Millaisia asperger-lapsia teillä on/tunnette?

  • Viestiketjun aloittaja vieras aapee
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Minulla 17-vuotias asperger-poika. Diagnoosin saanut vasta teininä.
Hauska, kiltti, huumorintajuinen, omaa tietään kulkeva. Sosiaaliset tilanteet ja ihmisiin tutustuminen vaikeaa. Ironia, rivien väli ja maalaisjärki melko tuntemattomia käsitteitä. Omillaan asuu ja opiskelee, hyvin pärjää. Perään katsomista tarvitsee ainakin rahan käytön järkevyydessä. Opiskelussa haasteita, mutta tunnontarkkuus ja into juuri opiskelemalleen alalle helpottavat kovasti. Asperger voi olla suuri voimavara, jos se sellaisena osataan ottaa. :)
 
"..."
Mulla 11-vuotias poika, jolla asperger. Hyvinkin ehdoton tietyissä tilanteissa. Inhoaa ylikaiken koulua. Laukoo totuuksia ihmisistä ja ympäristöstä missä ja millon vaan. vaikeuksia kaverisuhteissa.
 
"Anskubansku"
Ap, miten lapsesi nyt on näyttäytynyt jos on jo todettu "erityiseksi"?

Itsellä ainakin aistiyliherkkä tyttö, mutta on piirteitä niin aspergerists kuin adhdstakin.
 
"vieras"
30-vuotiaalla siskollani on asperger. Hän asuu omillaan ja on eläkkeellä. Tekee vapaaehtoistyötä pari kertaa viikossa paikallisella vanhainkodilla. Siskollani on vilkas mielikuvitus ja vaikeuksia ihmissuhteissa, saa toisinaan "pakkomielteen" henkilöstä johon on törmännyt pari kertaa, luo ns. mielikuvitussuhteen heihin.
 
"a p"
[QUOTE="Anskubansku";29137714]Ap, miten lapsesi nyt on näyttäytynyt jos on jo todettu "erityiseksi"?

Itsellä ainakin aistiyliherkkä tyttö, mutta on piirteitä niin aspergerists kuin adhdstakin.[/QUOTE]

Poika todettiin viime keväänä erityiseksi, kun hänen pk-ryhmässään kävi kelto eli kiertävä erityislastentarhanopettaja.

Hänellä on puheen viivästymä, (oppi 3-vuotiaana puhumaan kaksisanaisia lauseita) ymmärryksessä myös häikkää, hahmotusvaikeuksia, oman toiminnan ohjauksen vaikeus, aistiyliherkkyyksiä. Hienomotoriikassa on vaikeuksia. Kaiken kaikkiaan, ei ole kehitykseltään ikätasoinen monessa asiassa, mutta joissain on kuitenkin, ja karkeamotorisesti on lahjakas. Siirtymätilanteet ovat haasteellisia. Omaehtoista käytöstä mutta ei ole ylivilkas kuulemma. On päiväkodissa pidetty leikkikaveri, sosiaalinen luonne, ei ole agressiivinen tms.

Viime keväänä saatiin tukitoimiksi ns. kahdenpaikkalaisuus ja puheterapia. Juuri maanantaina vasu-keskustelussa todettiin että tukitoimet ovat olleet riittäviä, edistystä on tapahtunut puheessa ja ymmärryksessä.
 
"Vieras"
Asperger ei yleensä aiheuta puheen viivästymää, näin olen ainakin ymmärtänyt. Samoin juuri sosiaalisuus on yleensä ongelmallista. Olisiko kyse jostakin muusta?
 
"a p"
[QUOTE="Vieras";29137776]Asperger ei yleensä aiheuta puheen viivästymää, näin olen ainakin ymmärtänyt. Samoin juuri sosiaalisuus on yleensä ongelmallista. Olisiko kyse jostakin muusta?[/QUOTE]

Toki voi olla kyse jostain muustakin. Ehkä googlailu ei kannata, mutten ole löytänyt mitään diagnoosia johon nämä sopisivat. Kyseessä on kuitenkin pääsääntöisesti ihan kiltti ja sosiaalinen lapsi jolla ei ole vaikeuksia muodostaa ystävyyssuhteita. Ei siis välttämättä ole aspergeria. En tiedä miksi edes pohdiskelen diagnooseja, ehkä ajattelen jotenkin ettei ehkä olisi sitten niin iso shokki kun tulee diagnoosi, jos vähän olisi osannut arvella etukäteen edes jotain...
 
