Millaista on teidän perheen tv:n katselu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NeitiNasu

Aktiivinen jäsen
01.04.2004
15 255
0
36
Onko telkka koko ajan auki aamusta iltaan, vai avataanko se vain harvoin ja valituissa tilaisuuksissa? Onko tv auki kun on kavereita/vieraita kylässä?

Mä olen viime aikoina kovasti jaksanut ihmetellä ja kauhistellakin sitä, miten nykyään katsotaan telkkaria joka huushollissa lähes koko ajan. Tv avataan jo aamulla pyörittämään sitä ainaista ostoskanavaa tai musatv:tä ja suljetaan illalla vasta kun vanhemmat siirtyy sänkyyn. Siihen asti sitä saa tuijottaa myös lapset: arvatkaa kuinka pahaa teki tässä eräänä iltana kylässä ollessani kun tv:stä myöhään illalla tuli joku CSI miami tai joku vastaava missä on ruumiita jne, ja perheen noin 3 vee tyttö tuijottaa telkkaria olohuoneen lattialla. Eikä tämä esimerkki perhe ole ainoa: mä olen kavereideni keskuudessa kummajainen kun meillä tv ei auki ole kuin lasten ohjelmien aikaan, jotkut tänne kylään tullessaan on joskus yrittänyt sitä rynnätä avaamaan mutta ilo ei ole ollut pitkä kun sammutan sen saman tien, enää eivät yritä. Olen varmasti tiukkis, mutta meillä ei katso lapset mitään aikuisten ohjelmia, eikä ns koko perheen viihdettä: lapsille on omat lapsille suunnatut ohjelmat, ja muuta ei ole syytä nähdä. Minäkään en siis katso mitään ns omia ohjelmiani ellen ole varma että neitillä on jotain muuta meneillään juuri silloin: en salattuja elämiä, en kaunareita, en mitään.
Sitä en tajua ollenkaan, että kun kavereita tulee kahville tms, on monessa huushollissa enemmän sääntö kuin poikkeus että tv pauhaa keskustelun päälle, ja on huomion kiinnittäjänä vaikka olisi hiljaisellakin: eikö tv:n katsominen yksinkin onnistu, pakkoko sitä on tuijottaa silloin kun olisi muutakin, ihan elävää seuraa? Poikkeuksena leffaillat ja muut sellaiset, joista yhdessä ollaan sovittu.
Oonko mä ihan tiukkis, vai onkohan muita edes sinnepäin ajattelevia? :ashamed:

No ei ole auki koko päivää.

(nyt siitä ei kyllä pahemmin mitään näykään :whistle: )

Aamuteeveetä seuraan uutisten verran, sen jälkeen se avautuu lastenohjelmiksi, sen jälkeen vasta illalla, kun lapset ovat untenmailla.

(toki saattavat videoita välillä katsoa)(

Meillä katsotaan tosi vähän telkkaria ja välillään olemme keskustelleet,että luopuisimme koko laitteesta. Mitään sarjoja tai elokuvia meillä ei katso kukaan. Minä katson yleensä uutisia ja ajankohtaisohjelmia ja sisustusohjelmia. Miestä kiinnostavat erityisesti historiaan liittyvät dokumentit. Poika harvemmin telkkaria katsoo, taitaa lauantaiaamun Galaxy olla ainoa ohjelma, mitä seuraa.

Siitä en tykkää,että telkkari pauhaa eikä kukaan sitä katso. Silloin, kun meillä on vieraita, pysyy toosa kiinni.En tykkää myöskään olla sellaisessa paikassa kyläilemässä, missä telkkari koko ajanpäällä.

Uutisia ja lastenohjelmia aamusella.... lapset katsovat aamusta lastenohjelmia sen aikaa että äitee pääsee kunnolla käyntiin ;)
Jos lapset on yhtäaikaa päikkäreillä saatan katsoa jotain 80 luvun uusintasarjaa. Mutta illalla sitten tuijotellaan sarjoja... Emmerdale on pakko nähdä! Ja 'murhat' ja sairaalasarjat ja teoria miehistä jne... Toki lapset ei katso noita 'murhia' (eikä uutisia!!!) iskä menee töiden vuoksi nukkumaan aiemmin ja vie penskat mukanaan. ite jään tuijottelemaan telkkaria ja syötän nuorinta uneen siinä samalla.... Kesällä katsotaan tosi vähän telkkua, nyt enemmän- ja varsinkin minä enemmän. Joskus ärsyttää ja silloin saan kyllä toosan kiinni! Yksinään töllötin ei meilläkään ole päällä.

nykyään vähemmän on tv auki kun ennen se oli taustamölynä koko ajan. mutta asia muuttui tietokoneen myötä, on kone koko päivän auki heh! Meillä aamulla lapsi kattoo piirrettyjä usein videolta/dvd:ltä tai sit aljazeeran lastenkanavalta. (meidän neiti ei herää ihan 7-8 aikaan kattomaan suomen tv:n piirrettyjä) ja illalla meillä katotaan joko leffoja dvd:ltä tai tv:stä, ehkä joku sarja (nykyään ei niin aikaa mulla katella) tai sitten mies tai mä ja mies katotaan lähi-idän sateliittikanavilta jotain kivoja sarjoja/leffoja,/uutisia.

