Millaisella varoitus ajalla työttömän pitää lähteä töihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko tuohon jotain lakisääteistä juttua?
Menin kaverille viikonlopuksi (toiselle puolelle Suomea) . On ollu nyt pari kk työttömänä. Sitä ennen tehnyt pätkiä kunnalle. No pe aamuna sitte soi puhelin ja sanottiin että puolilta päivin töihin ja koko viikonloppu sitte töitä. Maanantaina sitte alkoi etukäteen sovittu pätkä.
Kaveri siis suostui siinä pelossa että saa karenssin jos ei mene. Mutta voiko tuo oikeasti mennä noin?

No olisin sanonut kaverina ainakin ett' olen 700 km p''ss', ett' ei ihan onnistu, pyyt'' jotain muuta. Ei sit' todellakaan tarvi kotona istua odottamassa, ett' samana p'iv'n' menee t;ihin.

Mun kaverille kävi niin että sitä pyydettiin 2 tunnin varoitusajalla iltavuoroon. Kaveri sano siihen että ei hän tänään nyt pääse kun ei hän saa lapsia näin lyhyellä varoajalla mihinkään hoitoon. Tyyppi, joka häntä oli pyytäny, oli niin vmäinen et soitti työkkäriin asiasta ja kaverini sai 6kk karenssin :O

no jos lähtee kauemmas niin siitä voi ilmoittaa työkkäriin niin eivät silloin patista heti töihin.

ennen lapsia itse olin just tuolla tyylillä että lähdin heti kun käsky kävi, mutta nyt kun o lapset niin 2vko on se aika minkäaikana saa hoitopaikan kunnalta. joskus nopeammin. eli nykyään riippuu ihan siitä miten saan laspet päiväkotiin, koska en pitänyt hoitopaikkaa kokoajan varattuna.tosin nyt olen työssä.

[QUOTE="vieras";26081015]No olisin sanonut kaverina ainakin ett' olen 700 km p''ss', ett' ei ihan onnistu, pyyt'' jotain muuta. Ei sit' todellakaan tarvi kotona istua odottamassa, ett' samana p'iv'n' menee t;ihin.[/QUOTE]

Paitsi että työttömällä ei ole oikeutta poistua kotipaikkakunnaltaan ilmoittamatta sitä työkkäriin. Tai jos poistuu, se ei saa olla este työn vastaanottamiselle.

[QUOTE="vieras";26081015]No olisin sanonut kaverina ainakin ett' olen 700 km p''ss', ett' ei ihan onnistu, pyyt'' jotain muuta. Ei sit' todellakaan tarvi kotona istua odottamassa, ett' samana p'iv'n' menee t;ihin.[/QUOTE]

Tuo kaveri niin kiltti ettei ainakaan valehtele. Eikä sitten osaa sanoa ettei käy jos ei oikeasti ole mitään. Sano kyllä että hänellä vieraita mutta eipä se nyt syyksi käynyt olla menemättä.
Se vaan että jos tuohon on joku laki tms olemassa niin voi vedota siihen ettei tarvi samana päivänä töihin mennä kun soitetaan. Joku oli siis sairastunu ja sen tilallle pyydettiin. Ja varmaan saa jatkossakin hypätä aina jos ei osaa ikinä kieltäytyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26081052:
Niin ilmoittumalla työttömäksi työnhakijaksi, lupautuu ottamaan vastaan tarjottua työtä. Ei työnantajia kiinnosta onko hakijalla hoitopaikka lapsille vai ei.

Mutta kait tuossa nyt joku varoaika pitää olla millä pitää suostua?
Ei tuo nyt voi sitäkään olla että pitää puhelimen vieressä päivystää että onkohan tänään töitä vai ei. varsinkin jos on vuorotyö kyseessä että se puhelin voi sit soida mihin aikaan päivästä tahansa.
Vuorokausikin on jo paljon parempi kuin se tunti pari.

