Millaisiin yhdistelmärattaisiin olette lopulta päätyneet?

Olemme pähkineet jo usean viikon ajan, että millaiset yhdistelmärattaat hankkisimme. Mulla on päällimmäisenä mielessä kova kantokoppa, yksinkertaiset mekanismit sekä heittoaisa. Olemme katseleet lastentarvikeliikkeissä Emmaljungia, Carenaa sekä Brio: Netistä olen katsellut lisäksi Firkon ja Haberkorn merkkisiä rattaita. Tuntuu, että miten kukaan osaa päättää, millaiset rattaat ovat hyvät myös hinta-laatu-suhteeltaan! Mun on vaikeaa uskoa, että esim. Emmaljungat oikeasti olisi niin huipusti paremmat kuin edullisemmat, vähemmän tunnetut merkit, joissa periaatteessa on kuitenkin samat ominaisuudet kuin kallimmissa yksilöissä. Voin olla väärässäkin! Nyt kaipaisin kuulla teidän hyviä vinkkejänne, mitä kannattaa huomioida yhdistelmärattaita hankkiessa? Mitkä asiat todella ovat ratkaisevia? Millaisista merkeistä teillä on kokemuksia. Olisin kiitollinen avutuksestanne tässä vaikeassa valinnassa!
 
En ala mainostamaan omaa valintaani, koska jokainen tarvitsee juuri ne itselle ja omiin tarpeisiin soveltuvat, mutta vinkkinä sanoisin, että kannattaa kuunnella harkiten muiden mielipiteitä juuri tuosta em syystä. Samoin kannattaa suhtautua eri liikkeiden myyjiin, sillä kaikkihan myyvät "vain parasta". Ja kaikkihan ostavat juuri ne parhaimmat! ;)
Kannattaa miettiä ennemminkin mihin ja miten itse liikkuu. Millaiset mahtuu autoon ja kuinka usein ne täytyy sinne saada ja mitä muita ominaisuuksia haluaa. Niin kuin oletkin jo tuohon listannut. Ja kannattaa ehdottomasti käydä koetyöntelemässä liikkeissä, kasata ja koota. Ja useammin kuin kerran jos mahdollista. Kyllä ne siitä karsiutuu ja omat löytyy.
Itselläni oli ehdottoman tärkeää, nyt toisella kertaa ensimmäisten vaunujen virheistä opittuani, että yhdistelmät menee mahdollisimman pitkään ja ovat mahdollisimman pienet ja kevyet. Sillä en voikaan sanoa mielipidettäni mistään yleisesti suomessa myydyistä kun mikään niistä ei täyttänyt meidän vaatimuksia. Eikä se valittevasti aina mene niin, että kallein on paras.
Kokemusta itseltäni löytyy, ja vasta nyt nämä kakoselle tulevat kolmannet hankkimamme kärryt ovat sellaiset kun meille pitää olla! :p
 
Mulla samat vaatimukset kuin Linnulla, eli tokalla en halua hommata ostaa monia eri vaunuja/rattaita. Ekalle ostettiin mieltettömän kalliit Teutoniat ja jo ennen 1-vuotissynttäreitä halusin keveämmät menopelit ja ostettiin Quinnyt. Ne olikin tosi hyvät, mutta liian leveät esim. tavalliseen raitovaunuun.
Nyt haluisin Bugaboot tai sitten näin Stockalla yhet tosi kivat pikkuset, joiden merkkiä en valitettavasti muista.
 
Lintu on ihan oikeassa siinä asiassa, että kannattaa miettiä mitkä on omien tarpeiden mukaiset vaunut. Itse omistan kahdet emmaljungat. Molemmat olen ostanut käytettynä. Ekat emmaljungat oli ollu kahdella pojalla, se se kyllä näkyi ;) Olivat kuitenkin mielestäni hyvät ja nyt kakkosta odottaessani ostin huuto.netistä todella hyväkuntoiset toiset emmaljungat. Itse haluan hyvää laatua, mut kuitenkaan ei ollu varaa ostaa uusia emmoja. Samaan rahaan olisin tod. näk saanut toisen merkkiset ja uudet, mutta esim. kova kantokoppa (joka on tosi vaikea löytää uusimmista malleista) ja muut omasta mielestäni tarpeelliset ominaisuudet löytyivät noista emmaljungista. HUOM! Tämähän on vain minun mielipiteeni!!
 
