milloin influenssa potilas pääsee/joutuu sairaalaan?

  • Viestiketjun aloittaja "katariina"
  • Ensimmäinen viesti
"katariina"
kyse 3v lapsesta,lääkärissä ramppaamisesta ei toistaiseksi ole ollut hyötyä.

Mut melkein viikon kuumeessa(2:lla kuume lääkkeellä pysyy n.38, muuten pomppaa), yskii niin että oksentaa. Mut mutia oireita ei enään ole. (ei juuri syö ja juokin normaalia vähemmän), nukkuu pv.unet(nukahtaa ite sohvalle) nuokkuu jo alkuillasta(ei oikein oo jaksanut touhuta,10min jaksoi tänään kirmailla edes takas) aamusin lämpö alempi mut iltapäivällä jo korkea ja väsynyt.

itsellänikin on vain korkea kuume(pää särkee) ja ihan väsy olo,mut ei mutia oireita.(ei kun pahoinvointia on esiintynyt).

Mies just päivystyksessä lapsen kanssa, tuleekohan lapsi kotia?
 
"katariina"
Mies just soitti korvasta mitattuna 39lämpö (on saanut pronaxenia) mut tulahdusarvo normaali, mikä sillä on? joo varmaan sama ku meillä muillakin(mut toi pikkuisin huolettaa eniten,se on olltu pisimpään kipeäkin).
 
[QUOTE="katariina";25731445]Mies just soitti korvasta mitattuna 39lämpö (on saanut pronaxenia) mut tulahdusarvo normaali, mikä sillä on? joo varmaan sama ku meillä muillakin(mut toi pikkuisin huolettaa eniten,se on olltu pisimpään kipeäkin).[/QUOTE]
Se että crp on normaali kertoo kyseessä olevan virusinfektion, eli turha yrittää antibiooteilla hoitaa. Juottamista, kuumetta alentavaa lääkettä (pronaxenia ja pamol F ) niin ajan kanssa menee ohi. Sairaalaan otetaan jos kuivumaa, hengitysvaikeuksia tai yleistilan rajua laskua.
 
[QUOTE="katariina";25731435]Mut kauanko näin pientä voidaan lääkitä jatkuvasti? kauanko toi kuume kestää??[/QUOTE]

no mutta ei siellä sairaalassakaan mitään sen ihmeempää tehtäisi kuin lääkittäisi vaan vahvemmin kuin kotona. Ei noille paljon muuta mahda.
 
..
[QUOTE="katariina";25731435]Mut kauanko näin pientä voidaan lääkitä jatkuvasti? kauanko toi kuume kestää??[/QUOTE]

no ei niillä siellä sairaalassa sen parempia keinoja oo kuumetta alentamaan, lääkkeillä sitä siellääkin hoidettaisiin.
influenssassa tulee herkästi jälkitauteja kuten korvatulehdus, hyvä että päivytysksessä moiset tarkastetaan. muuten ei oo oikein muuta tehtävissä kun juoda ja juoda ja juoda. jätskiä ja mehujäätä jne mistä saa vähän energiaa sen nesteen lisäksi.
 
"katariina"
mut voihan ne sairaalassa tehä enemmän kuin kotona(näin ainakin haluan uskoa), Minulla on vaan aikanaan kuollut pikkuveli sairaalaan(keuhkokuume taisi olla dg) :'( , joten olen hirvittävän peloissani lapsen puolesta,ei meinaan koskaan oo kukaan lapsistamme ollut viikkoa korkeassa kuumeessa.
 
"katariina"
mikä lasketaan yleistilan vakavaksi muutokseksi? nimittäin ei tuo ikinä ole tollein väsähtänyt päiviksi.


Mut jos teillä on lapsilla ollut influenssa niin kertokaa kauanko kesti.
 
