Milloin aika aloittaa lisäruoan antaminen ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kos-sa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kos-sa

Vieras
Oen tässä miettinyt korvikkeen antamisen aloittamista lähiaikoina, mutta en ole ihan varma että onko oikea ajankohta. Meillä sellainen tilanne että vauva on nyt vähän päälle kuukauden vanha ja paino on noussut käyrän mukaan ja pissaa ja kakkaakin tulee kiitettävästi. Mutta äitiä alkaa väsyttää ainainen imettäminen. Meillä tuntuu ettei ole oikein mitään taukoja syömisten välissä vaan kokoajan pitäisi olla tissi suussa. Tuttiakaan ei huoli.

Pääasiassa ajattelin antaa korviketta juuri nukkumaan mennessä että nukahtaisi täydellä vatsalla nopeammin. Ei jaksa enää tunnin - kahden imetyksiä joka ilta ennen nukkumaan menoa. Olenkin ajatellut että tuleeko sitä maitoa sitten rinnoista niin vähän kerrallaan että siksi vauvan imemisjaksot on niin pitkiä. Kun ei mistään tiedä että tuleeko sitä maitoa tarpeeksi.

Ei kait lisäravinnon antamisesta mitään haittaakaan ole ? Kertokaa kokemuksia missä vaiheessa olette aloittaneet antamaan äidin maidon lisäksi korviketta. Tiedän että pitäisi kai olla enemmän kärsivällisyyttä tässä imetyshommassa, mutta kun ei jaksa kohta enää...

Aloita säännöllinen pumpaaminen, niin voit antaa maitoa pullosta, silloin kun et jaksa imettää. Näin meillä tehtiin. Oli aivan taivaallista, kun sai itse nukkua, kun mies hoiti yösyötöt. Aamulla annoin tissiä, mutta muuten annoin maidon aina pullosta. Minäkään en jaksanut imetystä. Alusta asti se oli yhtä takkuamista. Aamuisin se yleensä kivuttomimmin onnistui, mutta muuten pumppasin ja annoin pullosta. Onhan pumppaamisessakin oma hommansa, mutta minä koin sen PALJON helpommaksi tavaksi.
Ja ihan yhtälailla voit sitä lisämaitoakin antaa.Eihän sitä imettämistä tarvitse kokonaan jättää. Anna vaikka ensin imeä rintaa ja sitten annat lisäksi pullosta korviketta. Minusta tärkeää on, että pieni vauva kuitenkin saa sitä äidinmaitoa päivittäin, jos sitä kerran tulee, mutta kyllä voi lisäksi antaa muutakin jos se äidistä tuntuu hyvältä. Kuten täällä on monet kerrat sanottu, niin lusikallisessakin äidinmaitoa on niitä vauvalle tärkeitä vasta-aineita..

Minä aloitin vastikkeen antamisen iltaisin pojan ollessa noin 2 kk, koska oma maito ei enää tuntunut riittävän. Nyt poika on 4.5 kk ja edelleenkin annan ensin tissiä ja sitten vasta vastiketta. Tissittelisin enemmänkin, mutta kun on tottunut saamaan pullosta saman maitomäärän helpommalla ja nopeasti, ei tissi enää oikein tahdo kelvata. Olenkin nyt ajatellut suosiolla lopettaa koko imetyksen, kerta pullo kelpaa niin hyvin. Viime sunnuntaina aloitettiin kiinteiden maistelu. Jotenkin vain korpeaa tuon imettämisen kanssa, kun joka paikassa aina toitotetaan kuinka hyväksi se lapselle olisi ja imettää kannattaisi vaikka kuinka vanhaksi, ja meillä tissi ei kelpaa, vaikka maitoa tulisi... grr!

Vauvan ravinnontarve lisääntyy 1 kuukauden aikana nopeasti, joten vauva saattaa imeä pitkään siksi, että haluaa lisätä maidontuotantoa (rinnat "tietävät" tästä, että pitää tuottaa lisää maitoa). Omaa jaksamista voi parantaa myös sillä, että huolehtii itsestään ulkoilemalla, tapaamalla kavereita tms. ja erityisesti syömällä kunnolla (imetysaikana ainakin minun piti syödä enemmän kuin ennen). Nyt ei ole oikea aika pyrkiä eroon raskauskiloista, ne kyllä karisevat lähes itsekseen. 6kk:n täysimetystä suositellaan sen terveydellisten etujen vuoksi. Osittaisimetys on toki parempi kuin pelkkä korvike. Toivottavasti kukaan ei ota nokkiinsa, jos lainaan imetystukilistan sivuilta imetyksen eduista:

"Imetyksellä on selkeät ravitsemukselliset edut verrattuna korvikkeisiin. Imetyksellä on monia muitakin etuja sekä lapselle että äidille.

