millaisia kondyloomia teillä ollut ja miten hoidettu?

  • Viestiketjun aloittaja paukku
  • Ensimmäinen viesti
nimim. !:lle
Alkuperäinen kirjoittaja !:
Tässä maassa ei ole saunoja ja kun tavattiin oltiin molemmat päälle 2-kymppisiä. Vaikka kuinka haluaisitte kammeta sitä tautia meille niin ei sitä nyt vaan ole. Koettakaa tajuta, että ne sairaudet on suorassa yhteydessä seksikäyttäytymiseen. Vastahan ne puhkesi kukkaansa kun ihmiset alkoi harrastaa lukuisia seksisuhteita. Kaikki ei hypi punkasta punkkaan.
Miten selität tämän: sain kondylooman aikoinaan toiselta poikaystävältäni, jonka kanssa olin reilut kaksi vuotta. Kyseinen poika oli luotettavin, ihanin ja rakastavin mahdollinen. Häntä ennen olin ollut sukupuoliyhteydessä vain ensimmäisen poikaystäväni kanssa, ja aina kondomi päällä. Kondyloomankantaja oli ollut vain yhden tytön(aiemman tyttöystävänsä) kanssa, joka heidän tavatessaan oli neitsyt.

No, kun tuli ajankohtaiseksi jättää kondomi pois ja siirtyä hormonaaliseen ehkäisyyn, pyysin poikaa käymään kaikissa testeissä ja kävin vastavuoroisesti itse. Kaikki ok.

Mutta kondylooman sain silti. Ja siihen päättyi hyvä, ihana suhteemme, minun toimestani (myöhemmin kaduttu päätös, silloin olin vaan asiasta niin kovasti järkyttynyt). Näinpä vain tämän poikaystäväni edellinen tyttöystävä oli neitsyenä saanut ko. taudin jostain ihmeen paikasta ja nyt se on ainakin kahdella muulla osapuolella. Minä olin ensimmäinen joka oireili.

Vieläkin harmittaa ja asiaa ajatellessa tulee likainen olo, ilmankin, että sinun kaltaisesi ihmiset saastaisuudesta muistuttavat. Mutta mennyttä ei voi muuttaa, eikä sitä tyhmää päätöstä olla käyttämättä kumia. Toisaalta, on melko yleistä ettei vakituisissa, vahvalla pohjalla olevissa suhteissa sählätä sen kondomin kanssa ikuisesti.

Joten, nimim. !, kuten huomaat, kukaan ei tässä ole hyppinyt sängystä toiseen (tiedän tämän varmasti), mutta huono tuuri voi käydä silti. Jos itselläsi ei ole huonoa tuuria ollut, ole iloinen siitä, äläkä moralisoi muita täällä. Taudit eivät todellakaan aina liity hyvin aktiiviseen seksielämään, ja yhtä hyvin sinä voisit olla sellainen, jolla tauti on. Kuten huomaat.
 
Pihtari
Kondylooma ei tartu tyhjästä, miksi se on niin vaikea ymmärtää? Tässäpä pieni tietopaketti, voitte itse tarkistaa väitteet netistä.

Kondyloomia, eli tarkemmin sanottuna kondyloomaa aiheuttavia papilloomaviruksia on kymmeniä, ellei satoja eri laisia. Nämä voidaan luokitella kahteen eri tyyppiin: niihin, joissa ilmenee näkyviä syyliä ja ns. litteisiin kondyloomiin, jotka eivät aiheuta mitään näkyviä oireita. Nämä littät tyypit ovat niitä vaarallisempia, koska ne saattavat kohdunkaulalla muhiessaan aiheuttaa syöpää. Jalkapohjissa ja sormissa esiintyvät tavanomaiset syylät ovat myös papilloomaviruksen aiheuttamia, joten aina tauti ei ole sukupuolielimissä. Papilloomavirusinfektio voi olla myös suussa.