Jos sillä oli kerran työ tiedossa maanantaista alkaen niin joka tapauksessa hän ei olisi voinut saada karenssia, koska karenssi nollaantuu kun menee töihin.
Lain mukaan työtä ei tarvi ottaa vastaan jos kunnalla ei ole osoittaa lapsille hoitopaikkaa!

Jos sillä oli kerran työ tiedossa maanantaista alkaen niin joka tapauksessa hän ei olisi voinut saada karenssia, koska karenssi nollaantuu kun menee töihin.
Lain mukaan työtä ei tarvi ottaa vastaan jos kunnalla ei ole osoittaa lapsille hoitopaikkaa!

Yleinen nyrkkisääntö taitaa olla kuitenkin se, kun ilmoittaudut työttömäksi, sulla on 2 viikkoa aikaa etsiä se hoitopaikka lapselle. Jos olet ollut vaikka 2 kk työttömänä, oletetaan, että hoitopaikka pitäisi olla jo valmiina.

Eihän mikään laki velvoita päivystämään puhelinta. Postitse voidaan laittaa virallinen työhönosoitus jolloin aikaa menee vähintään vuorokausi ja viikonloppuna ei posti kulje eikä kukaan ole työkkärissä päivystämässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26081156:
Yleinen nyrkkisääntö taitaa olla kuitenkin se, kun ilmoittaudut työttömäksi, sulla on 2 viikkoa aikaa etsiä se hoitopaikka lapselle. Jos olet ollut vaikka 2 kk työttömänä, oletetaan, että hoitopaikka pitäisi olla jo valmiina.

Ei sulla tarvi olla lapselle hoitopaikkaa kun olet työttömänä! Se on 2vk työhönosoituksesta. Ei siitä tulisi mitään jos kaikilla työttömillä oli varalla hoitopaikka "jos vaikka joskus pääsis töihin"

[QUOTE="Anne";26081116]Ei välttämättä. Minä olen työttömänä tällä hetkellä, muttta ei toivoakaan että voin edes parin päivän varoitusajalla lähteä töihin.
Mihin minä tuon lapsen sitten laittaisin, ei sitä voi yksin kotiinkaan jätttää.[/QUOTE]

et sinä sitten voi olla työnhakija jos sinulla on työn ottamiselle joku este. Miksi et ole kotihoidontuella ja etsi töitä samalla, jos kerta lapsi kotona?

Ei sulla tarvi olla lapselle hoitopaikkaa kun olet työttömänä! Se on 2vk työhönosoituksesta. Ei siitä tulisi mitään jos kaikilla työttömillä oli varalla hoitopaikka "jos vaikka joskus pääsis töihin"

Noinhan sen pitäisi olla. Itselläni oli hankala saada yhtä lasta hoitoon lyhyellä varoitusajalla ja lopulta kesti 2kk ennen kuin sain. Muutin paikkakunnalta toiselle enkä voinut edes hakea sitä hoitopaikkaa ennen kuin kirjat oli paikkakunnalla josta sitä hain.
Jännä nähdä miten kohta selviän kun hoitopaikka pitäisi saada kahdelle lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26081156:

Meillä päin se on edelleenkin niin, että jos töitä löytyy niin 2viikossa kunta hoitaa hoitopaikan ja jos ei töitä ole niin etsivät sen paikan kun ehtivät.

Isommissa kaupungeissa se hoitopaikka on hyvä olla tiedossa jo silloin kun menee työkkäriin. Ja varsinkin jos on ollut pitkään kotona lasten kanssa, ennen työttömyyttä, kannattaa miettiä mitä sitä haluaa tehdä sen jälkeen. Ettei työttömyys venähdä pitkäksi. Oikeassa elämässä kun ei voi vaan jäädä roikkumaan kortistoon ja kieltäytyä työstä toisensa perään kun lapsille ei ole hoitopaikkaa.

et sinä sitten voi olla työnhakija jos sinulla on työn ottamiselle joku este. Miksi et ole kotihoidontuella ja etsi töitä samalla, jos kerta lapsi kotona?

