Milloin lapsi alkaa nukkumaan yönsä?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsynyt heräilemään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Väsynyt heräilemään

Vieras
Joo, eihän sitä kukaan voi tietää mutta miten teillä, joilla lapsi on pitkään heräillyt yöllä, mihin ikään mennessä on nukkunut yöt läpi?

Meillä nyt 3-v täyttänyt, ja välillä nukkuu koko yön heräämättä, mutta useimmiten herää ainakin kahdesti (peittoa, unilelua, vettä, ensaa unta, raivareita silloin tällöin melkein unissaan...)

Reilu 2-vuotiaana taisi olla yksi pätkä jolloin nukkui 2 viikkoa putkeen yöt heräämättä, muuten ollut tällaista.

Väsyttää jo tämä heräily =( Ja vaihtelee tosi paljon vaikka päivät olisi olleet ihan samanlaisia. Esim. toissayönä heräsi viidesti, viime yönä ei kertaakaan...

Nukkuu päiväunet, on päiväkodissa. Tarvitsee kyllä ne ihan selvästi vielä. On päivällä ihan silmät ristissä jo yhdentoista aikaan viikonloppunakin. Herää aamulla yleensä puoli seitsemän ja seitsemän välillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Väsynyt heräilemään;26114855:
Joo, eihän sitä kukaan voi tietää mutta miten teillä, joilla lapsi on pitkään heräillyt yöllä, mihin ikään mennessä on nukkunut yöt läpi?

Meillä nyt 3-v täyttänyt, ja välillä nukkuu koko yön heräämättä, mutta useimmiten herää ainakin kahdesti (peittoa, unilelua, vettä, ensaa unta, raivareita silloin tällöin melkein unissaan...)

Reilu 2-vuotiaana taisi olla yksi pätkä jolloin nukkui 2 viikkoa putkeen yöt heräämättä, muuten ollut tällaista.

Väsyttää jo tämä heräily =( Ja vaihtelee tosi paljon vaikka päivät olisi olleet ihan samanlaisia. Esim. toissayönä heräsi viidesti, viime yönä ei kertaakaan...

Onko näin ollut aina vauvaiästä lähtien vai onko ollut parempiakin jaksoja?

Tarkoitan yönsä nukkumisella sitä että menee illalla nukkumaan ja herää seuraavan kerran aamulla "normaaliin aikaan", eli seitsemän pintaan.

On ollut erilaisia jaksoja välissä. Välillä painajaisia, pahimman uhman aikaan raivareita enemmän ja välillä pelotaa mennä nukkumaan. Yleensä menee mielellään nukkumaan, nukahtaa itse. Ja yleensä myös nukahtaa sitten heti kun käydään vaikkapa korjaamassa peittoa paremmin.

[QUOTE="vieras";26115142]Mitä muuten tarkoittaa että nukkuu yönsä? Jos herää klo 5 lasketaanko se? Klo 6? Klo 7?[/QUOTE]

No lasketaan, jos nousee ylös sillon klo 5/6/7. Nukkuu yönsä = nukkuu heräämättä siihen saakka, kunnes nousee ylös.

Mä oon varmaan tosi sikeäuninen kun mun lapset on nukkunut yönsä lähes vauvasta asti. Esikoinen 3 kk iästä, toinen vuoden vanhasta, kolmas 2,5 kk iästä ja kuopus puolivuotiaasta.

Meillä myös aina nukuttu katkonaisesti. Vieläkin poika herää 2-3 kertaa yössä ja ikää on 2v5kk. Tähän on jo niin tottunut ettei osaa ajatellakkaan että se joskus nukkuis koko yön!

Ensinnäkin :hug:
Been there! Meillä lapsi on 4v ja käänne tapahtui noin 6kk sitten. Tosin se tapahtui siinä, että alettiin olla niin väsyneitä, että järki seisoi päässä. Tilanne hiipi niin vähitellen, että se sai meistä yliotteen. Kun olisi pitänyt pysyä tiukkana niin oli helpompi ottaa lapse viereen ettei pyörry itse. Ei puhettakaan, että lasta olisi voinut siirtää omaan huoneeseen ennen kuin 3v3kk. Ja sekin oli virhe. Nyt kun ajattelee, niin ei olisi pitänyt siirtää. Oli paljon helpompaa työntää käsi veireiseen sänkyyn, ja sanoa, että "nyt nukutaan".

Olin loppujenlopuksi sairaslomalla muutaman viikon, että sain itse nukututtua ja sitten aloin unikouluttamaan. Meillä unikoulutus oli tarra siitä ettei tule viereen kertaakaan ja toinen tarra siitä, ettei herätä meitä. Käytiin läpi mitä voi tehdä ja ajatella jos herää yöllä, mitä jos pelottaa jne. Oli muuten todella vaikea olla menemättä lapsen huoneeseen kun sieltä kuului se "voimalaulu", jonka oli itse valinnut. Mutta kyllä oltiin aamulla sitten polleena ja tietenkin me kehuttiin maasta taivaisiin.

Meillä vanhempi lapsi joka nyt 4v nukkunut yönsä heräämättä 3kk iästä alkaen. No välillä jotain ollu mutta yleensä ollu kipeenä tms.

Toinen lapsi 10kk ikäinen ja nyt alkanut heräilee. suurinpiirtein joka toinen yö nukkuu heräämättä ja joka toinen yö herää 15-20 kertaa yöllä..

Piti tulla sanomaan, että meidän herättelijä nukkui 2,5kk vanhasta noin 9kk vanhaksi täydet yöt. Oli aika rankka pläjäys kun alkoi liikkumisen opettelu alle vuoden vanhana ja valvomisten.

Olin itse ollut aiemmin niitä "kaikki lapset nukkuvat kun aikuiset niin päättävät" ja "MEILLÄ EI ole palveluja öisin" -tyyppi. Ja sitten mua paiskattiin lapsella, joka kirkuu yöt läpeensä milloin mitäkin. Paljolti valvomisissa on ollut myös sairastelua ja korvakierteitä jne. Vasta myöhemmin kuulin työni puolesta, että ihmiset todellakin ovat erilaisia. On täysin normaalia, että aikuinenkin on hereillä keskellä yötä.

Sitä odotelllessa... Meidän 3,5 v tyttö on aikalailla samanlainen nukkuja kuin ap:n lapsi. Mutta koko ajan yöheräilyt vähenee. Jos sama tahti jatkuu, niin ehkä kouluun mennessä nukutaan yöt.

Yhteistyössä