Millaisia vuotohäiriöitä oli hormonikierukan laiton jälkeen ja kuinka kauan kesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokemuksia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokemuksia

Vieras
Mirena laitettiin 3 viikkoa sitten. Ensimmäinen viikko meni ilman mitään vuotoja ja muutenkin hyvin, ei edes kipuja ollut. Sitten alkoivat menkat tuhruttelemalla. Nyt vuotoa on jatkunut jo 11 päivää ja se on laantumassa taas turhutteluksi.

Onkohan tämä ihan normaalia. Uskallanko haaveilla täysin vuodottomista päivistä vai onko tämän jatkuvaa vuotamista ensimmäiset puoli vuotta?

Millaisia vuotoja tiellä on ollut? Siskollani alkuvuodot kestivät puoli vuotta, mutta sen jälkeen kuukautiset loppuivat kokonaan. Sitä odottelen.

Puoli vuotta mullakin vuoteli vähän väliä, sitten harvenivat ja nykyisin n. kerran kuukaudessa saattaa yhtenä päivänä joutua käyttämään puoli päivää sidettä.

Mulla vuoto kesti yhtämittaisesti 3kk. Joka päivä vuodin, joskus enemmän ja joskus vähemmän, yleensä enemmän. Hemoglobiinikin vähän laski siinä ja hyvä oli ehkäisyteho, kun ei tehty mitään 3 kuukauteen. Sitten vuoto loppui eikä ole sen jälkeen vuotanu yhtään.

Ensimmäisen puoli vuotta tiputteli oikeastaan päivittäin, sen jälkeen pikkuhiljaa harveni niin, että 1,5v päästä oli noin 3 pvää menkat ja sen jälkeen aina jatkui tiputteluvuoto noin viikon, säännöllinen 28 pvän kierto. Siinä kohtaa meni hermo ja vaihdoin kierukan minipillereihin. Minipillerit nyt olleet käytössä 5kk eikä yhden yhtä vuotopäivää ole ollut. Lisäksi mulla oli ongelmana lisääntyvät alavatsakivut ennen poistoa. Mulla ei ole ikinä ollu menkkakipuja mut kierukan kanssa ne oli välillä aivan helvettiä.

pikku tuhruilua muistaakseni 2-4kk ja alta puolenvuoden loppuivat vuodot kokonaan! Kerran kierukka vaihdettu tämän 9v aikana ja täysin kuivana edelleen eikä mitään ongelmia, kilojen lisääntymistä tai mielialavaihteluja! Loistavasti pelittänyt tällä akalla!! =)

[QUOTE="vieras";29102910]Menee vähän kysymyksen vierestä mut liippaa kuitenkin. Eli kuparikierrukka ja eka kuukausi vain välivuotoa mut sitten tasaantus.[/QUOTE]

Minulla oli aikaisemmin kuparikierukka. Toimi hyvin vajaat neljä vuotta, mutta sitten rupesi tulemaan välivuotoja ja pitkiä turhutteluja ennen ja jälkeen menkkojen. Tähän tosin voi olla syynä myös jo ikäni, koska vaihdevuodet alkavat pian kolkutella. Kierukka meni siis vaihtoon. neljän vuoden jälkeen. Ensimmäiset vuodet olin oikein tyytyväinen siihen.

Yhteistyössä