Koska lapsi on jo yli 3vuotias. Ei saa kotihoidontukea. Olen ilmoittautunut työttömäksi viime kuussa ja joulukuussa tehnyt hoitopaikkahakemuksen.
Viikko sitten soitettiin onko löytynyt töitä ja kerroin tulevasta työhaastattelusta. Pyysivät soittamaan samana päivänä miten kävi että etitäänkö hoitopaikkaa pika pikaa vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26081258:
Isommissa kaupungeissa se hoitopaikka on hyvä olla tiedossa jo silloin kun menee työkkäriin. Ja varsinkin jos on ollut pitkään kotona lasten kanssa, ennen työttömyyttä, kannattaa miettiä mitä sitä haluaa tehdä sen jälkeen. Ettei työttömyys venähdä pitkäksi. Oikeassa elämässä kun ei voi vaan jäädä roikkumaan kortistoon ja kieltäytyä työstä toisensa perään kun lapsille ei ole hoitopaikkaa.

Ei tarvitse kieltäytyä töistä. Se on ihan eri asia.

Mun kaverille kävi niin että sitä pyydettiin 2 tunnin varoitusajalla iltavuoroon. Kaveri sano siihen että ei hän tänään nyt pääse kun ei hän saa lapsia näin lyhyellä varoajalla mihinkään hoitoon. Tyyppi, joka häntä oli pyytäny, oli niin vmäinen et soitti työkkäriin asiasta ja kaverini sai 6kk karenssin :O

No hehheh. Ja sä uskoit. :D kyl tossa on nyt jotain muuta takana.

[QUOTE="Anne";26081279]Ei tarvitse kieltäytyä töistä. Se on ihan eri asia.[/QUOTE]

No jos vetoaa siihen ettei voi ottaa vastaan tarjottua paikkaa, koska lapsella ei ole hoitopaikkaa valmiina, niin se voidaan tulkita kieltäytymiseksi.
Ainakin itseltäni kysyttiin kun menein työkkäriin aikanani, olenko valmis ottamaan tarjotun työn vastaan, ja saanko hankittua lapsille hoitajan lyhyellä varoitusajalla. Työnanatjat kun olettaa saavansa työntekijän nopeasti, eikä viikkojen varoitusajalla. Varsinkin jniissä tapauksissa kun työnhakija on ollut hakijana pidemmän aikaa.
Kunnalla/kaupungilla on velvollisuus järjestää hoitopaikka 2 viikon sisässä. Mutta työnhakijalla on myös velvollisuus hankkia tilapäinen hoitaja jotain muuta kautta, ennen sitä. Ei sitä työttömyyskorvausta tyhjästä makseta!

Mihin töihin työkkäri voi määrätä? Siis ottaako mihin alalle vaan töihin ihan tuosta vaan lyhyellä varoitusajalla?? Kai niihin töihin on joku haastattelu? Tiedän erään henkilön joka jää kohta kotihoidontuelta työttömäksi ja hän sai edellisestä työpaikasta potkut ja odottaa käräjille kutsua aika isoista syytöksistä(tutkinta kesti vuosia). Sanoi jo kauan sitten ettei tuskin enää koskaan pääse mihinkään töihin vaikka työkkäriin ilmoittautuukin. Itse olen ajatellut, että nämä tietyt ei työllisty juuri esim. taustansa vuoksi. Vai voinko olettaa, että työkkäri työllistää kaikki välittämättä heidän taustoistaan?

Työttömällä työnhakijalla joitakin PÄIVIÄ aikaa ottaa yhteyttä (esim. lähettää työhakemus) työnantajaan, jos tulee työkkäristä ns. työhönosoitus. Jos siihen työhönosoitukseen reagoi, voi tulla karenssia.

Noista karenssiin johtavista syistä voi lukea työkkärin nettisivuilta.

Mitään 6 kk karensseja ei ole olemassa. Eikä karenssia tule taatusti, jos ei alle kouluikäisille lapsille ei saa välittöjmästi hoitopaikkaa.

Yhteistyössä