Millaisia oireita tulee, kun hemoglobiini tippuu liian alas?

• Viestiketjun aloittaja Nuokkuva valas :)
  • Ensimmäinen viesti
Nuokkuva valas :)
Raskaana olen (25. viikko) ja hemoglobiini ollut aina todella korkea. Viimeksi neuvolassa mitattiin lukemaksi 122 ja se on mulle varsin alhainen lukema. Neuvoivat hakemaan apteekista Retaferia, mutta hakematta on vielä, kun onhan tuo lukema kuitenkin yhä normaalin puolella.

Nyt vaan on veto aivan loppu ja mietin, että pitäisikö hakea lääkkeet ja kokeilla auttaako oloon. Voiko sitä Retaferia syödä "turhaan"? Meinaan näet, että jos väsymys johtuukin ihan jostain muusta asiasta ja siksi emmin apteekkiin lähtöä.

retafer
mää söin ainakin tota retaferia. Mä olin kans tosi väsyny ja kyllä se jonku verran auttoki mut mun hemoglobiini oli yleensä joku 95-100 ja nyt kun raskaus loppui niin tippui 93 , mulla se autto väsymykseen mutta voihan raskaus muutenkin väsyttää :) noilla viikoilla vedin unta palloon ihan sikana

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja Suzytte:
Minä ainakin olin todella väsynyt, kun hemoglobiini laski, normaalisti se on varsin korkea niin ei kovin matalalle tarvinnut mennä kun kaikki puhti oli poissa.
Tätäkin olen miettinyt, että ehkä minullakaan ei tarvitse mennä lukema kovin alhaiseksi, kun jo väsyttää, kun tosiaan normaalisti hemppa on 140 - 150.

Ja kyllä tosiaan väsyttää! Päivässä tulee sellaisia hetkiä, kun minusta ei ole yhtään mihinkään. Se on vähän hankalaa, kun 2-vuotias tyttöseni tahtoisi tanssia ja äidillä ei vaan jalat liiku :D

Rauta
Mulla on ollut aina tosi korkea hemoglobiini, "normaalissa tilassa" välillä 145-160. Eli vähän liiankin korkea. Siksi olikin ihan hyvä kun se raskauden aikana vähän laski. Kun oli 118, niin neuvolasta käskivät aloittaa raudan ja sitten apteekissa sanoivat, että paras rautavalmiste on Obsidan. En tiedä miksi. Mutta sitä sitten söin loppuraskauden, ehkä siinä 2/3 vaiheessa raskautta aloitin tuon.

Minua se hg:n alhaisuus lähinnä väsytti, olisin voinut nukkua kellon ympäri kaikki päivät.

mulla ollut alle 100 nyt kun synnytyksestä 3 kk, enkä ole huomannut mittee.. :/ ennen raskautta oli n. 150.. luulin et normi vauva-arki väsymystä.. että näin täällä.. nyt pinaattia yms. muuta runsaasti kun vatsa ei rautaa kestä.. voimia sinulle..

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja La vida es un destino:
* kauhea väsymys
* päänsärky
* yleinen voimattomuus
* kesto horkka (kylmä )

Alimmillaan hb oli 78.
Retafer rautaa napsin niin nyt on 120
On ollut kyllä todella alhaalla, sinua on mahtanut väsyttää hurjasti! Vaan hyvinhän tuo Retafer näköjään nostattaa hemppaa. Toivottavasti sulla olokin helpottaa!

Ap
Pitää laittaa tähän omaan kysymykseeni vastaus, jonka löysin netistä Retaferin sivuilta (minulta löytyy lähes jokainen oireista, taidan kokeilla siis lääkettä ;) ):

Raudan puutoksessa koko elimistö kärsii hapen puutteesta. Elimistön rautapitoisuutta määritetään yleensä veren hemoglobiinista, ja pitoisuus ilmoitetaan grammoina litrassa. Pitkäaikainen raudanpuutos voi johtaa anemiaan, jota hoidetaan rautalääkkeillä.

