Milloin kolesteroli on liian alhainen?

Nalkuttava Talonmies

Aktiivinen jäsen
29.08.2007
28 309
0
36
Kolesteroli oli painunut alle kolmen. Milloin se on liian alhainen? Pitäisikö nyt syödä oikeasti lisää rasvaa ja unohtaa laihdutus (joka laskee ilmeisesti sitä entisestään, tosin tässä on kyseessä kyllä masumakkaroiden pienentäminen vain)? *suunnittelee tekevänsä voisilmäpullia viikonloppuna*

Netissä on tietoa kolesterolista pilvin pimein - miten sitä pitäisi alentaa, mutta mihin pitää lopettaa?

Sydänliiton verkkolehti : Nimimerkki Riittävästi kolesterolia?: Voiko kokonaiskolesteroliarvo olla liian alhainen?

Ja poliklinikka.fi:
Kysymysnumero: 0369471
Aina puhutaan vain korkeasta kolesterolista, mutta mitä mieltä olet arvoista: Kol 3,6 ;Hdl 1,82; Ldl 1.54; ja Trigl 0,5. Voiko kolesteroli yleensä olla \"liian\" alhainen? Olen 35 v nainen, tupakoin ja elämän tavat eivät muutenkaan ole mitenkään erikoisen terveelliset.

Vastaus 01.11.2002 12:37
Rasva-arvosi ovat erinomaiset! Käsitykseni mukaan matalasta
kolesterolitasosta ei ole mitään terveydellistä haittaa, joten siinä mielessä se ei voi olla \"liian\" alhainen.

Arja Mursu, LL, sisätauteihin erikoistuva lääkäri

Mursu, Arja, sisätautien erikoislääkäri

Kunhan LDL- HDL-kolesterolien suhde on kunnossa, ei kai juuri väliä. Itselläni on paljon alta kahden kokonaiskolesteroli, mutta lääkäri ei ollut huolissaan.

Mulla on semmone käsitys että ei ois hyvä olla alle kolmen tai jotain sinnepäin. Olikohan joku syöpäriski isompi silloin...? Ja sit alzheimer, dementia ym.
Aivot ja monet muutki tarvii kolesterolia. Ei se elimistö turhan takia sitä tuota. :)

Viimeksi muokattu:
Ja olipa unohtua: en koske ikinä edes pitkällä kepillä mihinkään kevyttuotteisiin tai muihin mössöihin. Syön rasvaista lihaa, käytän voita ja kermaa, jos maitotuotteita käytän, kananmunia ja katkarapuja ja muuta hyvää mielin määrin.

Ja olipa unohtua: en koske ikinä edes pitkällä kepillä mihinkään kevyttuotteisiin tai muihin mössöihin. Syön rasvaista lihaa, käytän voita ja kermaa, jos maitotuotteita käytän, kananmunia ja katkarapuja ja muuta hyvää mielin määrin.

joo en minäkään. Mutta ilmeisesti voisi hieman lisätä rasvan määrää ruokavaliossa. Mä vaan mietin, miten se rasva muuten kyllä kertyy minuun, mutta suonistossa sitä ei ole niin paljon :D

Yhteistyössä