Millainen toimenpide VIISAUDENHAMPAAN POISTAMINEN on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hampi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hampi

Vieras
Pelkään muutenkin hammaslääkäriä kuin ruttoa ja nyt edessä tuo operaatio :( Kai puuduttavat? Onko kauan jälkeen päin kipeä? Voivatko tehdä tarkastuskäynnin yhteydessä?

ei tee tarkastuskäynnin aikana
tulee puudutus
alahampaat pahimmat irrottaa,ylemmät lähtee yleensä helposti

mulla oli todella helpot ylhäältä poistaa mutta mutta....
toinen alaviisuri revitty ja yhtä helvettiä oli seuraava viikko,kipua kipua...enkä voinut syödä kunnon särkylääkkeitä kun olin raskaana.

mutta aika yksilöllisiä nuo on,en tahtois pelotella =)

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
jos se on puhjennut, niin se vaan vedetään pois, Tietty puudutetaan. Jos ihan vetämällä lähtee, niin ei oo kovin kipee.

Puhjennut jo monta vuotta sitten, mutta puoliksi ikenen sisässä. Ei mahdu kokonaan esille. Aiemmin sanottiin, että jos ei koidu vaivoja siitä niin antaa olla... mutta nyt suussa on alkanut maistua p*ska ja hengitys haisee... epäilin heti tuota hammasta...

Mulla on 3kpl vedetty ja yks leikattu.Antavat puudutetta niin paljon että tunto on poissa.
Mulla ei ollut jälkikäteen ku illan kipuja,jotka hoitu buranalla(1x400mg)
Sanot et pelkäät,ni ovat tosi varovaisia ja kertovat mitä tekevät.

Alkuperäinen kirjoittaja hajuherne81:
ei tee tarkastuskäynnin aikana
tulee puudutus
alahampaat pahimmat irrottaa,ylemmät lähtee yleensä helposti

mulla oli todella helpot ylhäältä poistaa mutta mutta....
toinen alaviisuri revitty ja yhtä helvettiä oli seuraava viikko,kipua kipua...enkä voinut syödä kunnon särkylääkkeitä kun olin raskaana.

mutta aika yksilöllisiä nuo on,en tahtois pelotella =)

Raskuasaikana kun kävin hammastarkastuksessa niin sanottiin, ettei aleta tuommosiin operaatioihin, koska olen raskaana... Ja siispä nyt uudestaan...

Multa on yksi hammas vedetty ja se oli aika pikkujuttu.

Kolme hammasta leikattiin kaikki kerralla ja naama meni mustelmille ja turposi, mutta kipu ei niinkään ollut kauhean paha. Otin kyllä särkylääkettä.

Jos se ei ole kipeä, ei sitä välttämättä edes poisteta. Onko lääkäri siis sanonut, että poistetaan? Puudutetaan kunnolla ja vedetään pois, jos juuret hankalat, voidaan leikata.

Alkuperäinen kirjoittaja SitäSaaMitäTilaa:
Mulla on 3kpl vedetty ja yks leikattu.Antavat puudutetta niin paljon että tunto on poissa.
Mulla ei ollut jälkikäteen ku illan kipuja,jotka hoitu buranalla(1x400mg)
Sanot et pelkäät,ni ovat tosi varovaisia ja kertovat mitä tekevät.

Muuten, MITEN ne sen puudutteen laittaa? Jostain kuulin, että se puuduttaminen tekee kipeää... :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos se ei ole kipeä, ei sitä välttämättä edes poisteta. Onko lääkäri siis sanonut, että poistetaan? Puudutetaan kunnolla ja vedetään pois, jos juuret hankalat, voidaan leikata.

No kipeä ei ole ja siksi aiemminkin sanottiin, ettei tehdä mitään. Mutta nyt tullut tuo haju- ja makuongelma ja sanoivat puhelimessa, että on voinut alkaa märkiä tms... Mutta eikös sen silloin pitäis olla kipeä? Vai pitääkö..?