Äidinmaidon sisältämät immunologiset tekijät tukevat lapsen immuunijärjestelmän kehitystä, sekä auttavat sairastunutta lasta toipumaan taudistaan. Äidinmaito myös ennaltaehkäisee joitakin sairauksia. Sairas lapsi syö ja juo usein huonosti, mutta viihtyy paljon rinnalla. Hän saa maidosta vasta-aineiden lisäksi monipuolisen ravinnon. Näin imetetyn vauvan/lapsen kanssa ei joudu niin helposti hankaliin toimenpiteisiin (pakkojuotto, pahimmassa tapauksessa nenä-mahaletku) nestehukan torjumiseksi vaikeankaan sairauden aikana. Äidinmaito on esim. vatsataudissa olevalle lapselle parasta lääkettä.

Äidinmaidon rasvahapot ovat välttämättömiä aivojen kehitykselle. Imetetyt lapset saavat pulloruokittuja parempia tuloksia hermoston ja älykkyyden kehitystä kuvaavissa testeissä. Samoin ero näkyy imetettyjen hyväksi psykologisessa ja psykomotorisessa kehityksessä. (Hoover, 1999)

Vähäinenkin imetys lisää em. etuja lapselle. Äidinmaidon lisänä korviketta saavilla lapsilla äidinmaito parantaa myös korvikkeen imeytymistä.

Pitkästä imetyksestä on etua myös äidin terveydelle. On havaittu, että pitkä imetys vähentää äidin riskiä sairastua rintasyöpään ja munasarjasyöpään (Folkhälsoinstitutet, 1998). Munasarjasyöpäriskin pienenemisestä on todettu seuraavaa: imetys vähentää tautivaaraa 2,5 prosentilla kuukautta kohti, mutta puolen vuoden kuluttua vaikutus heikkenee (Helsingin Sanomat 17.8.1999). Rintasyöpäriski taasen pienenee kahdella tavalla: jos naista on imetetty vauvana ja jos nainen itse imettää kumulatiivisesti yli 24kk elämänsä aikana (Dettwyler & Macadam, 1995).

Imettävä äiti voi huoletta lähteä lapsensa kanssa ulkoilemaan, ostoksille tms., onhan hänellä aina mukanaan lapselle sopiva, terveellinen välipala tai ateria. Lisäksi hän edistää imetyksellä omaa terveyttään. Imetys tarjoaa myös isommallekin lapselle läheisyyttä, turvaa ja lohtua."

Jorvinlastenlääkäri sanoi, että kannattaa imettää 15 minuuttia per rinta ja sen jälkeen antaa maitoa pullosta maitoa jos vauva ei ole kylläinen. Tämä toimi ainakin meillä, sillä esikoisen kohdalla maitoa ei koskaan tullut tarpeeksi vaikka imetin varmaan 20 tuntia vuorokaudessa. Kakkosen kohdalla sovelsin tätä 15 minuuttia per puoli ja sen jälkeen pullosta ja siirryttiin täysimetykselle kun tyttö oli pari viikkoa vanha.

Jotta maitoa tulisi kunnolla, tarvitsee äiti myös lepoa, eli kokoaikainen imettäminen ei _aina_ auta maidon tulemiseen. Joillain tosin tuntuu toimivan imetysmaratoni maidonnostattajana.

Voihan sen maidon pumpata pulloon, kuten edellä sanottiin, etenkin jos sitä kerran tulee. Sillä nyt ei kuitenkaan luulisi olevan imetystukilistankaan mielestä väliä, antaako sen äidinmaidon tissistä vai pullosta.
Minä itse kyllä hieman kysenalaistan tuon imetystukilistan mustavalkoisen kannan ja heidän amerikkalaiset tutkimuksensa..

