Millaista on hermosärky? Kuvailkaa joku...

• Viestiketjun aloittaja gys
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Auts:
Kova, repivä, säteilee hassuihin suuntiin. Tekisi mieli kaivaa kipeä osa pois.
Juuri näin. Mulla vielä niin että mikään lääke ei auta, ei edes se huumelääkkeeksi luokiteltu. Kärvistelen joka päivä. Ja aina tekis mieli posauttaa toi kipee kohta kokonaan pois! Ja missään asennossa ei pysty olemaan, sattuu sattuu ja sattuu!

vieras
Pahinta kipua, mitä ikinä olen kokenut. Aivan kauheaa. Onko sulla itsellä ollut esim. hampaassa hermosärkyä? Sitten kun se on jossakin muualla, isommalla alueella, niin on kyllä vielä kamalampaa. Mullakin sitä on juuri jalassa. Hermo siinä meinaa mennä :(

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Hömpsähdys:
Alkuperäinen kirjoittaja Auts:
Kova, repivä, säteilee hassuihin suuntiin. Tekisi mieli kaivaa kipeä osa pois.
Juuri näin. Mulla vielä niin että mikään lääke ei auta, ei edes se huumelääkkeeksi luokiteltu. Kärvistelen joka päivä. Ja aina tekis mieli posauttaa toi kipee kohta kokonaan pois! Ja missään asennossa ei pysty olemaan, sattuu sattuu ja sattuu!
Hui kauhee, eikö tolle voi lääkäri tehdä mitään?

kipuilija
Hermosärky on yleensä niin kovaa, että jos kipu on kuin korkeat pilarit, tai piikit, särkylääke vie kivulta vain terävimmän kärjen, mutta iso kipu on silti jäljellä.

Piipa75 (ei kirj.)
Se on sellaista, ettei siihen auta edes 3g panadolia + 4g buranaa-yhdistelmä / vrk. Siihen auttaa hetkeksi vain suoraan suoneen annettuna morfiini tai sitten tunnin välein annettuna lihakseen. Nim. kokemuksella. Onneksi omat kipuni loppuivat kuin seinään leikkauksen jälkeen!

lääkekyssä
Itsekin kärsin "hermosäryistä", eli iskias kivuista ja lääkäri jo ehdotteli mulle Lyricaa. Eli onko teistä joku syönyt sitä? Millanen lääke se on? Pistääkö "pään sekaisin"? Sivuoireita?

Kivun kokenut
Sain kesällä äkillisen nikamapullistuman, joka johti todella hirvittävään hermosärkyyn. Olin viikon sairaalassa kipuhoidossa. Itse olen verrannut kipua pahimpaan synnytyskipuun - tämä "synnytys" vaan kesti neljä vuorokautta ennenkuin sain voimakkailla lääkkeillä avun. Lyricaa + Tramalinia suuret annokset + lisäksi kipupiikkejä! Olihan siinä pää sekaisin, mutta onneksi pahin kipu hellitti.
Lyricasta muuten kannattaa pyrkiä mahdollisimman pian eroon - on se sellaista "mömmöä"! Nukuin 12 tuntia yössä + 3 tunnin päiväunet.

"mii"
Hermosärky vo olla voimakkuudeltaan erilaista. Hyvin yksilöllistä. Itselläni MS-taudin takia kipuja ja vielä ovat yleensä sitä luokkaa että ilman lääkkeitä kestää. Joskus on särkeny niin pahasti että oon ottanu särkylääkettä joka ei kuitenkaan auttanu.

hermoheluna
Hermosärkyä vasemmassa jalassa, tuntuu kuin veitsen terällä raaputettaisiin luita ja ytimiä myöten,jomottaa ja kolottaa ja tuntuu pääkopassa asti. Hermosärky on täyttä hevettiä johon minulla ei ainakaan lääkkeet auta.

iX
Mulla oli kasvohermo rikki ja se särky oli sellaista, että hakkasin päätä seinään. Vain kipupiikit sairaalassa auttoivat, esim. Panacod ei tehonnyt yhtään. Sanoin silloin miehelle että jos tää jää päälle loppuiäksi, en tiedä jaksanko olla vai menenkö junaraiteille. Onneksi kesti "vain" kolme kuukautta.

