Millaisessa istuimessa teillä 6v istuu autossa vai istuuko ilman istuinta?

Senni Tonnika

Aktiivinen jäsen
28.11.2006
16 113
3
36
Ja kuinka vanhaksi teillä lapset istuu istuimissa?

Mie en mallia muista, mut Britaxin joku tällainen se on ADVENTURE missä poika istuu. Toisessa autossa on sitten Britax Pilo- istuinkoroke, sitä kun käytetään harvemmin ja on vaan ns. varalla.

Noissa on tuo painoraja 36kiloon asti ja lapsi vasta 24kg, joten hyvin vielä saa istua.
Tää tuli vaan mieleen kun tutun 8v lapsi näki autossa tuon istuimen ja kysäs, et miks meidän lapsella on vauvojen istuin vielä käytössä. Piti sit selventää, et on isompien lasten istuin...

Meidän kohta 9-vuotias istuu myös "vauvojen istuimessa". Eli kyseessä joku Britaxin istuin missä menee auton omat turvavyöt. Mieheni on sitä mieltä että pitäisi hankkia turvakoroke, mutta niin kauan kun sälli haluaa istua tossa niin se on hyvä. Kohtahan poika voi sitten siirtyä suoraan istumaan ilman mitään koroketta tms.

• Tykkää
Reactions: Senni Tonnika
isommat lapset korokkeella olleessaan 6v, kuopuksella käytössä vastaava kuin teillä molemmissa autoissa jo nyt (5v, 16kg), ja istuu siihen saakka kun on sen 135cm pitkä (eli n8v saakka). Painolla ei liene niin suuri merkitys kun on auton omilla vöillä, ja ne kestää aikuisenkin painon.

Viimeksi muokattu:
Mies kans meillä on ollu enemmän tuo pelkän korokkeen kannalla, mut esim. pidemmillä matkoilla tuo istuin on paljon paljon parempi, kun siinä on sivu- ja pääntuet, ni on kivempi esim. nukkua. Koroketta käytetäänkin yleensä vain silloin jos kumpikin kuskaa lasta esim. tarhaan, ni ei atrvi istuinta vaihdella autosta toiseen saman päivän aikana.

No meillä istuivat turvaistuimessa niin kauan kuin mahtui, sitten korokkeeseen. Ja lakihan sanoo, että jonkinlaista istuinta on käytettävä 135 cm pituiseksi asti. Tosin mä luovuin tosta korokkeesta vissiin sentin liian aikaisin, koska mun auton takapenkillä ei ole niskatukia, ja lapsen pää ulottui lähes kattoon korokkeen kanssa, ja koko pää tuli takapenkin yli.
Nyt ois toinen about samoissa mitoissa, joten pitää katsella jääkö pois. Mä siis kuljetan lapsia vain pari kertaa kesässä autolla..
Eli noin 10-vuotiaaksi on korokkeessa istuttu.

[QUOTE="mä";26501534]No meillä istuivat turvaistuimessa niin kauan kuin mahtui, sitten korokkeeseen. Ja lakihan sanoo, että jonkinlaista istuinta on käytettävä 135 cm pituiseksi asti. Tosin mä luovuin tosta korokkeesta vissiin sentin liian aikaisin, koska mun auton takapenkillä ei ole niskatukia, ja lapsen pää ulottui lähes kattoon korokkeen kanssa, ja koko pää tuli takapenkin yli.
Nyt ois toinen about samoissa mitoissa, joten pitää katsella jääkö pois. Mä siis kuljetan lapsia vain pari kertaa kesässä autolla..
Eli noin 10-vuotiaaksi on korokkeessa istuttu.[/QUOTE]
niin jäi pois että tuollaista turvavyöistuinta meillä ei ollut, ja tosiaan eipä juuri tota käyttöäkään, joten n. 5-vuotiaana(?) on siirrytty turvaistuimesta korokkeeseen.

Puhun itsestäni, koska lapsia ei ole.

Istuin 6-vuotiaaksi asti istuimessa, joka oli 6v. korokeistuin eli ei selkänojaa vaan koroke, jotta näki ikkunasta paremmin. Olin kuitenkin 6v. kun ekoja kertoja kokeilin omasta halusta olla ilman istuinta ja hassulta tuntui, kun ei nähnyt niin korkealta katsoa ulos, kun istui nyt matalamalla. Palasinkin omasta halusta korokeistuimen käyttöön uudestaan, mutta kuitenkin luovuin siitä istuimesta 7v. Muistan kuinka ihmeteltiin kavereiden kanssa, kun yksi luokkalainen käytti korokeistuinta, vaikka oli tokaluokalla! :D

Molemmissa käyttöautoissa Concordin Transformer turvavyöistuimessa. Harrasteautoissa Kiddyn vastaava istuin.
Istuu turvavyöistuimessa niin pitkään kuin tarvitsee ja mahtuu.
Korokkeelle en aio siirtää missään vaiheessa, koska koen sen turvattomaksi.

turvavyöistuimessa, toinen siirretään nyt 4,5 vuotiaana varmaan kans samanlaiseen, on tähän saakka istunut turvaistuimessa. pitkiä matkoja kun ajetaan niin tuntuisi hullulta laittaa ilman istuinta tai pelkälle korokkeelle, eri asia ehkä max parin km:n matkoilla...

Pelkkä koroke on tuolla 6 v pojalla.

128 cm oli tammikuussa pituutta. Turvavyöistuin jäi pieneksi joskus viime kesänä, vaikka sen mukamas pitäisi riittää jollekin 12-vuotiaalle asti...

Meillä vajaa 8v istuu yleensä pallilla ja 5v. vyöistuimessa ja siihen asti istuvat pallilla tai istuimessa, kun pituutta se on reilu 135 cm. Voi olla, että vielä ensi kesänäkin esikoinen istuu pallilla, mutta mikäs siinä, näkeehän paremmin ulos.

Syksyllä 6v täyttävällä esikoisella on tämän kaltainen istuin:
R%c3%b6mer%20Kidfix%20SICT_p.jpeg

Ehkä kuukauden ollut nyt käytössä. Tarkoitus on siis istuttaa esikoista siinä vielä tovin.