Alkuperäinen kirjoittaja Kesä-äiti:
Heippa!
1. Millaisia uusperheitä täällä on? (teidän iät, kenestä kaikista "koostuu" , kenen lapsia, oletteko naimisissa, kihloissa, kuinka kauan jne..)
2. Millaisia ongelmia on ollut JOS niitä on ollut?
3. Miten niistä selvitty, vai onko niistä yleensä (vielä) selvitty?
4. Onko kaduttanut koskaan että "perustitte" tällaisen uusperheen?
5. Mitä positiivista tällaisesta perheestä mielestäsi löytyy?
Kiinnostaa tietää aikas paljon, kun meillä täällä uusperhe eikä aina ole ollut helppoa. Olemme reilun vuoden olleet yhdessä ja meidän perhe koostuu miehen parista lapsesta, itse odotan esikoista ja olemme kihloissa. Lapset joka toinen v-loppu. Ongelmia lapsista ja lasten äidistä, mut tunnelin päässä näkyy valoa, joten en ole luovuttanut!
:heart:
(Yritin lyhyttä vastausta, tulikin näin pitkä
Meillä on valtavasti riitoja ja ongelmia. Niistä ei olla selvitty mitenkään, ne ovat päällä ja auki koko ajan. MInulle on annettu ohjeita, miten minun tulee muuttua, MINUN. Miehen ei tarvitse, eikä miehen lapsen, joka muutti meille vajaa puoli vuotta sitten. Minulle on kerrottu, miten MINUN tulee sitä ja tätä, mm. opastaa tämä miehen lapsi meidän perheen tavoille jne jne. Minun on oltava ikään kuin äiti hänelle. Mutta kukaan ei sano tälle lapselle, että Manna-Ryyni on kuule sun äitis, tottele ja noudata hänen antamiaan kodin ohjeita, että POKS ota ja ole tässä kodissa kuin aina olisit ollut - ei. Kukaan ei myöskään sano miehelle, että hei, SINUN lapsesi asuu nyt TÄÄLLÄ ja SINUN tulee tehdä sitä ja tätä. EI. Mies vaan katoaa töihinsä. Kukaan ei vastuuta sen enempää mies kuin tämän lastakaan.
Meillä on myös meidän yhteiset lapset, ihan pienet, nuorempi on vauva. Olen siis kotona.
Minua kaduttaa, että hyväksyin aikoinaan se ajatuksen, että miehen lapsi saa muuttaa meille, jos lapsi itse niin tahtoo. Tosin silloin puhuin määräajasta, että jos ei toimi, lapsi palaa vuoden jälkeen takaisin äidilleen. Nyt se ei toimikaan, lapsi ei aio palata, äidin luona on lapsen väittämän mukaan väkivaltaa.
Mies niinikään on sitä mieltä ettei missään nimessä aio "luopua" lapsestaan, jonka on vihdoinkin luokseen saanut.
Minä en löydä tässä mitään positiivista. Onko tarkoitus että minä jotenkin jalostun ihmisenä, kehityn, tämän uusperheellisyyden myötä? Että minä "oppisin" rakastamaan kaikkia maailman lapsia silloinkin, kun lapsi itse ei ole pätkääkään minun tarjomasta rakkaudesta kiinnostunut? Että minä olen vahvasti vahvasti länsä naisena ja äitihahmona tämän miehen lapsen elämässä, siitäkin huolimatta, ettei lapsi ole oikeasti oikein tajunnut että minä OLEN JA ASUN TÄSSÄ; TÄÄLLÄ :headwall: niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin: hän on käynyt vuosien ajan tapaamisella MEILLÄ, ollut tekemisissä minun kanssani, jne, mutta ei ole OIKEASTI tajunnut, että minä ihan oikeasti olen tässä!!??!! :headwall: Hän on hahmottanut käymisensä vain isänsä kautta. Minä olen ollut joku.. ei kukaan.. ei mitään.. taustalla.. jotain, mistä oikeasti ei todella tarvitse välittää ?
Lapsi on kuitenkin varhaisteini-ikäinen.
Jos jotain opin, niin ehkä sen että miehen exä oli sittenkin oikeassa. Kun minä tulin miehen elämään, hän huusi: "tehkää lapsi, sittenpähän näkee millanen oikeasti olet ja jättää sinut" vaikkei meillä tuolloin mitään vauvakuumetta edes ollut. No, nyt on lapsi ja toinenkin. Mies muuttui. Onko hän nyt sitten sitä mitä todella on? Hän muuttui, kun tämä ex-liiton lapsi muutti meille.
Jos jotain myös opin, mistä viisastua, niin sen, miten tavattaman uupunut voi äiti ollakaan! Miten yksinäinen! Olen niin uupunut, väsynyt..
Koska miehen lapsi ei meiltä mihinkään muuta, eikä tilanne korjaannu, ainoa ratkaisu on se että minä ja meidän yhteiset lapset muutamme. Siis ero.
Opin siis, että uusperheissä miehille ainakin ne ensimmäisen liiton lapset menevät uuden liiton lasten edelle?
Ehkä muuta mieleni ja näkökantani muutaman kuukauden kuluttua, JOS meillä pöly laskeutuu ja tilanne alkaa kääntyä normaaliksi. Nyt olen tätä mieltä.