Millaisia teidän 9vuotiaat ovat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mä oon välillä niin hukassa tuon 9vuotiaan tytön kans. Käyttäytyy todella itsekkäästi, suuttuu TOSI helposti ja sanoo sitten suutuspäissään tosi rumastikkin ja ovet paukkuu.
Entiedä enää mikä tuohon käyttäytymiseen auttais, tuntuu välillä ettei kunnioita ketään.
Peli kielto ollu taas varmaan jo pari viikkoa, se raukee sitten kun käyttäytymiseen tulee muutos. Oon puhunu tytön kans tuosta eikä osaa sanoa miksi käyttäytyy noin.
Katuu kyllä sitten käyttäytymistään ja sanoo rakastavansa.

Antakaa vinkkejä mitä mä teen vai pitääkö soittaa jo kouluterkalle että puhuis tytön kans? oon miettiny että ollaanko tehty kaikki väärin ja se hävettää kun en osaa lastani kasvattaa.
Meillä myös pari vuotta nuorempi sisarus eikä mitään ongelmia ole ollut.

kuuluu ikään... Täällä hieman vajaa 9v ja kiihtyy nollasta sataan hetkessä. Usein monesti päivässä. Ei osaa aina kertoa syytä, miksi noin. Välillä on pelikieltoa, ei kavereita jne. mutta tehokkaammalta tuntuu, kun saa huomiota= tehdään juttuja kahdestaa (on myös pienempiä sisarruksia) ja muistetaan kehua, kun on toiminut hyvin :)

Meillä vähän vajaa 9v. Herra temperamentti. Suuttuu, huutaa ja painuu huoneeseensa ovet paukkuen. Välillä saattaa heittää pehmolelujaan yms. suutuksissaan. Miksi siitä pitäisi rangaista? Antaa möykätä kunhan ei muita vahingoita. Menen juttusille kun rauhoittuu. Halaan ja kerron, että on meille rakas. Sitten saatan kertoa, että saat suuttua, mutta muita et voi vahingoittaa. Monesti mietimme miten muuten voisi pahaa mieltään ilmaista kuin karjumalla ja paiskomalla tavaroitaan. Hän on sitä mieltä, että paras tapa on mennä omaan huoneeseen ja rauhoittua. Ok meille. Saisi purkaa pahaa mieltään olkkarissakin jos haluaa.

Kuuluu ikäänkin, mutta lasten temperamenttia ei saa talloa.

T. Erkkaope

Huh, vähän helpottaa kuulla että muillakin samanlaista:)
Nuo rangaistukset tulee lähinnä tuosta kielen käytöstä ja siitä että käyttäytyy epäkunnioittavasti muita perheenjäseniä kohtaan. En vain hyväksy sitä että vaikka kuinka suututtaa niin silti ei voi käyttäytyä noin. Saa kyllä suuttua, itkee ja raivota.

Ihan sama meno täällä.
Vähän väliä on tietokonekieltoa, kerhoilukieltoa, kaverikieltoa...

Eniten on auttanut, kun olen tytön kanssa keskustellut ihan rauhassa kahdestaan pitkän kaavan mukaan siitä, mitä kunnioittava käytös on, miksi se olisi toivottavampaa kun kamala riehuminen ja itsekäs mesoaminen. Olen kertonut, miltä muista tuntuu tuollainen ja kysynyt, olisiko mukavaa jos kaikki muutkin täällä toimisivat noin.

Mutta sen keskustelun saisi silti käydä varmaan kolme kertaa viikkoon... Kai se tuosta rauhoittuu (hetkeksi, kunnes on sitten kunnon murkkuikä päällä...)

Ei tuu edes mieleenkään odottaa että tää tästä helpottuis vielä moneen vuoteen :)
Meillä nuo lapset ovat muutenkin aivan erilaisia, toinen ollut rauhallinen ja helppo luonteeltaan vauvasta asti, kun taas toinen on suurinpiirtein juossu ku oppinu kävelee ja uhmaikä alko alle 2v ja jatkunu tähän päivään.

on todella hyvin käyttäytyvä, ottaa aina toiset huomioon jne. tämä 9v onkin mennyt niiiin rauhallisesti ja hyvin että odotan kauhulla murrosikää. itse ainakin oli lapsena todella kiltti ja murkkuiässä se helvetti sitten repesi, sääliksi käy äitiä joka joutui mua katsomaan...

Yhteistyössä