Virus tarttuu suorassa iho- tai limakalvikontaktissa. Infektoituneet sormet, suut ja sukupuolielimet tartuttavat tautia sormiin, suihin ja sukupuolielimiin. Mikäli siis papilloomavirusinfektio esiintyy sukupuolielimissä, tarkoittaa se sitä, että joku on sen sinne vienyt, joko sormin, suulla tai sukupuolielimellä. Joidenkin lähteiden mukaan syylämäinen kondylooma saattaa tarttua ulkoisiin sukupuolielimiin saunan lauteilta tai wc:stä. Tämä on kuitenkin äärimmäisen harvinaista ja myös osittain kiistanalaista. Kohdunsuulla esiintyvä litteä kondylooma sitävastoin tarttuu aina sukupuolisessa kanssakäymisessä, sillä niin syvälle naisen uumeniin ei papilloomavirus muuten kulkeudu. Kondomi ei suojaa virukselta, mikäli jossain yhdynnän vaiheessa limakalvokontakti syntyy edes välillisesti -ja useinhan se syntyy, kun sormilla räplätään puolin ja toisin omia ja kumppanin sukupuolielimiä.

Eli summa summarum: litteä kondylooma, joka saattaa aiheuttaa kohdunkaulalla syöpää ja jota kontrolloidaan papa-kokeella tarttuu aina sukupuoliyhteydessä. Näkyvät syylät sormissa, varpaissa ja sukupuolielimissä tarttuvat ihokontaktissa tai vaihtoehtoisesti erittäin harvoin julkisissa tiloissa.
 
näppylä
kondyloomasta ei nykyään enää puhuta sukupuolitautina koska sen voi saada vaikka yleisestä saunasta,näin olen kuullut.ja vaikka käyttää kortsua,se voi siti tarttua.itse järkytyin suunnattomasti kun sain kyseisen taudin mutta lääkäri rauhoitteli että n 80% ihmisistä on sairastanut sen jossain vaiheessa.joten eipä se enää tunnu nii vakavalta asialta kun muistaa vaan käydä papassa säännöllisesti.
 
Tuulikki
Kolposkopian yhteydessä otetaan koepaloja, jos löytyy paikka, josta niitä ottaa.

Joskus kondyloomaan viittaava alue on niin pieni, että se tulee kokonaan koepalaan. Koepalan ottaminen ei kuitenkaan ole hoito.

Kondylooma voi ja usein häviääkin itsestään.

Kun annetaan hoitoja kondyloomaan, on aina myös nähtävä hoidettava alue. Siksi silloinkin käytetään samaa mikroskooppia kuin kolposkopiaa tehtäessä. Samalla nähdään, että hoito tehdään koko alueelle, jossa muutoksia näkyy.

No, ehkä mä turhaan viilailen tän asian yksityiskohdissa, multa on vain niin monet kerrat otettu koepaloja ja tehty hoitoja.
 
Toinen hoitsu
Kondylooma voi tarttua myös wc:stä. Ainoa tauti joka on diagnosoitu henkilöillä joilla ei ole sukupuolielämää, tosin 99% tartunnoista tulee sulupuoliteitse. Faktat kannattaa ottaa selville, ennen kuin tänne kirjoittlee. Kondylooma saadaan oireettomaksi ja lähes kokonaan pois, mutta se elää soluissa, mutta vain harvoin aktivoituu. Jos hoitona on ollut esim kolposkopia, on uusiutuminen lähes mahdotonta.
 
someone
Kauanko teillä on ollut syyliä näkyvissä?
Itse huomasin heti ensimmäisen syyläni(epäilin kondylomaa), ja mentyäni lääkäriin n.kk päästä niitä oli kaksi. Lääkäri sanoi, että ne eivät olleet kondylomaa, vaan jotain ihohuokosia. Mutta sama lääkäri löysi kuitenkin kondylomaa sisempää(pari syylää). Hän penslasi ne aineella(en muista enää tark. nimeä). Hän antoi myös reseptin, jolla olisin saanut samaa ainetta. Minun piti tarkkailla tilannetta ja sain ajan papakoetta varten. Mentyäni n.kk päästä lääkärille syyliä oli jo vähän enemmän. Tämä toinen lääkäri sanoi heti, että ne syylät joista itse olin huomannut kondylooman olivat syyliä(1.lääkäri väärässä??onneksi sentään huomasi muualta). Hän penslasi ja jäädytti(teki kipeää..) pari syylää. N.2viikon kuluttua sain papakokeen tuloksen, ja se oli onneksi 1.luokkaa. Lähdettyäni lomamatkalle, huomasin matkan jälkeen, että kaikki syylät olivat hävinneet. Niitä oli 4,5kk ajan. Nyt ei ole ollut kahteen kuukauteen, onneksi!!
 
gynehoitaja
Papilloomavirus on yksi maailman vanhimmista viruksista ja sen todellakin voi saada ilman sukupuoliyhdyntää. On tapauksia, jossa nunnalta tai lapsilta on löydetty kondylooma ja immenkalvo on paikoillaan. Ei siis kannatta syytellä ihmisiä holtittomasta sukupuolikäyttäytymisestä tämän viruksen saatuaan.
 
