Milloin kertoa raskaudesta (tai sen yrityksestä) työnantajalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdiskelija

Vieras
Eli olen ollut samalla työnantajalla jo jonkin aikaa. Meillä on alkamassa projekti, joka on suoraan omaa osaamisalaani ja olen jo aikaisemmin ilmaissut kiinnostuneisuuteni projektia kohtaan, joten tulin valituksi projektiin. Projektin on tarkoitus olla pidempiaikainen (yli vuosi).
Kuitenkin haaveilen myös vauvasta. Jos tulisin nyt raskaaksi, joutuisin jättämään projektin kesken jossain vaiheessa, enkä oikeasti tiedä, voisiko siihen valita sijaista vai ei. Mietinkin, pitäisikö jo tässä vaiheessa kertoa työnantajalle vauvahaaveesta? Missä vaiheessa muutenkin olisi asiallista ilmoittaa mahdollisesta raskaudesta?

En mä puhuisi vauvahaaveista mitään, siinähän voi mennäkin se vuosi ennen kuin edes tärppää. Mutta raskaudesta kertoisin reiluuden nimissä suht aikaisin, että ehtisit perehdyttää tilalle sijaisen, jos sellaista voidaan käyttää.

Jos tulisin nyt raskaaksi, joutuisin jättämään projektin kesken jossain vaiheessa, enkä oikeasti tiedä, voisiko siihen valita sijaista vai ei. Mietinkin, pitäisikö jo tässä vaiheessa kertoa työnantajalle vauvahaaveesta? Missä vaiheessa muutenkin olisi asiallista ilmoittaa mahdollisesta raskaudesta?
Ei ole sinun huolesi pohtia voiko sinun tilalle valita sijaista vai ei.
Työnantajan olisi pitänyt ottaa asia huomioon jo siinä vaiheessa kun valitsee tehtävään henkilön joka mahdollisesti voi jossain vaiheessa tulla raskaaksi.
Ainoastaan perhevapaalle jäämisestä on ilmoitettava työnantajalle kaksi kuukautta ennen vapaan alkamista. Muut kertomisajankohdat voit päättää itse.

En suosittele kertomista kovin aikaisessa vaiheessa. Tietysti riippuu työyhteisöstä, mutta omalla kohdallani ajattelin juuri reiluuden nimissä kertoa hyvissä ajoin, että osaavat varautua (kun minulle oltiin kaavailemassa tiettyä projektia). No, eipä toteutuneet nuo kaavaillut asiat, eikä kovin moni mukaan suunnteltu juttu. Mm. yksi ulkomaan työmatka peruttiin "muista syistä ja omaksi parhaakseni" ja muutenkin kohtelu tuon oman reiluuden jälkeen oli hyvin ala-arvoista.

Työnantajalle ei kuulu pätkääkään milloin sinä haaveilet raskautuvasi. Riittää kun ilmoitat sitten kun raskaus on turvallisen pitkällä ja sen jälkeen kesken olevat projektit ja sijaiset ovat työnantajasi murhe, ei sinun.

Ymmärrän huolesi reiluudesta. Itsekin olen alalla, jossa vastaava mahdollista. Kuitenkin työelämä on armotonta, joten missään nimessä en kertoisi yrityksestä. Tämä voisi asettaa sinut esim. yt-neuvotteluissa eri arvoiseen asemaan. Mitään takuitahan ei ole että lapsi siunaantuu tai minä vuonna. Ajattelen niin että oma perhe-elämä ensin, sitten työt. Tsemppiä yritykseen!

Kiitokset vastauksistanne! Pidän siis toistaiseksi haaveet ominani, ja osallistun töissä normaalisti kaikkeen mahdolliseen. Näin olin vähän ajatellutkin, mutta jostain syystä olen vain aina tottunut avoimesti kertomaan tällasista.

Ehdottomasti samaa mieltä.
Ymmärrän kyllä ap sinunkin ajatuksiasi, itsekin olisin mieluiten avoin & rehellinen. Mutta kun voi käydä niinkin, ettet paljastuksen jälkeen saa hommaa, menetetät ehkä muitakin tilaisuuksia eikä se raskauden onnistuminenkaan ole satavarmaa... Ainahan voit keksiä jonkun hätävalheen, että nyt vaan kävi näin, että oon raskaana... Eihän kaikki tapahdu suunnitellusti ;)

Kuule ei työelämässä kukaan ole niin korvaamaton etteikö voisi äitiyslomalle jäädä. En ymmärrä miksi pitäis sahata itseään nilkkaan moisen takia, jos et sitten tulekkaan raskaaksi heti ekasta yrityksestä.

[QUOTE="Vieras";28822608]Kuule ei työelämässä kukaan ole niin korvaamaton etteikö voisi äitiyslomalle jäädä. En ymmärrä miksi pitäis sahata itseään nilkkaan moisen takia, jos et sitten tulekkaan raskaaksi heti ekasta yrityksestä.[/QUOTE]

Tietyillä aloilla on kyseessä isot rahat ja tärkeät lopputulokset, ja asiat pitää saada valmiiksi deadlineen mennessä. Projektit koostuu erikoisosaajista, ja luonnollisesti uutta juuri saman roolin ja kokemuksen omaavaa erikoisosaajaa ei löydy hetkessä.

Valitettavasti tietyt työntekijät tietyllä hetkellä ovat korvaamattomia työnantajalle. Kuitenkin projekteja tulee ja menee ja rahaa liikkuu. AP:n pitää siitä huolimatta perustaa perhe, kun siltä hänestä itsestään tuntuu.

Yhteistyössä