Millaset teillä oli reuman ensioireet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "auts"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"auts"

Vieras
Siinäpä se kysymys. Omasta lähipiiristä ei löydy reumaatikkoja. Lääkärissä käyty kertaalleen, pronaxenkuurista ei ollu suurempaa apua. Seuraavaksi reumakokeet, sanoi lääkäri. Vähän jännittää. :(

polvi kipeytyi, lääkäri oli sitä mieltä että oli "venähtänyt" tms. sain tiukan siteen siihen ympärille & sauvat. tilanne paranikin joksikin aikaa, mutta sitten taas polvi turposi ja kipeytyi. miuta oltiin jo pistämässä tähystysleikkaukseen, kun itse aloin epäillä reumaa ja varasin ajan yksityiselle reumalääkärille. tuossa vaiheessa jalka oli jäykistynyt koukkuun & toinen käsi jäykistynyt niin, että sormet kosketti kaulaa..

polvi kipeytyi, lääkäri oli sitä mieltä että oli "venähtänyt" tms. sain tiukan siteen siihen ympärille & sauvat. tilanne paranikin joksikin aikaa, mutta sitten taas polvi turposi ja kipeytyi. miuta oltiin jo pistämässä tähystysleikkaukseen, kun itse aloin epäillä reumaa ja varasin ajan yksityiselle reumalääkärille. tuossa vaiheessa jalka oli jäykistynyt koukkuun & toinen käsi jäykistynyt niin, että sormet kosketti kaulaa..

Hui kamala! :O Sulla on ollut tosi hurja tilanne. :( Mulla huomattavan paljon lievempiä oireita, ihan sormien ja varpaiden nivelissä vaan oireet.

Saanko udella millanen lääkitys sulla nyt ja kuinka pärjäät sairauden kanssa?

Mulla myös sormien ja varpaiden nivelissä oireet. Aamuisin varsinkin niin turvonneet ja kipeät että tosi hankala liikuttaa. Ja joitakin sormia oppinut jo varomaan. Reumakokeet negatiiviset. Buranakuuria oon syönyt sillon tällön jo kauan, sekä Meloxicamia. Ei kai tälle mitään voi..

Keliakiaa epäiltiin myös syyksi ja otettiin verikokeet ja koepalat, mutta ei sitäkään. Nivelpsoriasis olis kans vaihtoehto.

[QUOTE="auts";27806054]Hui kamala! :O Sulla on ollut tosi hurja tilanne. :( Mulla huomattavan paljon lievempiä oireita, ihan sormien ja varpaiden nivelissä vaan oireet.

Saanko udella millanen lääkitys sulla nyt ja kuinka pärjäät sairauden kanssa?[/QUOTE]

nyt menee ihan hyvin, lääkkeet ovat auttaneet.. predisolon & salzapyren, pitää vain juosta turvakokeissa koska maksa saattaa posahtaa joku kaunis pv

Mulla myös sormien ja varpaiden nivelissä oireet. Aamuisin varsinkin niin turvonneet ja kipeät että tosi hankala liikuttaa. Ja joitakin sormia oppinut jo varomaan. Reumakokeet negatiiviset. Buranakuuria oon syönyt sillon tällön jo kauan, sekä Meloxicamia. Ei kai tälle mitään voi..

Keliakiaa epäiltiin myös syyksi ja otettiin verikokeet ja koepalat, mutta ei sitäkään. Nivelpsoriasis olis kans vaihtoehto.

Kurja tilanne sullakin. :( Tuota mä pelkään melkein enemmän kuin reumadiagnoosia, että oireille ei löydy selitystä eikä tehoavaa hoitoa.

Saanko kysyä sulta että pystytkö oireinesi tekemään töitä normaalisti? Ite mietin jo että onko alan vaihto edessä.

[QUOTE="auts";27806105]Kurja tilanne sullakin. :( Tuota mä pelkään melkein enemmän kuin reumadiagnoosia, että oireille ei löydy selitystä eikä tehoavaa hoitoa.

