Millasilla tuloilla lyhennätte 160 000? asuntolainaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HaaveitaVain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

HaaveitaVain

Aktiivinen jäsen
25.03.2008
1 023
0
36
Meillä olisi kiikarissa uusi talo ja lainaa pitäisi ottaa tuon verran. Mutta tuntuu että rikkailla vaan varaa :(

Miehen tulot nettona 1500-1800?/kk. Minä kotona lasten kanssa ja tulot 700?/kk netto. Töihin palattuani tulot jäävät suunnilleen samansuuruisiksi kun minun palkasta vähennetään lasten (2) hoitomaksut + pitäisi hankkia toinen auto.

Miten te pärjäätte? vai pitääkö haudata unelmat omakotitalosta :|

Alkuperäinen kirjoittaja NaapuriKyylä:
Meillä olisi kiikarissa uusi talo ja lainaa pitäisi ottaa tuon verran. Mutta tuntuu että rikkailla vaan varaa :(

Miehen tulot nettona 1500-1800?/kk. Minä kotona lasten kanssa ja tulot 700?/kk netto. Töihin palattuani tulot jäävät suunnilleen samansuuruisiksi kun minun palkasta vähennetään lasten (2) hoitomaksut + pitäisi hankkia toinen auto.

Kyllä noilla tuloilla saa tuon verta, mut kyl 1000e on aika lähellä kk erää vastikkeineen, ellette sitten ota 40 v maksu-aikaa

No mie valitettavasti epäilen,myönnettäiskö teille noin suurta lainaa. :ashamed: Ja en varmaan tietoisesti laittais niin tiukoille..vaikka meneehän vuokraankin paljon rahaa mutta omassa talossa on aina niin paljon muitakin kuluja että en uskaltaisi. :flower:

Meillä nettotulot millä maksettiin kaksi kertaa tuon verran ja laina oli isoimmillaan 190 000?
Nyt velkaa maksaa vain toinen ja tulot siis puolet tuosta.Mutta lainakin on alle puolet tuosta enää.
Pankki kertoo onko realistiset mahdollisuudet.

No meillä on tällähetkellä asuntolainaa 110 000? ja lyhennys 700?/kk. Pärjätään hyvin.

Ainut mikä tossa muuttuu, niin 300? enemmän lyhennystä ja toisen auton hankinta. Luulen kanssa että nyt ei ole moiseen mahkuja :/ Ehkä sitten kun lapset ovat koulussa ja hoitomaksuja ei enää ole, ne ovat kuitenkin n.400/kk :o

No aina voi unelmoida ;)

No meillä on tällähetkellä asuntolainaa 110 000? ja lyhennys 700?/kk. Pärjätään hyvin.

Ainut mikä tossa muuttuu, niin 300? enemmän lyhennystä ja toisen auton hankinta. Luulen kanssa että nyt ei ole moiseen mahkuja :/ Ehkä sitten kun lapset ovat koulussa ja hoitomaksuja ei enää ole, ne ovat kuitenkin n.400/kk :o

No aina voi unelmoida ;)

Unelmia pitää olla. =) :flower: Niin on mullakin.

Samaisesta syystä lykkäsin itse haaveeni parin vuoden päähän..katsotaan sitten,josko olis mahdollisuuksia toteuttaa. :flower: =)

meillon kyllä yhteensä 180t lainaa mutta asunnonhinta on n.160t lyhennys on 1004? kuussa. itse olen kotona ja saan rahaa käteen nyt n. 1100? ja kotihoidontuelle kun jään niin saisin 893? mies tienaa nyt vähemmän kun on viä koulussa tän kuun,saa käteen kuukaudessa vähintään 1600? mutta ensikuusta jo keskimäärin 3000? käteen. eli meillä yhteenlasketut tulot on n.4000? tuskinkanssa mun töihin paluu vaikuttaa koska menee täysi päivähoitomaksu kaikista kolmesta mukelosta. kannattaa keskustella pankinkanssa laina-ajasta ym. ei tuo loppujenlopuksi niin iso laina ole. lyhennys korkoineen ja lainaturvineen on n.979? laajalla turvalla ja laina-aika 25 vuotta. asumiskulut saa olla 40 prossaa tuloista.

Meillä lainaa 165 000, lyhennetään tällä hetkellä 800e/kk, mut meillä onkin 25 vuoden laina-aika. Tasaeränä siis maksetaan. Miehelle jää palkasta käteen 1500, mulla 1400, mutta nyt oon lasten kanssa kotona ja tulot siis paaaaaaljon pienemmät. Ei mitään ongelmaa maksun kanssa. Ja tarkoitus on, kun tulot kasvaa, nostaa tuota kuukausierää jotta laina-aika lyhenee. Tämä tietty tapauskohtaista, onko tasaerä vai tasalyhennys.

