Milloin jouluruoat kannattaa ostaa, apua uusavuttomalle?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äitien tekemää ruokaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äitien tekemää ruokaa

Vieras
Tänä vuonna meidän perhe viettää ekan kerran koko joulun kotona, aivan mahtavaa että saa jättää välistä sen sukulointisukkuloinnin!

Sitten tosin joudutaan/ saadaan tehdä jouluruoatkin itse, eikä taidot saati aika kyllä riitä millään kaiken itse väsäämiseen.. Joten:

Milloin mitkäkin jouluruoat kannattaa ostaa etteivät ehdi mennä pilalle tai loppua kaupasta, missä mitäkin kannattaa säilyttää?
Meillä on kaksikerroksinen jää-viileäkaappi, pienehkö kaappipakastin ja parveke (jossa voinee pakkasella säilytellä jotain).
Esim. kinkku, mihin ihmeeseen sen saa ängettyä jos ostaa ajoissa (ja miten ajoissa ettei kaupassa myydä eioota?!), entäs laatikot (jääkaappiin vai pakastimeen)?

Kiitos .

Pakastetun kinkun voi ostaa jo hyvissä ajoin.

Myös laatikoita voi pakastaa valmiiksi raakana/ kypsänä/ valmiina ja paistaa voinokareen kanssa vasta suoraan joulupöytään, jos nyt tosin perunat yms. tarvikkeet nyt säilyvätkin ihan hyvin.

Isot ostokset teen kyllä ihan siinä pari päivää ennen aattoa, että ehtii valmistella, kuitenkin mahdollisimman myöhään että salaatit, leivät ja kalat olisivat vielä tuoreita.

Pakastetun kinkun voi ostaa jo hyvissä ajoin.

Myös laatikoita voi pakastaa valmiiksi raakana/ kypsänä/ valmiina ja paistaa voinokareen kanssa vasta suoraan joulupöytään, jos nyt tosin perunat yms. tarvikkeet nyt säilyvätkin ihan hyvin.

Isot ostokset teen kyllä ihan siinä pari päivää ennen aattoa, että ehtii valmistella, kuitenkin mahdollisimman myöhään että salaatit, leivät ja kalat olisivat vielä tuoreita.

Niin ja jos paistat ison kinkun, niin ota huomioon että sen sulaminen kestää tajuttoman kauan! =)

mä just keittelin tossa porkkanoita 3kg, soseutan ja laitan pakkaseen odottamaan joulua.
lanttuja keitin 15kg, soseutan nekin ja laitan pakkaseen.
kinkku pitäs ottaa sulamaan ja laittaa suolautumaan.

Anteeksi jo etukäteen, mutta voisiko siitä uusavuttomuudesta pyrkiä eroon? :D

Siten että kokeilis tehdä jotain itse ja pakastaa? Enkä sano ilkeyttäni, vaan kannustaakseni!

Mulla on se tyyli, että teen jotain puolivalmiiksi (eli pakastan ennen paistoa) ja sitten aatonaattona tai aattoaamuna vasta paistan.
Joku porkkanalaatikko esimerkiksi on todella yksinkertainen tehdä itse.

Toinen vaihtoehto (jota esim anoppi käyttää) on tilata joltakulta paikalliselta ruokayrittäjältä laatikot joko puolivalmiina tai valmiina ja hän tekee sitten tilauksen ja toiveen mukaan.

Tai sitten ostaa Saarioisten äitien laatikoita (joita valmistetaan enemmän näin joulun alla) ja katsoo päiväyksestä, että pakastaako vaiko ei- eli että kuinka aikaisin ne itselleen hankkii.

Pakastetuissa muista sitten, että ne alkavat pilaantua nopeammin sulatuksen jälkeen! Eli ne pitää myös syödä melko nopsaan.

Aatonaattoon en jättäisi hankkimista, sinne ryysikseen ei kukaan tahdo mielenrauhaansa menettämään.

