Millaista on puhelinmyyjän työ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jeba"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jeba"

Vieras
Siinäpä se tulikin.

Itse olen pohtinut et josko menisin Pasastar nimiselle firmalle töihin, mutta jotenkin vaan mietityttää.. Kun itsekin vihaan puhelinmyyjiä, en kyllä ikinä rumasti sano, mutta pelottaa mitä kaikkea kuraa sieltä voi niskaansa saada.

Entä tietääkö kukaan tuon Pasastarin tuntipalkasta? Heillä on takuutuntipalkka, mutta missään ei lue paljonko se on.

Yleensä takuupalkka kokopäiväisillä on 1400-1600€. Joka tarkoittaa että sinun tulee myydä tietyn verran että saat ensin tuon takuupalkan, jos myyt enemmän niin saat provikat päälle.
Jos et saa myytyä takuupalkkaasi vastaavaa määrää, katsotaan kuukausi-kolme, annetaan tulosvaroitus ja sit ulos jos ei parannusta tule.
Soittolista eteen, tietyn verran puheluita tunnin aikana ja vaan kauppaa tekemään. Yleensä kymmenestä puhelusta tulee 1-3 kauppaa

Mä oon ollu kaksi kertaa puhelinmyyjänä. Ekan kerran firmalla, joka myi monen eri kustantamon lehtiä. Palkka oli 4,5e/h+provikat eli ei sillä rikastumaan päässyt. En ollut vielä opiskellut silloin ammattia ja jotain piti saada. Melkein kuukauden taisin jaksaa sitä.
Toisen kerran olin ihan kustantajalla töissä, takuutuntipalkka oli 10,5e +provikat. Tuosta sai jo ihan kivan rahan ja se helpotti myyntiäkin, kun ei tarvinnu olla niin tuli perseen alla. Lopetin senkin sitten kuitenkin kuukauden jälkeen.

Paljon pitää osata antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja kyllähän se on stressaavaa, kun tulee päiviä jollon ei myy välttämättä ku yhden lehden tai ei sitäkään. Mutta sitten hyvinä päivinä oli ihan hyvä fiilis. Ja mä otin asenteen että valehtelemaan en rupea ja yritin olla ystävällinen. Kustantajalla tosin tuota ystävällisyyttä ja rehellisyyttä vaadittiinkin. Sai olla hyvällä omalla tunnolla sitten työtä tehdessä. Oli välillä ihania ihmisiä puhelimen toisessa päässä, joiden kanssa oli kiva jutella niitä näitä ja jäi hyvä fiilis molemmille vaikkei asiakas lehteä tilannutkaan. Mutta ei tuo työ silti ollut mua varten.

Eli jos johonkin puhelinmyyntityöhön vielä menisin niin ehdottomasti suoraan kustantajalle. Musta tuntuu, että nuo pienet firmat polkee työntekijöiden oikeuksia ja palkat on ihan kaameita vaikka haastatteluissa luvataankin aina suuria..

Viimeksi muokattu:
minä tykkäsin puhelinmyyjän töistä. parhaimpina päivinä pääsi 30 euron tuntipalkkaan ja huonoina jäi sitten 5€/tunti palkkaan, useimmat päivät olivat kuitenkin jotain tuolta väliltä.

itse työ ei ollut niin paha kuin kuvittelin, kun ei ala väkisin tyrkyttämään niin useimmat asiakkaat ovat varsin asiallisia siellä puhelimessa. :)

Itse olen ollut monella eri firmalla ja vain kerran tehnyt kuluttaja myyntiä, siitä en tykännyt. Muut olleetkin sit yritysmyyntiä eli soitellaan yrityksille, jollle oli helpompi saada kauppaa.

kauheeta paskaa se työ on. Joinakin päivinä voi tienata hyvinkin ja joskus ei mitään! Palkka aina epävarmaa. En ikinä enää vaikka aikoinaan tein tuota työtä vuoden.