JK
Alkuperäinen kirjoittaja gynehoitaja:
On tapauksia, jossa nunnalta tai lapsilta on löydetty kondylooma ja immenkalvo on paikoillaan. Ei siis kannatta syytellä ihmisiä holtittomasta sukupuolikäyttäytymisestä tämän viruksen saatuaan.
En ole henkilökohtaisesti tehnyt havaintoja nunnien kondyloomatapauksista, mutta esimerkiksi YTHS:n sivuilla mainitaan näin:

"Tulehdusten osuus kohdunsuun syövän syntyyn kuvastuu myös kokemusperäisestä havainnosta: kohdunkaulan syöpää ei käytännössä tavata nunnilla, ja esiintyvyys on suurin prostituoiduilla."

Oletko varma, että tapaamasi kondylooma-nunnat ovat eläneet koko ikänsä selibaatissa?

Ja on minullakin lapsena ollut HPV-infektio, nimittäin ekaluokalla varpaaseeni ilmestyi syylä. Kondyloomaa minulla ei kuitenkaan ole ollut.
 
piipi
täytyy sanoa että olette kyllä täysin kahjoja syyllistätte ihmistä jolla on pelkoja paisuttelette asiaa uskon kyllä että kyseinen lääkäri kyllä tietää oliko vai eikö ollut .
voi hyvä isä kun aikuiset ? olette naurettavia
 
ja kohtuuton
Kerronpa oman tarinani. Ex-mieheni tartutti minuun kondylooman. Hän ei itsekään ymmärtänyt mikä sukupuolitauti hänellä oli kun peniksessä oli syyliä. Itse en ollut kuullut edes moisesta. Mieheni kävi ilmeisesti jatkuvasti vieraissa avioliittomme aikana ja oli suojaamattomassa sukupuoliyhteydessä. Itse en pettänyt miestäni koskaan. Mielestäni täytyy olla päässä vähän vikaa, kun voi vaarantaa vaimon ja lastensa äidin terveyden toilailullaan.

Menin heti gynekologille, kun alapäähäni ilmestyi syyliä ja kun selvisi mistä taudista on kysymys. Papa oli luokkaa III. Minua hoidettiin kaiken kaikkiaan 5 vuotta ja juuri kun kolmas seurantavuosi oli päättymässä ja otettiin ns. viimeistä kontrollipapaa, nousi se taas luokkaan II. Taas aloitettiin sama rumba uudestaan. Kohdunsuuta poltettiin kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla vuosin kuin seula ja valvoin melkein koko yön, kun pelkäsin, että vuodan kuiviin. Soitin päivystykseenkin ja sain luvan mennä jos vuoto ei lopu.
Kohdunnnapukassa oli solumuutoksia. Kun väsyin kolposkopioihin yms. pyysin, että kohtuni poistettaisiin ja niin tehtiin.

Lääkäri sanoi, että käy papa-kokeissa parin vuoden välein, koska muutokset olivat kohdunnapukassa. Eli tässä minä viaton olen saanut ja saan kärsiä siitä, että exäni petrasi heikkoa itsetuntoaan muitten naisten kanssa vaikka olisi kotonakin saanut.
 
niinpä niin
kohtuuttomalle:

Sama täällä. Sain kondylooman mieheltäni, joka oli reissuillaan Venäjällä eksynyt = hakeutunut paikallisten ilotyttöjen hoiviin useampaan otteeseen. Sain sieltä tuliaisiksi sitkeän viruskannan, oikein venäläistä mallia siis. Onneksi sentään pääsin näin "vähällä",mutta tulipahan samalla testattua kaikki mahdolliset taudit aina AIDS:sta lähtien.

Sen verran sitkeää sorttia virus on ollut, että viiden vuoden hoitojakson jälkeen näytti jo hetken hyvältä. Vaan eipä vaan. Elokuussa oli kontrolli - papa jälleen II-luokkaa ja hoitorumba alusta. Tuntuu, etten pääse tästä ikinä eroon.