"Vieras"
[QUOTE="a p";29137809]Toki voi olla kyse jostain muustakin. Ehkä googlailu ei kannata, mutten ole löytänyt mitään diagnoosia johon nämä sopisivat. Kyseessä on kuitenkin pääsääntöisesti ihan kiltti ja sosiaalinen lapsi jolla ei ole vaikeuksia muodostaa ystävyyssuhteita. Ei siis välttämättä ole aspergeria. En tiedä miksi edes pohdiskelen diagnooseja, ehkä ajattelen jotenkin ettei ehkä olisi sitten niin iso shokki kun tulee diagnoosi, jos vähän olisi osannut arvella etukäteen edes jotain...[/QUOTE]

Ehkä ei pitäisi etukäteen jännittää mitään diagnoosia. Jokainen lapsi on omanlainen. On hienoa, jos mahdolliset ongelmat löytyvät jo varhain ja näihin asiallisesti puututaan. Tällöin ehkä saadaan koulunkäynnistä helpompaa ja lapsen oma ymmärrys siihen, mikä ja kuka on helpottuu ja lapsesta voi kasvaa tasapainoinen aikuinen ongelmista huolimatta. Oma rakas lapsi se kumminkin on, oli sillä sitten jokin diagnoosi tai ei.
 
"vieras"
Miten, liittyykö tuntemiinne aspergereihin mitenkään todellisuuden vääristäminen? Että asiat vääntyisivät jotenkin niin ettei lapsi itse ole koskaan tehnyt väärin? Ei siis varsinaisesti valehtele, sillä selkeästi itsekin haluaa uskoa näihin omiin versioihinsa. On todettu asperger, mutta mietin vain, liittyykö tämä piirre siihen vai onko jotain muuta?
 
"vieras"
[QUOTE="a p";29137737]Poika todettiin viime keväänä erityiseksi, kun hänen pk-ryhmässään kävi kelto eli kiertävä erityislastentarhanopettaja.

Hänellä on puheen viivästymä, (oppi 3-vuotiaana puhumaan kaksisanaisia lauseita) ymmärryksessä myös häikkää, hahmotusvaikeuksia, oman toiminnan ohjauksen vaikeus, aistiyliherkkyyksiä. Hienomotoriikassa on vaikeuksia. Kaiken kaikkiaan, ei ole kehitykseltään ikätasoinen monessa asiassa, mutta joissain on kuitenkin, ja karkeamotorisesti on lahjakas. Siirtymätilanteet ovat haasteellisia. Omaehtoista käytöstä mutta ei ole ylivilkas kuulemma. On päiväkodissa pidetty leikkikaveri, sosiaalinen luonne, ei ole agressiivinen tms.

Viime keväänä saatiin tukitoimiksi ns. kahdenpaikkalaisuus ja puheterapia. Juuri maanantaina vasu-keskustelussa todettiin että tukitoimet ovat olleet riittäviä, edistystä on tapahtunut puheessa ja ymmärryksessä.[/QUOTE]

No asperger ei pitäisi kai aiheuttaa mitään tuollaista. Olen lievästi asperger ja esimerkiksi piirtäminen ja palapelit osasin tosi pienestä ja olin tosi taitava niiden kanssa. Puhumaan opin myös aika nopeasti. Enemmänkin autismiin viittaisi tälläiset asiat. Aspergerhan luetaan autismin kirjoon, vaikka kuulemma kyse on ihan eri asiasta. Ei siis liity mitenkään toisiinsa. Kömpelyys kai liittyy jotenkin aspergereihin. ADHD on ylivilkkaushäiriö, aspergereihin se ei kai liity. Olen ollut tosi rauhallinen, mutta esimerkiksi olin tosi nirso ja sain oksennusrefleksin ruoasta, joka ei ollut tuttu tai rakenne erikoinen.

