milloin olisi hyvä hetki tulla raskaaksi?

olen siis 24 kuten tosta käyttäjätunnuksesta voi arvata. ensimmäinen opiskeluvuosi menossa, 2.5 jäljellä. tällä hetkellä mulla on hyvä työ jolla ansaitsen hyvin rahaa.

ajattelin että ekana opiskeluvuotena ei kannata tulla raskaaksi. eikä kesällä niin että seuraava lukuvuosi jää kesken. olisikohan hyvä suunitelma alkaa yrittää sitten ensi keväänä? ehtisin suorittaa toisen vuoden loppuun, sitten olisi vaan vuosi ja kolme kuukautta jäljellä eli ei niin paha?

joutuisin lopettamaan työt aika nopeasti sen jälkeen kun tulen raskaaksi (muuten voisi tulla keskenmeno kun on niin vaarallinen työ) niin siinä menisi kaikki lisätulot. ajattelin että jos nyt tähtään tohon ensivuoden alkuun niin voisin pistää säästötilille 100/150e (siis säästän kuitenkin suuriman osan palkasta mutta tykkään myös matkustaa ja vuokrakin pitää maksaa) niin vuodessa olisi ainakin 1200 jo säästössä. ei niin paljon mutta kyllä sillä saa jo pari vaippaa ainakin.

onko teidän mielestä hyvä suunnitelma?
 
Vauvan tekoa voi kyllä suunnitella etukäteen. En tiedä sinun historiasta ja perhetaustastasi enempää, joten vaikea kommentoida. Haluan vain sanoa sen, että yrittämiseen voi mennä vähän aikaa tai sitten kauan aikaa. Eli sitä ei oikeen voi etukäteen suunnitella. Jos omasta tilanteestaan haluaa vähän osviittaa, niin gynekologilla voi käydä tutkimuksissa esimerkiksi kierron puolivälin paikkeilla, jolloin hän voi tarkistaa tilanteen alakerrassasi. Tilanteesi tulisi tutkimuksessa olla luonnollinen eli hormonaalista ehkäisyä ei tulisi olla tai muutoinkaan käytössä hormonivalmisteita. Jos sinun sukusi naiset äidin puolelta (äiti, sisäresi, äitin äiti) ovat olleet hyvin hedelmällisiä, niin tämä saattaa antaa osviittaa sinustakin. Ei toki kerro koko totuutta, koska olet kuitenkin yksilö ja hedelmällisyyteen vaikuttaa niin moni asia. Ja sitten on toki vielä se miehenkin osuus, että on sielläkin kaikki kunnossa.

Itse olen sitä mieltä, että mikäli lapsi on toiveissa, niin sille on aina oikea aika tulla. Toki kannattaa laskeskella sen verran, että ei ole täysin ahdingossa taloudellisesti ja että molemmat vauvan tulevat vanhemmat (sinä ja miehesi) olette täysillä mukana ja sitoutuneita asiaan.

Jos sinä käyt nyt työssä niin kannattaa ottaa etukäteen jo selvää saamistasi (tai jos mies jää vanhempainvapaalle, niin hänen) vanhempainrahoista. Sillä pystyy suunnittelemaan asioita vuokrien yms suhteen etukäteen.
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Ehdottomasti samaa mieltä Helmin kanssa. Tämä kun ei ole mitään pizzan tilaamista tämä lapsen yrittäminen, koskaan ei voi tietää onnistuuko heti vai vasta joskus jopa paljon myöhemmin.

Olet toki vielä nuori, joten ikä ei tuo vielä omia haasteitaan. Itse aloin vähän vanhempana haaveilemaan lapsesta ja muistan miettineeni, että olisipa kiva jos tulisi kesävauva eikä missään nimessä esimerkiksi jouluvauva tai uuden vuoden vauva.
Tämä oli ensimmäinen asia mikä sitten yrityskuukausien myötä muuttui omassa mielessä täydelliseksi typeryydeksi, ja olisin ollut onnellinen plussan tullessa koska vaan kun yli vuosi oli yritetty luomuna.

Tuo lääkärissä käynti on hyvä idea. Yksityisellä esim saa kattavan kuukautiskierron kartoituksen tehtyä helposti koska vaan. Minulla siihen kuului erinäinen määrä ultrauksia eri vaiheissa kiertoa, verikokeita ja miehen spermanäytteen tutkiminen. Tähän meni noin 1,5 kuukautiskiertoa.
En tiedä yhtään miten helpolla tai nopeasti esim kunnallisella pääsee tällaiseen kierron kartoitukseen, jos ollenkaan.
 

Yhteistyössä