Ja minä olen aina voinut huoletta ulkoilla, olla ostoksill yms. vaikka imetinkin vain 4kk ja lohtua voi lapselle antaa muullakin tavalla, kuin työntämällä tissin suuhun..

Meillä ruvettiin antamaan heti ku synty korviketta ku itkeskeli tissillä olon jälkeen. No sairaalasta kotiuduttiin ja aina imettäessä kului 1-1.5 tuntia ja senkin jälkeen vauva saattoi joskus olla tosi itkuinen (itse koin jonkin ajan kuluttua turhauttavalta imettämisen) ja annettiin korviketta jonkinverran lisäksi, mut jotkut sanoi ettei saa antaa liikaa tai se saattaa itkeä myös vatsavaivoja jos saa liikaa ruokaa. Söin kokoajan maitoa lisääviä tabletteja ja kerrankin sitten päätin kokeilla pumpata kun on rinnat aivan älyttömän täyden tuntuiset, ja sieltä tuli yhteensä n. 45 ml eli todella vähän. Sit 1 kk:n neuvolakäynnillä oli pituutta tullut lisää 4 cm, mut painoa vain vajaa 100g. Sit aattelin et nyt saa riittää, en jaksa enää. Lopettelin imettämisen pikkuhiljaa kokonaan ja tytär saa tuttelia joka kerta niin paljon kuin vain jaksaa syödä ja on ollut siitä lähtin todella tyytyväinen hymyilee ja "juttelee" vain ruokailujen välit jotka nyt 3 kk:n iässä 3-4 tuntia päivällä ja nukkuu n.10 tuntia yössä putkeen.

Tähän päivään asti olen saanut vain kannustuksia ja th sekä eräs lääkäri sanoi aiemmin, et sehän on pääasia et vauva on tyytyväinen ja kasvaa. Mutta tänään oli 3 kk:n neuvolalääkäri (eri kuin aiemmin) piti oikein kunnon paasaustuokion imettämisestä, ei ois kuulemma saanut kk:n jälkeen luovuttaa, kyllä sitä maitoa olisi kuulemma tullut jos vain olisi sinnikkäästi imettänyt, syyllisti tosi paljon ja sanoi että seuraavan kyllä sitten imetät kunnolla (en ole raskaana kylläkään). Vissiin ois nyt pitänyt vain huudattaa vauvaa nälkäisenä, koska se imettäminen on kaikkein tärkeintä.

Minulle on tämä järjestely sopinut tosi hyvin ja ennenkaikkea vauvalle, ainakin saa riittävästi ruokaa ja itse tiedän et minkäverran se on saanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Vanha äiti:
Äidinmaidon rasvahapot ovat välttämättömiä aivojen kehitykselle. Imetetyt lapset saavat pulloruokittuja parempia tuloksia hermoston ja älykkyyden kehitystä kuvaavissa testeissä. Samoin ero näkyy imetettyjen hyväksi psykologisessa ja psykomotorisessa kehityksessä. (Hoover, 1999)"

Tuo väite äidinmaidon älykkyyttä lisäävästä vaikutuksesta on vanhaa ja jo kumottua tietoa. Uusimpien tutkimusten mukaan näin ei ole vaan asiaan vaikuttaa niin moni muukin asia, esim. vanhempien oma älykkyystaso, äidin tapa hoitaa lasta, äidin tapa seurustella lapsen kanssa, millaisia virikkeitä lapselle antaa, ympäristö jne. Ja kun vielä otetaan huomioon, että "älykkäät" äidit ovat enemmän rintaruokinnan kannattajia niin jo pelkästään siitä tulee tilastollinen harha. Nykyään ollaan siis sitä mieltä, että rintamaito sinänsä ei ole älykkyyttä lisäävä tekijä.

Sitä paitsi, ap on antamassa iltaisin lisämaitoa korvikkeen muodossa, ei lopettamassa imetystä kokonaan. Jos ap olet väsynyt jatkuvaan imettämiseen niin anna ihmeessä pullollinen korviketta illalla ennen nukkumaanmenoa, meillä ainakin tuo takasi edes yhden pidemmän unipätkän yöllä ja sitten jaksaa itsekin taas aamuyön tiheämpiä herätyksiä.

Maitoa lisääviä tabletteja on Primperan 10mg. Antoivat sairaalassa parina päivänä ja sit sain reseptin kotiin kotiuttavalta lääkäriltä. Minulle niistä ei ollut juurikaan apua, joillekkin auttaa kuulemma todella paljon.