Aspergerit voivat olla tosi puheliaita, mutta puheenaiheet ovat kai usein vähän erikoisia ja mitään perus small talkkia ei useinkaan osata eikä välttämättä osata tutustua muihin vaikka juttua riittäisi. Itse olen esimerkiksi vastannut lapsena aina, että "ihan sama", jos joku pyytää kylään. Koin, että on ihan hyvä vastata niin ja ihmettelin kun en koskaan sitten mennyt kylään. Näin aikuisena on opppinut sosiaalisuutta ja olin siis lapsena vähän syrjitty, koska olin outo ja aika hiljainen.
 
"a p"
[QUOTE="vieras";29137936]No asperger ei pitäisi kai aiheuttaa mitään tuollaista. Olen lievästi asperger ja esimerkiksi piirtäminen ja palapelit osasin tosi pienestä ja olin tosi taitava niiden kanssa. Puhumaan opin myös aika nopeasti. Enemmänkin autismiin viittaisi tälläiset asiat. Aspergerhan luetaan autismin kirjoon, vaikka kuulemma kyse on ihan eri asiasta. Ei siis liity mitenkään toisiinsa. Kömpelyys kai liittyy jotenkin aspergereihin. ADHD on ylivilkkaushäiriö, aspergereihin se ei kai liity. Olen ollut tosi rauhallinen, mutta esimerkiksi olin tosi nirso ja sain oksennusrefleksin ruoasta, joka ei ollut tuttu tai rakenne erikoinen.

Aspergerit voivat olla tosi puheliaita, mutta puheenaiheet ovat kai usein vähän erikoisia ja mitään perus small talkkia ei useinkaan osata eikä välttämättä osata tutustua muihin vaikka juttua riittäisi. Itse olen esimerkiksi vastannut lapsena aina, että "ihan sama", jos joku pyytää kylään. Koin, että on ihan hyvä vastata niin ja ihmettelin kun en koskaan sitten mennyt kylään. Näin aikuisena on opppinut sosiaalisuutta ja olin siis lapsena vähän syrjitty, koska olin outo ja aika hiljainen.[/QUOTE]
Unohdin täysin tuon, että poikani on ruuasta todella nirso ja myöskin voi oksentaa jos ruoka on outoa tai rakenne on erikoinen.
 
"Anskubansku"
[QUOTE="vieras";29137848]Miten, liittyykö tuntemiinne aspergereihin mitenkään todellisuuden vääristäminen? Että asiat vääntyisivät jotenkin niin ettei lapsi itse ole koskaan tehnyt väärin? Ei siis varsinaisesti valehtele, sillä selkeästi itsekin haluaa uskoa näihin omiin versioihinsa. On todettu asperger, mutta mietin vain, liittyykö tämä piirre siihen vai onko jotain muuta?[/QUOTE]

Olen kuulut että voi liittyä aspergeriin. Mutta kaipa muutakin voi olla.

Omalla tytölläni jolla on piirteitä on just tuollaista. Ulkoistaa aina kaikki mokansa ym. On täydellisyyden tavoittelija ja on erittäin vaikea hänen myöntää jos epäonnistuu.
 
"Anskubansku"
Monestihan nuo oireyhtymät päällekäistyy, piirteitä vähän yhdestä jos toisesta. Lisäksi sitten muita vaikeuksia mm. Motoriikka, hahmottaminen, puhe. Puheenviivästymä voi viiitata autismiin, mutta en tiedä sitten noista muista oireista.
 
"Anskubansku"
[QUOTE="a p";29137955]Unohdin täysin tuon, että poikani on ruuasta todella nirso ja myöskin voi oksentaa jos ruoka on outoa tai rakenne on erikoinen.[/QUOTE]

Tuo voi liittyä pelkään aistiyliherkkyyteen. Aistiyliherkkydet ovat aspergereille tyypillistä, etenkin tuntoaistin ja kuuloaistin osalta.
 
"a p"
[QUOTE="vieras";29137848]Miten, liittyykö tuntemiinne aspergereihin mitenkään todellisuuden vääristäminen? Että asiat vääntyisivät jotenkin niin ettei lapsi itse ole koskaan tehnyt väärin? Ei siis varsinaisesti valehtele, sillä selkeästi itsekin haluaa uskoa näihin omiin versioihinsa. On todettu asperger, mutta mietin vain, liittyykö tämä piirre siihen vai onko jotain muuta?[/QUOTE]

Minun poikani pahoittaa mielensä jos häntä torutaan, vaikka hän olisi itse tehnyt jotain väärin, eli häntä toruttaisiin aiheesta.
 