Puhelinmyynti on persiistä. Joskus tuli muutama viikko tehtyä sitä ja vieläkin puistattaa ajatus noista työpäivistä :laugh: Ei välttämättä kannata lähteä edes kokeilemaan sillä jos homma ei toimi eikä ole toista työpaikkaa minne lähteä niin puhelinmyyntikokeilusta saa karenssin.

Puhelinmyynti on persiistä. Joskus tuli muutama viikko tehtyä sitä ja vieläkin puistattaa ajatus noista työpäivistä :laugh: Ei välttämättä kannata lähteä edes kokeilemaan sillä jos homma ei toimi eikä ole toista työpaikkaa minne lähteä niin puhelinmyyntikokeilusta saa karenssin.

Paitsi jos on tosi huono palkka niin ei välttämättä saa karenssia. Mä en saanu, piti vaan näyttää kuukauden palkkakuittia (joka oli jotain 800e tienoilla kokoaikaisena) ja sillä sai vältettyä sen. Ainakin tuohon aikaan.

• Tykkää
Reactions: Coffee Break
Paitsi jos on tosi huono palkka niin ei välttämättä saa karenssia. Mä en saanu, piti vaan näyttää kuukauden palkkakuittia (joka oli jotain 800e tienoilla kokoaikaisena) ja sillä sai vältettyä sen. Ainakin tuohon aikaan.

Mulla käynyt tuolloin edes mielessä että "puhelinmyyntikokeilusta" voisi napsahtaa karenssi. Vasta kun olin irtisanomassa itseni niin se tuli mieleen. Mä pyysin esimieheltä josko se voisi työtodistuksen kirjoittaa niin ettei tule karenssia ja se teki niin varmaankin silkasta säälistä :D

Firmoja on niin moneen junaan, että kokemukset varmasti vaihtelevat laidasta laitaan.

Itselläni on pääsääntöisesti vain positiivisia kokemuksia puhelinmyyntityöstä, vuosia sitä tehneenä. Tienesti ollut aina enemmän kuin kohdillaan, mikä on yksi syistä siihen että olen alalla pysynytkin (ei viitsi lähteä muihin hommiin nostamaan huomattavasti pienempää palkkaa). Toki olen sitten edennyt urallakin.

Tuohon törkyyn täytyy sanoa sen verran että hyvin vähän sitä tulee vastaan. Kyllä valtaosalla suomalaisista on käytöstavat, aika harva on niin idiootti että alkaa puhelimessa riehua. Tämä on toki paljon kiinni myös myyjästä.

Firmasta josta puhuit, minulla ei kuitenkaan ole kokemuksia.

Olin DNA:lla reilun kuukauden töissä, kunnes sairastuin influenssaan ja mut erotettiin heti sairasloman päätteeksi. Reilu meininki. DNA:lla oli se hyvä, että 1300€/kk oli takuupalkka ekat kolme kuukautta (+mahdolliset bonukset myynneistä), koska ei oletettukaan että heti ollaan huippumyyjiä. Mua vaan ärsytti se, että parin ekan päivän koulutuksen jälkeen jäi vain maku suuhun, että meidän käsketään valehdella ja vääristellä totuutta ja huijata, mikä olikin totta. Piti inttää vastaan ja huijata, jos joku sanoi puhelimessa omaa liittymäänsä paremmaksi. Sain jonkin verran myyntiä kyllä, mutta se ei motivoinut kun luurista vastaa joku mummeli, joka ei tiedä liittymäasioista mitään ja vieressä kuuntelee ryhmävalmentaja ja käskee myydä mokkulaa ja kytky-liittymää sun muuta, ja mummo ei osaa sanoa ei. Jos en suostunut tekemään kuten ohjaaja käski, niin pääsi puhutteluun, että kuinka homma toimii ja koska millään muulla ei ole väliä kuin myynnin määrällä, niin se oli moraalisesti liian arvelluttavaa puuhaa mulle. Toki mä tiesin, missä hengessä puhelinmyynti toimii, mutta otin vastaan kaiken työn mitä vaan sain.

