Milloin kertoa raskaudesta esikoiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietteissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietteissään

Vieras
Esikoisemme täyttää pian 6 v, on toivonut sisarusta jo kovin kauan.

Tänään alkoi 12. raskausviikko, np-ultra on ensi viikolla. Jos siellä on kaikki hyvin, uskaltaako kertoa.

Pettymystä en halua esikoiselle aiheuttaa, takana on km viikolla 5+ sekä lapsettomuushoidot, näistä esikko ei luonnollisestikaan tiedä mitään. Itsekin hyvin varovaisin mielin, kenellekään emme ole kertoneet. Jokatapauksessa vatsassani on jo sen verran turvotusta ja kasvua, että esikoinen kysynyt jo pariin otteeseen onko äidillä vauva vatsassa. Olen kuitannut kysymyksen vain, että on tainnut äiti syödä liikaa tms. Töissä jotkut jo arvuutelleet vatsan kasvun/ kovan turvotuksen takia.

Milloin olette itse kertoneet?

Ikinähän ei voi ennustaa, kuinka raskauden kanssa tulee lopulta käymään. Pettymys voi tulla vaikka loppumetreillä. Joskin epätodennäköistähän se on, mutta mahdollista. 12+ raskausviikoilla kuitenkin suurinosa sikiöistä selviytyy eteenpäin. Jos kaikki on hyvin, todennäköisesti uskaltaisin vahvistaa tulevan isosiskon/-veljen huomion kasvavasta vatsasta oikeaksi! Onnea teille!

Itse ollaan ajateltu kertoa np-ultran jälkeen esikoiselle joka on nyt reilu 3v. Kuopus jo tietää, mutta hämpä ei taida sitä kenellekään kertoa kun ikää on vasta 1v:D . Ainahan voi sattua jotain myöhemminkin, esim. ystäväni vauva kuoli rv 35 kohtuun. Niin ja itsellä alkaa huomenna 9.rv..

Mä kerroin isommille sisaruksille sitten kun maha alko näkyä niin, että sen huomas (Tosin vasta viikolla 18). Halusin kertoa ennen kuin joku hyvää tarkoittava sukulainen tuttava kysyy lapselta, että tuleeko sulle sisko tai veli. Ehkä odottaisin sen ultran ainakin.

Yhteistyössä