Milloin pois häkkisängystä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiipii...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Esikoinen oli n. 1v mutta kakkonen nukkuu pinniksessä edelleen ja ikää nyt 1v6kk. Kolmas syntyy näinä päivinä ja on helpompaa kun kakkonen pysyy omassa sängyssään eikä pääse vaeltelemaan ympäriinsä. Sitten siirrän hänet pois kun ei enää pysy pinniksessä!

Lisäkysymys:miten siirto onnistui,jäikö itkemään uuteen sänkyyn,karkailiko,malttoiko rauhottua nukkumaan ja pitikö muuttaa iltarutiineja mitenkään?Meillä poika 2 v ja kohta siirto edessä.

Meillä siirryttiin muutama viikko sitten lastensänkyyn tytön ollessa 1v7kk.
"Hehkutin" asiaa tytölle ja yhdessä kasattiin sänky ja laitettiin samat lakanat ja pehmolelut kuin oli olleet pinnasängyssäkin...ekana (ja toisena ja vielä kolmantenakin) iltana minua jännitti ihan hirveästi, että miten jää sänkyyn josta kuitenkin tiesi itse pääsevänsä pois.
No, äidin ihmetykseksi kaikki meni ihan helposti! Tyytyväisenä jäi pupu kainalossa sänkyyn nukkumaan ja aamuisinkin huutelee mammaa tai pappaa eikä ainakaan TOISTAISEKSI ole lähtenyt vaeltelemaan. Aamuvenyttelyjen jälkeen kyllä nousee itse pois sängystä.
Vielä kun sen "ongelman" poistin, että pistin turvapehmusteita reunoille tarpeeksi ettei pää mene kylmälle reunalle tai käsi jää turvalaidan väliin, niin ei öisinkään ole tarvinnut niin usein käydä kääntämässä lasta.

meillä esikoinen reilu 1v. ja laakista jäi sänkyyn, ei tullut koskaan pois.
kakkonen oli noin 1,4kk (kolmas tulossa niin alettiin ajoissa opettaan kun tiedettiin että kakkonen on hankalampi) ja niin se todella oli!iltarutiinit säilytettiin samana ja ensimmäinen ja toinen ilta meni hyvin mutta sitten se alkoi. joka ilta huusi noin tunnin ja ravas pois sängystä joten koko ajan sai olla viemässä takaisin! sitten alkoi yöhuudot, heräs yöllä ja aloitti sen saman ravaamisen joten taas sai ravata yöllä olla viemässä takaisin koska me päätettiin että ei ruveta viereen ottaan kun sit esikoinenkin olis halunnut tulla! saattoi öisin huutaa noin parikin tuntia. onneks ruvettiin ajoissa opettaan kun laskettuun on 8 vk jäljellä ja nyt viimeiset 3vk on yöt jälleen mennyt heräämättä joten kyllä niitä valvomisia kesti ainakin 3kk.
tosin meillä tyttö muutenkin on ollut vähä sellainen valvottaja ja muuten herkkä reagoimaan kaikkeen.
toivottavasti teillä menee paremmin, (ja harva lapsi kai edes on näin "vaikea" mitä meidän pikku neiti.nyt hyvä mieli ku
"opetus on ohi" ja neiti nukkuu omas sängys ja nukahtaa sinne illalla hyvin.

tsemppiä kovasti!!

Ihan tietämättömyyttäni kyselen, että miksi lapsi pitää siirtää pois pinnasängystä (jos vielä mahtuu sinne etc.)? Siis mitä etuja? Ja mitä haittoja jos nukkuu pitkään pinniksessä? Meillä 1 v 5 kk tyttö nukkuu tyytyväisenä omassaan eikä pyri pois.

Jaa-a, ihan hyvä kysymys Aioli :)
No, meillä se nyt oli vaan, että vaihdettiin sänkyä kun se kuitenkin joskus pitää tehdä...ei sen ihmeämpää eikä siinä kai mitään etuja/haittoja ole. Ainoa mitä keksin on, että ei tarvitse nostella pois sängystä kun kulkee itse...

Meillä on molemmat ipanat siirretty lastensänkyyn n. 2-vuotiaina. Siirrot onnistuneet hyvin. Lähes kaikille lapsille tulee käsittääkseni jonkinasteinen vaelteluvaihe, iät vaan vaihtelee.

