Milloin kertoisite raskaudesta työantajalle tässä tapauksessa? Nyt rv 12, joudun jäämään viim. rv 28 saikulle.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen raskaana viikolla 12 ja odotan kaksosia. Reilun viikon päästä on np-ultra.

Työpaikalla työvoimapula (ala on sellainen, että on todella vaikea saada sijaista), yllättävien sairaslomien (työkaveri sairastunut vakavasti, ei tule luultavasti koskaan enää töihin) vuoksi.

Raskauteni on työpaikalla katastrofi. Asia ahdistaa minua suunnattomasti, ja raskaudesta kertominen tuntuu todella vaikealta.
Joudun jäämään kuitenkin viimeistään rv 26-28 sairaslomalle työstäni, kuten kaksosraskauksissa on tapana.

Kerronko heti np-ultran jälkeen esimiehelle raskaudesta, jos kaikki on kuunnossa, ja vauvat elossa?

Sillon kertoisin. Mitä aiemmin pystyy kertomaan, niin sitä enemmän aikaa pomolla on ettiä sitä vaikeasti saatavaa sijaista. Ja muutenkin järjestelemään työpaikan asioita. :)

Itse olen kertonut aina aika ajoissa. Eli kertoisin np-ultran jälkeen.
Velvollisuushan on kertoa vasta 2kk ennen äikkärin alkua, mutta meillä töissä vähän sama tilanne kuin ap:lla. Ja siinä tilanteessa se on jo vittuilua.

Ja useimmilla raskaus näkyy kyllä ennen sitä. Itsellä rv26 ja sairaslomalla todennäköisesti (mutta toivottavasti ei) äitiyslomalle loppuun asti. Ei kiva tapa kertoa pomolle raskaudesta....

Muuten kertoisin jo nyt tilanteesta työnantajalle, mutta alkuraskaus on kuitenkin todella riskialtista aikaa, ja haluan ainakin varmistaa että vauvat ovat vielä elossa tuolla masussa. Toki senkin jälkeen voi käydä ikävästi, mutta mikäänhän ei ole koskaan varmaa.

Tämä raskaus on meille todella iloinen asia :) Vauvalle annettu lupa tulla pari vuotta sitten. Takana yksi varhainen km sekä kohdunulkoinen raskaus. Ikääkin meillä jo yli 30, joten raskauden yritystä ei viitsi työpaikan takia lykätä enää...

[QUOTE="alkup.";28141829]Muuten kertoisin jo nyt tilanteesta työnantajalle, mutta alkuraskaus on kuitenkin todella riskialtista aikaa, ja haluan ainakin varmistaa että vauvat ovat vielä elossa tuolla masussa. Toki senkin jälkeen voi käydä ikävästi, mutta mikäänhän ei ole koskaan varmaa.

Tämä raskaus on meille todella iloinen asia :) Vauvalle annettu lupa tulla pari vuotta sitten. Takana yksi varhainen km sekä kohdunulkoinen raskaus. Ikääkin meillä jo yli 30, joten raskauden yritystä ei viitsi työpaikan takia lykätä enää...[/QUOTE]

Toisaalta, jos nyt huonosti kävisi, joutuisit ehkä silloinkin sairaslomalle, hetkeksi,
joten eikös olisi sitten helpompaa pomolle, että tietäsi syyn, eikä sun tarvite sitten selitellä enempiä ...
Itse ajattelisin sen noin. Jos olisi sellainen mukava ihmisystävällinen pomo, kertoisin kyllä ihan ajoissa.

No ei missään nimessä tartte ainakaan ennen np-ultraa kertoa. Mä kerroin vasta rakenneultran jälkeen. Turhan varhain kertomisesta ei nyt varsinaisesti ole mitään hyötyä. Kiva sitten selitellä mahdollista raskauden keskeytymistä, kun kuitenkin riskiviikoilla vielä ollaan..

Onko sulla ihan vakituinen työpaikka? Jos on, niin kertoisin mahdollisimman ajoissa, jotta olis mukavampi tulla sitten aikanaan takaisin. Mitä pitemmälle jätät kertomisen, sitä vähemmän on pomolla aikaa etsiä sijaista ja sitä enemmän hän kiroaa poisjäämistäsi. Musta sä voisit hyvin kertoa jo nyt, ja sanoa, että ultra on tulossa, että voisi pitää tämän teidän välisenä vielä siihen saakka että selviää, onko kaikki hyvin.

Onko sulla ihan vakituinen työpaikka? Jos on, niin kertoisin mahdollisimman ajoissa, jotta olis mukavampi tulla sitten aikanaan takaisin. Mitä pitemmälle jätät kertomisen, sitä vähemmän on pomolla aikaa etsiä sijaista ja sitä enemmän hän kiroaa poisjäämistäsi. Musta sä voisit hyvin kertoa jo nyt, ja sanoa, että ultra on tulossa, että voisi pitää tämän teidän välisenä vielä siihen saakka että selviää, onko kaikki hyvin.

On ihan vakituinen työpaikka, jossa olen ollut lähemmäs 10 vuotta, ja jonne on tarkoitus palata perhevapaiden jälkeen jossain vaiheessa.

Mietin tuotakin, että kertoisin ensi viikon alussa että ultra on tulossa. Tilanne on todella vaikea, ja tiedän että poisjäämisestäni tulee hankaluuksia. Olisi siis reilua kertoa mahdollisimman pian.