Minua ei niinkään haittaisi imetysmaratoni iltaisin jos rinta vain kelpaisi ja vauva jaksaisi imeä. Samoin jos imetysmaratoni auttaa parantamaan yöunia, silloinkaan en antaisi vielä periksi, sillä vauvathan usein tankkaavat yötä varten. Varsinkin vastasyntyneet syövät tiheästi ja kauan, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Hyvin nopeasti imetysvälit yleensä pitenevät.

Syökö vauva öisinkin tiheästi, ap? Kelpaako rinta vai onko se taistelua? Nukahtaako vauva hyvin illan ruokailun jälkeen? Eli sujuuko iltamaratoni jos ei lasketa turhautumistasi?

Me annamme 3 kk:n ikäiselle isokokoiselle pojalle korviketta iltaisin pitkän imetyksen jälkeen, sitä menee hyvin vaihtelevasti eli 40-160 ml/krt. Nukkuu myös hyvin vaihtelevasti korvikemäärästä riippumatta, yleensä kuitenkin klo 02 asti. Aina korvikkeen antaminen ei siis takaa parempia unia. Mustasukkaisen esikoisen takia ei ole aikaa koko illan imetykselle, eikä rinta kelvannut herralle kun se tyhjeni, joten oli välttämätön ratkaisu.

Ole kuitenkin varovainen korvikkeen antamisessa, sillä jos rupeat antamaan sitä joka imetyskerran jälkeen niin korvikemäärä kasvaa salakavalasti ja huomaat maidontuotannon hiipuvan (nimim. esikoisen kanssa kokenut). Koeta jaksaa imettää päivisin, ja anna itsellesi armoa illalla.

Meillä oli myös alkuun silloin illat sellaisia, että vauva imi lähes tunnin välein. Meinasin, että oli sitä iltatankkausta. Jos menee sellaiseksi, että vauva syö päivälläkin "koko ajan" niin se voi olla rankkaa myös hänelle. Meille sanottiin neuvolasta, että jos tuntuu, ettei päivässä ole muuta kuin imetystä, niin kannattaa harkita vastikkeen antoa. Vauvakin väsyy siihen jatkuvaan imemiseen...

Omalla kohdallani kävi niin, että vaikka olisin halunnut imettää vauvoja 4 kk:n ikäiseksi asti, niin vauvat kasvoivat niin kovaa tahtia, että rintamaito oli sen verran laihaa, että yöunet alkoivat lyhentyä sen vuoksi. Terveydenhoitajan kanssa sitten mietimme, että paras ratkaisu ei ole se, että siirtyy antamaan pullomaitoa, vaan että annan vauvoille kiinteää ruokaa vähitellen. Niinpä aloitin kiinteän ruoan antamisen nimenomaan iltaisin, jotta nälkä pysyy paremmin poissa. Siitä olikin apua ja kiinteään totuttelun jälkeen yöunet alkoivat jälleen pidentyä.

Alkuperäiselle sanoisin, että ei se pullon kanssa pelaaminenkaan ihan ongelmatonta ole. Se saattaa aiheuttaa vauvalle vatsavaivoja ja se pullojen peseminenkään ei ole kovin kivaa. Helpompaa on ottaa vauva syliin imemään kuin että pitää käydä vastiketta keittiössä lämmittämässä. Aina on myös mahdollista, että joku tuontantoerä on pilaantunut, jolloin vauvalla on riski saada vatsatauti tms.

Kannattaa kokeilla, että iltaruoan antaa hyvissä ajoin, kun lapsi on tarpeeksi virkeä. Kun vauvan kanssa touhuaa ennen nukkumaan menoa ja lapsi kuitenkin on ollut hereillä pidemmän jakson, niin saattaa käydä niin, että vauva nukahtaa ennenkuin maha on täynnä. Parasta olisi, että kun vauva on syönyt, hän on hereillä, kun hänet panee sänkyyn nukkumaan.

On se helpompi silti lämmittää pullomaito ja kerran päivässä keittää pullot kuin pitää vauvaa koko ajan rinnalla. Äiti voi tosissaan väsyä tähän, kun ei elämässä ole muuta kuin imetys. Ja aika epätodennäköistä on se, että vastike olisi pilaantunut. Eihän ikinä voi sen pelossa antaa purkkiruokia tai soseitakaan.

