H
hampi
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:onko se viisauden hammas ylhäällä vai alhaalla? ylä viisurit lähtee yleensä helpommalla kuin ala.
alhaalla
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:onko se viisauden hammas ylhäällä vai alhaalla? ylä viisurit lähtee yleensä helpommalla kuin ala.
Alkuperäinen kirjoittaja hampi:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:onko se viisauden hammas ylhäällä vai alhaalla? ylä viisurit lähtee yleensä helpommalla kuin ala.
alhaalla
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:Alkuperäinen kirjoittaja hampi:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:onko se viisauden hammas ylhäällä vai alhaalla? ylä viisurit lähtee yleensä helpommalla kuin ala.
alhaalla
Kannattaisi kuvata.
Alkuperäinen kirjoittaja koiramamma:Hei hampi! olen entinen hammashoitaja ja voin yrittää selittää kyseessä olevaa toimenpidettä jos se vähän helpottaisi tuota pelko puolta.
Elikkä ensimmäisiksi ottavat siitä hampaasta kuvan koska se ei ole kokonaan puhjenut, näkevät kuvasta mm. sen onko ikenen alle päässyt plakki reikiinnyttänyt hammasta. Tämä selittäisi hajun ja pahan maun suussa. Viisaudenhampaat reikiintyvät muita herkemmin (erilainen kiille ) ja sinun tapauksessa osittain puhjennut hammas on aika suurella todennäköisyydellä "mätä" koska puhdistaminen on lähes mahdotonta. Kuva otetaan niin että saat muovisentelineen hampaiden väliin ja tötterön poskeen kiinni. Muovitelineessä oleva läpyskä kehitetään kuvaksi muutamasa minuutissa.
Tämän jälkeen leukaan laitetaan puudute neulalla. Alhaalle laitetaan isoon hermoon puudute joka vie kyllä kaiken kivun. Pistäminen ei varsinaisesti ole kivaa, tuntuu suurinpiirtein samalta kuin otettaisiin verikoe. Jos hammas on pahasti tulehtunut voi olla ettei puudute toimi täydellisesti, ymmärtääkseni näin ei sinun tapauksessa kuitenkaan ole kun kivuista et kertonut. '
Kun alue on puuhunut ja olet purskutellut suusi sellaisella desinfiovalla aineella lääkäri tekee ikeneen pienen viillon ja paljastaa hampaan. Jos juuret ovat suorat niin lääkäri katkoo hammasta kiinnipitävät "hahtuvat" semmoisella käyrällä instrumentillä hampaan ympäri pyöräyttämällä. Hammaskivi tuhoaa näitä hahtuvia jos olet joskus nähnyt kuvia sitä. Kun hammas on ns. irti niin lääkäri ottaa pihdit ja nykäisee hampaan kolostaan, tässä vaiheessa voi päästä ikävän kuuloisia ääniä mutta niitä ei kannata säikähtää. Ihmisen kallo kaikuu ikävästi ja tämä on joskus niitä hetkiä kun potilas pelästyy kovasti. Jos puudute on tehonnut riittävästi et tunne muuta kuin voimakasta paineen tunnetta leukaluussa.
Kun hammas on poistettu lääkäri laittaa muutaman tikin ja kirjoittaa sinulle antiiootti reseptin sekä burana reseptin, muista välttää tupakointia muutamia tunteja ja pyri pitämään suu puhtaana.
Kyllä se siitä :hug:
Alkuperäinen kirjoittaja Nelli-lotta:mulla on puhennu jo kaks viisaudenhammasta..;( onko ne pakko poistattaa?? Mua pelottaa IHAN HIRVEESTI! ja mä oon muutenki sairaan herkkä varsinki suusta! jos ne pitää poistaa nii voisko ne poistaa nukutuksessa!? kiitos jos vastaatte! =)
Alkuperäinen kirjoittaja ...:Alkuperäinen kirjoittaja Nelli-lotta:mulla on puhennu jo kaks viisaudenhammasta..;( onko ne pakko poistattaa?? Mua pelottaa IHAN HIRVEESTI! ja mä oon muutenki sairaan herkkä varsinki suusta! jos ne pitää poistaa nii voisko ne poistaa nukutuksessa!? kiitos jos vastaatte! =)
Luonnonoikku lähinnä, viiaurit kun puhkeavat keskimäärin 17-25-vuoden iässä. Sinun iässäsi ei vielä ole edes kaikki 28 hammasta välttämättä puhjenneet.
Ja pakko ei ole poistattaa, ellei ole haittaa missään suhteessa.