Onko sulla ihan vakituinen työpaikka? Jos on, niin kertoisin mahdollisimman ajoissa, jotta olis mukavampi tulla sitten aikanaan takaisin. Mitä pitemmälle jätät kertomisen, sitä vähemmän on pomolla aikaa etsiä sijaista ja sitä enemmän hän kiroaa poisjäämistäsi. Muista sä voisit hyvin kertoa jo nyt, ja sanoa, että ultra on tulossa, että voisi pitää tämän teidän välisenä vielä siihen saakka että selviää, onko kaikki hyvin.

juuri näin. Itse "jouduin" kertomaan omalle pomolleni jo viikolla 10 kun tuli äkillinen verenvuoto (johtui etisestä istukasta) ja sain sairaslomaa heti useita viikkoja, kaiken kaikkiaan 2,5 kuukautta. Ei minunkaan olisi ollut mikään pakko kertoa raskaudestani, mutta mielestäni oli kaikkia kohtaan reiluinta kertoa siitä.

Lakisääteinen velvollisuus on kertoa VASTA 2 kk ennen äitiysloman alkua eli tässä tapauksessa ei raskaudesta tai edes tuosta tulevasta sairauslomasta tarvitse kertoa kun vasta tuon lakisääteisen ajan puitteissa.

Jos työantajasi on "katastrofissa" raskaustesi ja tulevan äitiyslomasi ja mahdollisen hoitovapaan takia, ongelma ei ole sinun vaan työnantajasi. Työnantajasi ei vaikuta kovinkaan fiksulta jos/kun ei osaa ottaa huomioon työntekijöiden mahdollisia sairauslomia ja vanhempainvapaita.

Sinuna kertoisin vasta sitten kun olet oikeasti itse siihen valmis! Kertominen saattaa aiheuttaa sinulle liikaa paineita ja voit kokea tuollaisen työpaikan tilanteen tajua turhaan syyllisyyttä. Ja jos kerrot nyt tai myöhemmin ja se aiheuttaa oikeasti työnantajasi suunnalta kohtelua joka ahdistaa sinua, niin toki sitten kannattaa jäädä sairauslomalle jopa aiemmin.

Itse jouduin jäämään yllättäen sairauslomalle jo rv 18, enkä ollut edes raskaudesta ehtinyt kertoa työnantajalle. Eihän siinä muuta voinut kun jäädä sairauslomalle ja työnantajan etsiä sijainen. Elämä menee välillä niin ja minusta työntekijän ei pidä olla suuressa vastuussa työantajan työvoimaongelmista. Toki voi esim. raskaudesta kertoa aikaisemmin kun laki vaatii, mutta ei se kannata jos ei itse vielä ole siihen valmis. Siinä mielessä oma etu menee edelle!

Ite kerroin jo tyyliin rv 6, koska mulla on yövuoroja ja en meinannut jaksaa niitä. Tosin se raskaus meni kesken, joten sitten jouduin kertomaan myös sen, että eipä tässä nyt enää raskaana ollakaan... :(

Itse joudun aina kokoaikaiselle sairaslomalle noin viikkoon 20 mennessä, sitäkin ennen saattaa joutua ottamaan saikkua. Siksi minusta on ollut ihan normaalia kertoa työpaikalla heti ekan ultran jälkeen, että nyt ollaan raskaana ja katsotaan miten käy. Käytännössä vaihtoehdot ovat keskenmeno ja töissä jatkaminen tai pitkäaikainen sairasloma ja siitä suoraan äitiysvapaalle jääminen. Tykkään työpaikastani ja toivon itsekin, että minulle ehditään etsiä hyvä sijainen ja että tiimi ehtii henkisesti valmistautua siihen, että yksi tiimin jäsenistä sinnittelee mukana huonossa kunnossa niin kauan kuin pystyy.

Alkuperäinen kirjoittaja myös tuplaodottaja;28142307:
Kuinka rankkaa työtä teet? Mistä tiedät että joudut jäämään 3 kk:n kuluttua sairaslomalle?
Mulla on kaksoset. Jäin sairauslomalla rutiininomaisesti jo viikolla 24. Siihen ei vaikuttanut työn raskaus, vaan se oli tapana.

Alkuperäinen kirjoittaja myös tuplaodottaja;28142307:
Kuinka rankkaa työtä teet? Mistä tiedät että joudut jäämään 3 kk:n kuluttua sairaslomalle?

Joudun ajamaan autolla jopa 200-300 km päivän aikana, joten en usko pystyväni ajamaan enää kesällä, jos mahdun auton ratin taaksekaan enää. Toki pystyn osan työstä tekemään etänä kotoa käsin, joten ehkä voin vielä kesäkuussa työskennellä kotoa käsin.

En halua yhtään riskeerata vauvojen hyvinvointia, ja kaksosraskaudessahan ennenaikaisen synnytyksen riski on suuri. Jos vatsa on jo rv 26-28 yhtä suuri kuin yhtä lasta odottavalla viimeisillään, niin ei kai kukaan odota yhtä lasta odottavankaan työskentelevän laskettuna aikana...? :D

[QUOTE="vieras";28142357]Joudun ajamaan autolla jopa 200-300 km päivän aikana, joten en usko pystyväni ajamaan enää kesällä, jos mahdun auton ratin taaksekaan enää. Toki pystyn osan työstä tekemään etänä kotoa käsin, joten ehkä voin vielä kesäkuussa työskennellä kotoa käsin.

En halua yhtään riskeerata vauvojen hyvinvointia, ja kaksosraskaudessahan ennenaikaisen synnytyksen riski on suuri. Jos vatsa on jo rv 26-28 yhtä suuri kuin yhtä lasta odottavalla viimeisillään, niin ei kai kukaan odota yhtä lasta odottavankaan työskentelevän laskettuna aikana...? :D[/QUOTE]

Oho unohtui nimimerkki pois...

Olen siis Ap

Yhteistyössä