"Vieras"
[QUOTE="Vieras";26788726]Olen googlettanut erilaisia hakusanoja kolme tuntia ja nyt tämä tutun turvallisen palstan ketju antaa vastauksen kysymyksiini?[/QUOTE]

Piti siis sanomani kiitos vaikka en ole ap kysyjä.

mirjam99
Alkuperäinen kirjoittaja lääkekyssä;21790894:
Itsekin kärsin "hermosäryistä", eli iskias kivuista ja lääkäri jo ehdotteli mulle Lyricaa. Eli onko teistä joku syönyt sitä? Millanen lääke se on? Pistääkö "pään sekaisin"? Sivuoireita?
minulla on niin kova hermosärky se ei ole vain jaloissa se on käsissä.puutuu sormenpäihin asti ja jaloissa on ettei yöllä saa nukuttua sitä sanotaan "levottomat jalat"oireyhtymäksi vaikka on lääkitys joskus ei tehoa nekään jalkoja saa heitellä kuin potkupalloa ja ei nukkumisesta tule mitään.käsiin olen syönyt lyricaa jo monia vuosia ne helpottaa oloa ei tee mitään sekavuutta enää.se vaan on niin kallis lääke kun kela ei korvaa kuin vähän tuntuu joskus ettei muuhun jää rahaa kun lääkkeet pittää saaha.

"Vieras"
Mulla on oikean puolen lähes jatkuva kova hermokipu, mikä tietysti säteilee sinne sun tänne. Muutenkin kipuilen sairauksieni takia jatkuvasti. Lääkkeinä panacd ja neurontin, jotka ei auta yhtään. Lääkärit ei suostu määräämään vahvempaa lääkettä. Sairaalassa oon saanu vahvempiaki lääkkeitä, jotka on tehonneet paremmin kipuun. Kärsi kärsi kirkkaimman kruunun saat, vai miten se sanonta menikään. Tsemppiä kaikille hermokivuista kärsiville!

"kirppu"
Hei,
mulla on ollut 3,5v oik jalan jatkuvaa hermokipua, joka johtuu selkärangassa olevasta kystasta. Lääkkeinä Lyrica 600mg, Tramal 150mg-250mg, Panacod 4-8kpl/vrk ja Arcoxia 90mg. Arcoxiaa syön kuureina, koska Buranasta tuli tämän homman alkuvaiheessa vatsahaava enkä koskaan enää voi syödä ipubrofeiinia.

Lyricaa vierastin, mutta otin vastaan, kun kipu meinas viedä järjen. Pelkäsin sitä, kun olin kuullut pahoja juttuja. Mitään euforiaa, josta lääkäri varoitteli, ei tullut, vaan kauhea sekava olo, epätodellinen tuijottelu, hajamielinen, jalat irti maasta ikävällä tavalla, suuta kuivas. Kesti 3 vkoa, mutta kipu oli vielä hirveämpää kuin sivuoireet, joten en välittänyt. Sitten sivuoireet loppui kuin seinään ja vain ihana huojennus siitä, että kivut hävisi melkein kokonaan, tuli tilalle. Olin aivan oma itseni eikä sen jälkeen ole ollut sivuoireita. Lääkkeeseen tulee toleranssia ja olen joutunut hilaamaan annosta ylös, nyt se on katossa eli 600mg/vrk. Lisäksi Tramalia saattaa mennä aamulla 150mg, päivällä 50-100mg lisää ja illalla 2 4 Panacodia. Siitä voitte päätellä mun kivut.

Olen kokeillut kiropraktikkoa, hierontaa, venyttelyä, liikkumista, lepäämistä, tiikeribalsamia, inkivääriä, simpukkauutetta...Nyt onneksi yksi ortopedi on ottanut mun vaivan vakavasti ja saattaa leikata mun vaivan, eli pienen hyvälaatuisen kasvaimen pois mun selkärangasta. Pelottaa vietävästi mennä leikkaukseen, mutta jospa loppuisi tää tuska! Juurikanava ei ole magneetin mukaan erityisen ahdas eikä kasvain paina hermoratatutkimuksen mukaan niin paljoa, että katkoisi hermorataa. Tosi kompleksinen ja veemäinen vaiva.