[QUOTE="katariina";25731617]mut voihan ne sairaalassa tehä enemmän kuin kotona(näin ainakin haluan uskoa), Minulla on vaan aikanaan kuollut pikkuveli sairaalaan(keuhkokuume taisi olla dg) :'( , joten olen hirvittävän peloissani lapsen puolesta,ei meinaan koskaan oo kukaan lapsistamme ollut viikkoa korkeassa kuumeessa.[/QUOTE]
Laitoit alkuperäisessä viestissäsi että jaksoi päivällä kirmailla edes takas 10 min, niin tarkoittaa että yleistila vielä ihan hyvä. Keuhkokuumeessa on voipunut, hengitys tihentynyt jne.
Inluenssassa korkea kuume voi kestää yli viikon olematta epänormaalia ja koska tulehdusarvot oli normaalit niin lapsellasi ei ole bakteeriperäistä keuhkokuumetta:hug:
 
"vieras"
Meillä on nyt vieraillut influenssa isossa perheessä. Lapsista 4v sairasti 6päivää kuumeillen, kerran oksensi ja yskii vielä jonkun verran. sitten 2v ja pian 9kk on olleet nyt 7 päivää 37-39 asteen kuumeessa. Pienelle tosin tuli vielä korvatulehdus, liekkö influenssasta vaiko muusta syystä kun tulehduksia on nyt tässä ollut useampi. Lääkäri oli sanonut että nyt on ollut joillain lapsilla 9päivääkin kuumetta tässä taudissa. Meillä myös tuo pieni oksensi yskiessä sekä veljensä 14v. Pahoinvointi kuuluu taudinkuvaan. Väsyneitä ovat olleet ja syömiset huonoja kaikilla lapsilla.
 
"katariina"
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;25731767:
Laitoit alkuperäisessä viestissäsi että jaksoi päivällä kirmailla edes takas 10 min, niin tarkoittaa että yleistila vielä ihan hyvä. Keuhkokuumeessa on voipunut, hengitys tihentynyt jne.
Inluenssassa korkea kuume voi kestää yli viikon olematta epänormaalia ja koska tulehdusarvot oli normaalit niin lapsellasi ei ole bakteeriperäistä keuhkokuumetta:hug:
ok, kiitos. minusta ei ole normaalia että lapsi jaksoi touhuta vain tuon ajan,normaalisti menee korvatulehduksista ja flunssista välittämättä kuin duracell pupu, eikä tollain oo ollut nuutunut edes oksennustaudissa.

No ei auta kuin odotella. Lapsi myös on kieltäytynyt kosketuksesta usein. Mut totta ei oo bakteerikeuhkokuume, HYVÄ!
 
"katariina"
[QUOTE="vieras";25731682]Jutteleeko, vastaileeko, kommunikoiko? Tuleeko pissaa, valittaako kipua, onko millään tapaa kosketusarka?[/QUOTE]

on ollut kosketusarka, päivällä on kyllä jutellut yms. Mut nyt makaa tulikuumana isän sylissä päivystyksessä(ei suostunut ottamaan kuumelääkettä siellä ja väkisinhän sitä ei saa kun pitkin lattioita vaan)
 
vierailija
Meidän perheessä oli ihan testillä todettu A-influenssa ja se tauti olikin sitten todella kamala. Lapsella 3 viikkoa järkyttävää kuumetta ja mietitiin jo sairaalaan viemistä. itse olin 2 viikkoa erittäin kipeä ja sen jälkeen vielä 5 viikkoa erilaisia tulehduksia joita hoidettiin antibiooteilla. Itse asiassa lapsi oli aikaisemmin kunnossa kuin minä. joskus kesällä alkoi olo olemaan ok!!!

Jos puoliskokin (onneksi oli rokotettu) olisi sairastunut, lapsi olisi otettu sairaalaan jo alussa. Mutta rankkaa oli puoliskollekin valvoa ja hoitaa meitä 24/7, mutta toki influenssa oli se oikeasti mikä meinasi tappaa meidät.

Influenssassa on ihan ainutlaatuista se että siitä tulee todella todella ihan kuolemansairas olo ja huiman korkea kuume tosi nopeasti. Ja se huono oksettava olo viikosta toiseen ja sydän hakkaa hulluna. Pyörryttää ja on lähes mahdoton liikkua. Lihaksia ja luita särkee niin että ei voisi maatakaan. Ikävää että ei voi nukkua ja oikeasti toivoin pyörtyväni edes hetkeksi. Tämä kaikki tekee siitä henkisesti rankan kokemuksen, kun se ei kerta kaikkiaan tunnu loppuvan koskaan ja vointi huononee viikosta toiseen. Silloin todella toivoo että kotona on joku joka jaksaa kantaa.
 

Yhteistyössä