Milloin raskaudesta "pitää" kertoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "punkero"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"punkero"

Vieras
Vetäisittekö herneet nenuun, jos hyvä ystävänne kertoisi raskaudesta vasta vähän ennen laskettua aikaa? Milloin raskaudesta pitäisi kertoa? Itse joskus loukkaannuin, kun paras ystäväni ilmoitti olevansa viikolla 36. Oltiin tavattu raskauden puoliväliin asti ja sen jälkeen oltiin vain puhelin- ja mailiyhteyksissä. Nyt kohdalleni kävi niin, että eräs ystävä suuttui, kun kerroin raskaudestani "vasta" viikolla 23. Huoh. Mikä etiketti näissä asioissa siis on?

no eihän siitä ole pakko kertoa ikinä jos ei halua.. mun yks kaverikin sai tietää veljensä tyttöystävän raskaudesta vasta kun veli soitti että tyttö syntyi.. :D oli siis nähnyt heitä mutta sen tyttöystävän mahaa ei huomannut päällepäin kun oli pyylevä muutenki

Silloin kun siltä tuntuu. Mä kerroin heti plussattuani ja mulle se oli oikea aika kertoa kaikille raskaudesta. En mä loukkaantuisi vaikka joku kertoisi vasta loppupuolella jos osaa hyvin peittää raskauden :) Jokaisen oma asia milloin kertoo.

Minä kerroin mun vanhemmille viikon 20 jälkeen kun tiedettiin sukupuoli, anopille kerrottiin (tai anoppi itte huomas) joskus viikon 35 tienoolla ja appiukolle kerrottiin vasta viikolla 38. Parhaalle kaverille kerroin 5+5 viikolla kun plussasin. Eli ei siihen taida mitään etikettiä olla, sitten kun tuntuu hyvältä!

Tokihan se on jokaisen oma asia kertooko ja milloin, mutta itse pitäisin sellaista "hyvää" ystävyyttä vähän outona, jos raskaus salataan viime metreille saakka.

jokainen kertoo,kun siltä tuntuu.itse oon kertonu esikoisesta heti kun plussasin ja kuopuksesta kun oli ollut np.ultra.en vois kuvitella loukkaantuvani jos joku kaveri ei kertois raskaudesta..mutta aina ovat kertoneet plussattuaan:)

Minunkin mielestä on jokaisen oma asia milloin kertoo, mutta täytyy myöntää, että mua vähän ihmetytti, kun eräs ystäväni kertoi omasta raskaudestaan vasta sitten kun olin itse kertonut hänelle että olen raskaana. Minä olin silloin muistaakseni rv13 ja hän rv18-19... Jäin miettimään, että olikohan hän aikonut kertoa mulle ollenkaan?!

Työnantajalle pitää kertoa viimeistään 2 kk ennen ä-lomalle jäämistä. Muuten ei ole mitään sääntöjä, milloin pitää kenellekin kertoa. Jokainen omien tuntemusten mukaan, ei siinä ole kenelläkään nokan koputtamista.

Kerroin äidilleni ja avopuolisolleni heti kun plussasin, tosin vasta kun olin varmistanut asian vielä uudelleen muutaman päivän päästä...isälle ja veljille sekä miehen perheelle sitten ihan pian sen jälkeen. Sen sijaan suku sai odotella uutista vielä paljon kauemmin, en muista nyt tarkkaan mutta ainakin ylitettiin se 12 viikon rajapyykki ennen kuin ensimmäinenkään sukulainen omien perheiden uökopuolelta kuuli asiasta. Ehkä viikolla 15? Nyt on huomenna vko 23 ihan lähiaikoina kertonu osalle kavereista.

Minä olen kertonut joillekin pian plussasta, joillekin np-ultran jälkeen, joillekin r-ultran jälkeen, joillekin loppuraskaudessa, ja joillekin vasta vauvan synnyttyä, ja eri aikoihin eri raskauksissa. Voi kertoa sitten kun itse haluaa. Minä tykkään pitää salaisuutta mahdollisimman kauan, mutta tykkään, että muut kertovat mahdollisimman aikaisin omasta raskaudestaan. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Näin meillä :);23557655:
Kerroin äidilleni ja avopuolisolleni heti kun plussasin, tosin vasta kun olin varmistanut asian vielä uudelleen muutaman päivän päästä...isälle ja veljille sekä miehen perheelle sitten ihan pian sen jälkeen. Sen sijaan suku sai odotella uutista vielä paljon kauemmin, en muista nyt tarkkaan mutta ainakin ylitettiin se 12 viikon rajapyykki ennen kuin ensimmäinenkään sukulainen omien perheiden uökopuolelta kuuli asiasta. Ehkä viikolla 15? Nyt on huomenna vko 23 ihan lähiaikoina kertonu osalle kavereista.

Oikeasti, avopuolisollekin vasta muutaman päivän päästä?? Oliko hän siis lapsen isä? Aika jännä valinta.

me kerrottiin ekana työnantajalle, eli 2kk ennenku jäin pois ja sitten vasta vanhemmille. Ei näkynyt raskaus vielä, jos ei osannut katsoa vaikken mikään iso olekaan. Muutamalle kaverille kerrottiin myös ja muut sai sitten tietää kun huomasivat. Useimmat saivat tietää kun tyttö oli jo syntynyt. Oli niin pieni maha. =)

Mie oon tykänny kans pitää asian omana tietonani, omana salaisuutenani:)

Tästä toisesta raskaudesta kerroin töissä rv18 siksi, et minua oltiin siirtämässä sellaisiin tehtäviin et olisin voinu tehdä niitä n. kuukauden jonka jälkeen olis taas pitäny vaihtaa hommia. Minusta se vaan oli reilua niin. Alunperin olin aatellu kertoa jotain 20+. Kavereille kerroin rv 20 jälkeen sitä mukaa ku niitä näin, en alkanu kelleen erikseen soitteleen asiasta. Perhe sai tietää aiemmin.

Mä kerroin keskimmäisestä muutamalle hyvälle ystävälle vasta kun lapsi syntyi. Oli monella tapaa riskiraskaus ja niille keitä ei välimatkan takia nähnyt raskausaikana jäi kertomatta, pelko vauvan menettämisestä oli loppuun asti niin vahva.
Jos joku suuttui niin ei ainakaan näyttänyt, en olisi kyllä kenenkään loukkaantumisia siinä tilanteessa enää jaksanutkaan.
Mun mielestä jokainen voi itse päättää milloin kertoo ja siitä ei saa suuttua.

Minulla olisi nyt tälläinen tilanne päällä. Pitäisi muutamalle parhaimmalle kaverille kertoa tulevasta vauvasta ja olen venyttänyt asiaa aika kauan. Nyt viikkoja on 18 ja jännittää oikein, edellisistä kun olen kertonut heti testattuani.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin meillä :);23558065:
Kyllä, odotin pari päivää ja kerroin kun olin aivan varma, siis uuden testin tehtyäni. En itse nähnyt syytä kertoa ennen sitä, varsinkin kun kyseessä on yllätysvauva. Perheen perustamisesta oli toki puhuttu ja haaveiltu.

Me ollaan aina miehen kanssa yhdessä testattu...

Yhteistyössä