Milloin arkiruoka muuttui köyhäilyksi??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "bataatti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

"bataatti"

Vieras
Nyt on pakko vähän ihmetellä. Meillä syödään tavallista arkiruokaa, mm. keittoja, tarjouslihoja, edullisia kaloja. Vihannekset pitkälti juureksia ja sipuleita, toki joukossa välillä muutakin vuodenajan mukaan. Mielestäni meillä syödään hyvin eikä mitenkään erityisen "köyhästi", vaikka tulot ovatkin köyhyysrajan yläpuolella nippanappa...

...vaan tulipa nolo olo, kun olin kaveriporukan kanssa syömässä ravintolassa. :( Juttelimme makutottumuksista kun tilasimme ja sanoin ottavani tiettyä ruokaa, koska "en tee sitä koskaan kotona". Eräs kavereistani kysyi että mitä sitten yleensä laitan ruoaksi ja minähän kerroin; edellisenä päivänä olimme syöneet muistaakseni jauhelihakastiketta. Kaveri vilkaisi nopeasti muita ja naurahti hermostuneesti että hän tykkää laittaa "vähän parempaa" ja kertoi sitten muutamia etelä-Eurooppalaisia reseptejään. Ensin lähinnä oudoksutti, mutta sitten oikeasti nolotti. Olin porukan ainoa, joka ei juonut kahvia hifistelylaitteella keitettynä, syönyt erikoisia juustoja tai ostanut aina mahdollisuuksien mukaan luomua!!

Ja ei, tämä ei ole provo. Asun Helsingissä ja olen tietoinen siitä, että tietynlainen hipsteri-touhu ruoan suhteen on IN nyt kaveriporukassani. He eivät ole mitään snobeja noin muuten, ihania ihmisiä- siksi minua ihmetyttikin. Se sama kaveri, joka kertoi resepteistään, kysyi muuten vielä myöhemmin että ihanko oikeasti aion tehdä pannukakkua iltapalaksi kun pääsen kotiin ("eikä, ihanan kasaria!!"). :O

t. järkyttynyt, ilmeisesti kärryiltä kauan sitten tipahtanut mamma...

ps. Seuraavat kaveri"treffit" ovat Kluuvissa, onko se uusi kauppakeskus niin kallis kuin mitä olen käsittänyt..?

Typeräksi asian tekee se, etten saanut sanottua mitään järkevää. En voi ääneen sanoa ettei meillä ole varaa luomuun enkä toisaalta tahdo juntin leimaa otsaani...äh!! Mitä tässä pitäisi tehdä?

Niin ja tärkein unohtui, eli mitä te muut syötte arkena?? Minä teen tänään jauhelihalla täytettyjä paprikoita.

t. bataatti

Taitaa olla syy sun kaveripiirissä eikä sun ruuissa.. :D Ihan normaalia ruokaa suurinosa ihmisistä kuitenkin taitaa syödä.. :)

Niin ja meillä syö aikuiset rullakebabbia ja junnu eilistä makaronilaatikkoo.. :P

Viimeksi muokattu:
äh, turha lähteä tommoseen hifistelyyn mukaan jos se ei kiinnosta. Eikä tosiaan pidä potea mitään huonommuutta tai surkutella kärryiltä putoomista. Taitaa tosiaan olla vaan muotijuttu.. eikä pannarissa oo mitään vikaa. Sitä paitsi sähän voit tehä sita vaan camp-hengessä jos joku pyörittelee silmiä ;)

Ei tottumuksissasi ole mitään vikaa. Kokeilen välillä erikoisempia reseptejä mutta yleensä normaali arkiruoka menee paremmin lapsille. Nakkikastike, broilerikastike tai uunilohi ovat niitä normaaleja ruokia. Viimeisin kokeilu oli katastrofi, meksikkolaistyyppinen suklaabroileri ei ollut edes minusta kovin hyvää, saati lapsista.

Kahvini keitän ihan peruskeittimellä, espressokoneesta luovuin aikapäiviä sitten. Joskus syön valkohomejuustoa viinin kanssa, mutta se on vain makukysymys. Ihan hyvin sitä vöi syödä pizzaa oluen kanssa tai ruisleipää maidon kera.

