Millainen valaistus on synnytyssalissa?

Blue
Vauva itkee syntyessään joten silmät ovat kiinni silloin. Silmät pysyvät kiinni usein siihen asti kunnes vauva on kapaloitu ja pääsee äidin paidan sisään tissille. Siellä rauhassa ja lämpimässä, ja hämärässä vauva yleensä vasta alkaa availla silmiään ensimmäisiä kertoja.

Salissa on hämärää, mutta tarvittaessa sinne laitetaan kunnon valaistus jotta äidille ja lapselle voidaan tehdä tarvittavat toimenpiteet. Siinä vauvan mahdollinen häikäistyminen on toissijaista.
 
meak
Mun mielestä siellä oli pimeetä, eli hyvin hämärä valaistus. Saattoi kyllä olla joku spotti kätilön tarpeisiin.

Jätkälle: Mä oon 2 vuotiaana kertonu kuinka äitin masussa oli pimeetä ja likasta. Tiedä sitten oliko oikea muistikuva vai keksittyä.
 
Luin joskus vuosia sitten tutkimuksen ja tarkoitan vuosia sitten puolet elämääni sitten, että liian luonnonmukainen synnytys tekee vauvan syntymästä niin stressitöntä, että voi tulla komplikaatioita, koska vauva ei hokaa edes syntyneensä, eikä tajua hengittää. En muista alkulähdettä, tosissaan aikaa varmaan lähemmäs 20 vuotta tämän lukemisesta, mutta seems legit to me! :D
 
"vieras"
Ensimmäisessä synnytyksessäni oli täysvalaistus. Tosin silloin paikalla oli lääkäri, lastenlääkäri ja 3 kätilöä.
Toinen synnytys oli normaali ja valaistus himmeä.
 
"Entinen Ksantippa S."
Hämärää siellä oli, ja ammeen laidalla kynttilöitä. Varmaan siellä asianmukainen työvalaistuskin oli, mutta eipä tuo minun silmääni paistanut :D

Kaiken kaikkiaan synnytyssalissa oli oikein kotoisaa ja miellyttävää, toisin kuin olin netistä etukäteen "selvittänyt".
 
"hmm"
Vauva itkee syntyessään joten silmät ovat kiinni silloin. Silmät pysyvät kiinni usein siihen asti kunnes vauva on kapaloitu ja pääsee äidin paidan sisään tissille. Siellä rauhassa ja lämpimässä, ja hämärässä vauva yleensä vasta alkaa availla silmiään ensimmäisiä kertoja.

Salissa on hämärää, mutta tarvittaessa sinne laitetaan kunnon valaistus jotta äidille ja lapselle voidaan tehdä tarvittavat toimenpiteet. Siinä vauvan mahdollinen häikäistyminen on toissijaista.
Kaikki vauvat eivät itke syntyessään
 
Blue
[QUOTE="hmm";27129620]Kaikki vauvat eivät itke syntyessään[/QUOTE]

Joo, mä meinasin että lisään huomautuksen tästä tuohon kun arvasin että joku neropatti siihen puuttuu mutten sitten jaksanut. Juu, eivät itke. Mutta eivät kyllä silloinkaan pidä silmiä auki. Yksikään vauva ei synny niin rentona (lisään tämänkin nyt tähän ettei tähän tarvitse seuraavaksi tarttua: paitsi ne jotka syntyvät henkihievärissä) että vain katsella napottaisi ympärilleen että "ai, tännekö tulin.."
 
:DDD
"Mitä hän pimeässä kohdussa näkee, on arvoitus, mutta arvellaan, että kirkkaassa valossa lapsen maisema on purppurainen. Koska lapsi avaa ja sulkee luomiaan, oletetaan, että näillä katseluharjoituksilla on merkitystä näköaistijärjestelmän kypsymiselle. Se tiedetään varmasti, että sikiö näkee, sillä jos tutkimusten yhteydessä kohtuun johdetaan kirkasta valoa, vauva nostaa kätensä silmiensä suojaksi.
 
"Jenis"
Allashuoneessa oli hämärää... varsinaisessa synnytyssalissa oli varmaan jonku sortin valot, mutta toisaalta kuopus syntyi keskellä päivää, että ois kai siellä valoa ollut ilman keinovalojakin. En tosiaan muista, oli siinä vähän muuta mietittävää.
 

Yhteistyössä