Millaiset välit ex:ään (joiden kanssa lapsi/lapsia) voi pitää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

.....

Vieras
Millaiset välit teillä on lapsenne/lapsienne isiin? Ja miten uusi kumppaninne asiaan suhtautuu? Itsellä on takana yli 10 vuoden suhde lapseni isään ja uusi mies tuli lähes heti eron jälkeen kuvioihin. Uusi mies on sitä mieltä, että ex:än kanssa ei saisi puhua kuin välttämättömät asiat lapsesta. Yhdessä kahvittelut täysin poissuljettuja. Omasta mielestäni ystävyys ex:ään (joka jo uudessa suhteessa hänkin) olisi jo lapsen kannalta hyvä asia. Ja oman hyvinvointini kannalta myös parempi vaihtoehto. Uusi mies ei ymmärrä mihin enää tarvitsen ex:ää. Haluaisin siis kysellä kuulumisia ja jutella, kenties jopa joskus käydä kahvilla, jotta lapsi näkee isän ja äidin tulevan toimeen ja ovat samaan aikaan samassa paikassa. Uutta miestäni kuulemma satuttaa, mikäli olen ex:ään yhteyksissä. Häviääkö tämä ongelma aikanaan vai joudunko oikeasti rajoittamaan yhteydenpidon tekstareihin ja tekemään lapsen hoitovuorojen vaihdot vain lapsesta puhuen.

Juu ei kuulu kahvittelut enää tuollaisiin suhteisiin. Ylläpidä hyvää vanhemmuutta puhumalla lapselle asiallisesti ja positiivisesti isästä ja suoraan ex-puolison kanssa tosiaan puhut ne välttämättömät lapsen asiat puhelimitse ja tekstiviestein.

En hypännyt suoraan uuteen suhteeseen, joten eksän kanssa tuli kaveerattua aika pitkäänkin. Kun nykyinen tuli kuvioihin, jätettiin ne pidemmät yhdessäolot sikseen. Mutta kuulumiset vaihdellaan ja eksä käy meillä kahvilla ;) nykyinen jopa pyytää itsekin häntä meille.

Mulla ei ole lapsia kuin nykyisen aviomieheni kanssa, mutta kyllä mulla silti on ihan ystävälliset välit useammankin exän kanssa. Yleensä kyllä tapaan niitä koko perheeni kanssa, mutta voin myös käydä kahvilla ilman perhettä. Eli mun mielestä ap:n miehellä on erittäin pahasti jotain vikana pääkopassa.

No kyllä lasten toinen vanhempi pitää saada kutsua lapsen synttäreille ja rippijuhliin jos itse haluaa, eli ei ole puolison tehtävä sitä rajoittaa.
Mutta kyllä se yhteydenpito varmaan lapsista puhumiseen jää, vai käykö puolisosi eksiensä luona kahvittelemassa?
Asiat on varmaan hoidettavissa sillä tasolla kuin sovitaan, eli riippuu ihmisistä

No itse olen exäni kanssa viikottain tekemisissä. Usein kun vien tai haen lapset niin jään kahville ja jutellaan niitä näitä. Samoin exä on käynyt meillä. Meillä ei kumpikaan olla vielä, vaikka erosta jo pian neljä vuotta, uudessa suhteessa niin siksi varmaan toimiin. Exäni on aika yksinäinen loppujen lopuksi niin ihan ystävänä haluan olla.

Oikein hyvät välit. Erosta on jo 20 vuotta aikaa, mutta ollaan pysytty ystävinä kaikki nämä vuodet. Vähän sellainen sisko ja veli -asetelma. Olen ystävystynyt myös exäni uuden puolison kanssa eikä hänelle ole tuottanut mitään ongelmia esim. tulla exän kanssa meidän suvun erilaisiin juhliin. Käyvät yhdessä kyläilemässä meillä ja mä olen kyläillyt heidän luonaan.

Se, että olemme eronneet, ei ole muuttanut sitä faktaa, että olemme edelleen kuopuksen äiti ja isä. Meille molemmille on tärkeä tietää, miten yhteisellä lapsellamme menee, mutta meille on myös tärkeää tietää, miten toisillamme menee. Sillä kun on vaikutusta lapseenkin, jos toisella on suuria huolia tms. "YYA-sopimus" ei toimi, jos puhuisimme vain lapsen asioista.

No kyllä meillä vaan on miehen exään (etäpojan äitiin) ihan normaalit välit - tarkoittaa sitä, että kahvitellaan puolin ja toisin, kaikkien lasten synttäreitä on vietetty välillä yhdessä jne. Aikuiset ihmiset hoitaa asian niin, että lapsilla on mahd. hyvä olla.

