Millaista oli 70-luvulla? Osaatko vastata pariin kysymykseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
1. Käytiinkö kirkossa?
2. Oliko uskovaisuus silloin "normaalia"?
3. Oliko silloin mystiikka tai yliluonnollinen jotenkin sopimatonta tai pahaa?

Yritän ymmärtää yhtä esseetä, joka on kirjoitettu 70-luvulla. Kiitos, jos joku osaa vastata. :flower:

1. ei käyty
2. ei tietääkseni
3. en tiedä

Mä veikkaan että silloin oli ihan sama kuin nytkin, toisille noi asiat on/oli tärkeitä ja toisille ei.

(mä olen syntynyt -72 joten tuo mystiikka puoli on vähän niin ja näin, en silloin vielä ymmärtänyt sillälailla tuollaisia asioita )

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
1. Käytiinkö kirkossa?
- Käytiin paljon enemmän kuin nyt, rippikoulu oli pakko.

- Kaikki uskonto joka ei ollut ev.luth oli epänormaalia ja niihin liittyviä henkilöitä kierrettiin kaukaa. Ateisti oli kommunisti, muita vaihtoehtoja ei ollut.

- Yliluonnollisesta ei puhuttu yleisesti ja jos puhuttiin se oli pahaa.

Yritän ymmärtää yhtä esseetä, joka on kirjoitettu 70-luvulla. Kiitos, jos joku osaa vastata. :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
1. Käytiinkö kirkossa?
- Käytiin

- Kaikki uskonto joka ei ollut ev.luth oli epänormaalia ja niihin liittyviä henkilöitä kierrettiin kaukaa. Ateisti oli kommunisti, muita vaihtoehtoja ei ollut.

- Yliluonnollisesta ei puhuttu yleisesti ja jos puhuttiin se oli pahaa.

Mulla oli ystävä jo 70 luvulla jonka isä oli juutalainen ja ei heitä kaukaa kierretty. Ainoa vaan että lapset kävivät salaa päiväkerhoa kun isälle ei saanut kertoa että se on kirkon
:saint:

Ei mekään käyty kirkossa kun jouluna. Enkä muista ainuttakaan uskovaista perhettä meidän tuttava/sukulais-perheissä, siis sellasta joka olisi käynnyt esim. säännöllisesti kirkossa, tai muuten "ilmaissut" uskonsa. Kolmannesta ei hajuakaan...

Kiitos, tulipa valaisevia kommentteja! Tuo ateisti=kommunisti oli mulle ihan uusi juttu.

Käytiinköhän kirkossa sitten jotenkin tavan vuoksi (ettei näytettäis kommunisteilta), jos kuitenkin yliluonnollisuus oli pahasta? Kyllähän nuo Jumala-asiat kuitenkin aika yliluonnollisia on.

En myöskään ajatellut sitä, että jos on joku muu kuin ev.lut niin on "lahkolainen", mutta näinhän se on varmaan ollut.

70-luvulla kuitenkin oli jo näitä helluntailaisia ja muita jotka piti kokouksia ja yritti käännyttää ihmisiä. Sitä pidettiin tosi pahana.

Mä muistan lapsuudesta -60 luvulla, että silloin jo kiersi jehovan todistajia ovelta ovelle, muistan myös että äiti sääli näitä hänen mielestään harhaanjohdettuja.

Kiitos, tulipa valaisevia kommentteja! Tuo ateisti=kommunisti oli mulle ihan uusi juttu.

Käytiinköhän kirkossa sitten jotenkin tavan vuoksi (ettei näytettäis kommunisteilta), jos kuitenkin yliluonnollisuus oli pahasta? Kyllähän nuo Jumala-asiat kuitenkin aika yliluonnollisia on.

En myöskään ajatellut sitä, että jos on joku muu kuin ev.lut niin on "lahkolainen", mutta näinhän se on varmaan ollut.

Mun vanhemmat olivat selkeästi tapakristittyjä mutta heillä oli kova yritys nostaa profiliaan, syystä että mun isoisä mokasi pahemman kerran -20 - 30 luvuilla.
Hän möi koko omaisuutensa ja antoi rahat "profetissa" Maria Åkerblomille päästääkseen perheineen kultalaivalla Palestiinaan... |O . Pääsivät Helsinkiin elämään kurjuuteen ja joutuivat palaamaan tyhjin käsin ja häpeillen takaisin Kokkolaan.
Onneksi isoäitini perheessä oli fiksumpaa väkeä jotka eivät antaneet huijata itseään.

