Milloin lapselle lusikka omaan käteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippä

Vieras
Onko joku tietty ikävaihe otollinen syömisen harjoittelulle? Minä olen 11kk ikäiselle antanut joitakin kertoja (jo aiemminkin), mutta siinä käy niin, että luonnollisesti menee leikiksi (se nyt ei vielä haittaa mitään), mutta itse syöminen unohtuu. Eli huono on syömään jo muutenkin ja lusikan saatuaan se viimeinenkin syöminen unohtuu. Minä siis samalla siinä yritän syöttää ja vauva touhuilee omiaan lusikalla. Miten pitäisi toimia? Hmm....

Nopeiten oppii, kun antaa sen lusikan käteen, kun kiinteiden syönti alkaa (esikoisen kohdalla en tätä osannut tehdä). Minä olen itse syöttänyt ja lapsi on sitä omaa lusikkaansa myös sinne suuhun tunkenut. Väliin olen kipannut siihen lusikkaan ruokaakin, vähitellen on sitten ottanut itse ja tuossa 11-12 kk ikäisenä tuli vaihe, ettei enää saanut syöttää tai auttaa, vaan piti saada tehdä se itse.

mä annoin varmaan heti kun siitä kiinnostui. Ei sillä niinkään syöty, mutta kuitenkin. Vajaan vuoden iässä kiinnostui itse syömisestä siinä määrin että laitoin ruuan lautaselle niin että poimi sen lautaselta sormin ja söi itse. Vuoden ikäisenä yhtäkkiä otti lusikan ja alkoi syödä sillä. Tosin toisinaan vieläkin pistelee sormin ruokansa vaikka ikää jo 2,5v.

Toimi juuri noin, eli syötät ja annat lapsen pitää itse toista lusikkaa. Kannattaa kyllä lapsen omaa lusikkaakin ohjata välillä suuhun. Kyllä tuossa iässä jotkut syö jo ihan itse, suurin osa tosi hyvin jo vuoden ikäisenä.

Apua! Meidän 11kk on niin avuton ettei ole yhtään kiinnostunut laittamaan lusikkaa suuhun. On vasta äskettäin oppinut pinsettiotteen eikä leivänpalakaan meinaa mennä suuhun kun antaa käteen :(

Meillä tosiaan unohtuu se syönti. Kun se leikkiminen ruualla on niin kivaa. Suu ei aukea minun lusikalle ei sitten millään. Mutta kai se on niin uutuudenviehätystä, kun harvemmin on vielä ehtinyt sitä lusikkaa omaan käteen saada.

Mä annoin lusikan käteen kun lapsi itse halusi sen, ikää oli vähän yli vuosi. Enimmäkseen lapsi leikkii sillä, mutta silloin tällöin yrittää vähän syödäkin. Nyt ikää 1 v 3 kk.

hyvältä ja normilta kuulostaa. Anna touhuta oman lusikan kanssa ja syötät sivusta. Tuo vaihe menee aikanaan ohi ja et saa enää yhtään auttaa. Se asia kyllä sit selkeesti ilmaistaan:D

Mulle päiväkodin hoitaja aikanaan sanoi, että 1v4kk on semmoinen maaginen ikä, jossa lapset tyypillisesti alkavat syödä itse. Ja päti aika hyvin meilläkin, esikoinen siirtyi omatoimiseksi juurikin 1v4kk iässä ja kuopus oli 1v3kk kun kieltäytyi syöttämisestä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meillä tosiaan unohtuu se syönti. Kun se leikkiminen ruualla on niin kivaa. Suu ei aukea minun lusikalle ei sitten millään. Mutta kai se on niin uutuudenviehätystä, kun harvemmin on vielä ehtinyt sitä lusikkaa omaan käteen saada.

no söisikö jos unohdat sen lusikan ja annat pistellä ruuat sormin? Meillä ei ns. leikkimistä juurikaan esiintynyt vaan tyttö söi sen mitä söi ja oli tyytyväinen. Söi pääasiassa itse varmaan jostain 9-10kk iästä alkaen.

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

no söisikö jos unohdat sen lusikan ja annat pistellä ruuat sormin? Meillä ei ns. leikkimistä juurikaan esiintynyt vaan tyttö söi sen mitä söi ja oli tyytyväinen. Söi pääasiassa itse varmaan jostain 9-10kk iästä alkaen.

En usko. Nytkin syödä torpostettiin ja välillä hän kokeili ruokaa käsilläänkin, mutta ei yrittänyt viedä suuhun asti. No, harjoitellaan, kyllä se siitä. Minullakin esikoinen, joten kaikki on ihan uutta :)

Mä annoin lusikan käteen jo heti 5kk ikäsenä kun aloitettiin soseiden syönti :) Itse toi itsensä syötti jo 11 ikäsenä :D En osaa sanoa miten se niin nopeesti ja helposti sen taidon oppi, yhtäkkiä vaan itsekin huomasin et hei toihan syö nopeemmin ja paremmin kun mä en ole vieressä sähläämässä ;)

Yhteistyössä