No nolona myönnän että meillä katsotaan paljon. Meillä on 3 telkkaria, olohuoneessa, makuuhuoneessa ja lastenhuoneessa. Lastenhuoneen telkkaria ei kauheasti katota, joskus viikonloppuisin aamu piirrettyjä tai jotain dvd:tä, esikoinen pelaa pleikkaria välillä jne (ei edes aiota hankkia siihen digiboxia). Olohuoneen telkkarin avaan heti aamulla, katson aamu-tv:tä, ja kun mitään katottavaa ei tule niin laitan voicelle ja se on sitten melkeen koko ajan päällä, kunnes illalla taas vaihdan kanavalle mistä tulee jotain katottavaa (vaikka harvoin ihan keskityn mitään katsomaan kuitenkaan). Makkarissa katsotaan miehen kanssa leffoja ja sarjoja ennen nukkumaan käyntiä, ja siellä näkyy myös plus-tv, mistä lapset saa joskus katsoa junioria.

Siitä huolimatta meillä ei lapset kauheasti viihdy tv:n äärellä. Esikoinen on paljon ulkona kavereiden kanssa, ja kun ollaan sisällä, niin kuopus piirtelee ja leikkii omiaan mieluummin. Mitään väkivalta juttuja ei lasten aikana katsota, ja yleensäkkin me nauhotetaan kaikki katsottavat sarjat yms, ja katsotaan sitten illalla kun ehtii, ja lapset jo nukkuu. Mulla vaan tarvii olla joku taustahäly koko ajan, en osaa muuten olla.

Meillä on televisio pääsääntöisesti päivisin kiinni, ja silloinkin kun se on auki sieltä tulee ainoastaan lastenohjelmia. Eikä niistäkään mitä vaan, Ylen tai jonkun muun varmaksi katsomani kanavan tarjontaa. Meille näkyy vain harvoin
MTV 3 tai Nelonen, koska en pidä suurimmasta osasta heidän lastenohjelmiaan.

Itse katson televisiota ainoastaan lasten nukuttua, eikä mieskään juurikaan katso, poikkeuksena jalkapallo ja luontodokumentit tai tietovisailut, joita saattaa joskus katsoa lasten valveillaollessa.

Minä olen tosi tiukkis sen suhteen, mitä lapseni televisiosta näkevät.
Oma televisionkatselukin on aika vähäistä. Tallentelen kyllä joskus elokuvia tai jotain sarjoja, mutta suurin osa jää katsomatta.

Pako täytyy tosin muistaa taltoida ja katsoakin

Sillon harvoin kun mies on kotona se pitää telkkaria koko ajan päällä, mä en voi sietää sitä tapaa. Mä en pysty keskittymään enkä ajattelemaan mitään kun toosa pauhaa koko ajan. Mutta ukko ei osaa olla ilman taustameteliä.
Sillon kun ollaan lapsen kanssa kahdestaan telkka pysyy kiinni jos sitä ei katota. Yleensä ei katsota. Sitten kun lapsi menee nukkumaan katon yleensä tunnin tai pari telkkaa yksinäni......

Aamulla poika katsoo parikyt minsaa lastenohjelmia, jonka jälkeen digiboxi sekä tv kytketään pois.
Iltapäivällä saattaa katsoa jotakin elokuvaa sekä pikku kakkosen, jonka jälkeen telkku suljetaan.
Illalla sitten mies saattaa katsoa jonkun ohjelman ja yhdessä seurataan tiettyjä sarjoja.
Viikonloppuisin enemmän.
Mutta siis koskaan me ei telkkua pidetä huvin vuoksi auki, se on mun mielestä häiritsevä ja täysin turha tapa.
Ja jos meillä on vieraita kylässä niin kyllä se tv on yleensä silloin kiinni, ellei sitten katsota yhdessä jotakin tiettyä ohjelmaa/leffaa.

iltasin katon yheksän sarjat, sit oon tietokoneella ja telkkari pauhaa taustalla. Nukkumaan mennessä laitan telkkarin kiinni. Niin ja aamulla ei avata ollenkaan, jos mies ei avaa. Jos olen aamuviorossa saatan kattoa mös salkkarit

Käytiin vasta kylässä ja ihmettelin todella. Oltiin siellä 17-19.30 ja koko ajan telkku päällä, myös sillon kun me oltiin keittiössä kahvilla ja lapset oli jo pöydästä nousseet ja menneet leikkeihinsä.