Manaajaa ei muuten ole kirjoitettu kauhuelokuvaksi, sitä kirjaa, minkä pohjalta se on tehty. En tiennyt itse silloin, kun menin uutuuselokuvaa katsomaan, mitään katolisesta kirkosta ja sen käyttämistä metodeista - jotka muuten on paavi ottanut uudelleen käyttöön Potterin vastaisessa taistelussaan:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Manaus

En ole lukenut yhtään Potteria enkä elokuvaa katsonut... Onko se niin "paha"?

Todellisuus on monelle ollut paljon pahempi, kuin tuo elokuva. Oothan katsonut tositapahtumiin perustuvan elokuvan Magdalenasisaret?

Äh, Potterissa ne tekee sellasia leikkitaikoja. Musta se ei ole yhtään paha.

Magdalenasisaret on tosi hieno elokuva, mutta se kun sijoittuu Irlantiin niin siellä on tilanteet ihan eri kuin täällä Suomessa. Eri uskonto ja eri kulttuuri, eri tavat ja historia.

http://www.verkkouutiset.fi/tulosta.php?id=120126

Aika vakavalta mun mielestä näyttää - tiedetäänhän, että paavilla on "tuhottomasti" valtaa tässä maailmassa!

Alkuperäinen kirjoittaja hrrrr:

http://www.verkkouutiset.fi/tulosta.php?id=120126

Aika vakavalta mun mielestä näyttää - tiedetäänhän, että paavilla on "tuhottomasti" valtaa tässä maailmassa!

Ei tossa tekstissä edes mainita Potteria.

Noin sen täytyy muuten olla!

Mulla oli leikkikaverina helluntailaisia samassa pihassa, vaikka oma suku oli evlut - näin läheltä ne leirit ja iltakokoukset, kun niissä oli niin kivaa - varsinkin kaunsita kitaransoittoa. Sen saman hurmoshengen voi kyllä löytää muualtakin - varmaan jopa jääkiekko-ottelussa ja muussa vastaavassa...

Jehovia ei oven takana käynyt - en tiedä miksi.

Uri Gelleriä ihmeteltiin telkkarissa. Helluntailaisilla ei ollut telkkaria, mutta meidän telefunken tuli kotiin 1966 ja sieltä sitten katseltiin, jos vanhemmat sai luvan. Esim Payton Placea ei saanut katsoa, mutta kaikki hiihtokilpailut oli pakko katsoa - kun kaikkien oli oltava ihan hiljaa urheiluohjelmien aikana.

Muistanko oikein, että ohjelmia tuli aluksi vain pari tuntia illassa? Nukkumaan porukat meni kuitenkin kymmenen maissa illalla. Kai ne vanhukset katsoo nytkin kaikki mitä telkkarista tulee, jos on urheilua... Kun ei osaa panna kiinni?

1. Käytiinkö kirkossa?
Ei käyty. Paitsi mummoni.

Ei ollut sen normaalimpaa kuin nytkään. Vanhempani inhosivat ovella käyviä uskovaisia ja muita hörhöjä. Meillä ei todellakaan raamattua lueskeltu.

en tiedä, tuskin hippiaikojen jäljiltä. Tietysti riippuu keistä ihmisistä puhuu.

William Peter Platty on muuten viiden lapsen isä, Manaajan käsikirjoittaja, haastattelu tuossa:

http://www.youtube.com/watch?v=0KLlAXniwcQ&NR=1

Ei sitä elokuvaa teatterissa käynyt katsomassa monikaan silloin ja videoita ei ollut olemassakaan. Ukon kans käytiin eikä tuo saanut sen jälkeen koko yönä unta:-D

1. Käytiinkö kirkossa? Me ei käyty
2. Oliko uskovaisuus silloin "normaalia"? oli
3. Oliko silloin mystiikka tai yliluonnollinen jotenkin sopimatonta tai pahaa? ei kai

1. Käytiinkö kirkossa?

1) Ei sen enempää kuin nykyisinkään.
2) Jokaisen / perheen oma asia
3) Olin sen verran pieni, että en osaa sanoa. Uskoin kyllä enemmän "yliluonnolliseen" kuin nykyisin, esim. kummituksiin, tonttuihin ja joulupukkiin =D Nykyisin uskon enemmän kristinuskon Jumalaan kuin silloin.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmmm:
Ei sitä elokuvaa teatterissa käynyt katsomassa monikaan silloin ja videoita ei ollut olemassakaan. Ukon kans käytiin eikä tuo saanut sen jälkeen koko yönä unta:-D
No minä ja kaverini kyllä käytiin nimenomaan leffassa, koska telkkaristakaan ei kunnon leffoja tullut. Mun tuttavapiirissäni juuri 70-luku oli leffassa käymisen aikaa, melkein joka viikonloppu käytiin joku leffa katsomassa.