Minä kuulun myös niihin äiteihin, jonka vauva söi koko ajan. Imuote oli mielestäni hyvä ja maitoa yleensä tuli hyvin, mutta silti syöttövälit lyhyitä sekä päivällä, että yöllä. Aloin melko pian pumppaamaan maidon ja osti sähköpumpun sitä varten (Ainu). Niin isäkin pääsi syöttämään välillä ja nautti siitä eikä minun tarvinnut koko ajan olla tissi suussa. Saatoin yöllä antaa tissiä ja aamulla, mutta pian se meni siihen, että imetin vain aamuisin. Vauva söi pienestä pitäen hurjia määriä. Mulla oli usein ongelmia maidon tulon kanssa, se meinasi välillä ihan väkisin loppua. Niitä päiviä varten mulla oli pakastimessa maitoa niiltä päiviltä, kun sitä tuli hyvin.

Mulle oli tosi tärkeetä, että vauva saa rintamaitoa, onhan se paras ravinto. Jaksoin lypsyrumbaa 8 kk, sitten aloin lopetella ja viimiset lypsyt oli kun vauva 9kk. Olen päättänyt, että jos seuraavan vauvan kanssa imetys on yhtä ongelmallista, en enää ryhdy niin pitkäksi aikaa lypsypuuhiin. Sekin oli välillä tosi uuvuttavaa, etenkin silloin kun maidon tulo väheni ja oli pakko lypsää vähän väliä päivätolkulla, jotta maitoa alkaisi taas tulla. Mutta suosittelen silti lypämiskokeilua, ainakin ensimmäisten kuukausien ajan, ennemmin kuin suoraan korvikkeeseen siirtymistä. Kunhan muistaa toimia myös niin ,että itsekin jaksaa.

Sain muuten pitkistä lypsyistä pysyvän vaurion nännin alueelle. Lypsyjen loputtua huomasin kyhmyn rinnassa ja se tutkittiin ja todettiin vaarattomaksi arpi-, sidekudos- tms kyhmyksi. Lypsykone oli sen saanut aikaan. Se on vieläkin ja imetyksen lopusta on aikaa 10 kk. Kävin vasta seurannassakin, ei muutoksia. On kai mulla lopun ikääni. On kuitenkin aika kovakouraista se lypsäminen koneella.

Kävin nyt ostamassa rintapumpun kun pääasiassa mulla on huolestattunut saako vauva tarpeeksi ruokaa kerralla. Eli olen ajatellut että ei saa ja siksi on syöttövälit niin lyhyitä. Pumppasin kun oli edellisestä syötöstä kulunut n. 3 tuntia ja 10 minuuttia molemmista pumpattuani sain pulloon 90 ml. En tiedä sitten onko paljon vai liian vähän, tuntuu aika vähältä. Nyt vauva 6 viikkoa ja painaa lähes 6 kiloa.

Olen nyt antanut pari kertaa korviketta ja jatkan kokeilua. Haluan saada syöttövälit pitemmiksi ja vauvan nukkumaan paremmin. Ihan oman itseni ja vauvan kannalta. Imetystä jatkan tottakai, mutta nyt kun vauva jo noin iso niin tuntuu että maito ei riitä jatkuvaan imetykseen ja siksi turvauduttava korvikkeeseen. Äsken yritin n. tunnin tauon jälkeen pumpata pulloon jotain niin ei tullut yhtään mitään ihan vaan tyhjää...apua jos nyt ihan kokonaan loppuu. Eli siinä näki että vaikka tiheään imetänkin koko päivän niin välttämättä sieltä ei mitään tule vaan olen vaan vauvalle tutin korvikkeena ihan turhaan.

Kiitoksia kaikille asiallisista vastauksista ja lisää haluaisin kommentteja koska olen ihan ummikko näissä asioissa.

Saattaa olla että lapsi saa sinulta enemmän kuin mitä itse pystyt pumppaamaan, joten sitä ei kannata pelkästään katsoa. Ystävä ei ole missään vaiheessa saanut pumppaamalla mitään, mutta täysimetti kuitenkin 5kk.