V-tuttaa.

Niin, ja mieheni on nykyisin ex.
 
Ymmällään
Täällähän on suureen ääneen huudettu miten harmiton ja huomaamaton tauti se kondylooma on ja , että se ei edes oireile ollenkaan saati, että hermot menisi sen hoidossa kun niitä ei tarvita. Keitä ovat ne jotka mainostaa tässäkin ketjussa sen harmittomuutta?

Herranen aika. Tuollaiset seuraukset kuin näillä viimeisilläkin kirjoittajilla kuuluu olevan ei anna syytä vähätellä sitä tautia kuten jotkut on oikein painottaen jankuttaneet.

Hyvä, että kirjoititte ja valaisitte asian oikeaa laitaa.

Parempaa jatkoa teille molemmille.
 
seurattu vuosia, useita hoitoja
Kondylooma yleensä paranee itsestään.
Kondylooman varhaiset asteet eivät vaadi hoitoa.
Kun seurannassa käydään aktiivisesti, ei kondylooma kehity syöväksi asti, vaan hoidot aloitetaan esivaiheessa.
Turhia hoitoja pyritään välttämään.
 
Tuula
Minulla on kondy ollut 15 vuotta. Papa on joskus ollut kakkosta, taitaa olla nytkin mutta ei sitä vielä täällä II -luokassa hoideta, etenkin kun on tutkittu että se ei ole syöpään johtavaa laatua. Jos/kun menee papa joskus III -luokkaa, niin sitten vasta aletaan hoitaa. Siihen en ole vielä "päässyt". Se ei näy eikä tunnu, eikä siitä todellakaan ole ollut mitään haittaa.

Nythän suomalaiset ovat kehittäneet rokotuksen virusta vastaan, joka on kokeilussa.

 
mymmeli
Eihän kondylooma naiselle vaaraton tauti ole, vaikka jotkut niin antavat ymmärtää. Miehillä ei käsittääkseni ole todettu kondylooman ja syöpien välistä yhteyttä, toisin kun naisilla. Kuitenkin tulisi ottaa huomioon, että jokaisen naisen pitäisi käydä säännöllisesti papassa ja papan avulla saadaan yleensä ajoissa selville mahdolliset ongelmat. Prosentuaalisesti ajateltuna kondylooma on todella yleinen tauti ja siihen suhteutettuna syöpätapauksia ei ole ainakaan minun mielestäni pelottavan paljoa.
Turha kondyloomaa on kauhistella, vaikka elämä kenties helpompaa ilman kondya olisikin. Kondy ei automaattisesti tarkoita syöpää, hyvin hoidettuna kondy voi olla ns. harmiton. En tarkoita tällä, että kondya ei pitäisi varoa, mutta turha ketään on pelotella! Ja kyllähän elämässä on riskinsä ilman tautejakin.
 
Tautinen
Minusta parit taudit vaan antaa potkua elämään. En tulisi juttuun ilman sitä jännityksen kipinää, sainko taas taudin vai en ja kun sitten sanotaan, että nyt tuli sulle kuppa niin juhliahan sitä pitää. Viimeksi oli tippuri ja kondyt nyt kuuluu ilman muuta jo niihin "must have" tauteihin. Niiden kans se on vähän kun jos muotifriikeissä kerrot ettei sulla ole LV laukkua. Sillon ei ole trendikäs. On tärkeää pitää jatkuvasti jotain tautia yllä ja mulla on nyt se kuppa onneksi, kondy alla aina ja toivon, että saisin klamydiankin. Tippuri oli just kesällä ja oli hienoo. Kaikilla muillakin on ollu klamydia joten en halua jäädä minäkään ilman. Tää sitten on nastaa likat. Elämä ei ole mitään jos ei koe kunnon tauteja ja äkäisiä ja ärhäköitä sittenkin. Luuserit ne niitä pelkää ja kaihtaa kun eivät ymmärrä miten nykyaikana eletään. Eläköön kuppa ja kumppanit. Antakaa kateellisten huudella.
 
paukku, alkuper
eli kyselin kondyista ja oireista. 1. gyne kielsi kondylooman pelkällä katsomisella viitaten kukkakaalimaisiin syyliin. Luin kuitenkin erilaisista kondyloomista lähinnä netin lääkärisivuilta ja kävin uudelleen eri gynellä.
Hän oli katsomisen perustella myöskin sitä mieltä ettei ole kondylooma, mutta teki myös etikkatestin. Tulos: ei kondyloomaa.
Röpelöiseen ihooni (punaista ihan pienen pientä näppyä) sekä sisempiin häpyhuuliin ilmestyneestä valkoisesta tiheästä näppykannasta hän ei osannut sanoa muuta selitystä kuin että iho elää... ehkä talirauhaisia tms.

