Millaista kotiapua voi saada vastasynnyttänyt, joka on yksin kahden lapsen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysymys

Vieras
Synnytyksen jälkeenhän voi olla vaikka kuinka väsynyt, heikossa kunnossa tai jopa voi olla vaikea liikkua ja tehdä mitään, jos on vaikka yllättäen jouduttu tekemään sektio. Ja kuvitteellinen tilanne nyt se, että perheen isä joutuisi vaikka sairaalaan tms. samoihin aikoihin, kun vauva syntyy tai heti synnytyksen jälkeen.

Muistan jonkun kotiapu-ketjun, jossa moni kertoi sen kotiavun olevan vain keskustelua jaksamisesta tai sitä, että kotipalvelu käskyttää väsynyttä äitiä siivoamaan. Mutta entä, jos tilanne on se, että on ihan oikeasti kipeä ja heikossa kunnossa, talossa on vauva ja vähän isompi sisarus - eli pitäisi jaksaa hoitaa lapset, hoitaa koti, hoitaa kauppa-asiat, tehdä ruoka, jne. Mitä jos ei pystykään?

Ja jos siis tilanne on se, että ketään lähisukulaista tai ystävää ei voi saada auttamaan kuin ihan satunnaisesti, eli periaatteessa perhe on ihan omillaan. Saako kunnalta apua, ja jos niin minkälaista?

Kun mie sain tämän neljännen ja olen siis yh, mulle tarjottiin kotiapua. Sanottiin, että joku perhetyöntekijä voi tulla auttelemaan, mutta en tuntenut tarvetta siihen - enkä oikeastaan tunne vieläkään, vauva nyt 5kk.

Minusta se vastasyntyneen kanssa elo on melko helppoa ja monet ns. ongelmat tulevat vasta myöhemmin. Nyt alkais tuntua siltä että haluaisin vaikkapa käydä harrastuksessa kerran viikossa, mutta hoitajaa ei ole pienemmille..

Meidän kunnassa ei minkäänlaista, ellei ole lastensuojelun asiakas. Silloinkin ensisijaosesti tarjotaan isommille päiväkotipaikkoja, ei niinkään kotiin olla tulossa auttamaan. Vaihtelee erittäin paljon kunnittain, naapurikunnassamme taas perhetyöntekijän ja kotiapua saa todella helposti ja paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;26831135:
Kun mie sain tämän neljännen ja olen siis yh, mulle tarjottiin kotiapua. Sanottiin, että joku perhetyöntekijä voi tulla auttelemaan, mutta en tuntenut tarvetta siihen - enkä oikeastaan tunne vieläkään, vauva nyt 5kk.

Minusta se vastasyntyneen kanssa elo on melko helppoa ja monet ns. ongelmat tulevat vasta myöhemmin. Nyt alkais tuntua siltä että haluaisin vaikkapa käydä harrastuksessa kerran viikossa, mutta hoitajaa ei ole pienemmille..

Niin, spekuloinkin tilannetta, jossa olisi jotain erikoista - esim. äiti sektion jälkeen kipeä, tai voihan sitä olla kurjassa kunnossa tavallisenkin synnytyksen jälkeen, etenkin jos kaikki ei ole mennyt ihan nappiin.

Kuule, kaikki entiset kodinhoitajat on nyt kotisairaanhoitajia ja vanhushuollossa, eli ei löydy kunnallista palvelua. Yksityisyrittäjillä on palveluja yhä useammin myös lapsiperheille tai perhe voi palkata MLL:n hoitajan esim.isompaa hoitamaan.

Tässä olisi kunnallisvaaliteemaa, jos joku lähtisi luomaan paikallista perhelähtöistä kodinhoitajamallia.

Niin, spekuloinkin tilannetta, jossa olisi jotain erikoista - esim. äiti sektion jälkeen kipeä, tai voihan sitä olla kurjassa kunnossa tavallisenkin synnytyksen jälkeen, etenkin jos kaikki ei ole mennyt ihan nappiin.

Joo, ymmärsin kyllä aloituksen. Luulen, että tuo vaihtelee hyvin paljon kunnittain, kuten joku muukin sanoi. En tiedä mitä olisin tehnyt jos olisin ollut hyvin kipeä synnytyksen jälkeen ja olisiko perhetyöntekijästä ollut oikeasti apua sitten.

[QUOTE="Molleri";26831139]Sitä kannattaa varmaan kysyä kunnalta. Luulen että katsovat tapauksen yksi kerrallaan, voi riippua monestakin asiasta.. Voihan myös MLL auttaa lastenhoidossa :)[/QUOTE]

Kaikilla ei välttämättä ole varaa MLL hoitajiin.

[QUOTE="vieras";26831276]Kaikilla ei välttämättä ole varaa MLL hoitajiin.[/QUOTE]

Luulen, että tällöin perhe on saa jotain sosiaalitoimistosta josta sitä maksuapua siihen voi varmasti kysäistä.

Riippuu varmaan aika paljon kunnan resursseista, mutta aina kannattaa kysyä jos on tarvetta. Ainakin Hesassa melkein tyrkytetään kotiapua kunnalta (varhainen tuki) ja sitä saa juuri siihen tarpeekseen mihin tarvitsee esim. isomman lapsen päiväkotiin viemiseen ja hakemiseen, lasten hoiutoon kaupassa käynnin ajaksi, siivousapua jne...

[QUOTE="noh";26831187]Kuule, kaikki entiset kodinhoitajat on nyt kotisairaanhoitajia ja vanhushuollossa, eli ei löydy kunnallista palvelua. Yksityisyrittäjillä on palveluja yhä useammin myös lapsiperheille tai perhe voi palkata MLL:n hoitajan esim.isompaa hoitamaan.

Tässä olisi kunnallisvaaliteemaa, jos joku lähtisi luomaan paikallista perhelähtöistä kodinhoitajamallia.[/QUOTE]

Entiset kodinhoitajat ovat nykyisin lähihoitajia, jos ovat lh-koulun jälkikäteen käyneet. Kotisairaanhoitajat ovat sairaanhoitajia.

Tässä kunnassa ei ole lapsiperheille kotiapua. Kotihoito hoitaa vain vanhukset.
Avohuollon tukitoimena täällä olisi mahdollisuus saada perhetyöntekijä (jonka käynnit ovat satunnaisia, eikä hän ole mikään vastasynnyttäneen palvelija) tai sitten isommat lapset päivähoitoon.

Yhteistyössä