Millaisilla tuloilla saa haaveilla asuntolainasta? Mitä muuta ottaa huomioon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja adora
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

adora

Aktiivinen jäsen
20.05.2009
2 114
0
36
Alkaa olla turhauttavaa maksaa yli 700e vuokraa, eikä mahduta enää kauaa tähän asuntoon. Jos vaihdettais vuokra-asunto 1 huoneen verran isompaan, niin vuokra huitelis jossain 900-1000e tietämissä! Houkuttelis kovasti oman asunnon ostaminen tässä tilanteessa.

Onko ollenkaan realistista ajatella että saatais asuntolainaa, kun mies on toistaiseksi ainoa palkansaaja. Minä valmistun koulusta 2012. Miehellä palkka n. 2000e +lisät 200-500e. Mulla lapsilisät, opintotuet.. n.600e. Säästöjä ei ole.

Ja mitään 160t asuntolainaa on ihan turha ottaa, jos meinaa isompaan asuntoon muuttaa kuin tämä.

Miten mä saisin realistisen kuvan lainanmahdollisuudesta? Mitä pitää ottaa huomioon?

Oletko käyttäny nettipankkien lainalaskureita? Kannattaa muistaa että omassa asunnossa sen lainan lisäksi tulee muitakin maksuja, esim. yhtiössä vastikkeet ja omakotitalossa jätemaksut jne.

Jos jotain menee rikki, se on korjattava itse ja siihen on sitten löydyttävä se raha.

kysy pankilta, lähetä anomuus tai se että paljon saisitte, mekin tehtiin niin ja meillä sama tilanne nyt ku teillä, paitsi meillä on rahaa varastossa paljon, lainaa meille myönnettäis 150 000 euroa...

Onko se nyt ihan mahdotonta odottaa sinne 2012 vuoteen?
Realistisen kuvan mahdollisuuksista saat, kun menet pankkiin neuvottelemaan lainasta, eli haet ns. lainalupauksen. lainan saantiin vaikuttaa muutkin asiat kuin tulot.

Kuinka suurta lainaa olit sitten ajatellut, jos 160te on ihan 2turha"?

Realistisen kuvan saat siitä, että laskeskelet lainalaskureilla, kuinka suuren lainan maksaisitte takaisin vaikkapa 20 vuodessa nykyisellä vuokrallanne. Omistusasumiseen tulee tietysti muitakin kuluja, kuten yhtiövastike, sähkö- ja vesilaskut, sekä ylläpitokustannukset.

Meillä oli nettotulot reilu 3000e ja otettiin 165.000e lainaa, nyt kun olen kotihoidontuella niin paljon vähemmän tulee käteen ja silti pärjätään :D säästössä on kyllä pahan päivän varalle! Niin ja lainaa lyhennetään n.750e kuussa plus vastike vajaa 300e.

Ainakaan tuo OP:n lainalaskuri ei kerro yhtään mitään, tai sit en osaa käyttää sitä.. Sillähän lasketaan joko kuukausierä tietylle lainalle tai toistepäin, enkä tiedä miten se laina-aika määritellään. Ja ei se nyt kerro saataisko lainaa etes.

Pankista toki sais kysymällä tietää, mut ajattelin kysellä nyt näin ensin :)

Alkuperäinen kirjoittaja adora:
Alkaa olla turhauttavaa maksaa yli 700e vuokraa, eikä mahduta enää kauaa tähän asuntoon. Jos vaihdettais vuokra-asunto 1 huoneen verran isompaan, niin vuokra huitelis jossain 900-1000e tietämissä! Houkuttelis kovasti oman asunnon ostaminen tässä tilanteessa.

Onko ollenkaan realistista ajatella että saatais asuntolainaa, kun mies on toistaiseksi ainoa palkansaaja. Minä valmistun koulusta 2012. Miehellä palkka n. 2000e +lisät 200-500e. Mulla lapsilisät, opintotuet.. n.600e. Säästöjä ei ole.

Ja mitään 160t asuntolainaa on ihan turha ottaa, jos meinaa isompaan asuntoon muuttaa kuin tämä.

Miten mä saisin realistisen kuvan lainanmahdollisuudesta? Mitä pitää ottaa huomioon?

Meillä melkein sama tilanne. Mies ainoastaan töissä itse opiskelen ja tulot hieman vähemmän. Lainaa saatiin n. 80000.

montako lasta teillä on?
op laskee sen oman kaavansa mukaan, että 5hlön perheellä menee menoihin 1900e joka ei sisällä vielä asumismenoja (laina,vastike jne).
tuskin noilla tuloilla kovin isoa lainaa saa... onko nuo muuten brutto vai nettotulot?

Ainakaan tuo OP:n lainalaskuri ei kerro yhtään mitään, tai sit en osaa käyttää sitä.. Sillähän lasketaan joko kuukausierä tietylle lainalle tai toistepäin, enkä tiedä miten se laina-aika määritellään. Ja ei se nyt kerro saataisko lainaa etes.

