Mille alalle kannattaisi kouluttautua 30-vuotiaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mikä olis paras ammatti, johon kouluttautua n. 30-vuotiaana. Kombinaatio hyvästä palkasta, muuten ok-duunista ja työllistymismahdollisuuksista. Olen ihan kohtuulahjakas ja suht. ahkera ihminen, joten 5 vuotta korkeakoulussa ei pitäisi olla este.

Huom! Lääkäri, ainakaan perinteinen, ei ole vaihtoehto. Psykiatri ehkä... Sitten joku voi sanoa esim. ekonomi, mutta siinä työ varmuus ja palkka tosi riippuvainen muistakin asioista.

Sairaanhoitajat, lähihoitajat, opettajat tms. eivät "kelpaa", koska palkka liian huono. Vaikka toki niilläkin pärjäisi, mutta miksi lähteö siihen kun resurssit riittäisi pidemmälle.

Nykyään olen AMK-pohjalta asiakaspalvelussa töissä. Esimiesasema täällä kyllä mahdollinen 5 vuoden sisään, mutta näkisin silti, että olis parempi lähtee hakemaan ylempää korkeakoulututkintoa.

Mulla on tavallaan vähän sama tilanne, mutta on joo 50v. Kannattaisko tässä vaiheessa edes harkita mitään... Nykyduunissa palkka 3000 €/kk:ssa ja paikka varma. Työ on ok. Ei unelma, mutta ei pahakaan.

Kiinostuksen mukaan kannattaa mennä. Itse menin palkan ja työnsaannin perässä ja nyt 4 vuoden jälkeen työelämässä kaduttaa suuresti ja haaveilen joka päivä muusta.
Oletko miettinyt yrittäjyyttä?

Kiinostuksen mukaan kannattaa mennä. Itse menin palkan ja työnsaannin perässä ja nyt 4 vuoden jälkeen työelämässä kaduttaa suuresti ja haaveilen joka päivä muusta.

Tavallaan olen, mutta toisaalta sekin vaatisi sopivan pohjan. Nykyisellä koulutuksella, työkokemuksella ja osaamisella löisi tuskin kauheesti leiville.

Meillä oli duunissa tämmöinen jokapaikan höylä, osasi kaikenlaista ja päätti sitten ryhtyä yrittäjäksi korona-aikana. Oli ylityöllistetty vuosia ja tienasi ihan mukavasti rahaa. Mut nyt tuli meille takaisin. Sanoi, että huomasi näkymien synkentyneen niin paljon viime kuukausina, että parempi palata vakiduuniin.

Toki hänellä on se yritys vielä, mutta toiminta sen alla ihan minimaalista.

Jos siis pitää olla korkeakoulututkinto ja siisti sisätyö, sanoisin että kannattaa kouluttautua omalla alalla, jolta on jo tutkinto ja kokemusta. Toinen vaihtoehto on hankkia joku "akateeminen ammattitutkinto". Lääkärin jo suljit pois, mutta oikeustiede voisi olla sellainen, joka avaisi selvän polun eteenpäin. Tyhmintä on opiskella joku yleispätevä tutkinto ja kuvitella, että se muuttaisi kaiken. No, viittauksesi ekonomin tutkintoon kertookin että ymmärrät tämän.

Tavallaan olen, mutta toisaalta sekin vaatisi sopivan pohjan. Nykyisellä koulutuksella, työkokemuksella ja osaamisella löisi tuskin kauheesti leiville.

Meillä oli duunissa tämmöinen jokapaikan höylä, osasi kaikenlaista ja päätti sitten ryhtyä yrittäjäksi korona-aikana. Oli ylityöllistetty vuosia ja tienasi ihan mukavasti rahaa. Mut nyt tuli meille takaisin. Sanoi, että huomasi näkymien synkentyneen niin paljon viime kuukausina, että parempi palata vakiduuniin.

Toki hänellä on se yritys vielä, mutta toiminta sen alla ihan minimaalista.

Ehkä kannattaisi jatkaa niitä omia vahvuuksiaan ja lisätä vanhaa koulutuspohjaa. Mindmap käyttöön ja siihen koulutukset, työkokemus, lisäkoulutustarpeet, vahvuudet, heikkoudet jne niin ehkä löytyy se sinun punainen lankasi, joka johtaa rikkauksiin. Pimeässä hapuilu eli koulutuksesta tai työpaikasta toiseen ei ratkaise ongelmaasi.

On ihan ok palkka. Ainakin yläaste/lukio, mutta kuka hullu sinne haluaisi. Varsinkaan yläasteelle. Lukiossa sitten omat haasteet.

Ei liene sattumaa, että opettajien ammatiryhmässä uranvaihtosuunnitelmat yleisiä.

Yhteistyössä