Täällä myös yksi joka pelkää hammaslääkäriä! Puudutettiin ja ei sattunut yhtään. Hammas halkaistiin ja sitten otettiin irti. Ei ollut kauaakaan kipeä jälkeen päin. Koloa joutui kyllä putsailemaan.. :)
Mutta kolme muuta poistettiin leikkaamalla samalla kerralla, niin sen jälkeen oli kyllä särkyä ja turvotusta useamman päivän. Särkylääkereseptin sain ja ne hain, ilman ei ois voinu olla millään vaikka yleensä yritän mahdollisimman vähillä lääkkeillä pärjätä.

Hyvin se menee, se kestää kuitenkin niin vähän aikaa ja mainitse ihmeessä pelosta lääkärille! Tsemppiä!

multa poistettiin keväällä 3 kpl.
Menin yksityiselle koska pelkään hammaslääkärissä oloa..olin ihan että vetäkää vaan kaikki kerralla..ei ollukkaa ihan helppo nakki..
mä sanon suoraan että mä itkin kun mua pelotti niin paljon ja jännityksestä johtui ettei 5 puudute piikkiä tehonnu kuin pikkasen..se ien piti leikata että koko hammas mahtui pois..
seuraavalle kerralle varattiinkin esilääke,diapamia 2x 5mg otin ennen toimenpidettä ja ei tarvinnut kun 3 puudutetta ja kuitenkin ylhäältä ja alhaalta vedettiin hampaat,toinen leikattiin..kipeet oli pari viikkoa,muttei ollenkaan niin kipeet ettei kärsiny syödä..itsestään sulavat tikit oli ja niitä ei pahemmin edes huomannu..tikilliset parani nopeemmin..
sen sanon sulle että muista huuhdella sitä suuta usein,vaikka vaan mehu lasillisenkin jälkeen vedellä huuhdot suun..ettei vaan tulhedu..

Alkuperäinen kirjoittaja hampi:

No kipeä ei ole ja siksi aiemminkin sanottiin, ettei tehdä mitään. Mutta nyt tullut tuo haju- ja makuongelma ja sanoivat puhelimessa, että on voinut alkaa märkiä tms... Mutta eikös sen silloin pitäis olla kipeä? Vai pitääkö..?

Voit hyvin sanoa, että se on kipeä.

Niinkö... sanoisinko...?? Inhottavan tuntuinen se ainakin on, kun kaikki ruoantähteet pakkautuu sinne ikenen väliin... :(

multa poistettiin viikko sitten.se oli kans puoliksi ikenen sisässä ja joutu vähä aikaa kaiveleen että sai pois sen..puudutti kyllä ja ei siinä kipua tuntunut semmosta painetta enimmäkseen aika inhottavaa silti..ei oo enää kipeä buranaa vaa muutama päivä nii pärjää!

Niinkö... sanoisinko...?? Inhottavan tuntuinen se ainakin on, kun kaikki ruoantähteet pakkautuu sinne ikenen väliin... :(

Se on sun hammas, ja sä siitä päätät. Yksityinen ainakin poistaa ihan vaan, jos haluat.

mulla oli niin iso reikä toisessa viisurissa että se hampaan "kansi" lohkes kokonaan irti,ja ei hammas ollu ees kipee..poistatin kaikki sit samalla kertaa niin tulee kerralla "kärsittyä".

Alkuperäinen kirjoittaja viisaus on mennyt:
multa poistettiin viikko sitten.se oli kans puoliksi ikenen sisässä ja joutu vähä aikaa kaiveleen että sai pois sen..puudutti kyllä ja ei siinä kipua tuntunut semmosta painetta enimmäkseen aika inhottavaa silti..ei oo enää kipeä buranaa vaa muutama päivä nii pärjää!

Oliko sulla siitä hampaasta johtuvia kipuja tai mitään muita ongelmia? Vai halusitko vaan pois?

