Milloin kävely alkaa sujua kunnolla?

  • Viestiketjun aloittaja Ensiaskel
  • Ensimmäinen viesti
Ensiaskel
Hei vaan, meidän 1v3kk tyttö on ottanut ensiaskeleensa kuukausi sitten. Vielä ei kuitenkaan kävele itse, vaan häntä pitää olla kävellyttämässä koko ajan. Jos mieheni kanssa istutaan lattialla muutaman metrin etäisyydellä toisistamme, lapsi saattaa innostua kävelemään itse meidän väliä. Muuten saa kauheasti kannustaa hommaan ja pitää irrottaa itse hänen kädestään ote, muuten ei lähde kävelemään. Osaa kävellä muutaman metrin, mutta kävely on aika vaappuvaa ja tyttö ei osaa pysäyttää vauhtiaan muuten kuin tuelle. Kyselisinkin teiltä joidenka taaperot jo kävelee, että kauanko siinä meni kun kävely alkoi olla pääasiallinen liikkumistapa ensiaskeleiden ottamisen jälkeen? Tuntuu niin hassulta että kuukauden päivät ollaan jo odoteltu koska se lähtisi kävelemään kun askeleetkin on jo ottanut.
 
Meillä poika otti 1vuotis päivänään ensiaskeleet ja sanoisin että n. kuukautta myöhemmin käveli jo hienosti. Vauhti kiihtyy =) Meidän poika on kyllä niin kova liikkumaan että ei enää malttanut millään konttailla. Nyt ikää on 1v 6vk.

Kyllä se siitä lähtee kun lapsi itse innostuu enemmän =)
 
Meillä esikko oli 1v ja 3kk ku otti ekat askeleet tietoisesti ilman tukea. Siitä meni n 2 viikkoa niin käveli paljon. Kuukauden kuluttua ekoista askeleista jäi konttaus pois, eli pääsi mielestään kävellen nopeammin perille. 1,5v juoksi joka paikkaa.Kyllä se siitä ajan kanssa. Parempi että ottaa varman päällekävelyn, kuin menee ja koheltaa ja satuttaa itsensä. Kuopus otti eilen ekat askeleet ja tänään lisää oikeita askeleita ilman tukea. Kohta meilläjuokee kaks taaperoo....
 
Poikamme otti vuoden ja kuukauden ikäisenä ensimmäiset askeleensa ja kaksi viikkoa myöhemmin käveli jo huoneesta toiseen niin kuin olisi aina kävellyt. Kyllähän tämä oppiminen on niin lapsikohtaista, että toisilla vie vähän kauemmin ja toisilla sitten taas vähemmän aikaa...
 
Meillä tyttö käveli pieniä matkoja (esim.sohvan luota telkkarille)10kk iässä.Mutta ei kontannut enää, pysähtyi siis välillä vaan.
Yksi vuotiaana käveli jo todella hyvin ja ulkonakin sujui kävely ilman ongelmia.
 
Miskan äiskä
Meillä poika lähti kävelemään 10,5 kuisena ja taisi mennä viikko, enintään kaksi, niin käveli huoneesta toiseen ja ulkona käveli myös (oli kesä).

Mutta ei kannata paljoa vertailla muihin, koska jokainen lapsi oppii omaan tahtiinsa ja toisilla tasapaino on parempi ja toisilla vaatii vähän harjoittelua.

Taaperokärry tai auto voisi olla kiva lelu jos teillä ei vielä sellaista ole, niin voisi sitä työnnellä ja saada siitä varmuutta kävelemiseen. Kyllä se käveleminen siitä lähtee varmaan aika sutjakkaan sitten menemään, kun uskallusta alkaa löytyä.
 
yks äiti
Hei

Meillä alkoi tyttö kävellä ilma tukea sisätiloissa 1v 2 viikon ikäisenä ja kävely sujui hyvin myös talvivaatteissa ja -kengissä ulkona n. 2 kk kuluttua tuosta.

 
Meillä tyttö lähti kävelemään 1 v 4 kk ikäisenä. Nyt tyttö on 1v 10kk ja seisoo jo yhdelläjalalla tukien, kävelee takaperin ja varpaillaan ja osaa juosta. Mutta jotenkin tuntuu, että on kömpelömpi kuin aikaisemmin kävelemään lähteneet ikäisensä lapset..
Taaperokärry auttoi meillä kävelynoppimisessa, meillä oli se (kärry) mukana joka paikassa jopa ruotsinlaivalla oli hyvä mennä pitkin käytäviä..
 
Meillä ensiaskeleet otettiin 1v 1viikko päälle ja nyt ikää on 1.1 , joten kolmessa viikossa on menty vauhdilla eteenpäin kävelyssä. Heti kun oppi kävelemään, konttaus sai jäädä. Johtuu suurelta osin siitä että tyttö hoidossa pysyy kävellen muiden mukana, niin oli pakko oppia äkkiä ettei tule aina jälkijunassa joka paikkaan. Muut ovat jo vaikka missä jos konttaa perässä.
 
