Milloin raskaus alkaa näkyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onnellinen, äskettäin plussannut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onnellinen, äskettäin plussannut

Vieras
Milloin raskaus alkaa näkyä?
Äidit ja tulevat äidit. kuinka pian ystävät ja tuttavat ovat alkaneet mittailemaan silmillään vyötäröänne ja kyselemään onko pullat uunissa? Olettako saaneet vaalia suloista salaisuuttanne useita viikkoja vai jopa jokusen kuukauden?

Mä olen normaalivartaloinen, en hoikka mutten pulskakaan. :) Mulla alkoi kunnolla näkymään ulospäin siinä rv 18 tienoilla. Niihin aikoihin siirryin äitiyshousuihin. Sitä ennen pystyin käyttämään vielä omia matalavyötäröisiä housujanikin. Ja toki vatsa pullotti jo ennen tuota, mutta silloin se pullahti kunnolla esiin niin, että ihmiset varmaan tajusivat minun olevan raskaana enkä lihonnut. Muistan, että alussa toivoi raskauden näkyvän pian, ja ärsytti kun siihen menikin niin kauan!

Maha voipi pysyä piilossa erittäin pitkäänkin, itse ilmotin töissä raskaudesta rv20 ja kaikki oli että häh? Ei siis näkynyt yhtään siinä vaiheessa. Mulla taaksepäin voimakkaasti kallistunut kohtu eli kaiketi kohtu venyi 'sisäänpäin' ensi. en ole lihava mutta pitkä enkä mikään erityisen siro ihminen, joten en loppuvaiheessakaan ollut mitenkään pullahtanut vaan tosi pieni oli vatsa ulospäin. Omilla housuilla meni koko raskaus kun vähän löyhäsi kumihauha vyötäröitä. farkut ym. joustamattomat normihousut eivät tietenkään olisi käyneet.

Mulla vatsa alkoi näkyä vasta n. viikolla 30, ilmeisesti pitkä selkä, n. 10 liikakiloa ja ehkä se taaksepäin kallistunut kohtukin vaikuttivat asiaan.

Enivei, tosi yksilöllistä se on miten maha alkaa näkymään, ensisynnyttäjillä on yleensä pienempi. Erikokoisia mahoja voi käydä ihmettelemässä vaikka helistimen keskustelupalstalla, aivan uskomatonta miten erikokoisia mahat ovat!
http://www.helistin.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=39050

Voidaanhan sitä raskautta muistakin merkeistä ruveta arvelemaan, aamupahoinvointi, neuvolakäynnit, kalpeus tms.

Mulla alkoi eka raskaus näkyä n. viikolla 16, tokan raskauden saattoi ehkä havaita jo vähän aikaisemminkin - vatsa pullahti selvästi nopeammin esiin. Riippuu katsojan tarkkasilmäisyydestä :) Mulla myös rinnat ovat kasvaneet aika lailla molemmissa raskauksissa (ehkä joskus viikkojen 15-20 aikana?), joten jokuhan voi huomata senkin ;) Työkaverit arvasivat siitä, kun kävin jatkuvasti oksentamassa viikkojen 8-14 aikana.

Riippuu todella paljon äidin ruumiinrakenteesta - itse olen lyhyt ja kohtu on selvästi edessä. Se, koska muut sen huomaavat, riippuu myös siitä, millaisia vaatteita käyttää! Väljiä tunikoita vai masua korostavia äitiyspaitoja jne.

Alkuperäinen kirjoittaja ei välttämättä vatsasta:
Mulla vatsa alkoi näkyä vasta n. viikolla 30, ilmeisesti pitkä selkä, n. 10 liikakiloa ja ehkä se taaksepäin kallistunut kohtukin vaikuttivat asiaan.

Enivei, tosi yksilöllistä se on miten maha alkaa näkymään, ensisynnyttäjillä on yleensä pienempi. Erikokoisia mahoja voi käydä ihmettelemässä vaikka helistimen keskustelupalstalla, aivan uskomatonta miten erikokoisia mahat ovat!
http://www.helistin.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=39050

Voidaanhan sitä raskautta muistakin merkeistä ruveta arvelemaan, aamupahoinvointi, neuvolakäynnit, kalpeus tms.

Kiitos tuo oli tosi kiva linkki. Näköjään niitä mahoja on monen kokoisia vaikka ovat sanoilla viikoilla. Saa nähdä mitä tuleva tuo tullessaan. Yksi yksityinen gyne sanoi mulle aikanaan että mulla on taaksepäin kallistunut kohtu. Toinen sanoin seuraavana vuonna, että eteenpäin. Kohta se nähdään kumpi puhui totta.

Itse olen suht normaalivartaloinen, ja ennen raskauksia maha on ollut ihan kiva pyykkilauta. Ekassa raskaudessa joskus viikolla 13 multa kysyi ensimmäinen että odotanko vauvaa. Sitten n. vuosi ekasta synnytyksestä kun aloin odottaa toista, yksi tuttuni huomasi jo viikolla 8 tai siinä main että ihan ku maha pullottais eikä vaan liiasta syömisestä ;) Mutta kehtasi kysyä asiaa vasta rv 10, näkyi siis aika aikasin jo. No, normaalisti mulla ei oo mikään iso maha, sen saan pidettyä timminä (sitä en tiedä miten sitten käy kun toinen lapsi on pullautettu pihalle...) läskit kertyy ihan muualle. Ja sitä en tiedä mihin suuntaan kallistunut kohtu mulla on, tällä hetkellä ainakin vahvasti eteenpäin!! ;D (rv 37)

Mulla myös näkyy jo aikaisin, vaikka olenkin ensisynnyttäjä. Muutama työkaveri on huomannut töissä vaikka meillä onkin työvaatteet, jotka eivät todellakaan ole vartalonmyötäiset! Ensimmäinen kysyi rv 10+6, huomasi alavatsan pyöristyneen. Nyt menossa rv 14+, eikä siviilivaatteissa asiasta ole epäilystä. Painoa on kuitenkin tullut alusta vasta 1.5kg. Samalla tavalla kuin edellisellä, normaalisti maha on timmi ja ylimääräiset kertyy alemmas. Siksi pyöristyvä maha herättää tuttujen huomion ;)

Tosi aikasin mulla alkoi näkymään. Varmaan joskus viikolla 10 jo pömpötti. Olen hoikka ja en mikään tappi (170cm). Luulen että se on ruumiinrakenteesta kiinni. Mulla kun tuo maha on aina pömpöttänyt senkin jälkeen jos on syönyt paljon :) Ensimmäistä odotan siis ja nyt 18. viikolla. Paino ei ole noussut yhtään alusta...

Mulla taaksepäin kallistunut kohtu sekä muutama ylikilo. Maha alkoi näkyä rv 20 eteenpäin, mut vielä viikkoa ennen ä-loman alkamista mun miespuoliset työkaverit luuli, että olen vaan vähän lihonut - eivät siis olleet tienneet mun olevan raskaana.

Yhteistyössä