Mille lääkärille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miumau
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miumau

Vieras
Mille lääkärille olette menneet, kun lasta ei ole alkanut kuulumaan yrityksistä huolimatta? Terveyskeskuslääkärille vai yksityiselle erikoislääkärille? Yhdessä miehen kanssa vai yksin? Ollaan yli vuosi yritetty lasta tuloksetta. Pillerit jätin silloin pois ja kuukautiset tulleet millon sattuu 2 - 4 kuukauden välein. Yleensä olleet vain pientä vuotoa, että on pikkuhuosunsuojilla pärjännyt tai sitten pari päivää runsaanpaa ja sitten vähäistä, kestoltaan yhteensä noin 5 päivää. Mahaankin sattuu niin, että kipulääkettä pitänyt ottaa. Mennäkö lääkäriin kuukautiskierron ongelmien vai lapsettomuuden takia? Lähettävätkö terveyskeskuksesta johonkin tutkimuksiin vai määräävätkö jotain hormoneita? Yksityisten hinnat vain kauhistuttivat, useampi 100 euroja, jos kaikki endo, pco ym tutkimukset tehdään. Miten terveyskeskuksissa hinnat, vai tekevätkö edes siellä mitään, edes ultraa? Oulun läänissä ollaan.
Kiitos, jos jollakin tietoa!

Minä kyselin äitiys-ja perheneuvolasta samaa ja sain ajan varta vasten naisten vaivoihin erikoistuneelle lääkärille. Mies tulee mukaan, jos hänen työvuoronsa antaa myöten.

Et tarvitse mitään lähetettä, jos varaat ajan yksityiselle lapsettouusklinikalle, ihan käy soittamalla suoraan sinne , ekalla kerralla vaan jutellaan mahdollisuuksita mitä voidaan tehdä, eikä se velvoita sinua vielä mihinkään hoitoihin, mutta jos haluat niihin edetä, sitten homma voi edetä hyvinkin nopeasti, lääk'ärin kanssa pääsee hyvin nopeasti "tutuksi" tosin tämä on kalliimpi kun kunnallinen vaihtoehto, josta en osaa neuvoa mitään.

Mä varasin ajan terveyskeskuslääkärille, mikä laittoi lähetteen labratutkimuksiin. Julkisella näistä selviää pelkällä vuosimaksulla. Labratulosten jälkeen sain lähetteen gynen poliklinikalle, jossa ultrattiin ja keskusteltiin kierroista ym. asiaan liittyvästä. Polikäynti on n. 20,- .Tähän asti mua on "hoidettu" yksin. Polilta antoivat lähetteen miehen simppatestiin.

Yksityisellä on kallista, mutta asiat etenee nopeemmin. Siksi mäkin menin julkiselle, kun kaikki labrakokeet saa pelkällä vuosimaksulla, yksityisen puolella verikokeet maksaa jostain 40 eurosta ylöspäin/kpl.

Varmaan ihan aluksi saat jotain hormonikuuria siihen kierron tasaamiseen. Eli siihen riittää luultavasti yksi lääkärikäynti, joten yksityinenkään ei tulisi kovin kalliiksi.

Meidän reitti oli ensin terveyskeskukseen omalääkärille josta laitettiin lähete keskussairaalan lapsettomuusklinikalle kun vuosi yritystä tuli täyteen. Miehen spermanäyte piti tutkia yksityisellä ennen kuin naisen tutkimukset keskussairaalassa alkoivat. Mitään hormoneita ei alettu syöttää ennen kuin mahdolliset lapsettomuuden syyt oli kunnolla selvitetty.

Ei siis ilmeisesti mitään vakiintunutta käytäntöä, missä järjestyksessä homma toimii. Toiset ensin käyneet vaan keskustelemassa mitä tehdään ja toiset on määrätty testeihin, toisilla mies ensin testeihin? Eli kannattaisiko soittaa vaan terveyskeskuslääkärille aika? Täytyykö aikaa varatessa ilmoittaa syy? Kannattaako sanoa kuukautisten heittelu vai lapsettomuus? Kauanko olette joutuneet odottamaan aikaa lääkärille, entäs testeihin? Onko kokemusta kummalle kannattaa mennä, julkiselle vai yksityiselle, onko muuta eroa kuin aika? Onko kuukautiskierron ajalla väliä lääkäriin menon kannalta? Eli tekevätkö ekalla kertaa sisätutkimusta tai muita testejä. Onko määrätty hormoneita niille joilla kuukautiset heitelleet vai onko tutkittu ensin muuten mahdollisia ongelmia, kuten me tuossa äsken kertoi?

En edelleenkään ota kantaa haluatko yksityiselle=kallis, nopea, samalääkäri kokoajan jne vai kunnalliselle halvempi ja hitaampi jne. päätät tämän itse omien syiden kanssa.
Mutta yksityisellä, missä me kävimme käytiin ekalla kerralla kaikki mahdollinen "teoriassa läpi, ja sain lähetteen labraan, ja mies ohjeet simppanäytteenviemisestä labraan, seuraavalla kerralla perustutkimukset jatkuivat, analysoitiin labrat, ja lisää niitä, sittn munatorvien aukiolotutkimukseen aika jne... meillä ei mitään syytä löytynyt, mutta if-hoitoon mentiin, ikää on jo hieman "liikaa", eikä kolme yritystä tuoneeet toivottua tulosta, joten elämä jatkuu entisillä uomillaan, menneistä tutkimuksista ja hoidoista huolimatta.

Sun kannattaa ensin pyytää apua siihen kierron tasaamiseen (kerrot jo aikaa varatessa). Ja tietty kannattaa vauvayrityksestäkin kertoa. Aluksihan pitää saada sun kroppa toimimaan, joten tuskin siinä vaiheessa vielä tarvii suurempia tutkimuksia tehdä. Verikokeet ja papan varmaan määräävät. Eli jos niistä labrakokeista ei halua maksaa, niin kannattaa mennä julkiselle. Menkkojen aikaan ei ehkä kannata lääkärille mennä, jos kuitenkin tekevät sisätutkimuksen.

Täällä meillä pitää mennä omalääkärille ja onneks mun omalääkäri on nainen, mikä tosiaan kuuntelee asiakasta eikä vähättele "ongelmia". Mutta, jos mun omalääkäri olis ollut joku nuori sälli, niin varmasti olisin mennyt yksityiselle.

Meilläkin yli vuosi yritystä takana. Varasin ajan yksityiselle ja lapsettomuustutkimuksiin, vaikka maksaakin enemmän, niin luulen, että tutkimukset käy nopeammin. Yksin olen menossa, koska siellä sanottiin, että miehen ei tarvitse tulla mukaan. Papan ottavat ainakin (pyysin sitä) ja luulisin, että saattavat tutkia jotain muutakin, mutta en ole varma. Asun pienellä paikkakunnalla, joten menen senkin vuoksi mieluummin suoraan yksityiselle kuin esim. meidän terveyskeskuksen kautta.

Täytyy vaan sanoa, että nyt olen oikeastaan helpottunut, että varasin ajan (vaikka jännittää hieman myös). :)

No, se jäi vielä kommentoimatta, että iän puolesta oltaisiin voitu lähteä menemään julkisen kautta, mutta meille tuo yksityinen tuntuu vaan paremmalta vaihtoehdolta.

Yhteistyössä