Raudanpuutoksen tavallisimpia oireita ovat

* väsymys, heikotus, huimaus, heikentynyt yleiskunto
* kalpeus
* ruokahaluttomuus
* hengästyminen ja hengenahdistus
* hajamielisyys, keskittymiskyvyn puute, hermostuneisuus
* päänsärky
* sydänkipu ja sydämen tykyttely
* ihon kuivuminen, huulten ahavoituminen, suupielten halkeamat
* kielitulehdus eli glossiitti
* kynsien halkeileminen ja ohuet koverat kynnet
* hiusten lähtö

1. No väsymys, pahimmillaan voi nukkua ihan vuorokauden läpeensä... ja taas toisen vuorokauden jne.

2. Hyvin heikko-olo ja yleinen voimattomuus

3. Keskittymiskyvyn puute, ajatusten harhailu.

4. Horkka

5. Pyörtyily

6. Nukkumisen aikana "puoli tajuttomuus" eli vaikka joku herättää, tajuat, että joku sua herättää, mutta et vaan kykene nousemaan, saati juuri puhumaan tai juuri reagoimaan.

7. Vastustuskyky heikkenee ja taudit iskevät.

Hemoglobiinin määrä ja se kauan on ollut anemiassa sitten vaikuttaakin tuohon, mihin asteelle mennään. Tää asteitus on ihan mun omaa heittoa (eli ei ole kirjatietoa)

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja La vida es un destino:
* kauhea väsymys
* päänsärky
* yleinen voimattomuus
* kesto horkka (kylmä )

Alimmillaan hb oli 78.
Retafer rautaa napsin niin nyt on 120
On ollut kyllä todella alhaalla, sinua on mahtanut väsyttää hurjasti! Vaan hyvinhän tuo Retafer näköjään nostattaa hemppaa. Toivottavasti sulla olokin helpottaa!
Kyllä väsytti. :/
ja heikotti ei paljoa jaksanut mitään tehdä. Ja se päänsärky oli hirvee!!

vieras
Minulla ekan synnytyksen jälkeen laski 68:een (syy siis runsas verenvuoto). Istumaan ei pystynyt nouseen kun pyörrytti. Söin ruuatkin kaksi päivää makuultaan ennen kuin sain punasoluja. Kolmen yksikön jälkeen nousi 99:een ja olin taas ihmisten kirjoissa.

Raskausaikana on pysyny jotakuinkin kuosissa mulla,mutta nyt syöpähoitojen kanssa tipahtanut tonne 80,suunnittelivat jo plasmasiirtoa.Kävelen kaksi metriä,hengästyn jne. kuten edellä mainittiin! :(
Sinuna alkaisin syödä heti rautaa sekä kaikkea vihreetä:pinaatti,kurkku jne. ettei pääse liian alas!

Mulla on kaikki noin ap:n listan oireet :eek:
Viimeksi mun hb oli 119, normaalisti reilu 130. Nyt tuntuu et on vieläkin laskenut. Mä oon tuota Obsidania ottanut, mut ei oo auttanut. Ajattelin kokeilla tuota täälläkin mainostetua Iron vital f:ää

Mulla laski synnytyksen jälkeen 82 hemppa. Obsidania söin, nousi melkein 120.
Toisen kerran laski viike kesänä verenhukan takia kans alas, 83. Obsidania vaan ja taas se huitelee siel 120.

Silloin kun mulla oli toi runsas verenvuoto, niin pyörrytti, oksetti, heikotti, palelsi, olin ihan omassa maailmassani.. Punasolut nosti sen sit reilu 90 ja Obsidan ylemmäs-

Lila
Alkuperäinen kirjoittaja Lila:
Mulla muutama viikko sitten hemoglobiini 48. Nyt 110. Ja olo jo ihan hyvä, rautataletteja syön ja vitamiineja.
Siis en syö mitään TALETTEJA, vaan tabletteja. Duroferon. Niin, ja silloin kun hemppa alhaisimmillaan, makasin sängyssä happinaamari naamalla, puhuminenkin hengästytti liikaa. Mutta kotiin pääsin jo hempan ollessa 58, eipä silloinkaan paljon muuta vielä pystynyt kuin makoilemaan.
Parin viikon päästä jo 99, eli kyllä elimistö on ihmeellinen, parantaa itse itseään ja tuottaa tarvittavia punasoluja.

Yhteistyössä