Hei,

minulla ei juuri ole vaunuista kokemusta, mutta sen verran mitä olen nyt vaunuihin tutustunut, olen itse päätynyt Teutonia Prestige -malliin kovalla kopalla. Serkullani on samanlaiset ja hyvin tyytyväinen oli. Itsekin ajattelin aiemmin Brioa, mutta se on nyt jäänyt ominaisuuksia vertaillessa. Mutta niinhän se on, että jokaisen täytyy valita vaunut omien käyttötarpeiden mukaan. Itse pidän tuosta kovasta kantokopasta, koska siinä voi vauvaa nukuttaa ulkona ja tarvittaessa käyttää myös tilapäisenä sänkynä. Vaunuissa on heittoaisa, menevät pieneen tilaan ja ovat kevyet työntää myös hiekkateillä (meillä ainakin tarpeellista). Kopassa on tuuletusluukku ja kaikki kankaat pestäviä. Lisäksi ystävät ovat varoitelleen sortumista 'halpoihin' merkkeihin. Ovat kokeneet monenlaista vikaa. Itse luotan laatuun, vaikka se hinnassa vähän kirpaiseekin. Mutta kuten todettu, meitä on niin monenlaisia käyttäjiä ja parasta varmaan itse miettiä mitä ja minkälaista haluaa....
 
Meillä on sellaiset yhdistelmävaunut kuin x-lander, malli oli x-a, (www.x-lander.com löytyy tarkemmin kuvia ja tietoa). Näitä saa suomesta ainakin tampereelta muksutallista ja turussa oz-babysta.
Nämä meidän on nelipyöräiset, etupyörät on kääntyvät. Ovat leveämmät takaa kuin esikoisella käytössä olevat brio race rattaat, mutta muutoin huomattavasti kevyemmät. Pyörät ovat myös riittävän isot, jotta niillä pääsee talvellakin. Ovat hyvin paljon quinnyjen tyyliset. Eli kova koppa ja erillinen ratasosa, joka varsinkin on todella kevyt! Alunperin meidän oli tarkoitus tilata saksasta quinnyn speedit, mutta mieheni löysi "vahingossa" nämä netistä ja kun suomestakin sai, niin.. Eivät ehkä niin perinteiset, mutta koska ovat keski-euroopplaiset, on tyylikin hiukan sen mukaista. Olimme molemmat yllättyneitä juuri tuosta vaunujen keveydestä. Ja olemme "testanneet" vasta ratasosaa esikoisen kanssa, koska kakkonen odottaa vielä hetken mahassa.. Ja mallistosta löyti myös kolmipyöräistä ja ns tavallista nelipyöräistä. Hinta taitaa olla noin 500,- paikkeilla.

Sen verran voinen todeta, että esikoisella oli emmaljungat, kovalla kopalla ja ei niissäkään varsinaisesti ollut muuta vikaa kuin, että olivat tajuttoman isot. Minun mielestäni. Olivat muutoin kuitenkin kevyet ja mukavat työnnellä. Käytimme niitä 8kk ja hankimme nuo racet, mitkä ovat olleet hyvät myös. Kaikki tarkoitukseensa. Ensimmäisiksi vaunuiksi olisin hankkinut ehkä jotkut muut, mutta enpäs osannut ajatella vielä silloin millaisia ominaisuuksia oikeasti haluan. Tässä siis meidän valinta. Emme juurikaan käytä autoa, mutta nämä uudet menevät näppärästi pieneksi ja ennen kaikkea, koska asumme kaupungissa ovat meidän käyttöön kuin unelmat. Eikä ihan mielettömän kalliit. Olimme varanneet budjetiksi noin 500,- ja siihen nämä menivät. Käytännössä olisin voinut hankkia käytetytkin, mutta en löytänyt mieleisiäni, joten..

Korostan vielä sitä, että nämä on toisiaan meille hyvät. Ei välttämättä muille. Kun se oma käyttö ja tarpeet voi olla todella erilaiset. Mutta kun kerran pyysitte.. ;)
 
Olen ostanut viime vuoden mallia olevat Brio Wavet. Maksoi alennuksessa 495,-. Vaunuissa on säädettävä heittoaisa. Isot ilmakumirenkaat joilla pääsee hyvin eteenpäin lumessakin. Menevät pieneen tilaan..mahtuvat siis autoni takaluukkuun. Kevyet työntää.
 
Me ostettiin esikoisellle Brion Kombit, joita niin monet silloin suosittelivat..Mutta muutaman kuukauden käytön jälkeen totesimme että niitä ei ollu meille tarkoitettu, Jotenki tuntuivat liian isoilta/kömpelöiltä!
Ostimme sitten Jeep merkkiset joggerit, kääntyvällä etupyörällä. Tykättiin kumpikin todella paljon niistä ja sopivat meidän tarpeisiin hyvin, mutta hinnassa näki laadun. Olivat erittäin halvat ja vuoden käytön jälkeen jo melko kurjassa kunnossa :/
Nyt olemmekin hankkineet Teutonian Timmy rattaat, mitkä tuntuvat ihan kivoilta meno peleiltä, ketterät ja sirot!