Uus mies/nainen ei juuri voi tulla tuohon päsmäröimään, mitä saa tehdä/sanoa ja mitä ei.

onhan se lasten etu, jos näkevät että vanhemmat tulevat toimeen eron jälkeenkin,mutta ei niitä välejä voi väkisin pitää hyvänä.meillä aikoinaan ero oli erittäin vihamielinen ja välit huonot.Tänä päivänä ollaan paljon tekemisissä lasten kautta,voidaan olla helposti samoilla kahvikutsuilla. voimme jopa joskus (aikuiset siis keskenään) lähteä porukalla eksän ja hänen uuden avovaimonsa kanssa iltaa istumaan ravintolaan , ja meillä kaikilla on hauskaa.tulen siis ernomaisesti toimeen myös lasteni äitipuolen kanssa,ja se on hyvä juttu mielestäni.

Itsellä ei ole exää, mutta miehellä on (ja lapsia hänen kanssaan), meidän yhteen mennessä heidän erosta oli kulunut vuosia ja yllätyin todella (niin yllättyi kyllä mieskin) kun tämä exä pamahti meille harva se viikko kahvittelemaan MINUN kanssani. Lopulta tuli uuden miehensäkin kans meille aina perjantaikahville töiden jälkeen :) Lapset olivat jo yläkoululaisia, joten mistään pikkulasten asioista ei ollut kyse. No aikaa myöden ihan kivakin, että oli luontevat välit, lasten menemiset ja tulemiset hoitui ilman mitään tapaamisaikatauluja. Nyt ollaankin jo isovanhempia yhdessä :)

Alkuun ymmärrän että välit eivät voi olla hyvät, ja toisaalta lapselta meni juuri perhe. Kai siinä jotain ikäviä tunteita täytyy olla, että perhe hajoaa lapselta. Mutta avioero lapsena toivon että vanhemmat ovat sen verran järkeviä että yhteydenpito pysyisi, jopa ystävinä. Jotenkin ei tule tunne että olen se paha joka pakottaa nämä kaksi toisistaan ei pitävää henkilöä kuitenkin näkemään toisiaan. Tai että ilman minua näiden elämä ei olisi tällaista pakottamista. Minulla valitettavasti itsellä toisen uusi puoliso saa tällaisia tunteita esille, ja tiedän että toista vanhempaanikin on syyttäminen.

Ihan ok välit on ex, onhan hän lapseni isä mutta silti jossain määrin(vaikka tätä en anna näkyä ex) sattuu kohtaamiset. Erosta en taida koskaan toipua, se kun ei ollut minun päätökseni. Tunteet nousee sieltä pandoran lippaasta aika ajoin. Erosta on jo 5 v ja yhä ja aina vaan se tuntuu pahalta. Olemme onnistuneet olematta puhumatta pahaa lapselle toisistamme ja siitä olen kyllä ylpeä. Käsi sydämellä voin vannoa että en ole pahaa sanaa sanonut(vaikka aihetta olisi ollutkin) ex lapsen kuullen. Pidetään yhteyttä lähinnä soittamalla kun lapsi on koulussa ja me haemme hänet sieltä joten kovin usein ei kohtaamisia ole.
Nykyisellä puolisolla on myös lapsi entuudestaan ja meillä on hyvät ja asialliset välit likan äitiin, ei riitoja ei kyttäämisiä tai mustasukkaisuuksia..ja lapsi on kiintynyt minuun yllättävänkin lujaa.

Ei mies meidän yhteydenpitoa ex kanssa rajoita mitenkään eikä siihen puutu sanallakaan, kuten en myöskään minä hänen yhteydenpitoon ex. Ihan saa kumpainenkin hoitaa ne itsenäisesti sen kummemmin siitä kiihtymättä tai puuttumatta.

Juu, kylmän asiallisella tasolla mennään täälläkin. Lapsesta kirjoitellaan tai puhutaan päivittäin, mutta siinä se. Ex laittoi mut erossa sen verran kovaan myllyyn, että menee pitkä aika, että pystyn suhtautumaan häneen muuten kuin kylmän asiallisesti. Lapsen aikana (lähinnä tuonti tai vienti) pyritään juttelemaan normaalisti. Lapsen synttäreille tietysti kutsuin exän, ja hän onneksi tulikin.

Nykyisen miehen en kyllä antaisi puuttua väleihin exän kanssa. Tosin ymmärrän, että hän saattaa tuntea olonsa ulkopuoliseksi, joten voipi olla, että hän yrittää puuttumisellaan kompensoida tuota.

Yhteistyössä