Siis olen rauhoittunut, ja viimeisin gyne totesikin että kyse ei ole edes litteästä kondysta eli ei huolta.
 
Tsanuu
Pakko kertoa teille oma tarinani.. Osa näistä edellisistä kirjoituksista on uskomattomia ja vieläpä aikuiset ihmiset kehtaavat syytellä toisiaan.. Hyi teitä.

Itselläni todettiin kondylooma puolisen vuotta sitten. Se on aika ärhäkkä, koska vastustuskykyni on heikentynyt saamani kantasolusiirron takia. Minun tapauksessani on mahdollista epäillä, että se on voinut tulla muutenkin kuin yhdynnästä, koska edelleekin vastustuskykyni on huomattavasti normaalia alhaisempaa ja olen esim. kärsinyt flunssastakin 7 kk. Syöpäni ei ole kuitenkaan uusinut. :)

Minulla kondylooma on ollut siis todella kurja tauti. Syyliä tuli paljon ja lyhyessä ajassa. Alapää kutisi hyvin paljon ja usein oli olo kuin olisi VTI. Ensin käytin Aldaraa, joka ei tuntunut tehoavan kuukausienkaan jälkeen kondyloomaan. Pääsin laser- hoitoon ja olin onnessani, että kondylooma olisi hoidettu.

Ei mennyt kuin vajaa kuukausi laserista ja syylät tulivat takaisin. Yhtä nopeasti ja runsaasti kuin ensimmäiselläkin kerralla. Tällä hetkellä käytän hoitona Wartecia ja toivon sen auttavan ulkopuolisiin syyliin, jotta ensi kerralla laseria ei tarvitsisi tehdä nukutuksessa.
Syyliä on siis myös sisäpuolellakin ja ne pitää jokatapauksessa hoitaa laser- hoidolla.

Sitä en ymmärrä, että joku jättää kertomatta kumppanilleen taudista. Itse kerroin omalleni heti, jonka kanssa en tosin edes seurustellut kun tartunta todettiin, mutta koska olimme seurustelleet aikaisemmin epäilin hänelläkin olevan taudin ja halusin hänenkin pääsevän selvittämään asia lääkäriin.

Poikaystävälläni ei ole vielä kondyloomaa todettu, mutta hänen päätökensä oli, että emme käytä kondomia (muuten kuin ehkäisynämme on ehkäisykapselit). Kun minulla on tämä hoitojakso menossa, hän käy vielä lääkärissä ja toivomme molemmat, että tauti poistuisi elämästämme ja saisimme jatkaa perheenperustamisen suunnittelua.

Sain kuvan, että useimmat (?) kirjoittajista ovat vanhempia kuin me olemme (olen 26 ja poikaystäväni 24) ja silti käytös on hyvin epäkypsää.
Ihmettelen myös sitä, että taudista kerrotaan hyvinkin erilaisia faktoja ja niistäkin kiistellään keskenään. Itse olen saanut aivan loistavaan hoitoa Kätilöopistolla ja tietoa mahdollisimman paljon. Minulla on suora numero hoitajalle ja voin soittaa ja kysyä, jos mieltäni askarruttaa tämä.

Olen myös kertonut kondyloomasta ystävilleni ja tutuilleni, jotta he osaisivat varoa tautia ja monet ovatkin sanoneet, etteivät haluaisi tämänlaista tautia itselleen. Mielestäni on hyvä, että hekin tietävät, ettei kyseessä ole mikään pieni juttu (vaikka sitä varmasti suurimmassa osassa tapauksia on, onneksi) ja osaavat suojautua parhaansa mukaan siltä.

Aikuiset ihmiset älkää enää syytelköä toisianne ja kyselkää epävarmuuksistanne suoraan lääkäriltänne, niin vältytään turhilta toisten loukkaamisilta.

Hyvää kevään odotusta kaikille!
 

Yhteistyössä