"Minttu"
Minulla on 7 v autistipoika. Hänelle ominaista: aistijuttuja, esim. ruokien suhteen valikoiva, on pelännyt joitain ääniä, esim. saunaan ei mene, jos pyykkikone päällä. Sosiaaliset suhteet, eli leikkii rinnanleikkejä toisen kanssa, siirtymätilanteet vaikeita, uudet paikat ja isot ryhmät vaikeita. Alkoi puhumaan lausetasolla 5,5 vuotiaana. Sitä ennen yksittäisiä tai kahta sanaa. Yliliikkuvat nivelet, ketterä motoriikassa. Osaa nyt vähän lukea ja kirjoittaa, erittäin hyvä muisti. Rakastaa kirjoja, suuttuessa saattaa heitellä tavaroita.
 
"vieras"
[QUOTE="Minttu";29138289]Minulla on 7 v autistipoika. Hänelle ominaista: aistijuttuja, esim. ruokien suhteen valikoiva, on pelännyt joitain ääniä, esim. saunaan ei mene, jos pyykkikone päällä. Sosiaaliset suhteet, eli leikkii rinnanleikkejä toisen kanssa, siirtymätilanteet vaikeita, uudet paikat ja isot ryhmät vaikeita. Alkoi puhumaan lausetasolla 5,5 vuotiaana. Sitä ennen yksittäisiä tai kahta sanaa. Yliliikkuvat nivelet, ketterä motoriikassa. Osaa nyt vähän lukea ja kirjoittaa, erittäin hyvä muisti. Rakastaa kirjoja, suuttuessa saattaa heitellä tavaroita.[/QUOTE]

Puppaudun vähän väärään ketjuun, mutta haluaisitko kertoa vähän enemmän pojastasi, miten on kuntoutettuja miten koulunkäynti aloitettiin? onko normiluokalla vai erityisluokalla?

Meillä on vuotta vuorempi poika jonka tän hetkinen diagnoosi on autistiset piirteet ja laaja-alainen kehitysviivästymä. On vuorovaikutukseen suuntautunut, mutta puhetta edelleen vähän ja vieraalle epäselvää. HYVIN valikoiva ruuansuhteen, motorinen kehitys ikätasoa, näönvarainen havainnointi yli ikätason, hyvin ehdoton, leikkitaidot ja hienomotoriikka ikätasoa jäljessä. Todella vaikea motivoida mihinkään mikä ei kiinnosta. Meille väläyteltiin viimeksi kehitysvamma diagnoosia kun osassa asioita viivettä on niin paljon, mutta itse kallistuisin autismin suuntaan, koska poika oppii helposti ja nopeasti asiat jotka kiinnostavat. Se mikä ei kiinnosta, niin ei tee osasi tai ei.
 
"Minttu"
[QUOTE="vieras";29138346]Puppaudun vähän väärään ketjuun, mutta haluaisitko kertoa vähän enemmän pojastasi, miten on kuntoutettuja miten koulunkäynti aloitettiin? onko normiluokalla vai erityisluokalla?

Meillä on vuotta vuorempi poika jonka tän hetkinen diagnoosi on autistiset piirteet ja laaja-alainen kehitysviivästymä. On vuorovaikutukseen suuntautunut, mutta puhetta edelleen vähän ja vieraalle epäselvää. HYVIN valikoiva ruuansuhteen, motorinen kehitys ikätasoa, näönvarainen havainnointi yli ikätason, hyvin ehdoton, leikkitaidot ja hienomotoriikka ikätasoa jäljessä. Todella vaikea motivoida mihinkään mikä ei kiinnosta. Meille väläyteltiin viimeksi kehitysvamma diagnoosia kun osassa asioita viivettä on niin paljon, mutta itse kallistuisin autismin suuntaan, koska poika oppii helposti ja nopeasti asiat jotka kiinnostavat. Se mikä ei kiinnosta, niin ei tee osasi tai ei.[/QUOTE]