..lisäisin että heruminen ei myöskään aina lähde käyntiin pumpatessa jos on esim stressiä tai suorituspaineita tms eli silloin kannattaa pitää tauko ja yrittää myöhemmin uudelleen. Ja kuten edellä mainittu pumpatun maidon määrä ei välttämättä kerro todellisesta maidon määrästä..

Tsemppiä sinulle, pääasia että sinä ja vauva voitte hyvin vaikka pullottelisitte välillä! Sinä tiedät mikä vauvallesi sopii parhaiten!

Lypsäminen ei kerro lainkaan paljonko vauva saa rinnasta maitoa!

Mun vauva on 3kk ja painaa 8 kg (hirvee läskiposki!). Vauva on kasvanut pelkällä rintamaidolla. Lypsyennätykseni on 80 ml yhteensä molemmista rinnoista. Ekana kuukautena en saanut lypsämällä irti mitään. Ja varsinkin iltaisin mun tissit on ihan luttanat ja löysät.

Lisäravinnon antamisesta voi olla haittaa imetykselle, ole varovainen niiden pullojen ja korvikkeiden kanssa, jos pohjimmiltaan kuitenkin haluat imettää lastasi. Toiset pärjäävät niin että antavat ohessa korviketta, toisilla maidon tuotanto vähitellen hiipuu tai vauva alkaa hylkiä rintaa kun saa pullosta helpommalla. Täältä Elleistä olen lukenut muutamien äitien juttuja jotka ovat onnistuneet pilaamaan imetyksensä pullokokeiluilla, vaikka olisivat halunneet imettää pitkään.

Siis jos haluat ruokkia lastasi rintamaidolla, niin varmin tapa on vain imettää. Sun kirjoittamien juttujen perusteella mikään ei mun mielestä viittaa siihen että sun maito ei riittäis tai olis jotenkin loppumassa! Erityisesti vauvan iso kokohan suorastaan osoittaa että vaava on saanut sisäänsä paljon hyvää maitoa. Ei sun tarvitse tässä elämänvaiheessa tehdä muuta kuin hoitaa sun lasta. Opettele kattomaan töllöä vauva kainalossa, lukemaan, neulomaan tai juoruamaan puhelimessa kun imetät. Ja et todellakaan ole tutin korvike, vaan tutti voi olla sun korvike! Pää pystyyn ja lisää itseluottamusta.

Tietenkin jos sua ei harmita että ehkä imetys loppuu aikaisemmin kun olit ehkä alunperin suunnitellut, niin voit antaa lisämaitoa pullosta ja ottaa sen "riskin" että maidontulo ehkä vähenee tai vauva saattaa alkaa hylkiä rintaa. Mä en sinänsä usko että "pullovauvoista" tulee yhtään huonompia vauvoja kuin imetetyistä. Mutta tiedän että monet äidit vain harmittelee jälkeenpäin että imetys jäi niin lyhyeen kun ei oma kärsivällisyys silloin aikoinaan riittänyt.

Mikä muuten on sun "tiheä imetys"? Ihan keskivertovauvatkin syövät 2-3 tunnin välein vuorokauden ympäri ja sitten joka vauvalla on lisäksi niitä tiheän imun kausia.

Niin, epäselvästi itseäni ilmaisin. Tiheä syöttöväli on n. tunnin välein. Tuon testin tein kun vauva oli nukkunut päiväunet, jotka kerran päivässä nukkuu. Muuten ei nuku kuin korkeintaan puolen tunnin jaksoja. Tai nukkuu jos makaan vieressä, mutta heti herää kun yritän hipsiä tekemään jotain kotiaskareita. Yritän pidättäytyä pois pulloilusta, vasta hätätapauksessa tartutaan pulloon...

Niin kuin moni on jo sanonutkin, pumppaus ei osoita, kuinka paljon vauva saa maitoa rinnasta. Joskus olen koettanut pumppailla saamatta mitään irti ja vauvani on heti perään pystynyt syömään rinnoista jonkin aikaa. Ja minun vauvani on kyllä niin kärsimätön, että ei takuulla ime, jos ei rinnasta maitoa tule. Aluksi en saanut ikinä pumpulla kuin parikymmentä milliä. Nyt saan maksimissaan 100 ml jos rinnat ovat aivan piripintaan täydet. Heruminen on herkkä juttu ja monilla siihen tarvitaan juurikin se imevä vauva, että heruu.