Pankista toki sais kysymällä tietää, mut ajattelin kysellä nyt näin ensin :)

en muista onko nordealla vai osuuspankilla sellanen laskuri joka laskee millasta lainaa lyhentäisitte nykyisellä vuokralla. mutta ei ne oikeesti oo mitenkään milläänmuotoa "lupaavia", pankista se vaan selviää ja nyt ei enää kovin avokätisesti lainaa myönnetä :/

Meiän ei kuitenkaan oo järkevä ottaa mitään 160 000e lainaa, koska saadaan sillä hyväkuntoinen kaksio ja sellaiseen ei kyllä mahduta. Nyt ollaan kolmiossa ja tiukkaa tekee..

Joten todennäkäisesti siirretään tätä asunnonhankintaa vielä muutamalla vuodella?

Kyllä me saatiin asuntolainaa ihan ongelmitta, vaikka ainoastaan mies on töissä. Mä olen siis hoitovapaalla. Vuokralla asuminen on melko kallista ja siks maksetaan mieluummin omaa asuntoa (asumiskulut ei merkittävästi nousseet).

Meillä on tulojen ja mun opiskelujen suhteen aikalailla sama tilanne. Meillä on lainaa omakotitalosta n. 150 000. Meillä ainakin menisi muiden kulujen lisäksi turhan tiukille paljoa tuota isomman lainan lyhentäminen.

Meilläkin on talon osto lähitulevaisuuden suunnitelmissa.
Asutaan nyt kolmiossa vuokralla 640e/kk ja kunhan kuopus kasvaan niin muutto isompaan.
Se tarkoittaa tällä alueella 900-1000e/kk vuokraa juu ei kiitos...
Plus tuohon päälle sähkö,mahd.vesimaksut ym..

Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
montako lasta teillä on?
op laskee sen oman kaavansa mukaan, että 5hlön perheellä menee menoihin 1900e joka ei sisällä vielä asumismenoja (laina,vastike jne).
tuskin noilla tuloilla kovin isoa lainaa saa... onko nuo muuten brutto vai nettotulot?

2 lasta.

Bruttona n. 3100e, nettona n. 2200-2500.

Meiän ei kuitenkaan oo järkevä ottaa mitään 160 000e lainaa, koska saadaan sillä hyväkuntoinen kaksio ja sellaiseen ei kyllä mahduta. Nyt ollaan kolmiossa ja tiukkaa tekee..

Joten todennäkäisesti siirretään tätä asunnonhankintaa vielä muutamalla vuodella?

Öööö,uudenmaan alueelta ainakin saa jo tosi kivan asunnon tuohon hintaan.
Miltä alueelta olette katsoneet jos kaksiot ovat tuon hintasia?

Alkuperäinen kirjoittaja samperin puusilmä:

Öööö,uudenmaan alueelta ainakin saa jo tosi kivan asunnon tuohon hintaan.
Miltä alueelta olette katsoneet jos kaksiot ovat tuon hintasia?

No täällä keski-suomessa saa 160 000, jonkun -80 luvun kerrostalo kaksion. Okei, meille kyllä merkitsee jokseenkin paljon se että mihinkään "huonomaineiselle" asuinalueelle ei muuteta! Lapset vaikuttaa hyvin pitkälti siihen missä halutaan asua. Mutta ei siis todellakaan kaupunkiin olla haluamassa, enemmänkin "maalle".

Aika kauan oon seurannut asuntojen hintoja.

Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
tolla teidän tänhetkisellä vuokralla ton yhden laskurin mukaan voisitte lyhentää 30vuoden laina-ajalla (mitä ei käsittääkseni enää edes myönnetä ), noin 120 000euron lainaa.

Siihen lisäksi okt muut kulut ja noin 5 tonnin vararahasto jos joku elintärkeä hajoaa.

Mä en noilla vielä lähtisi ostoon vaan säästäisin omarahoitusosuutta kuntoon tällä välillä.

Itse uskaltaisin ja aiomme ottaakin noilla tuloilla lainaa semmonen 160 tonnia. Mutta teidän tilanteessa tyytyisin n. 100000 euroon, koska säästöjä ei ole nytkään niin aika heikkoa ois pärjääminen varmaan jos asumiskulut pomppais tuosta reilusti...

Noista säästöistä vaan tuli mieleen, että me saadaan kyllä kesän aikana jo 4000 säästöön. Meillä oli just edeltävät 2 kuukautta tosi vaikeat ajat taloudellisesti, kun mies ei pystynyt 2kk tekemään töitä oikeastaan ollenkaan, niin elettiin säästöillä + miehen autoon piti tehdä 1000e remppa ja Kelalle maksettiin maksuja 700e.

Siks on nyt säästöt tyhjillään (no on siellä 1000e, mut se on hätävara ihan just noille yllättäville). Saadaan kyllä nopeastikin kasaan noita säästöjä, nyt kun elämä palasi normaaliin uomiinsa.

Luulisi että noilla tuloilla saisi asuntolainaa. Joskus riippuu paljon pankistakin. Kannattaa kysellä muistakin kuin omasta pankista. Tilanne voi muuttua paljonkin.

http://www.5tuntia.com/

Yhteistyössä