Mulla ei mahtunut tulemaan kokonaan esiin, joten kaksi hammasta on leikattu niin, että puuduttavat, sittensahaavat hampaan palasiin (sellasella kovaäänisellä "moottorisahalla" joka kaikuu koko päässä. Sitten ne palat vedettiin sieltä pois. Toimenpide kivutpn, tosin tuntui rutinaa kallossa ja haisi palaneelle. Se toipuminen on sitten ikävämpää, sai ottaa monta Buranaa. Ja sitten sinne meni ruokaa kunnes umpeutui :x

Se on niin tapauskohtaista, millainen toimenpide se on. Puudutusta saa, yleensä kuvaavat koko hammaskaluston, että saavat kunnon kuvan juurista, jolloin on helpoin suunnitella paras tapa poistaa. Minulta on kaksi otettu vetämällä (ylähampaat, joissa ei sinällään ollut mitään vikaa, mutta kun on ahdas suu ja vastaparit joutui ottamaan, niin vievät nekin mielellään), yksi on kammettu ja yksi paloiteltu. Tuon paloitelun jälkeen ihmettelin mitä kamalaa siinä muka on, ei vaivannut mitenkään, vähän poski turposi ja pientä mustelmaa tuli, mutta ei muuta vaivaa. Mutta sitten tuo kammettu vuosi ja särki ottamisensa jälkeen. Mielellään eivät myöskään vie kaikkia kerralla, jotta syöminen olisi helpompaa, kun toinen puoli suusta on kunnossa.

...että entäs jos tämä hajua ja paha maku suussa ei johdukaan hampaasta vaan jostain muust... Poistatanko sitten hampaan turhaan?? Vai osaako hammaslääkäri arvioida, johtuuko haju- ja makuhaitta hampaasta? Minulla on nimittäin myös "proppuongelmaa" (nielurisoihin jää ruoantähteitä valkoisiksi klönteiksi) , mutta se on ollut lapsesta saakka, eikä tätä haju- ja makuongelmaa ole silloin ollut... Ainakaan näin pahasti.

Alkuperäinen kirjoittaja viisaus on mennyt:

Oliko sulla siitä hampaasta johtuvia kipuja tai mitään muita ongelmia? Vai halusitko vaan pois?

oli se aina välillä tulehtunut ja kipeä ja sinne meni ruuatähteitä.varmaan pari vuotta oli semmosta nii sitte rohkasin itseni ja poistatin..
sain ensin antibioottikuurin että tulehus loppu ja jälkeenpäin kans että varmasti paranee.

...että entäs jos tämä hajua ja paha maku suussa ei johdukaan hampaasta vaan jostain muust... Poistatanko sitten hampaan turhaan?? Vai osaako hammaslääkäri arvioida, johtuuko haju- ja makuhaitta hampaasta? Minulla on nimittäin myös "proppuongelmaa" (nielurisoihin jää ruoantähteitä valkoisiksi klönteiksi) , mutta se on ollut lapsesta saakka, eikä tätä haju- ja makuongelmaa ole silloin ollut... Ainakaan näin pahasti.

No jos hammas on osittain ikenen alla, niin voi olla, että sinne kerääntyy ruokaa ja se haisee. sit yks mahdollisuus voisi olla myös se, että viisaudenhampaan juuri menee jonkun takahampaan alle ja tuhoaa siellä hampaan juurta.

Mun miehellä poistettiin viisaudenhampaan takia yksi takahammas, joka oli juuresta ihan tuhoutunut. kunnallisessa sanoivat aina, että hampaat mahtuu hyvin. mä käskin mennä yksityiselle hammaskuvaukseen ja siellä selvisi tämä mahtava tilanne, jonka kunnallinen puoli oli jättänyt muhimaan.

Sillä ei siis ollut puhjennut ne viisaudenhampaat ollenkaan. kaikki poistettiin koska juuret oli niin solmussa.

Yhteistyössä