mä tulin raskaaksi 17 vuotiaana, ja synnytin esikoisen samana päivänä ku täytin 18. mun mies on mua 9 vuotta vanhempi ja oli jo silloin vakiduunissa, hyvä palkkaisessa vielä joten rahallista apua me ei koskaan tarvittu. mä olin itsekin ollut 16 vuotiaasta töissä joten jo äippärahaakin tuli mulle jo jotain 800 käteen.
mä olin silloin niin kiinni esikossa että tuntu pahalta laittaa sitä hoitoon. kun kuopus synty sit vajaan vuoden päästä esikosta, olin aika väsynyt. enkä silloinkaan vielä tajunnu että niitä lapsia voi oikeesti antaa jo aika vauvana yöksikin. mä toivoisin siis enemmän hoitoapua, ku rahallista apua tai ruoka- tai vaateostoksia. tosin jos joku tuo mulle tuliaisina kattilallisen lihasoppaa, oon helpottunu ettei tarvi uhrata ajatustakaan ruoan teolle sinä päivänä. hirveesti helpottais myös jos joku kylään tullessa ohi mennen täyttäis vaikka tiskikoneen tia pyyhkisi ruokapöydän. eli siis kaikista parasta on jos mummot ja papat tulee auttamaan kodinhoidossa, lasten vahtimisessa tai sit ottaa muksuja kyläilemään vaikka vaan siks aikaa että saa itse siivota rauhassa tai käydäleffassa. sekin jo helpottaa ku tulee kylään, ni vahtii ja komentaa lapsia siinä missä minä tai mieskin, jotkut kaverit kun esim vaan ilmottaa että sun poikas on muuten vessassa. voi kai sitä silloin hakea sen sieltä pois?