Sai avustajan päiväkotiin n. 3 v ja siirtyi normi päiväkodista toiseen päiväkotiin, jossa pieni autismiryhmä. Sai heti Kelan kustantamana puheterapiaa, jota saa edelleen. Meilläkin ensin autistiset piirteet ja kehitysviivästymä diagnoosi. 6 vuotiaana diagnoosi muutettiin lapsuusiän autismi diagnoosiksi ja kehitysvammatasoinen suoriutuminen toisena diagnoosina. Nyt 7 vuotiaana muutettiin diagnoosia sen verran selkeyttäen, että laitettiin diagnoosiksi kehitysvamma (saa tuolla diagnoosilla nyt ilmaisen aamu/iltapäivähoidon), Meillä lapsi puhui alkuun sanoja, 1,5 v oli esim. n. 20 sanaa, kunnes kaikki katosi. Sitten ne alkoi tulla pikkuhiljaa takaisin. Käytti tukiviittomia ja kuvakommunikointia. Pidennetty oppivelvollisuus, eli kävi eskarin 2-vuotisena. Nyt koulussa autismiluokalla. 5,5 vuotiaasta hurjasti kehittynyt, nyt siis jo vähän lukee ja kirjoittaa tosi paljon, muisti varmaan auttaa tässä paljon, kun jos jonkun tekstin näkee, muistaa sen hyvin. Nyt alkaa saada toimintaterapiaa myös, kun on aistihakuinen, mm. saa itseään ihmeasentoihin. On saanut siis paljon tukitoimia ja kuntoutus aloitettu alle 3-vuotiaana. Joskus olin varma, että hän ei ikinä opi puhumaan kunnolla, vaan niin tuo oppi, josta olen todella onnellinen.
 
"vieras"
[QUOTE="a p";29137737]Poika todettiin viime keväänä erityiseksi, kun hänen pk-ryhmässään kävi kelto eli kiertävä erityislastentarhanopettaja.

Hänellä on puheen viivästymä, (oppi 3-vuotiaana puhumaan kaksisanaisia lauseita) ymmärryksessä myös häikkää, hahmotusvaikeuksia, oman toiminnan ohjauksen vaikeus, aistiyliherkkyyksiä. Hienomotoriikassa on vaikeuksia. Kaiken kaikkiaan, ei ole kehitykseltään ikätasoinen monessa asiassa, mutta joissain on kuitenkin, ja karkeamotorisesti on lahjakas. Siirtymätilanteet ovat haasteellisia. Omaehtoista käytöstä mutta ei ole ylivilkas kuulemma. On päiväkodissa pidetty leikkikaveri, sosiaalinen luonne, ei ole agressiivinen tms.

Viime keväänä saatiin tukitoimiksi ns. kahdenpaikkalaisuus ja puheterapia. Juuri maanantaina vasu-keskustelussa todettiin että tukitoimet ovat olleet riittäviä, edistystä on tapahtunut puheessa ja ymmärryksessä.[/QUOTE]
Kielellinen erityisvaikeus eli dysfasia?
Sensorisen integraation häiriö?
Tällaiset tulvat mieleen kuvauksestasi. Kokeile googlettaa jos vaikka sopisivat lapseesi.
 
"a p"
[QUOTE="vieras";29138410]Kielellinen erityisvaikeus eli dysfasia?
Sensorisen integraation häiriö?
Tällaiset tulvat mieleen kuvauksestasi. Kokeile googlettaa jos vaikka sopisivat lapseesi.[/QUOTE]

Itse asiassa dysfasiaa eli kielellistä erityisvaikeutta olen kaikkein eniten päässäni pyöritellyt ja siitä lukenut, nyt vasta viime aikoina olen alkanut pohdiskella tuota aspergeria.
 
"vieras"
[QUOTE="a p";29138476]Itse asiassa dysfasiaa eli kielellistä erityisvaikeutta olen kaikkein eniten päässäni pyöritellyt ja siitä lukenut, nyt vasta viime aikoina olen alkanut pohdiskella tuota aspergeria.[/QUOTE]

Voisi olla paikallaan käydä foniatrin tutkimuksissa. Voisit varmaan saada lähetteen puheterapeutin tai neuvolan kautta lisätutkimuksiin.
 
