Milloin lapsi saa päättää omasta asumisestaan?

• Viestiketjun aloittaja Jaana
  • Ensimmäinen viesti
Jaana
Joo, tiedän, että lasta kuunnellaan kun hän on 12-vuotta, mutta teenkö oikein jos päätän lapsen puolesta koska tiedän, että lapsen kouluasioista ei huolehdita, ruoka on päivittäin pikapizza + hampurilaiset, lapsen siisteydestä ei huolehdita jne. Lapsi itse haluaisi asua etän luona, jonka luona ko asiat eivät hoidu ja siellä ei ole mitään normisääntöjä esim nukkumaanmenosta jne. Nämä lapsi on itse kertonut. Minä ehdotin vuoroasumista, mutta etälle ei tämäkään riittäisi vaan lapsen pitäisi hänen mielestään asua siellä. Toisaalta haluaisin tehdä lapselle ja etälle mieliksi, mutta teenkö karhunpalveluksen lapselle? Lapsi on 13.

Lammas
Jospa lapsi hinkuaa sinne toiseen kotiin just siks, että on vapaampaa kun sun luona. Se ei kuitenkaan palvele lapsen etua jos se ajatus on tuossa takana. Itse päättäsin tollasessa tilanteessa sen vaihtoehdon mikä olis mielestäni lapselle parhaaksi.

vierailija vieras
kyllä mäkin sanoin pojan isälle, joka asuu 500km päässä.. että sitten kun poitsu on vanhempi ja itse osaa päättää, niin silloin se saa vaikka muuttaa sen luokse asumaan jos näin haluaa (kokeilla). Mutta voi olla etten ole samaa mieltä enää tuolloin, jos elossakaan.. heh. (Poika on 5,5v ja minä 29v. ;) Mutta muuttaisin itse sitten kanssa. Omaan asuntoon tietty, hey c´mon! Njoo, asioissa on aina omat puolensa. Luopumisen vaikeus ja saamisen kauneus. Liekö tästä siinä kyse... Miettikääpä ite. (ei niin "vakaa vanha" kirjoittaja)
Lapsen etua ajamalla, ei voi mennä väärään.

Yhteistyössä