Ensiaskel
Kiitos vastanneille, mielenkiintoista kuulla muiden kävelyn oppimisesta! Meillä tosiaan ei vieläkään kävellä, lapsi ei vaan uskalla lähteä itse tuelta kävelemään (eikä muuten edes osaa nousta seisomaan ilman tukea), mutta on innoissaan kävelystä silloin jos hetken kävellyttää ja irrottaa otteen. Eiköhän se siitä. :)
 
Meillä 1v tyttö otti ensiaskeleensa kolmisen viikkoa sitten ja sen jälkeen on joitakin kertoja ottanu askeleita mut ei ole kovin paljon edistystä tullu. Harjottelee kyllä kovasti seisomista ilman tukea mutta siitä ku yritän että ottas askeleita niin korkeintaan pari askelta ottaa, yleensä ei yhtään. Eiköhän se siitä jossain vaiheessa innostu :) Nyt on vielä ollu sairaana niin ei varmaan siksikään jaksa oikein reenailla..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.02.2006 klo 22:07 Ensiaskel kirjoitti:
Hei vaan, meidän 1v3kk tyttö on ottanut ensiaskeleensa kuukausi sitten. Vielä ei kuitenkaan kävele itse, vaan häntä pitää olla kävellyttämässä koko ajan. Jos mieheni kanssa istutaan lattialla muutaman metrin etäisyydellä toisistamme, lapsi saattaa innostua kävelemään itse meidän väliä. Muuten saa kauheasti kannustaa hommaan ja pitää irrottaa itse hänen kädestään ote, muuten ei lähde kävelemään. Osaa kävellä muutaman metrin, mutta kävely on aika vaappuvaa ja tyttö ei osaa pysäyttää vauhtiaan muuten kuin tuelle. Kyselisinkin teiltä joidenka taaperot jo kävelee, että kauanko siinä meni kun kävely alkoi olla pääasiallinen liikkumistapa ensiaskeleiden ottamisen jälkeen? Tuntuu niin hassulta että kuukauden päivät ollaan jo odoteltu koska se lähtisi kävelemään kun askeleetkin on jo ottanut.
Meillä on ihan sama homma! Poika on nyt 1v2kk ja innostuu kävelemään äidin ja iskän väliä (n. 2 metriä) mutta siihen pitää häntä kovasti innostaa.
Ei osaa myöskään nousta vielä ilman tukea seisomaan.

Hitaasti mutta varmasti :hug:
 
Ensiaskel
Meillä on ihan sama homma! Poika on nyt 1v2kk ja innostuu kävelemään äidin ja iskän väliä (n. 2 metriä) mutta siihen pitää häntä kovasti innostaa.
Ei osaa myöskään nousta vielä ilman tukea seisomaan.

Hitaasti mutta varmasti


No onpa mukava kuulla, että muillakin edetään hitaasti:) Kohta alkaa jo huolestuttaa eikö mitään etenemistä tapahdu, kun tuttavan lapsikin lähti parissa päivässä kunnolla kävelemään ja viikon päästä oli konttaus jo historiaa...No, ehkä meidänkin aika tulee vielä. Puuttuu vaan ilmeisesti itseluottamusta ja rohkeutta asiaan...
 
jennikki
Meillä poika otti ensiaskeleensa ennen vuoden ikää, mutta oli samalla tavalla arka kävelemään ilman tukea pitempään kuin pari metriä, vasta vähän vajaa 1v 3kk alkoi kävellä koko ajan ja sitten on myös ulkona kävellyt. Eli 3-4 kk otti askeleita. Meillä huomasin, että kun laittoi taaperokärryn ja potkuauton jemmaan alkoi kävellä itse enemmän, eli aikaisemmin ei kai nähnyt tarvetta kävellä omin päin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.02.2006 klo 22:07 Ensiaskel kirjoitti:
Hei vaan, meidän 1v3kk tyttö on ottanut ensiaskeleensa kuukausi sitten. Vielä ei kuitenkaan kävele itse, vaan häntä pitää olla kävellyttämässä koko ajan. Jos mieheni kanssa istutaan lattialla muutaman metrin etäisyydellä toisistamme, lapsi saattaa innostua kävelemään itse meidän väliä. Muuten saa kauheasti kannustaa hommaan ja pitää irrottaa itse hänen kädestään ote, muuten ei lähde kävelemään. Osaa kävellä muutaman metrin, mutta kävely on aika vaappuvaa ja tyttö ei osaa pysäyttää vauhtiaan muuten kuin tuelle. Kyselisinkin teiltä joidenka taaperot jo kävelee, että kauanko siinä meni kun kävely alkoi olla pääasiallinen liikkumistapa ensiaskeleiden ottamisen jälkeen? Tuntuu niin hassulta että kuukauden päivät ollaan jo odoteltu koska se lähtisi kävelemään kun askeleetkin on jo ottanut.
Mun tyttö otti ensiaskeleet 1v 1vko:n iässä ja pari viikkkoa myöhemmin kävely sujui jo mainiosti :D
 

Yhteistyössä