Loppuvaiheessa kyläilyä siitä telkusta näky, miten mies yritti raiskata naisen, miten toinen mies löi ym. toista, miten osoitteli aseella ja aikoi ampua, miten painoi aseella kurkun kohdalta maata vasten... Ja meidän ja heidän lapsensa olivat olohuoneessa, mä siinä jo sanoinkin tytölle reilu 3v, että "tuuppa tänne" ja siinä yritin niinku saada pois läheltä telkkaria (tottakai lapsi kiinnittää enemmän huomiota ku alkaa kuuluun HUUTO telkkarista). Sanoin ääneen, että ei oo oikein lasten katottavaa, mutta eivät sulkeneet telkkaria. Heillä itelläkin 3,5v lapsi ja vuoden ikänen. Melkeen vois sanoa, että järkytyin, kun antavat lapsensa kattoa tuollasta.

Toinen korvaan pistävä siltä illalta, kun tuo poika 3,5v alkoi itkemään kun mun tytöllä oli hänen autonsa (hänellä oli samanlainen isompi kädessä ), niin isänsä sanoi, että "no niin taas se neiti siinä alko" :o :o :o Ei vissiin saa lapsikaan pahaa oloaan itkeä pois, ikinä... Kun ei saa olla neitimäinen... :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja vierasss:
Mulla vaan tarvii olla joku taustahäly koko ajan, en osaa muuten olla.

Sama, mutta siihen tarkoitukseen meillä on radio: kuunnellaan musiikkia koko ajan kun ollaan kotosalla melkein, usein lasten lauluja mutta ihan aikuistenkin musaa.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu :
Alkuperäinen kirjoittaja vierasss:
Mulla vaan tarvii olla joku taustahäly koko ajan, en osaa muuten olla.

Sama, mutta siihen tarkoitukseen meillä on radio: kuunnellaan musiikkia koko ajan kun ollaan kotosalla melkein, usein lasten lauluja mutta ihan aikuistenkin musaa.

Meillä makuuhuoneen tv melkein aina päällä kun kotona ollaan-
radiota ei ole, joten se taustahäly tv:stä.
vauvakin nukkuu päivällä paremmin pikku äänessä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja kutku:
Käytiin vasta kylässä ja ihmettelin todella. Oltiin siellä 17-19.30 ja koko ajan telkku päällä, myös sillon kun me oltiin keittiössä kahvilla ja lapset oli jo pöydästä nousseet ja menneet leikkeihinsä.

Loppuvaiheessa kyläilyä siitä telkusta näky, miten mies yritti raiskata naisen, miten toinen mies löi ym. toista, miten osoitteli aseella ja aikoi ampua, miten painoi aseella kurkun kohdalta maata vasten... Ja meidän ja heidän lapsensa olivat olohuoneessa, mä siinä jo sanoinkin tytölle reilu 3v, että "tuuppa tänne" ja siinä yritin niinku saada pois läheltä telkkaria (tottakai lapsi kiinnittää enemmän huomiota ku alkaa kuuluun HUUTO telkkarista). Sanoin ääneen, että ei oo oikein lasten katottavaa, mutta eivät sulkeneet telkkaria. Heillä itelläkin 3,5v lapsi ja vuoden ikänen. Melkeen vois sanoa, että järkytyin, kun antavat lapsensa kattoa tuollasta.

Juu, ihan samasta asiasta puhutaan. Mä olen ollut järkky ihan samasta asiasta: yksinkin päivä tuli salkkareista jakso jossa se Paula (??) sai jonkun ahdistuskohtauksen: oltiin silloinkin kylässä ja telkka siellä auki. Onneksi neiti ei ollut mukana, eikä vauva vielä tajua: se oli oikeasti tosi ahdistava ja pelottava kohtaus, eikä lainkaan lasten silmille mun mielestä, ikävä kyllä tämä perhe jonka luona olin ei ollut kanssani samaa mieltä ja heidän lapsensa tuijotti tv:tä herkeämättä.

Televisio voi olla monessakin perheessä liiaksi arjen yhteisen ajan viejä, valitettavasti.

Muuten, ei se radio ole sen parempi kuin televisiokaan, jos ajatellaan lapsen (ja miksei aikuisenkin) aistikuormittajana. Televisio tosin kuormittaa myös näköaistin kautta vähän niin kuin tuplaten. Mutta siis, taustahäly ei koskaan ole hyvästä, jos sitä tosiaan on tuntitolkulla taukoamatta :)

Yhteistyössä