"a p"
[QUOTE="vieras";29138618]Voisi olla paikallaan käydä foniatrin tutkimuksissa. Voisit varmaan saada lähetteen puheterapeutin tai neuvolan kautta lisätutkimuksiin.[/QUOTE]

Alunperin puheterapeutti oli lähettämässä lasta tutkimuksiin jo tänä syksynä, mutta koska lapsella puhe on edistynyt niin paljon, hän lykkäsi sen ensi vuoden alkuun, ja juurikin foniatrille on menossa.
 
"vieras"
[QUOTE="Minttu";29138392]Sai avustajan päiväkotiin n. 3 v ja siirtyi normi päiväkodista toiseen päiväkotiin, jossa pieni autismiryhmä. Sai heti Kelan kustantamana puheterapiaa, jota saa edelleen. Meilläkin ensin autistiset piirteet ja kehitysviivästymä diagnoosi. 6 vuotiaana diagnoosi muutettiin lapsuusiän autismi diagnoosiksi ja kehitysvammatasoinen suoriutuminen toisena diagnoosina. Nyt 7 vuotiaana muutettiin diagnoosia sen verran selkeyttäen, että laitettiin diagnoosiksi kehitysvamma (saa tuolla diagnoosilla nyt ilmaisen aamu/iltapäivähoidon), Meillä lapsi puhui alkuun sanoja, 1,5 v oli esim. n. 20 sanaa, kunnes kaikki katosi. Sitten ne alkoi tulla pikkuhiljaa takaisin. Käytti tukiviittomia ja kuvakommunikointia. Pidennetty oppivelvollisuus, eli kävi eskarin 2-vuotisena. Nyt koulussa autismiluokalla. 5,5 vuotiaasta hurjasti kehittynyt, nyt siis jo vähän lukee ja kirjoittaa tosi paljon, muisti varmaan auttaa tässä paljon, kun jos jonkun tekstin näkee, muistaa sen hyvin. Nyt alkaa saada toimintaterapiaa myös, kun on aistihakuinen, mm. saa itseään ihmeasentoihin. On saanut siis paljon tukitoimia ja kuntoutus aloitettu alle 3-vuotiaana. Joskus olin varma, että hän ei ikinä opi puhumaan kunnolla, vaan niin tuo oppi, josta olen todella onnellinen.[/QUOTE]

Kiitos paljon! Kuulostaa todella samnlaiselta kun meillä. Meillä tosin edelleen aivan järkkyjä raivareita, kun ei osaa muuten ilmaista negatiivisia tunteita. Nyt tuntuu että kaikilla alueilla kehitystä tapahtuu aivan hurjasti. Meillä eka kunnan kustantama puheterapia vasta 4v. ja siitä meni melkein vuosi ennenkuin puheterapia pääsi kunnolla käyntiin. Ei saatu aiemmin neuvolasta lähetettä puheterapeutille, vaikka pyydettiin :( Lopulta saatiin kun oli sijainen ja siitä meni 8kk jonottaessa ensi käynnille.
Joskus olen miettinyt missä voitaisiin olla nyt jos edes puheterapia olisi aloitettu aiemmin. Yksityiseen puheterapiaan vaan ei ollut varaa. Mutta todella rohkaisevaa kuulla miten paljon kehitystä on tullut. Minusta poika on hyötynyt normi pk ja eskari ryhmästä koska ottaa todella paljon mallia toisilta lapsilta varsinkin puheeseen. Pidennetty oppivelvollisuus on meilläkin. Ensimmäistä kertaa luin toisesta lapsesta jolla näin samanlaiset ongelmakohdat ja diagnoosit.
Tiedän toki että autismi on todella monimuotoinen, mutta välillä on tuntunut ettei kukaan oikein osaa päättää mikä on syy ja mikä seuraus pojan toiminnassa, kun tuon ehdottomuuden takia tutkiminen on ollut vaikeaa. Viime arviointi jaksolla toimintaterapeutti ei saanu poikaa ottamaan edes kynää käteen. Yhden nuppipalapelin oli saanu kokoamaan, kun päiväkodissa 20 palan palapelit sujuu helposti.... sitten lausunnoissa on että ei hahmota kunnolla palapeli tyylisiä tehtäviä, vaikkei siitä ollu kyse.

Sorry kun tuli sekava sepustus!
 

Yhteistyössä