Syistä: Esikoinen siirtyi ennen vauvan syntymää, syyn varmaan kaikki ymmärtävät =D Kuopus siirtyi alkukesästä ilman mitään sen suurempaa syytä. Suurin pelko aina ollut että lapsi tulee sieltä pinniksestä reunan yli ja loukkaa. Toisaalta on kiva kun pääsee sängystä itse pois. Eli siitä lastensängystä siis. Luulisin että esikoislapsen siirtämisellä ei ole mitään kiirettä (paitsi jos perheenlisäystä on tulossa) mutta kun lapsia tulee enemmän niin ne haluavat matkia isompiaan. Isoon sänkyyn, pois syöttötuolista, kiivetä korkeammalle, keinua "isojen" keinussa aina vaan kovempaa jne. Meidän kuopus oli ainakin niiiiiiin ylpeä kun pääsi isojen sänkyyn että meni alusta asti siihen itse ja alkoi nukkua =D

Meillä siirrettiin ihan siitä syystä, että pinniksen tila alkoi käydä ahtaaksi. Lisäksi sänky on aika vanha joten se kolisi ja narisi aina kun poika kääntyili joten koko porukka pienessä makuuhuoneessamme heräili ääniin. Ikää lapsella oli n 1v4kk kun siirsimme ja siitä saakka on siinä nukkunut poistulematta.

OK, mietin jo, että onko tässä taustalla joku filosofisempikin pointti, jota en taas vaan olisi hoksannut:-) Luulen, että pidän pinniksessä, kunnes rupeaa tulemaan väkisin yli laitojen. Kammottaa ajatuskin, että villikko täällä hiippailisi omia aikojaan yöllä tai aamusella tihutöissä, huh:-) Kerätköön nyt vielä järkeä pinnasängyssä. Meillä käytössä Stokken sänky, joka oli alkuun kehtokoossa, nyt taaperopinniksenä ja samasta sängystä saa myöhemmin vielä lastensängyn, joten luulisi lapsen tottuvan helposti siirtymiin, kun ei tarvitse kokonaan sänkyä vaihtaa.

Meillä tyttö nukkuu pinniksessä edelleen, ikää 2v 7kk. Toki laita on jo alhaalla. Mutta mahtuu sinne vielä hyvin. Ja muutenkin on sellainen pyörijä, että omasta mielestäni pinnis on "turvallisempi", koska "pieni" laita suojaa vielä putoamisilta. Toki nyt pääsee sängystä itse pois, kun laita on ala-asennossa. Tyttö myös nukkuu jonkin verran vielä meidän välissä.

En näe mitään kiirettä ostaa uutta sänkyä, koska kakkostakaan ei ole tulossa. Voi olla että 3 vuotis synttäreiden tienoissa ostetaan lastensänky, missä olisi vielä isohko laita. Jos sellaisia on. Sänky, kuin sänky oli siinä laidat tai ei. Samapa tuo, koska tytöllä ei ole omaa huonetta vaan nukkuu meidän makuuhuoneessa, ollaan tehty tytölle oma "puoli" makuuhuoneeseen. Sinne samaan paikkaan jossain vaiheessa ostetaan lastensäkykin. Onko niitä sellaisia missä on suht iso laita?

Alkuperäinen kirjoittaja Jeps vanhempi..:
Meillä tyttö nukkuu pinniksessä edelleen, ikää 2v 7kk. Toki laita on jo alhaalla. Mutta mahtuu sinne vielä hyvin. Ja muutenkin on sellainen pyörijä, että omasta mielestäni pinnis on "turvallisempi", koska "pieni" laita suojaa vielä putoamisilta. Toki nyt pääsee sängystä itse pois, kun laita on ala-asennossa. Tyttö myös nukkuu jonkin verran vielä meidän välissä.

En näe mitään kiirettä ostaa uutta sänkyä, koska kakkostakaan ei ole tulossa. Voi olla että 3 vuotis synttäreiden tienoissa ostetaan lastensänky, missä olisi vielä isohko laita. Jos sellaisia on. Sänky, kuin sänky oli siinä laidat tai ei. Samapa tuo, koska tytöllä ei ole omaa huonetta vaan nukkuu meidän makuuhuoneessa, ollaan tehty tytölle oma "puoli" makuuhuoneeseen. Sinne samaan paikkaan jossain vaiheessa ostetaan lastensäkykin. Onko niitä sellaisia missä on suht iso laita?

Meidän sänky on jatkettavaa mallia, nyt tietysti vielä pienimmässä mallissaan. Eli lähes koko sängyn pituudelta on laita, toisessa päässä 20cm pätkä tyhjää, jossa pidämme öisin estettä ettei pyöriväinen lapsi hupmsahda lattialle. Sänky on ostettu Cittarista ja monilla tutuilla samanlainen käytössä. Eli tässä sängyssä ainakin on iso laita. Sellaista sänkyä en olisi ostanut jossa olisi ollut vain pääpuolessa pikkuinen "este".

Yhteistyössä