Saanko kysyä sulta että pystytkö oireinesi tekemään töitä normaalisti? Ite mietin jo että onko alan vaihto edessä.[/QUOTE]

Joskus haittaa työtä ja ihan arkielämää. Lääkkeillä kivun saa jotenkuten siedettäväksi ainakin toistaiseksi.. Toivottavasti sulla löytyis syy ja apu vaivoihin.

Mulla joskus kipu nousee sormista ranteisiin ja kyynärvarsiin, esimerkiksi tänään tekstarin kirjoittaminenkin sattui.

Joskus haittaa työtä ja ihan arkielämää. Lääkkeillä kivun saa jotenkuten siedettäväksi ainakin toistaiseksi.. Toivottavasti sulla löytyis syy ja apu vaivoihin.

Mulla joskus kipu nousee sormista ranteisiin ja kyynärvarsiin, esimerkiksi tänään tekstarin kirjoittaminenkin sattui.

Mulla on ranteet aina ollu heikko kohta. Nuorena kipeytyivät joskus paljonkin kun soitin pianoa ja rumpuja. Aina eivät vaivaa, mutta naksuvat ja paukkuvat kyllä edelleen.

Nyt tietysti tulee kytättyä omia tuntemuksia liiankin kanssa ja löydettyä oireita ja "oireita"... :ashamed:

että reumaoireet häviää raskausajaksi? Onko edes silloin mahdollista reumaa

Miulla meni raskausaika tosin hyvin, ilman lääkitystä.
Ja tosiaan, ekat oireet oli oikeestaan kyynärpäissä ja polvissa jo teini-iässä mut niitä sanottiin vaan kasvukivuiksi. Diagnoosin saamisen aikaan just sormien ja verpaiden pikkunivelet oli kaikista pahimmat, kipeet ja turvoksissa. Myös kyynärpää oireillut myöhemmin niin ettei suoristunut kunnolla ja polvesta piti ottaa nestettä pois kun oli niin turvoksissa. Nykyisin biologisella lääkkellä kun mikään muu ei auttanut.

Ja se piti vielä kirjottaa että miulla ei verestä ikinä löytynyt mitään reumatekijöitä tms.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="vieras";27806122]BlackDahlia mikset vaihda biologisiin? Mulla käytössä, kerran kuussa laittaa piikin ja sillä selvä.[/QUOTE]

Ei sitä itse voi päättää. Lääkärini kertoi, että Kela laittaa aika paljon hanttiin kun yritetään aloittaa biologinen lääkitys. Toki se onnistuu jos kaikkea muuta on jo kokeiltu ja oireet ovat vakavat.

Miulla meni raskausaika tosin hyvin, ilman lääkitystä.
Ja tosiaan, ekat oireet oli oikeestaan kyynärpäissä ja polvissa jo teini-iässä mut niitä sanottiin vaan kasvukivuiksi. Diagnoosin saamisen aikaan just sormien ja verpaiden pikkunivelet oli kaikista pahimmat, kipeet ja turvoksissa. Myös kyynärpää oireillut myöhemmin niin ettei suoristunut kunnolla ja polvesta piti ottaa nestettä pois kun oli niin turvoksissa. Nykyisin biologisella lääkkellä kun mikään muu ei auttanut.

Mulla ei ole ollu myuita oireita kuin isovarpaiden nivelissä kipua ja sit molemmissa keskisormissa ja etu-keskisormien välissä.. Kipu ei tunnu kokoajan vaan sanotaanko joka toinen päivä suunnilleen. Turvotusta ei ole havaittavissa mitenkään erityisesti.
Aamujäykkyyttä on, kävelemään lähteminen jokus vaivalloista, ennen kuin vetreytyy ihan kuin olisi jo vanha. Tätäkään ei joka aamu vaan noin pari x vkossa.
Muutama vuosi sitten selkärangassa tuntu siltä,että jumahti kiinni jos oli oikealla kyljellä. Nyt kahden raskauden jälkeen tämä vaiva hävinnyt

ei ihme jos kela laittaa hanttiin, yhden annoksen biologinen maksaa tuhansia euroja ja kelahan siitä maksaa 70% ja meille maksukatto täyttyy jo tammikuussa... ensin reumaan kokeillaan metotrexaanit/aravat/salazopyrenit yms. halvat lääkkeet ja sit EHKÄ biologissin..

Yhteistyössä