Millaista on äidinrakkaus lapsen kannalta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Laura-Tuuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Laura-Tuuli

Vieras
Hei,

meidänperhe-sivujen keskustelupalstalla oli tällainen aloitus, johon tosin kukaan ei ollut vastannut. Mielestäni tosi hyvä kysymys, jota itsekin mietin.

Tunnen omia lapsiani kohtaan, että rakastan heitä loputtomasti, ja sydän pakahtuu. Mutta mitähän lapseni tuntevat? Olen aika varma, että tunteeni heitä kohtaan ovat voimakkaammat kuin heidän tunteensa minua kohtaan. Lapsi varmaan imee kaiken mitä saa, ei hänen tarvitse rakastua ehdoitta äitiinsä.

En osaa edes sanoa, rakastanko vanhempiani varsinaisesti. Kuvailisin suhdetta ennemminkin sanoilla kiintymys, joskus ikävä, halu olla yhdessä silloin tällöin, yhteiset muistot.

Olen tietyllä tavalla kiintynyt vanhempiini ja kaipaan heitä, tykkään viettää aikaa heidän seurassaan, mutta mitään pakahduttavaa rakkautta heitä kohtaan en tunne. En esimerkiksi olisi valmis kuolemaan heidän vuokseen, lasteni vuoksi kyllä.

Ehkä lapset eivät juuri ajattele koko asiaa... Ja voi olla, että vanhempien rakkaus ja huolenpito joskus tuntuu jopa hössötykseltä ja kiusalliselta. Varmaankaan lapset eivät täysin ymmärrä vanhempien rakkautta ja muita vanhemman tunteita, ennen kuin itse saavat lapsia. Mutta tärkeintä varmaan on se, miten vanhemman rakkaus vaikuttaa lapseen tiedostamattomasti.

Esikoisesta se on luultavasti ärsyttävää.
"Äiti mitä sä taas huolehit? Mitä sä tuijotat? Äiti, mun pää halkeaa!"
No joo, kyllä tuo tyttökin minusta tykkää ja rakastaakin.

Viisikuinen on taas aina suunnattoman ilahtunut minut nähdessään ja on oikein tyytyväinen aina kun olen lähettyvillä. Nauru ja hurja pölötys aina kun äiti ilmestyy näköpiiriin.

En tiedä sitten, mitä tuo merkitsee.

Rakkautta on niin montaa erilaista. Uskon et lapset rakastaa meitä vanhempia mut se on erilaista kun se mitä me tunnetaan niitä kohtaan. Mun ensirakkaus tuntui erilaiselta kun rakkaus nykyistä miestä kohtaan mut silti ne on molemmat yhtä vahvoja tunteita. Omia vanhempiani voin sanoa rakastavani mut taas eri tavalla kun miestä ja lapsia.

Yhteistyössä