Millaista vapaaehtoistyötä teet ja miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Piika-äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Piika-äiti"

Vieras
Itse teen vapaaehtoistyötä yhdelle potilasyhdistykselle, harrastusyhdistykselle ja ensikodille. Joka kuukausi tähän menee yhteensä noin 10 tuntia.

Näissä kaikissa työni luonne on konsultoivaa, tai no, tuossa harrastusyhdistyksessä kyllä esimerkiksi viimeksi keitin kahvia 50 hengelle ja kannoin tuoleja, eli siellä olen ilmeisesti vilpitön jokapaikan höylä.

Minun on vaikea sanoa, miksi teen tätä näitä juttuja. Ne ovat vaan tulleet vastaan ja olleet tärkeitä, en olisi voinut jättää niitä tekemättäkään.

Olisi kiva kuulla jos joku osaisi muotoilla syitä tekemälleen vapaaehtoistyölle fiksummin.

Ennen seurakunnalle nuorisotyössä 4 vuotta, sitten mummunkammarilla hetken. Nyttemmin suunnitelmissa on kuljettaa tavaraa Venäjälle Hylätyt lapset-yhdistyksen kautta. Aikaa olisi tehdä vaikka mitä, mutta on hankala löytää mitään todella kiinnostavaa, jotta sitä jaksaisi tehdä enemmän kuin sen hetken. Kaipaan vaihtelua ja minulla on aikaa, miksi en siis tekisi jotain muillekin hyödyllistä?

Nuorena vedin seurakunnan kerhoja monen monituista vuotta. Sitten on ollut vähän taukoa mutta nyt taas olen löytänyt enemmän aikaa ja paikalliselle eläinsuojeluyhdistykselle annan aikaani n. kymmenen tuntia kuukaudessa.

Autan ystäviä työhakemusten tekemisessä koska olen siinä niin hyvä että aina saavat kutsun haastatteluun. Autan koska koen tärkeänä sen että minulle läheiset ihmiset ehkä pääsevät unelmiensa työhön, joka taas parantaa heidän elämänlaatuaan ja lisää iloaan.

Olen aikaisemmin auttanut seurakunnassa ja partiossa ja tehnyt monta muutakin juttua, mutta kulutin itseni loppuun ja nyt teen vapaaehtoisena vain sellaista josta aidosti pidän. Lisäksi lahjoitan paljon vaatteita ja tavaroita keräyksiin, mutta sehän ei kai ole vapaaehtoistyötä :)

siis onko lapsesi harrastusyhdistys? oletko saanut koskaan palkkaa tuosta ensikotitoiminnasta tai potilasyhdistystoiminnasta?
Et vaikuta palstan kautta ihmiseltä, joka tekee mitään vastikkeetta. Omat lapsesi vaikuttavat sinusta paremmalta kuin toiset ja ehkä myös kurittomilta, ylimielisiltä.

en niele purematta ihan kaikkea lukemaani. Uskon tokii pyyteettömyyteen jos näin on ja vakuutetaan. mutta kohdaltasi ja aiempia juttujasi lukeneena en ainakaan ilman tarkentavia kysymyksiä. Vaikutat just mammalta, omat täydelliset poikakullat...

Tää kuulostaa varmaan tosi oudolta, mutta mulla on tapana välillä esim. sairaalan kahvilassa käydessä maksaa ostokseni, esim. kahvi ja pulla, tuplana. Sitten sanon myyjälle, että tarjoaa kenelle haluaa ja sanoo terveisiä nimettömien kerholta. Ystävättäreni ainakin on lähtenyt mukaan ja kaikki muutkin saavat liittyä kerhoon ihan vapaasti. Ajatuksena on antaa ja saada hyvää mieltä.

Muoks. tämä nyt ei ehkä kyllä täytä vapaaehtoistyön määritelmää...

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: aletheia
[QUOTE="hmmm";25544487]siis onko lapsesi harrastusyhdistys? oletko saanut koskaan palkkaa tuosta ensikotitoiminnasta tai potilasyhdistystoiminnasta?
Et vaikuta palstan kautta ihmiseltä, joka tekee mitään vastikkeetta. Omat lapsesi vaikuttavat sinusta paremmalta kuin toiset ja ehkä myös kurittomilta, ylimielisiltä.

en niele purematta ihan kaikkea lukemaani. Uskon tokii pyyteettömyyteen jos näin on ja vakuutetaan. mutta kohdaltasi ja aiempia juttujasi lukeneena en ainakaan ilman tarkentavia kysymyksiä. Vaikutat just mammalta, omat täydelliset poikakullat...[/QUOTE]

Älä nyt kaikille kerro että minullakin voi olla tämmöisiä nynnyjä vapaaehtoistyöjuttuja...

Kerroin maan harrastukseeni liittyvästä harrastusyhdistystoiminnasta. Lapsien harrastusyhdistyksissä toiminta ei ole mielestäni vapaaehtoistyötä vaan varainhankintaa, kuskuuta ja huoltajuuuta erilaisissa tilanteissa.

Ja en ole todellakaan saanut näistä potilas- tai ensikotiyhdistyksistä palkkaa, tai no, jos teen pitkän päivän, niin saan todennäköisesti voileipää ja kahvia.

Ennen seurakunnalle nuorisotyössä 4 vuotta, sitten mummunkammarilla hetken. Nyttemmin suunnitelmissa on kuljettaa tavaraa Venäjälle Hylätyt lapset-yhdistyksen kautta. Aikaa olisi tehdä vaikka mitä, mutta on hankala löytää mitään todella kiinnostavaa, jotta sitä jaksaisi tehdä enemmän kuin sen hetken. Kaipaan vaihtelua ja minulla on aikaa, miksi en siis tekisi jotain muillekin hyödyllistä?

Katyliina nosti tuossa esille vaihtelun tarpeen. Se on varmaan itsellenikin yksi syy, koska nuo vapaaehtoistyötilanteet tuovat todellakin vaihtelua lapsiarkeen.

Yhteistyössä