Ja työnhakuilmoituksessa sanottiin, että takuupalkka 1000€/kk, mutta käytännössä se tarkoittikin sitä, että pitää myydä se joku eeppinen määrä tavaraa ennen kuin saa takuupalkan. :D Ristiriitaista ja jo siinä johdettiin ihmistä harhaan.

[QUOTE="vieras";28516474]Olin DNA:lla reilun kuukauden töissä, kunnes sairastuin influenssaan ja mut erotettiin heti sairasloman päätteeksi. Reilu meininki. DNA:lla oli se hyvä, että 1300€/kk oli takuupalkka ekat kolme kuukautta (+mahdolliset bonukset myynneistä), koska ei oletettukaan että heti ollaan huippumyyjiä. Mua vaan ärsytti se, että parin ekan päivän koulutuksen jälkeen jäi vain maku suuhun, että meidän käsketään valehdella ja vääristellä totuutta ja huijata, mikä olikin totta. Piti inttää vastaan ja huijata, jos joku sanoi puhelimessa omaa liittymäänsä paremmaksi. Sain jonkin verran myyntiä kyllä, mutta se ei motivoinut kun luurista vastaa joku mummeli, joka ei tiedä liittymäasioista mitään ja vieressä kuuntelee ryhmävalmentaja ja käskee myydä mokkulaa ja kytky-liittymää sun muuta, ja mummo ei osaa sanoa ei. Jos en suostunut tekemään kuten ohjaaja käski, niin pääsi puhutteluun, että kuinka homma toimii ja koska millään muulla ei ole väliä kuin myynnin määrällä, niin se oli moraalisesti liian arvelluttavaa puuhaa mulle. Toki mä tiesin, missä hengessä puhelinmyynti toimii, mutta otin vastaan kaiken työn mitä vaan sain.[/QUOTE]

Aika hurjalta kuulostaa...meillä on kyllä ihan päinvastoin kun laadunvalvonta on niin tarkkaa että välillä asiakaskin turhautuu kun kaikki pitää selittää niiiin tarkkaan ja varmistaa että asiakas ymmärtää. Ja kaikki mitä myydään pitää myydä tarpeeseen eikä mihinkään pöytälaatikkoon makaamaan. Sauniksella siis näin. Niin ja meillä on kyllä aina takuupalkka, eikä vaan alussa. Plus ne provikat tietty.

Myyjiä on käytännössä kahta eri sorttia: huippumyyjiä ja luusereita. Hirveästi välimuotoa ei ainakaan puhelinmyynnissä tunneta. Jos olet huippumyyjä, niin saat todella hyvän palkan (4000-5000e/kk), selkääntaputuksia, kiitospuheita firman juhlissa ja melkein kaikki mitä pyydät niin sulle toteutetaan. Jos olet luuseri, saat ripitystä esimieheltäsi, vihjailuja työsuhteen purkamisesta ja työkavereiden halveksunnan. Palkkasi on olemattoman pieni ja mitään extraa ei todellakaan tarjota.

Myynnissä pärjää karkeasti ottaen kovanahkaiset. Tulostavoitteet on aina ja kaikkialla kovat. Epäonnistumisesta on turha syyttää asiakaslistoja, omia työvuoroja, firman tuotteita tai mitään muutakaan. Jos myyjä ei myy, se on aina myyjän vika. Eli kova maailma, mutta huipputekijälle se tarjoaa huippumahdollisuudet.