Lyricasta piti sanoa, että se on ollut mun PELASTUS! Ilman sitä en tiedä olisinko mennyt kaulakiikkuun. Ainakin koko mun lähipiiri olisi joutunut kärsimään mun kiukkuisuudesta ja pahasta olosta. Hermosäryn kanssa ei pysty nukkumaan, se vie muistin ja positiivisuuden, se masentaa ja ahdistaa.

Voin suositella Lyricaa hermokipuun, loistava lääke! Aloitusoireet on pakko kestää, sitten ne menee ohi ja kaikki on hyvin taas. Kallis lääke, liian kallis, saisi kela korvata enemmän. Narkit on pilanneet Lyrican maineen, kun vetävät sitä suoneen. Se nostaa monen huumeen vaikutusta eikä näy seuloissa, kertoi narkkariasiakkaani. Just.

"meitsi"
Itsellä nyt "vasta" neljättä päivää hermosärkyä, olin viisurileikkauksessa, viisuri oli ihan hermon vieressä ja kunnallinen tunarihammaslääkäri kusi leikkauksen jotenkin.... Tässä sitä pitäis odottaa vielä viikko uutta aikaa, tekisi jo nyt mieli vetää itteni kiikkuun..
Päivällä vedän 3-6 x 800mg buranaa ja illalla yhden panacodin, kumpikaan ei auta mitään.
Tuntuu ihan kuin joku leikkisi mun posken hermolla köydenvetoa, niin piinaava kipu että kipu säteilee päähän ja välillä niskaan. Töistä olisin ehdottomasti pois, jossei "hammassärystä" saisi pelkästään palkatonta lomaa, mihin ei tällä hetkellä ole varaa...

Huilis
Kyl kaikki hermosärystä kärsivä ihmiset on hermo raunioita. Itse olen kärsinyt tätä vaivaa 15vuotta, Tampereen Yliopistollisessa hoitovirheen johdosta tulleen ikuisen vaivan saaneena ja jopa hoito vireen myöntäneenä ei kukaan korvannut. Siis minut leikattiin eläkkeelle .Lääkitykseen mitä tulee on tuupattu jopa mieliala lääkkeitä. Niillä kopan huvitus pastilleillä ei saa mitään hyvää aikaan. Ainoa vaikute on nurkkaan toljottavia sätkiviä symatisoijia. Eivät tällaisten vaivojen hoitoon.

vierailija
Hermosärky on yleensä niin kovaa, että jos kipu on kuin korkeat pilarit, tai piikit, särkylääke vie kivulta vain terävimmän kärjen, mutta iso kipu on silti jäljellä.
Aika pitkälti siis niinkuin minun kuukautiskivut:D

Aloittajalle: polttaa ja tuntuu siltä että joku kaivaa sitä, pistelee yms. Sattuu myös "yleisesti". Kipua tulee jatkuvalla syötöllä.

vierailija
4,5 vuotta selkäydin th9-11 murtui.jalat ei liiku mutta huomattavasti arven alapuolella alkaakipu.24/7.oireet pitää,poltta,särkee.vähä ku hiilien oäälläkävelis terve.kipu symmetristä molemmat puolet.ei mitää huuhailuja.eka vuosi lääkkeitä.nyt menee noin.5 oxynormi vrk +muut ravinnot.ei oikein tiedä mitä tekis mutta mitään epilepsiaan tarkotettuja en syö.lyrica yms ei kiitos vaikka vakuutus maksaa.eikä lääkäreillä ole taitoa nii lyödään nappia.mulla ei ydin katkennu ei reikiä ja kanavat ehjät.oli ilman muita yläkerran vammoja myös leikkaus jota oli ilman mustelmia.

Yhteistyössä