Myös meidän kolmikuukautinen vauva syä usein ja nukkuu usein vain pieniä pätkiä. Minusta neuvolassa ei riittävästi korosteta, että se on pienelle vauvalle täysin normaalia käytöstä ja helpottaa kyllä aikanaa. Jos vauvan paino ei nouse, silloin tietää, että vauva ei saa tarpeeksi ruokaa ja on syytä harkita lisämaitoa.

Vähän ollaan jo sivuraiteella keskustelun otsikosta, mutta mäkin jotenkin luulin että kaikki vauvat nukkuis päiväunia (varsinkin pikkuvauvat!), mutta ilmeisesti se oli harhaluulo. Munkin vauva nukkui tuollaisia 20 min- puolen tunnin torkkuja vähän milloin sattui pitkin päivää. En ollut kyllä ollut niin kiltti että olisin yleensä jäänyt makoilemaan vauvan viereen. Kantoliina on auttanut mua, siinä vauva torkkuu samalla kun teen kotiaskareita.

Nyt 3 kk ikäisenä tilanne on meillä alkanut parantua. Vauva nukahtaa helpommin päiväunille lastenvaunuun ja myös pysyy unessa pitempään, 40 min-1,5 h. kerrallaan.

Koeta jaksaa vauva-arkea kos-sa!

Ei se aina niin mene, että vaikka lypsämällä ei tule maitoa niin vauva saa sitä. Mulla ainakin oli ihan sama lypsinkö vai tarjosinko tissiä vauvalle. Silloin kun maitoa oli, sitä tuli hyvin molemmilla keinoilla ja silloin kun tissit oli tyhjät, ne todella oli sitä. Olen kuullut minen neuvovan siitäkin, että vaikka tissit tuntuu tyhjille, niistä tulee silti maitoa. Mulla ei tosiaankaan tullut vaan oli tyhjää täynnä. Ei tullut vauvalle eikä pumpulle. Sitä vähä maitoisuutta saattoi kestää viikonkin vaikka yritin tehostetusti imettää ja lypsää. Kaikilla se maidontuotanto ei tapahdu niin kuin oppikirjoissa ja kaikkilla muilla.

Ap:n suurin ongelmahan ei kai ollut se, riittääkö maito vaan se että hän väsyi pitämään vauvaa jatkuvasti rinnalla. Meillä ainakin syöttövälit piteni kun söi rintamaidon pullolla ja söi ilmeisesti isomman määrän kerralla kuin rinnasta. Tissille usein nukahtelikin kun syönti kesti niin kauan.

Alkuperäinen kirjoittaja AJKg:
Jorvinlastenlääkäri sanoi, että kannattaa imettää 15 minuuttia per rinta ja sen jälkeen antaa maitoa pullosta maitoa jos vauva ei ole kylläinen. Tämä toimi ainakin meillä, sillä esikoisen kohdalla maitoa ei koskaan tullut tarpeeksi vaikka imetin varmaan 20 tuntia vuorokaudessa. Kakkosen kohdalla sovelsin tätä 15 minuuttia per puoli ja sen jälkeen pullosta ja siirryttiin täysimetykselle kun tyttö oli pari viikkoa vanha.

Jotta maitoa tulisi kunnolla, tarvitsee äiti myös lepoa, eli kokoaikainen imettäminen ei _aina_ auta maidon tulemiseen. Joillain tosin tuntuu toimivan imetysmaratoni maidonnostattajana.

Tolle 15 min. per rinta säännölle ei kyllä ole mitään perusteita. Vauva ainoastaan tietää kuinka kauan on syötävä. Monen äidin imetys on valitettavasti päättynyt juurikin imetysajan rajoittamiseen.
Imettäminen aikataulujen mukaan voi todella vähentää maidon määrää:
www.imetystukilista.net/faq/riitt.php

Jos painoa tulee normaalisti, maitosi riittää varmasti! Paino ei nousisi jos vauva ei saisi tarpeeksi maitoa. Lisämaidon antaminen tarpeettomasti on kaksiteräinen miekka. Rintamaidossa kun pätee kysynnän ja tarjonnan laki. Se mitä annat pullosta, on pois omasta maidontuotannosta.
Mutta jos et itse enää jaksa on parempi antaa pullosta. Ja jos lohduttaa, niin imetysvälit pitenee kyllä, kun vauva kasvaa.

Yhteistyössä