Jauhalihakastike on ihanaa ruokaa! Sen sijaan perunoita ja lihapullia meillä on tuskin koskaan, sillä sain lapsena niitä liian usein. Ehkä sinun kaverisi on saanut kotonaan jauhalihakastiketta liikaa, joten hän ei sen vuoksi halua syödä sitä enää aikuisena.

Pannukakku on herkkua. Lapset tykkää! Ikävä, jos kaverillasi on lapsia ja he eivät saa sitä koskaan. Mutta kai he saavat sen sijaan sitten jotain muuta.

[QUOTE="bataatti";24848699]Kiitos kaikille vastauksista!! :) Helpottaa kun tietää ettei ole ainoa "kasari"...:D

t. bataatti[/QUOTE]

Ihan turhaa tuollainen "perinteisen" ruoan dissaaminen. Vähän tuntuu, että tässäkin asiassa tyhjät tynnyrit kolisevat eniten yrittäessään täyttää tyhjää aukkoa sielussaan. Edes sitten "sievistelevällä" ruokavaliollaan. Joka sekin lienee jonkinasteinen fasadi vain. Vähän samaa kuin kerran New Yorkissa shoppailut mainitsee aina ja kaikkialla sen jonkun pikkuputiikin lempparipaikakseen shoppailuun. Toki "unohtaen" kertoa, että on ollut kerran paikassa.

Häh? Mun mielestä kuulostaa ihan normilta. :D
Mutta nykyäänhän on kaikki tuollainen "hei me ollaan erilaisia" kauheen in ja sitten muka kummaksutaan ääneen "siis eikä, syöttekste oikeesti tollasta heh, ihan jees mut ei me ainakaan heh hih". :D
Aina kauhea päteminen jollain hiton mausteilla kun ollaan niiiiiiin erilaisia ja muka hienostuneita. Buah :D

Kiva jos kokeilee kaikke erilaista, mutta tuo piilopäteminen paljastaa kyllä totaalisen juntin. :D

Ihan tavallista ruokaa, sitä jauhelihakastikettapa juuri tänään.
Mutta osaan kyllä hifistelläkin, mutta enpä aina viitsi eikä ole rahaakaan eikä kaikki jutut uppoa enää 3-vuotiaalle valitettavasti.
Tosin ei kaikki hifistelyt ole kalliita tai monimutkaisia.

Ennen lapsia oli aikaa ja rahaa hifistellä. Nyt tullaan töistä ja kokataan arkista perusruokaa, esim keittoja, laatikoita yms. Viikonloppuna syödään paremmin ja laitetaan usein vielä jotain "aikuisten iltapalaa" eli tulista tai muuten näitä lasten "yök-ruokia". Mua ei nolota yhtään.... Niin ja 80-luvun pannari leivinuunissa on koko perheen herkkkua, itse poimittujen mansikoiden ja vattujen kanssa. Tosi noloa, eikö:)

Nykyään on niin hienoa olla erilainen. Ja pidetään tavallaan itsestään selvänä joitakin tiettyjä aatteita - esim. korkeasti koulutetuissa kavereissani (humanistinen ala) jollainen itsekin olen, pidetään jotenkin täysin selvänä, että TIETENKIN kaikki ostavat luomuruokaa, kierrättävät, vierastavat isänmaallisuutta ja äänestävät vihreitä. Ja siitä tehdään oikein sellainen pätemisen asia. Ei mulla ole ollut koskaan energiaa sanoa, että mulla on vähän eri aatteet ja luomuakin ostan vaan sillon kun on ylimääräistä rahaa. Ja sitten piiperretään sen ruoan kanssa, jonka tietenkin pitää olla mielellään etnokasvisruokaa täynnä kaiken maailman soijarouheita. En mä vaan jaksa.

Mä pidän ruoanlaitosta todella paljon ja välillä tulee kokeiltua kaikkea erilaista ihan vaihtelun vuoksi, mutta kyllä meilläkin eniten syödään ihan tavallista arkiruokaa. Eihän se tarkoita, että pitäisi olla mautonta tai sitten ihan järkyttävän paljon suolaa, vaan kai sitä nyt osaa mausteita käyttää vaikka ruoka olisikin arkista. Saattaa meillä sitten välillä arki-iltanakin olla pihviä, mozzarellasalaattia ja punaviiniä, jotka nekin tosin on aika arkista. Mutta en koskaan tee numeroa sellaisista. Ollaan vietetty paljon aikaa ulkomailla, joten eri kulttuurien ruoat on meille ihan yhtä lailla arkisia kuin ne suomalaiset perinneruoat. Ja just eilen tehtiin pannaria.

