Milloin olette laittaneet potan pois käytöstä?

• Viestiketjun aloittaja joko pöntölle kokonaan
  • Ensimmäinen viesti
joko pöntölle kokonaan
Minun nelivuotias, joka haluaa edelleen käydä kotona potalla, vaikka käy ongelmitta pöntöllä kylässä ja päiväkodissa (pikkupöntöt siellä). Onkohan niin, että kannattais vaan ottaa potta pois käytöstä, taitaa olla "liian mukava", tuollainen selkänojallinen
Baby Björn?

Milloin teillä on potta lähtenyt pois?

Tarviiko teidän 4 vuotias pottaa esim lastenhoitohuoneissa?

Vierras
Meillä on ollu potta varalla suihkussa kun on vaan yksi vessa talossa niin ovat käyttäneet pottaa jos vessa on varattu. Säännönmukaiksesta käytöstä se on jäänyt pois 2-3 vuotiaana. Nyt on nuorin alkanut pottailrmaan niin nuo isommatkin välillä käyttää sitten pottaa. Kai tavan vuoksi.

"Susanna"
No siinä vaiheessa kun lapset on oppineet käymään pöntöllä, on haluttu kannustaa siihen että käydään siinä pöntöllä sitten kun kerta osataan eikä pitää pottaa lattialla että lapsi voisi kiukkupäivänä alkaa vääntämään siitä että haluaakin potalle eikä pöntölle..

3 v potta oli vielä olemassa mutta hyvin satunnaisesti käytti. Enemmän pönttöä. Lähti kokonaan kun oli sen 3v. Kävi julkisissa vessoissa jo 2v pöntölläkin joten koskaan se potta ei ollut kysymys ha ehto hädän tekemiselle.

Meillä
Meillä 4v kävi jo pitkään pöntöllä pissalla kotona ja kylässä. Paitsi "jännittävissä" paikoissa esim. juna, haluaa potalle. Suoli toimii vähän laiskasti, joten käy kakalla muutaman päivän välein. Pitkään hän halusi aina kakalle pikkupotalle (ei selkänojaa).

Sitten aloin puhumaan, että kun hän ei tarvitse itse pottaa, sen voisi antaa yhdelle tutulle pienelle pojalle. Jonkin ajan päästä viikko ennen lomaa sanoin, että kun hän käy pöntöllä kakalla lomaan asti, ostan hänelle sieltä lelun. Niinpä hän kävi pienentäjän avulla pöntöllä kakalla ja sai lelun. Loman jälkeen hän alkoi käymään pöntöllä kakalla ilman pienentäjää ja nyt teemme palkkioksi "läpyt" joka kakan jälkeen.

Cucu
Potta pois tuon ikäiseltä! Laitat vaan pois ja sanot että on jo niin iso ettei sitä enää tarvitse. Piste.
Toinen vaihtoehto on leperrellä jostain oravavauvoista jotka tarvitsivat pottaa enemmän kuin hän.
Meillä potta lähti 2v 3kk kun oppi pöntölle.

"Pöh"
Kakkaaminen kyykyssä on lapselle ja aikuiselle helpompaa, joten itse suosin myös siksi pottaa. Pöntöllä on liian suora istuma asento. Sekä oma lapseni oli niin lyhyt että pöntöllä keikkuminen näytti keikkumiselta. Pöntöllä käy muualla hyvin niin en näe ongelmaa. Jos potan tyhjentäminen on sinulle ok niin miksei antaisi siinä olla.

Huoh vaan
Esikoinen siirtyi pöntölle 4-vuotiaana. (Vielä 4-vuotissynttärien aikaan teki kaiken potalle) Kuopus katsoi esikoisesta mallia ja siirtyi pöntölle samaan aikaan, eli 2-vuotissynttäriensä tienoilla.

Minä en ymmärrä, miksi lapsia pitää hoputtaa luonnollisissa siirtymissä, varsinkin jos asia ei kosketa muita kuin äitiä ja isää, jotka sitä pottaa joutuivat pesemään. Potta on ergonomisempikin.

??????
[QUOTE="Pöh";30848359]Kakkaaminen kyykyssä on lapselle ja aikuiselle helpompaa, joten itse suosin myös siksi pottaa. Pöntöllä on liian suora istuma asento. Sekä oma lapseni oli niin lyhyt että pöntöllä keikkuminen näytti keikkumiselta. Pöntöllä käy muualla hyvin niin en näe ongelmaa. Jos potan tyhjentäminen on sinulle ok niin miksei antaisi siinä olla.[/QUOTE]

Siis käytkö sinä potalla kakalla?? Miten ne edes sinne mahtuu tai mitän edes mahdut istumaan potalla??

ddddd
Esikoinen siirtyi pöntölle 4-vuotiaana. (Vielä 4-vuotissynttärien aikaan teki kaiken potalle) Kuopus katsoi esikoisesta mallia ja siirtyi pöntölle samaan aikaan, eli 2-vuotissynttäriensä tienoilla.

Minä en ymmärrä, miksi lapsia pitää hoputtaa luonnollisissa siirtymissä, varsinkin jos asia ei kosketa muita kuin äitiä ja isää, jotka sitä pottaa joutuivat pesemään. Potta on ergonomisempikin.
Mites yleisissä vesoissa? Pitikö potta aina olla?

"ZXC"
Mä suosittelen sitä pienentäjän käyttöä ja niin aikaisesta kuin mahdollista. Ja kotona siihen mukaan "jalkajakkara", jottei tarvitse roikottaa jalkoja. Pienentäjää on mukavampi kuljetella reissulla kuin pottaa. Ja siitä ei sitten ole niin iso kynnys siirtyä pelkän pöntön käyttöön.

Yhteistyössä