millaisen makaronilaatikon sinä teet? :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kuha

Aktiivinen jäsen
15.01.2007
5 027
0
36
laitatko sekaan vihanneksia,käytätkö munia,keitätkö makaronit ensin,mitä laitat pinnalle jne? :)
mä teen aina miten millonkin, nyt keitin makaronit ja paistoin jauhelihan ja tein perus munamaidon ja sekaan koskenlaskijaa ja pinnalle ainaisen juustoraasteen sijasta laitoin korppujauhoo ja voinokareet :whistle: :p

keitän makaronit,paistan jauhelihan. Sekoitan muutaman kananmunan maitoon,maustan sen ja kaikki vuokaan. Päälle tomaatti viipaleita ja sitten juustoraastetta. Nam! =)

Mä keitän makaronit ensin ja paistan jauhelihan. Joskus laitan sekaan paprikaa, ja nesteeksi aina lihaliemeen sulatettu koskenlaskija, tavallinen tai paprika. Juustoraastetta en oo ikinä laittanut enkä voinokareita.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Meillä ei putoa munamaidollinen laatikko, teen (silloin harvoin ku teen) tomaattikastikkeen siihen sekaan ja sit uuniin.
(ja juustoa)

niin ja ei kasviksia

mä tykkään kans eniten tosta tomaattisesta versiosta,mut mies ja poika ei tykkää,joten mä joudun uhrautuun :'( :D

Mä olen kokeillut monia (lihaliemellä, sulatejuustolla tms.) ja aina vaan palaan siihen tuttuun ja turvalliseen:

400-500 g jauhista
1 pss makaronia
1 iso sipuli
2 munaa
litra maitoa
mausteita reilusti
päälle juustoraastetta joskus

Itse laitan noita munia vaan 2 koska mun mielestä tulee liian munaisaa 3 munalla, vaikka litra maitoa onkin. Tästä tulee ihanan pehmeää ja ei liian tönkköä. Iso laakea vuoka ja uunissa 175 astetta 1,5 tuntia.

Melkoinen rasva- ja kolesterolipaukku tuollainen laatikko. Munamaito ei tarvi mitään Koskenlaskijaa, mikä on muuten tosi rasvainen sulatejuusto. Ja sitten nuo voinokareet päällä vielä lisärasvana.

Varmasti on hyvää, mutta ei niin terveellistä. Poikkeuslaatikkona menisi, mutta elämäntapana turhan rasvan välttäminen on palvelus itselle ja lapsille.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Keitän makaronit,paistan jauhelihan+sipulia ja joukkoon munamaitoa.Joskus laitan juustoraastetta joukkoon+päälle

joko näin tai sit:
makaronit veteen+sipuli, jauheliha nypittynä veteen, lihalientä ja puoli pakettia koskenlaskijaa. sit vuokaan ja uuniin.

minä pidän "laatikkomaisesta" makaronilaatikosta eli munamaitoa ja juustoa saa olla reilusti..

exäni taas ei voinut sietää "laatikkomaista" makaronilaatikkoa. tästä seurasi se, että laatikkoa piti "hämmentää" vähän väliä ja uunista ulos otettaessa erityisesti, jotta se olisi mahdollisimmaan "irtonaista". ARGH!

mie teen tällä reseptillä:

makarooneja se pussillinen
500 grammaa naudan paistijauhelihaa
1 iso sipuli tai kaks pientä
2 - 3 valkosipulinkynttä
munaa
maitoa
juustoa
sulatejuustoa
muita mausteita...

kuullotan sipulit ja valkosipulit, paistan jauhelihat, lisään jauhelihan joukkoon vasikkafondia ja hieman vettä (siis 1 rkl) ja lopuksi ku jauheliha on kypsää niin ne sipulit. keitän makaroonit vedessä johon lisään yhden kasvisliemikuution. sekotan makarooneihin jauhelihaseoksen, lykkään uunivuokaan, laitan päälle munamaidon (noin 5 dl maitoa ja 3 munaa, suolaa ja mustapippuria) jos on maitoa tai munaa, jos ei oo niin sitte laitan vaan juustoraastetta päälle.

joskus teen niin että teen täysin kasviksiin, eli silloin teen ns. italialaisen tomaattikastikkeen. mutta sitten kyseessä onkin jo pastavuoka, ei suomalainen makarooniloota :D

Minä en laita laatikkoon, jossa on 1 pss tummaa makaronia ja 400g paistijauhelihaa, kuin yhden munan ja 7dl maitoa. Liian munamaitoinen laatikko ei ole hyvää, sellaista oli aina koulussa.

Päälle rippottelen himan korppujaihoja, meillä tykätään rapeasta pinnasta.

Pöreään uunivuokaan ensin kerros keitettyä makaronia, sitten jauhelihaa ja taas makaronia, sekaan 2 kananmunaa+maitoa siten että nestettä yhteensä 3 dl. Uuniin puoleksi tunniksi ja ekan 10 minuutin jälkeen folio päälle, ettei pinta rusketu liikaa.

Yhteistyössä