Milloin kerroitte?

  • Viestiketjun aloittaja vanhempi raskailija
  • Ensimmäinen viesti
vanhempi raskailija
Milloin kerroitte työpaikalla raskaudesta? Näkyikö se jo, ja jollei, milloin alkoi näkymään? Tiesikö moni jo sitä ennen?
Itsellä rv 12, lähisuku ja lähiystävät tietää, tutut ei. Työssä ei, ja odottelen vielä... ehkä kunnes ei enää voi peittää...
 
opå
Kerroin, kun oltiin sopimassa uutta määräaikaisuutta. Ei olisi ollut pakko (rv jotain 15-16), mutta ajattelin että on reilumpaa työnantajaakin kohtaan. Liittoon soitin lakimiehelle ennen kertomistani. Lakimies vain totesi, että ei tarvitse kertoa kuin 2 kk ennen äitiyslomalle jäämistä. Mutta oli myös sitä mieltä, että olisin vahvoilla, jos työnantajani jättäisi raskauden vuoksi (vaikka muilla tavoin perustellen) työsopimuksen uusimatta.

Työkavererille kerroin paljon myöhemmin, viikolla 25 taisi olla.
 
*Mantu*
Työnantajan kannalta on paras että kerrot mahdollisimman pian, rv 12 ollaan jo melko selvillä vesillä niin kannattaa kertoa. Siis jos sinulle tarvitsee esim. hankkia sijainen. Jos työsuhteesi päättyy ennen äitiyslomaasi joka tapauksessa niin sitten ei varmaankaan asialla ole niin väliä. Mieheni on yrittäjä ja työnantaja ja tiedän että sen parempi ja helpompi on järjestää asiat äitiysloman ajaksi mitä aikaisemmin tietää asiasta.
 
Alkuper
Itse olen sitä mieltä, että työnantaja kyllä ehtii hankkia sijaisen, kun jään vasta syyskuun alussa pois. Eli en aio kertoa vielä, koska tämä voi vaikuttaa ihan vaikkapa mahdollisiin ensi kuun palkankorotuksiin tai muutenkin erinäisiin järjestelyihin, mitä luvassa kannaltani huonosti. Ei se työnantajakaan aina meitä työntekijöitä ajattele;-) Mutta muiden työkavereiden ja toki sen työnantajankin takia kerron kyllä varmaan joskus n. kuukauden kuluttua, ja silloinkin on vasta huhtikuu, joten aikaa riittää. Tosin voi olla, ettei edes hanki sijaista firman tyyliin, vaan työt jaetaan muille!!
 
!
Ilmoitusvelvollinen on vasta 2 kuukautta ennen äitiysloman alkua. Sitä ennen ei tarvitse kenenkään pomolle kertoa, jos ei halua. Aikasemmin rupee toki näkymään, mutta velvollisuutta ei ole.
 
Mahailija
Entäpä tuo milloin maha näkyi, niin että esim. työkaverit arvasivat tai aloit käyttää äitiysvaatteita? Sopivilla tavisvaatteillakin saa tietysti huijattua jonkin verran, varsinkin kun mahaa oli jo ennestään ,-)
 
Vko 10 kaksosista
Kerroin viikolla 10. Sain keskenmenon viikolla 14 ja aika monelle oli jo kerrottu. Ei haitannut tuo kertominen, ainakin sai suuren surun keskellä tukea paljon. Vauvat olivat kuolleet kohtuun vko 12 ja vko 11.
 
Murunen79
Aion kertoa piakkoin, nyt rv 16. Alkaa jo näkymään ja mun vaatevarasto ei oikein riitä enää peittämään, kun kaikki kuteet suht kireitä jo entuudestaan. Haluan muutenkin esitellä jo mahaani ylpeänä, kun tästä on vuosia haaveiltu. Mitenkään innoissani en silti pomolle asiaani esitä, työyhteisöni ei ole minulle tärkeä henk.koht. ja mulla ei ylipäätään ole mitään tarvetta puhua mistään omista asioistani duunissa. Sääli. Aikaisempi duunini sisälsi huipun työyhteisön, nyt ei siinä suhteessa ole onnistanut.

Joo...sijaisen ehtivät kevyeen palkkaaman, vaikka olisin jättänyt kertomisen alkukesään, kuten laki antaa mahdollisuuden. Itse asiassa mua ei vähempää vois kiinnostaa kuinka hoitavat hommani ollessani äippälomalla ja perään pari vuotta hoitovapaalla :) Tuskinpa työnantajaanikaan kiinnostaa, miten päiväni kotiäitinä kuluvat.
 
ehhehe
Ite keroin lapsivesipunktion tulosten jälkeen kun oli normaalit tulokset.. silloin tais olla rv 17 tai jotain.. eipä tuo vieläkään suuresti mahasta näy vaikka on jo yli puolenvälin..
 

Yhteistyössä