milloin käänsitte turvaistuimen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä05
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me käännettiin pojan ollessa 11 kk ja jatkuva autossa oksentelu loppui siihen. Syynä ollut matkapahoinvointi. Jokaisella siis syynsä - me emme olisi yksinkertaisesti jaksaneet irroittaa ja pestä istuinta, haalareita, lasta enään enempää.

Alkuperäinen kirjoittaja No mut kun ei ole ihan sama...:
Sepä se, kun ei ole ihan sama. Vaan jopa 90% kasvot menosuuntaan kuolemaan johtavista onnettomuuksista olisi estettävissä jos lapsi istuisi selkä menosuuntaan. Lähdettä en muista mutta pidin luotettavana lukiessani sen.
En halua riidellä asiasta, kukin priorisoi miten haluaa. Ylipäätään liikenneonnettomuuden absoluuttinen riski on pieni.

Totta että kolareissa on turvallisempi olla selkä menosuuntaan juuri niskan kestämättömyyden takia MUTTA oikeesti jos ajat nokkakolarin 80 tai 100 km tuntivauhtia niin todellakaan ei se selkä menosuuntaan asento pelasta sitä lasta, ainakaan jos matkustat normaalissa henkilöautossa, sillä jälki on niin pahaa ettei asennolla ole väliä!!!

edelliselle..

kyllä vaan voi pelastaa jos lapsi takapenkillä eikä etupenkillä (joka ruttaantuu pahemmin)
Jälki on varmana pahaa riippumatta miten päin istuu, mutta kyllä se henki saattaa hyvin säilyä jos on selkä menosuuntaan.

itse tosin käännetään tytön istuin kasvot menosuuntaan kohta. Tyttö 2v7kk. Ei kylläkään ajella maantieajoa käytännössä ollenkaan, joten toi ihan perus nokkakolari on hyvin "hankala sattua meille".
on kaupunkiajoa vain....

turvallista matkaa kaikille

Onpas tästäkin virinnyt mukavaa keskustelua puoleen jos toiseen...
Meillä vaihdettiin kaukalosta suoraan turvaistuimeen, jossa kasvot ovat menosuuntaan. Olin itse vähän tällaista istuinta vastaan aluksi, mutta poika kyllä nykyisin viihtyy todella hyvin, kun näke eteensä. Minä myös ajelen paljon kaksin pojan, joten olen samaa mieltä kuin Zannikka, että helpompaa lapsen kanssa.

Meillä poika taisi olla reilut 9kk, kun ostettiin tämä uusi istuin. Nyt poika pian 11kk.

Kyllähän tämä tuntuu kinkkiseltä asialta ja jokaisellahan on omat näkemyksensä, mutta sanoisin että eiköhän ne turvaistuinten tekijät tiedä milloin turvaistuimen voi kääntää. Painorajoitukset eivät varmaankaan ole siihen vitsiksi laitettu. Meillä siirryttiin n.1v iässä kulkemaan naama menosuuntaan sillä turvaistuimen painorajat tulivat selkämenosuuntaan vastaan. Myöskin jalat olivat meillä koukussa ja en ainakaan itse haluaisi istua niin, mutta kuten sanoin kaikilla on oma käsityksensä ja näkemyksensä joten eiköhän kaikki tee omalle lapselleen parhaan valinnan.

Yhteistyössä