Mun mielestä niistä ruoalla hifistelijöistä ainakin osasta tulee sellanen tunne, että he ovat pitkään eläneet eineksillä ja sitten yhtäkkiä kun ruoanlaitto on alkanut kiinnostaa, siitä tehdään hirveä numero.

Ihan perus ruokaa meillä on.
Esim. tänään makaroonilaatikkoa, huomenna nakkisoppaa, ylihuomenna varmaan kalaa ja perunaa, sitten ehkä riisiä ja kanaa... joo ihan perusjuttuja siis. =)
Joskus mies tekee jotain erikoisempaa, kaivelee siis netistä jotain ohjeita ja niitä sitten tekee. Mutta en haluais että näitä erikoiseväitä ois joka päivä tarjolla.
Mutta joo, olen kuullut perheistä joissa laitetaan VAAN erikoisempia ruokia - ja hyhyh, teilläkö on tarjolla jauhelihakeittoa? Kuin te sitä jaksatte ja saatatte syödä.... ei vaan meillä kellekään kelpais.

meillä tehdään oikeen viimesen päälle perusruokaa, välillä on sit jotai muka speciaalimpaa, eli ankkaa, pyytä, sorsaa, hirveä, jänistä, villisikaa etc mitä joku kaveri on tuonut mutta mitä ei ole vara ostaa kaupasta :D
sitten tykkään tehdä kiinalaista/intialaista ihan vain kun lapsista se on hyvää.
ja tämän takia mä oon kuullu että meillä syödään ihmeellisiä ruokia.

Mulle on pääasia että porukalle kelpaa, tänään oli pottumuussia, seiti fileitä ja kermaviilikastiketta, eilen oli spagettia ja jauhelihakastiketta joka oli jatkettu soijarouheella ja porkkanaraasteella toissapäiväisestä. huomenna on lihapataa hirvestä ja naudasta kera porkkanan ja nauriin.

Sehän on just tätä hifistelyä mitä facebook ja blogielämä saa aikaan:
"italian tapaan tehty pastakastike" = jauhelihakastiketta ja spagettia, sitä halvinta
"kesäinen kasvisyllätys" = ei ollut muutakuin perunaa ja porkkanaa, niistä tein kasvissosekeittoa
"Tehokas päivä tänään; Aamusta aikaisin ylös ja lasten kanssa yhtäkkiä siivottiin, sitten reippailemaan pihalle! Ihanaa!"

Oikeasti: p*keleen yövuorosta tullut ukko herääti kuorsauksellaan ja sitten oli ihan pakko siivota, ettei hukkuis pölypalloihin, lapset sai pakotettua korjaamaan lelut lattialta kun uhkasi viedä ne roskikseen. Sitten oli pakko heittää ne pihalle leikkiin ettei hajois koko talo...

Että ihan samaa eri paketissa vaan ;)
ja "

Me tehdään yleensä ihan tavallista arkiruokaa, mutta luomusta ja muuten hyvistä raaka-aineista kaikki. Sitten mikä tahansa maistuukin jo herkulliselta :) Minusta hienointa on se, että teette itse ruokaa! Tekee lapsille hyvää kasvaa itse tehdyllä ruualla eikä millään eineksillä.

Arkena teen
- jauhelihakastiketta vähän eri versioina (erilaisten makaronien tai keit. perunoiden kanssa. Pastaa muuten en tee koskaan, koska makaroni ei sen hienommaksi muutu, vaikka se muokattaisiin eri muotoiseksi ja sitä sanottaisiin pastaksi)
- lihapullia
- paistettua kalaa/uunikalaa, sienikastiketta
- makkarakastiketta
- jauhelihakeittoa, makkarakeittoa
- kanakastikkeita
- pitkään uunissa haudutettua naudanlihakastiketta
- lisäkkeiksi riisiä, makaronia, perunaa, keitettyjä (mielellään oikeita, ei mauttomia pakastelätsyjä) vihanneksia, salaatteja

Sikaruokia emme tee, koska sianliha ei ole hyvää.

Yhteistyössä