Toinen lapsi tulossa ja haaveilen phli&teds rattaista, mutta tällä hetkellä saimme halvalla käytetyt x-adventuren rattaat, joten tyydyn tällä hetkellä vain haaveisiin! ;) :D
 
Tosiaan pitää miettiä "mihin tarkoitukseen ne tulee".
Meillä on Emmaljungat vm2006, ostettiin uutena. Ja ollaan todella tyytyväisiä niihin.
Kova koppa oli meille se mitä haluttiin. Vauva mahtu pitkään siihen.
Ratasosa on ollut tosi hyvä, ja edelleen tietty käytössä. Auton peräkonttiin mahtuu hyvin, ja mun mielestä eivät ole isot. Ei haluttu mitään "pieniä hempulin tuntosia yhdistelmiä".

Tutulla on myös yhdistelmät, erin merkkiset. Toiminnot MELKEIN samat. Ja ei menny kauaa kun alkoivat hajoamaan. Milloin mitäki irtos, nitisee ja natisee ja on pirun kömpelöt. Ja todella tyly työntää.

Serkulla Carenan yhdistelmät, neki oli aika surkeat. Joten vaunuja hankkiessa suljettiin heti tuo merkki pois listalta.

Eli mun mielipide on se että mielummin maksaa vähän enemmän laadukkaista kuin että halvalla ostaa huonot.
 
Emmaljungat mä tykkäsin ainakin...esikoisella oli ihan ne classic emmaljungat hyvät olivat =) kakkoselle on hommattu duo edge emmaljungat ..en oo testannu vielä mutta taitaa olla meille just ne hyvät,mä haluun että ne ensinnäkin kulkee sitten ....talvellakin |O lumessa ja loskassa ym... ja on kestävät osat =)

P.S. ite oon myös seurannut vierestä semmoista että eka on ostettu vaikka ensimmäiselle lapselle jotkut ihan perus-halvat yhdistelmät...on menny rikki osia tms... sitten ei oo enään käynytkään toiselle lapselle...ja lopulta ostettu jotkut hyvät yhdistelmät
 
Me ostimme Emmaljungan Crosswayt 2005. Hyvässä kunnossa ovat edelleen kahden vuoden kovan käytön jälkeen. Emme halunneet kovaa kantokoppaa vaan valitsimme pehmeän kantokassin, joka Emmaljungissa tilava ja pitkä. Siihen olisi mahtunut pidempäänkin kuin tarpeen. Kyllä sitäkin on käytetty vauvan nukkumiseen myös vaunujen ulkopuolella, esim. kyläillessä, ja kun kovikkeet ottaa pois, menee rattaisiin sopivana lämpöpussina talvella. Koska liikumme kävellen ja julkisilla emmekä omista autoa, halusimme hyvät renkaat, joilla pääsee lumisohjossakin, sekä kovan tavarakorin vaunujen pohjalle, sillä siihen on helpompi mahduttaa tavaraa kuin pehmeään. Oli myös tärkeää, että kärryt ovat riittävän kevyet työntää. Olemme olleet tyytyväisiä. Nykyisin meillä on myös halpis matkarattaat (Emman Micot, tarjouksessa noin 40 euroa), jotka ovat hyvät olemassa tietyissä tilanteissa.
 
Esikoiselle ostettiin 5 v sitten Brio Novat ja olivat ihan huippuhyvät. Nyt tälle tulokkaalle myös Briot, Wavet. Kaksosilla oli Oran Duoletot.

Käsittääkseeni Briot ovat parempaa tekoa rungoltaan kuin Emmaljungat. Molemmissa siis ollut vakiona kova koppa, jota on mielestäni helpompi käsitelläkin pehmeään pussiin verrattuna.

Nyt meillä on pitkiä reissuja varten käytössä myös Brion Pony sinkkuavorattaat ja tuplille Emmaljungan TuplaEdget, jotka ovat markkinoiden kapeimmat vierekkäinistuttavat tuplat.
 
