyitä aikoja tai et se istu ja nojas muhun mut yritin kyl välttää ettei paino ois kokonaan vauvan selällä.

Eilen kysyin asiasta lastenlääkäriltä ja hän sanoi, että silloin saa istuttaa kun vauva itse haluaa. Eli jos pönkää koko ajan ylös kuten meidän 4 kk:n ikäinen poitsu, niin saa ihan huoletta istuttaa sylissä!

Meillä istui sylissä jo 2 kk iässä. Ollut todella jäntevä aina. Joten se riippuu lapsesta. 5 kk iästä oltu rattaissa ja syöttötuolissa, hyppykeinussa sekä bumbossa että kävelytuolissa. :) Ikää nyt 6 kk ja osaa istua jo hiukan ilman tukea.

Meillä kanssa pöngännyt itse istumaan jo 2 kk vanhana. Nyt 3 kk annetaan istua välillä pieniä hetkiä selkä hyvin tuettuna. Hirvittää kyllä vähän. Mutta toisaalta ihan itse haluaa, joten ajattelin sen olevan ihan ok.

Meidän poika on tänään 4 kk ja aloitti ylös pönkäämisen vajaa vko sitten. Ollaan nyt annettu istua hetken käsistä kiinni pitäen kun on ylös punnertanut, ja sylissä joko selkä tuettuna itseä vasten tai sitten rinnan alta kiinni pitäen kun poika kurkottelee etunojassa tavaroita pöydältä. Selkä vaikuttaa jo yllättävän suoralta, mutta en ole vielä uskaltanut edes ajatella syöttötuolissa tms. istumista.

Mitä haittaa siitä voi olla, jos istuuttaa "liian aikaisin"? Meillä neiti on kingennyt istumaan jo varmaan 2kk iästä (ei millään malttanut esim. kölliä äidin mahaa vasten) ja alkoi pelottamaan, että mitä vaurioita ollaan saatu aikaan :/ Nyt tyttö 4,5kk ja jatkuvasti pitäisi saada istua sylissä! Meilläkin on tyttö ollut tosi jäntevä alusta saakka ja motorisesti tosi kehittynyt koko ajan.

Meillä neuvolatäti nauroi kun kysyin aikoinaan istuttamisesta (vauva nyt 8kk). Sanoi että kaikki kysyvät tätä, ja että vauva ei voi oikein huonosti sylissä olla, eli ei tarvi miettiä istumisasentoa sylissä.

mun tulkinta asiasta on että sylissä omaa kehoa vasten voi istuttaa ihan pientäkin. sit kun selkä on suoristunut (neuvolassa sanotaan, yleensä 5-6kk) voi istuttaa syötön ajan syöttötuolissa ja lyhyitä aikoja muuallakin mutta vasta kun lapsi itse nousee istuma-asentoon voi häntä istuttaa lattialla pitempiä aikoja. vaikka tokihan monilla vauvat osais istua lattialla jo 6kk:n iässä niin käsittääkseni selälle olis paras et ei vielä liikaa istuis ilman tukea.

ja sit semmonen pointti kans et jos istuttaa lattialla liian pienenä (siis ennen ku oppii itse nouseen istumaan) voi liikkeelle lähtö hidastua ku siinä on niin kiva olla ja leikkiä ettei ole tarvetta lähteä minnekään.

meillä tyttö punki itseään istumaan sylissä 2kk lähtien.4kk annoin istua ja tuin vähän.5kk istui tuetta lattialla kun siihen laittoi ja silloin sit laitettiin myös syöttötuoliin

Meilläkin ähelletään itseä kovasti jo pystyyn ja ikää on 2½ kk.
Eipä sitä oikein toista voi väkisin nurinkaan mennä työntämään ku haluaa niin kovin päästä pystyyn =). Tosin kovin on myös jäntevä ja iso lapsi kyseessä (2kk neuvolassa oli 7 kg), joten saattaapi silläki olla jotain tekemistä asian kanssa.

me mentiin ihan maalaisjärjellä, vauva on istunut sylissä aina silloin tällöin ihan 2kk saakka jos on sellainen tilanne ollut. Tai siis että koskaan ei oo vaihdettu syliasentoa ajatuksella "oho nyt se on vähän kuin istuma-asennossa". Heti kun istua halusi enemmän kuin maata niin vaihdettiin koppaosa rattaisiin, olisko ollut joskus 4,5kk iässä,tosin tyyny selän takana.

Ilman tukea ei olisi istuma-asennossa edes pysynyt ennenkuin vasta nyt kun osaa istua, joten sitä en edes ihan ymmärrä että miten voi istuttaa vauvaa ilman tukea jos hän ei vielä osaa. Meillä ainakin jos joskus vahingossa kaatunut istuma-asentoon ennenkuin osasi istua niin kellahti siitä heti makuulleen. Oppi siis seisomaan tukea vasten ennenkuin osasi istua =)

Tällä hetkellä vähän vajaa 7kk ja vasta äsken ostettu syöttötuoli, sitä ennen istutettiin sitterissä.

Yhteistyössä