Millaista palkkaa voin tässä tilanteessa vaatia/minulla olisi oikeus saada??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja palkka-asiaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

palkka-asiaa

Vieras
Olen psyk.sairaanhoitaja ja kvtes:n mukainen peruspalkka 2100,39?/kk (tosin täällä päin ovat maksaneet muutaman kympin yli tuon) . Nyt olen hakenut tehtävään, jossa koulutusvaatimuksena oli sosiaaliohjaaja tms soveltuva ammattikorkeakoulututkinto. Minut kutsuttiin työhaastatteluun. Katsoin, että sosiaaliohjaajan kvtes:n mukainen peruspalkka on 1959,04? eli kuitenkin mielestäni aika paljon vähemmän kuin mitä olen tähän asti saanut.

Kysymys kuuluukin, voinko vaatia/onko minulla oikeus tai edes mahdollisuus saada isompaa palkkaa, tai siis sitä palkkaa, mikä koulutukseni perusteella minulle kuuluisi? Vai määräytyykö se palkka aina sen tehtävän mukaan, mitä siellä työssä tekee? Eli voinko/kehtaanko työhaastattelussa sanoa, että esim. alle kahden tonnin en töihin lähde..??

Totta kai voit sanoa, millä palkalla olet valmis tehtävään. Eri asia on sitten, palkataanko sinut. Itse olen haastattelussa sanonut jopa, mitä en suostu tekemään, koska tehtävänkuva ei mielestäni vastannut vaadittua koulutusta. En tullut valituksi, mutta en myöskään joutunut työhön, josta en oisi pitänyt. Mieti, olisitko valmis tekemään työtä alemmalla palkalla ja olisitko tyytyväinen myös jatkossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Minä kysyisin ennemmin, että miten usein heillä palkkoja tarkistetaan ja onko mahdollisuutta henkilökohtaiseen suoritukseen perustuvaan palkanosaan.

Näin. Jos olet koulutukseltasi ekonomi ja teet siivoushommia, voitko pyytää korkeampaa liksaa?

Et voi vaatia. Jos rakettitieteen professori hakee siivoojan paikkaa, hän saa siivoojan palkan vaikka koulutus oikeuttais korkeempaan. Palkka määräytyy tehtävän mukaan. Siis nyt kärjistin noilla esimerkeillä.

Jos haet vähemmän vaativaan tehtävään mitä sun koulutus oikeuttaa niin se on sun oma valinta.

Näin sanottiin ilmoituksessa:

Kelpoisuusehtona on sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun lain (272/2005) mukainen pätevyys, AMK-sosionomin tutkinto tai muu vastaava tehtävään soveltuva tutkinto.

Palkkaus määräytyy sovellettavan kunnallisen sopimuksen ja työnvaativuuden arvioinnin mukaisesti.

Eli mulla ois tuo "muu vastaava tehtävään soveltuva tutkinto"... ja mitä tuossa palkkauksessa "työnvaativuuden arvioinnin mukaisesti" tarkoittaa - onko sen puitteissa mahdollisuutta saada palkkaa korkeammaksi??

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Jos haet vähemmän vaativaan tehtävään mitä sun koulutus oikeuttaa niin se on sun oma valinta.

En sanoisi, että hakemani työ on vähemmän vaativaa kuin tämänkään hetkinen työni, itseasiassa aikalailla samanlaista...

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Et voi vaatia. Jos rakettitieteen professori hakee siivoojan paikkaa, hän saa siivoojan palkan vaikka koulutus oikeuttais korkeempaan. Palkka määräytyy tehtävän mukaan. Siis nyt kärjistin noilla esimerkeillä.

ymmärrän toki, että kärjistit, mutta minun tapauksessani kyseessä on hyvin samantyyppiset tehtävät, ei noin isoa eroa koulutuksessa/työtehtävissä... siksi kyselenkin tätä asiaa. Jos siivojan paikkaa hakisin, en toki vaatisikaan sairaanhoitajan palkkaa.

Yhteistyössä