Muistettava kuitenkin olisi, että suurin osa vaunujen osista tehdään kuitenkin ihan jossain muualla kuin mistä vaunut muka tulevat. Ja esim carenat ovat brion valmistuttamat, mutta vain edullisemmat. Joten hinta-laatu-suhde ei ole aina se mikä pitää paikkansa..
Vaan enenminkin kannattaa miettiä kuinka kauan niillä ensimmäisillä vaunuilla meinaa ajella ja missä ja miten.
Isot vaunut on hankalat julkisilla liikuttaessa ja rattaana varsinkin yleensä kovin leveät ja isot. Jos se ei haittaa, nin mikäs siinä, mutta se kannattaa ottaa jo huomioon ostohetkellä. Kun kovaa koppaa käytetään kuitenkin suhteessa kovin lyhyt aika verrattuna siihen ratasaikaan.

Meillä esim ne ensimmäiselle ostetut emmaljungat oli kuukauden käytön jälkeen todettu epäkäytännöllisiksi ja heti kun olimme siirtyneet kovasta kopasta ratasvaiheeseen, totesimme että meille riitti. Kaverini taas on ollut samoihin vaunuihin ihan tyytyväinen, vaikka ovatkin isot myös hänen mielestään. Joten se oma käyttö kannattaisi miettiä tosi tarkkaan.
 
En pääse vielä kirjottamaan omakohtaisia kokemuksia, mutta...
Me tilattiin Saksasta Hartanin Toplinet kaverin hyvien kokemusten pohjalta.
Hartanit ovat aika leveät, mutta samalla myös tosi tukevat. Meillä ei ole kotona tilaongelmaa ja noi mahtuu kyllä lähes kaikkiin hisseihin (Heittoaisa auttaa myös siinä). Menevät kyllä tosi littanaksi eli hyvin autoon.
Valitsin talvivauvalle pehmeän kopan. Eikä meidän lyhyiden vanhempien lapsesta varmaan mitään metriheikkiä tule, niin en sitä tilavuutta hirveästi miettinyt.
Toisena vaihtoehtona mietimme Gessleinin Trendejä(Swing fi), jotka ovat tosi joustavat ja sopivat varmaan möykkyisemmille teille. Lisäksi ne ovat matalat, eli hyvät lyhyille.
Molemmat vaunut ovat aika kalliita(uusilla väreillä Saksassa n. 500 eur. Suomessa n.700+euroa), eli varmasti ensiksi kaannattaa päättää vaunubudjetti ja lähteä sitten surffaileman vaunuviidakkoon.
Itse yritän toteuttaa tuota "köyhän ei kannata ostaa halpaa"-filosofiaa :) Ja toivottavasti tulisi vielä se toinenkin käyttäjä.
Toivottavasti menee nappiin.
 
Omakohtaista kokemusta omilla lapsilla ei vielä ole, kun vasta esikkoa odotellaan, mutta työskentelin muutama vuosi sitten opena alle kolmevuotiaitten ryhmässä. Retkeillessä pienimmille lapsille otettiin omia rattaita matkaan, ja tuolloin koin Teutoniat kätevimmiksi (keveys, helppo kääntää myös maastossa), vertailukohteina oli Emmaljungat ja Briot sekä joku vähemmän tunnettu merkki... Nyt yhdellä ystävälläni on Teutoniat ja yhdellä I´Coot, ja Teutoniat vaikuttavat mielestäni erityisen näppäriltä, pieneen tilaan meneviltä ja kevyiltä. I´Coot ovat helpot ja kevyet käyttää, mutta todella isot. Aiotaan hankkia itsellekin luultavasti Teutoniat, mallia Spirit S3. Luulisin, että sopivat meille parhaiten... Kuten moni onkin jo todennut, omat käyttöolosuhteet ovat ne mitkä valintaan vaikuttavat ja kaikista merkeistä ja malleista löytyy hyviä puolia.
 
Teutoniat (Mistral sport, pehmeällä kantokopalla) esikoiselle ostettiin, eikä ole tarvinut katua. Vielä kuin uudet menopelit kakkosellekin =) Pehmeä kantokoppa on hyvä, tilava. Poika nukkui siinä 10kk asti, vaikka oli normaali kokoinen. Vaunut ovat näppärät, eikä matkarattaita olla erikseen tarvittu, kuten jos olisimme ostaneet jotkut suuret vaunut, kuten esim. Briot. Ystäväni tuskailu Briojensa kanssa, kun ne piti ahtaa autoon.

Sen olen huomannut, että ne jotka ostaaat halvat yhdistelmät ostavat sitten useampia rattaista sen rinnalle. Eli rahaa kuluu silti enemmän, kun ostaisi yhdet hyvät ja monikäyttöiset. Meillä on pärjätty Teutonioilla yli 2v.