Jos meinaat ison, pakastetun kinkun laittaa, niin sen ostaisin vasta sitten, kun sen voi jo ottaa huoneenlämpöön sulamaan. Sulamiseen menee useampi päivä, eli kinkkuja on kyllä yleensä vielä siinä vaiheessa ihan reilusti saatavilla, mutta ei tosiaan tule sitä ongelmaa, että mihin sen tunkee.

Miten kummassa joku saa kaiken sen ruokamäärän mahtumaan kaappiin..
Tai lähinnä pakastimeen, jos sinne tunkee kinkun niin mitään muuta ei sovikaan?! Kaappipakastin taitaa olla parempi noille laatikoille ja kinkun ostanen sitten vasta loppumetreillä (luotetaan siihen, että Joensuun kokoisesta paikasta löytyy sopiva kinkku meillekin vaikkei viikkoja aiemmin hankita).

Hehe, tuo uusavuttomuus taitaa tässä tapauksessa tarkoittaa vain uusien tilanteiden stressiä yhdistettynä aikapulaan (vauva ja 2,5-vuotias "apulainen" sekoittamassa kuviota). Oon tosiaan harkinnut niitä valmissoseita joista saisi ehkä isomman satsin halvemmalla, katsotaan miten aika riittää. Mutta tuo puolivalmiin pakastus kuullosti myös järkevältä..

En tunne olevani se superäiti joka samaan aikaan kuorii lantut, imettää vauvan ja askartelee joulukortit leikki-ikäisen kanssa ;) Siksi pienet oikopolut taitanee olla joskus sallittuja.

Alkuperäinen kirjoittaja Äitien tekemää ruokaa;25152812:
Miten kummassa joku saa kaiken sen ruokamäärän mahtumaan kaappiin..
Tai lähinnä pakastimeen, jos sinne tunkee kinkun niin mitään muuta ei sovikaan?! Kaappipakastin taitaa olla parempi noille laatikoille ja kinkun ostanen sitten vasta loppumetreillä (luotetaan siihen, että Joensuun kokoisesta paikasta löytyy sopiva kinkku meillekin vaikkei viikkoja aiemmin hankita).

Hehe, tuo uusavuttomuus taitaa tässä tapauksessa tarkoittaa vain uusien tilanteiden stressiä yhdistettynä aikapulaan (vauva ja 2,5-vuotias "apulainen" sekoittamassa kuviota). Oon tosiaan harkinnut niitä valmissoseita joista saisi ehkä isomman satsin halvemmalla, katsotaan miten aika riittää. Mutta tuo puolivalmiin pakastus kuullosti myös järkevältä..

En tunne olevani se superäiti joka samaan aikaan kuorii lantut, imettää vauvan ja askartelee joulukortit leikki-ikäisen kanssa ;) Siksi pienet oikopolut taitanee olla joskus sallittuja.

Todellakin! Niin teet, että on mieli levollinen ja helposti saatavat herkut pöydässä. Tärkeintähän on yhdessäolo, ei se että valvoo yöt kinkkukipinässä ka päivät siivoaa ja keittää lanttua.

Oma joulu, paras joulu!

[QUOTE="hop";25152885]Niillä valmiilla soseilla on aika kova kilohinta verrattuna juureksiin[/QUOTE]

ja maku järkyttävä. ostaisin ennemmin jo ne valmiit laatikot mitä niitä kaupan valmiitasoseita.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25152727:
Ei todellakaan sulateta huoneenlämmössä!!!!

Herrajee, sisältä vielä jäässä ja pinnasta jo pilalla...............

Oikeaoppinen sulatus tapahtuu hitaasti jääkaapissa.

periaatteessa ei sulateta huoneenlämmössä, mutta iso kinkku oikeesti sulaa kyllä siinä huoneenlämmössä nopsaan, eikä ehdi mennä pilalle.Tai sitten voi viileämmässä paikassa sulattaa jos ei mahdu jääkaappiin
Mutta ihan oikeaoppinen sulatus tapahtuu kuten kirjoitit :)

Yhteistyössä