Eli kyseisellä firmalla takuu tuntipalkka on 4 e ja provikat siihen päälle. Provikat on olemattomat.. Olin kuukauden töissä osa-aikaisena enkä saanut viimeistä palkkaa. Soitin ja selvittelin asiaa monta kuukautta ilman tulosta ja lopulta selvisi että jokaisessa kuukaudessa tulee olla työtunteja yli 10 tai ei saa palkkaa. Minulla oli omasta mielestäni yli 10 mutta pomon mukaan 9. Kannattaa olla tarkkana ja ottaa tunnit ylös, itse tein siis kaksi viikkoa ilmaista työtä :)

Eli kyseisellä firmalla takuu tuntipalkka on 4 e ja provikat siihen päälle. Provikat on olemattomat.. Olin kuukauden töissä osa-aikaisena enkä saanut viimeistä palkkaa. Soitin ja selvittelin asiaa monta kuukautta ilman tulosta ja lopulta selvisi että jokaisessa kuukaudessa tulee olla työtunteja yli 10 tai ei saa palkkaa. Minulla oli omasta mielestäni yli 10 mutta pomon mukaan 9. Kannattaa olla tarkkana ja ottaa tunnit ylös, itse tein siis kaksi viikkoa ilmaista työtä :) Muutenkin vähän epäilyttävää touhua.

Puhelinmyyjän kohtelu riippuu asiakasryhmistä joille soitetaan, sekä tietenkin omasta tavasta lähestyä asiakkaita. Myös myyjän iällä vaikutusta asiaan. Tietyt asiakasryhmät (esimerkkinä vanhukset) ovat suorasanaisempia ja ns. vaikeampia. Itse puhelinmyyjänä ollessani myin sähköä paremmin miehille kuin naisille, vaikka sama kampanja kyseessä (mihin varmasti vaikutti se, että olen nuori nainen). Kun puhelinmyyjän äänestä kuulee tämän olevan nuori, hänelle harvemmin tiuskitaan. Mutta kyllä näitäkin tapauksia vastaan tulee. Ei ne asiakkaat niin kamalia ole, mitä yleensä huhutaan. Riippuu tietenkin myös siitä, mitä kauppaa. Lehtiä myyvät puhelinmyyjät saavat varmasti 100% enemmän kuraa niskaan kuin sähkösopimuksia myyvät. Kaikkihan tarvitsevat sähköä, ja haluavat sitä mahdollisimman halvalla, koska sitä kuluu niin paljon, eikä sen tarve lopu. Monesti tuli vastaan näitä asiakkaita, jotka heti puhelun alussa kyselivät, että etkai lehtiä myy.

Myyjän on myös osattava olla hienovarainen ja tietää, milloin ei on ei. Myynnissä ensimmäinen "ei" tarkoittaa "kyllä, kerro lisää!". Puhelut on aloitettava ja vietävä loppuun kuitenkin asiakkaan ehdoilla: jos on kiire, soitellaan myöhemmin, eikä jäädä väkisin kauppaamaan. Jos ei millään halua ostaa, tietyssä vaiheessa on osattava sanoa, että hyvää päivänjatkoa kiitos ja katkaista puhelu. Koskaan ei asiakkaalle saa jäädä vastenmielistä kuvaa, joka yhdistyy myös kaupattavaan tuotteeseen. "Myyjä oli niin perseestä, että siltä en osta mitään" - "Yritti niin väkisin myydä, että tuotteessa varmasti vikaa".

Olin itse kuukauden puhelinmyynnissä. Ei jääny kovin hyvä maku suuhun siitä hommasta. Työhaastattelussa jo kusetettiin palkkajutuissa ja työpaikkailmoituksessakin luki että työstä maksetaan takuupalkka+provikat. Oikeasti ei maksettu kuin jompikumpi riippuen myynnistä. Jos myit yli takuupalkan sait pelkät provikat ja jos myit alle takuupalkan nii sait vaan sen takuupalkan. Ala on henkisesti rankka koska palkasta on aina suuri epävarmuus ja ku pitää kuitenki eläminenki maksaa. Haastattelussa annettiin kauhean ruusuinen kuva ja väitettiin että myyntiä tulee helposti kun seuraa ohjeita. Itse seurasin ohjeita, mutta eipä sitä kauppaa kauheasti tullut siitäkään huolimatta. En suosittele

Yhteistyössä