Nyt ole harkinnut joidenkin kaksosrattaiden ostoa, niihin tosin en paljoa aio tuhlata. Gracon peräkkäin istuttavat kiinnostaa. Onko jollain kokemuksia? Rattaiden tulisi olla näppärät ja kevyet, kun sellaisiin on jo tottunut ;) Esim. Brion sisarusrattaat ovat melkoisia laivoja =)
 
Emmaljungan Smart Duot. Mentiin katselemaan vaunuja ja tottakai tarjottiin jälleen kalleinta vaihtoehtoa jossa mm. integroitu hyttysverkko ja hengittävä, säädettävä pohja... Kaikkea mitä ei tosiaan mielestäni tarvitse. Smart Duot aika perusmalli ilman hienouksia, erilliset kuomu- ja ratasosat, hyvä jousitus ja ilmakumipyörät, joten selviää talvellakin. Meillä lähtökohtana oli se, että vaunuissa pakko olla hyvät pyörät ja kestävyyttä, meillä ei ole autoa, joten kaikki liikkuminen lapsen kanssa tapahtuu vaunujen avulla.

Onneksi anoppi lupasi moiset hankkia, maksoivat 600 euroa, olivat alennuksessa. Norm. n. 800 euroa. Kamala hinta, käytetyn autonkin saisi halvemmalla =)

Niin ja tietysti se, että jos sitä haluaa nassikalle pikkusisaruksen, niin ei sitten tarvitse ostaa uusia vaunuja. Eli käyttöikää myös mietittiin.

Ihan niinkuin muutkin sanoneet, ihan omien tarpeiden mukaan. Ja noitahan riittää mistä valita. Onnea metsästykseen!
 
Käytiin eilen miehen kanssa katselemassa ja kyselemässä vaunuista. Hyvät kaupunkivaunut olis Teutonia Funit, tosi näppärät rattaat, joihin saa pehmeän kantokopan. Kovan kopan käyttöikä on tosi lyhyt, mutta pehmeästä kopasta saa jalkapussin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuvaemo:
Käytiin eilen miehen kanssa katselemassa ja kyselemässä vaunuista. Hyvät kaupunkivaunut olis Teutonia Funit, tosi näppärät rattaat, joihin saa pehmeän kantokopan. Kovan kopan käyttöikä on tosi lyhyt, mutta pehmeästä kopasta saa jalkapussin.
Meillä emmaljungien kova koppa meni tosi kauan, ja niissähän tulee ratasosan ja vaunuosan jalkapeitteet mukana. Joten pehmeän kassi sinänsä "turha". Mutta siis kaikilla oma maku... =)
 
Ehkä tyhmä kysymys mutta millä perusteella otette tuon kovan kantokopan? Jos nukuttaa ulkona talvella pitääkö olla kova koppa? Meille on tulossa helmi-maaliskuun vaihteessa esikoinen ja melko vaikea kyllä nuo rattaat ostaa. Yhdistelmät kyllä ostetaan mutta muuten en kyllä tajua mitä kaikkea pitäis huomioida.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mam84:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuvaemo:
Käytiin eilen miehen kanssa katselemassa ja kyselemässä vaunuista. Hyvät kaupunkivaunut olis Teutonia Funit, tosi näppärät rattaat, joihin saa pehmeän kantokopan. Kovan kopan käyttöikä on tosi lyhyt, mutta pehmeästä kopasta saa jalkapussin.
Meillä emmaljungien kova koppa meni tosi kauan, ja niissähän tulee ratasosan ja vaunuosan jalkapeitteet mukana. Joten pehmeän kassi sinänsä "turha". Mutta siis kaikilla oma maku... =)
Pehmeästä kopasta saa lämpöpussin, sitä mam84 varmaan tarkoitti. Siis lämpöpussin talveksi rattaisiin, pelkä jalkapeite kun ei juuri lämmitä ;) Itse olen myös pehmeän kopan kannattaja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hormonihirviö:
Ehkä tyhmä kysymys mutta millä perusteella otette tuon kovan kantokopan? Jos nukuttaa ulkona talvella pitääkö olla kova koppa? Meille on tulossa helmi-maaliskuun vaihteessa esikoinen ja melko vaikea kyllä nuo rattaat ostaa. Yhdistelmät kyllä ostetaan mutta muuten en kyllä tajua mitä kaikkea pitäis huomioida.
Ns talvivauvalle on pehmeä koppa parempi, kun on lämpimämpi. Meillä poika syntyi maaliskuussa silti otimme pehmeän kopan, toimi hyvin myös kesällä. Nyt pikkukakkonen tulossa joulukuussa.

Pehmeästä kantokopasta saa sen lämpöpussin, jota ei kyllä itse käytetty. Jotkut perustelee pehmeän kopan valintaa sillä, että se on helpompi säilyttää.
 

Yhteistyössä