Alkuperäinen kirjoittaja Tequila Sunrise:
Meillä lainaa 165 000, lyhennetään tällä hetkellä 800e/kk, mut meillä onkin 25 vuoden laina-aika. Tasaeränä siis maksetaan. Miehelle jää palkasta käteen 1500, mulla 1400, mutta nyt oon lasten kanssa kotona ja tulot siis paaaaaaljon pienemmät. Ei mitään ongelmaa maksun kanssa. Ja tarkoitus on, kun tulot kasvaa, nostaa tuota kuukausierää jotta laina-aika lyhenee. Tämä tietty tapauskohtaista, onko tasaerä vai tasalyhennys.

Onko teillä käytössä kahta autoa?

Meillä tulee todennäköisesti olemaan lainaa 200 000 (rakennetaan, vielä kesken). Nettotulot on 3500 ?/kk, lyhennys 1200/kk. Meille sanottiin pankista, että lyhennyksen määrä saa olla max. 40 % nettotuloista mutta nykyään on monella jopa puolet. Silläkin tulee (ehkä) toimeen mutta tosi tiukille menee.

Me tehtiin pankin kanssa laskelmat ja tuolla lainalla/lyhennyksellä pystytään elämään ihan hyvin. Meitä on perheessä 3 ja on kahden auton kulut + työmatkoja yht. 160 km päivässä, joten matkakulujakin löytyy.

kaksi autoa ei hirveesti lisäkuluja tuo,meillä on kaksi autoa joista vakuutusmaksut on kuukaudessa 100? yhteensä. bensakulut tietty tulee mutta sitä voi itse säännöstellä varsinkin se joka on vain kotona.

Asuntojen hinnat ovat lähteneet muualla jo laskuun. Suomessa hintojen nousu pyusähtynyt ja seuraavaksi käännytään kaakkoon. Joten odottele pari vuotta.

Onko teillä käytössä kahta autoa?

Joo kaksi autoa käytössä.

Meilä lainaa 208000 ja maksetaan lainaa noin 1400kk mun tulot noin 1300 ja miehellä noin 3500e ja voin kertoa että tiukoilla kun kaikki muu tulee päälle, en ois alkanu jos oisin tienny että näin tiukoilla ollaan.. joten en suosittele!!

Mä näen sen niin, että mielelläni maksan kivasta talosta ja elämästä tässä kivassa talossa. Tottakai vähemmällä lainamäärällä vois myös asua, mutta tää on meidän valinta. Ja kuitenkin tiedän, että jos oikeesti, siis ihan oikeesti mentäis "konkurssiin", niin ei muutakun talo myyntiin (tästä onneks tehtäis voittoakin hyvin), lainat pois and so on.

Täytyy varmaan tosiaan odotella että hinnat laskee, mutta niin se hinta laskee sitten nykyisestäkin asunnosta ;) Jos nyt myytäis ni saatais 20-25 000? voittoa :) Siitä mitä itse ollaan asunnosta maksettu.

Mä näen sen niin, että mielelläni maksan kivasta talosta ja elämästä tässä kivassa talossa. Tottakai vähemmällä lainamäärällä vois myös asua, mutta tää on meidän valinta. Ja kuitenkin tiedän, että jos oikeesti, siis ihan oikeesti mentäis "konkurssiin", niin ei muutakun talo myyntiin (tästä onneks tehtäis voittoakin hyvin), lainat pois and so on.

totta. ennemmin mä luovun jostain muusta ja säästän pidempään johonkin isompaan kun että asuisin asunnosta jossa en 100% viihtyisi. viälä kyllä asunkin..me muutetaan vasta enskuussa =)

Omakotitalossa asumiskustannukset on suuremmat kuin taloyhtiössä. Kuluja saa laskea 300e/kk okt:n ylläpitoon. Tai ainakin varautua siihen. Teidän pitää laskea tulo/menolaskurilla moneenkin otteeseen sitä, että onko teillä varaa minkäkokoiseen lainaan. Asumiskustannukset (johon kuuluu siis myös lainanhoito) eivät saa ylittää 40% talouden nettotuloista. Muuten on jo kusessa valmiiksi. Eli talous ei kestä mitään ylimääräisiä yllätyksiä ja kuluja ja sehän se vasta hermoja raastavaa on.
Meillä nettotuloja n. 5000e ja asuntolainaa jäljellä n. 120000e. Silti hirvittää ku kokoajan uhkaillaan laman uudelleentulolla.

Yhteistyössä