millainen on NARSISTI?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä"

Vieras
onko esim. narsistin piirteitä kun henkilö haluaisi päättää muidenkin ihmisten elämistä... mitä ihmisten pitää tehdä jne.
tai siinä että kaikkien muiden pitää elää niinkuin hän haluaa.
samoja asioita kyllä, mutta eri muodossa :).
tai miten henkilö jolla on narsisti kohtelee lapsiaan?
millainen on narsisti?

Joo, on narsisti tuollanen kontrollifriikki, joka haluaa sanoa miten asiat tehdään. Kohtelee myös lapsiaan hyvin kontrolloivasti, eikä siedä jos lapset käyttäytyy vastoin hänen toiveitaan.
http://www.kirkkojakaupunki.fi/arkisto/paakirjoitus-ja-kolumnit/6457/
tuossa on aika hyvä paketti lyhyesti

Narsisti ei KOSKAAN pyydä anteeksi,ainakaan vilpittömästi.Narsistin mielestä hän on joka asiassa oikeassa ja koittaa kontrolloida muita.Kuvittelee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun, on kateellinen tai ylimielinen ja käyttää muita hyväkseen,ihan niitä läheisimpiäkin.
Narsisti kohtelee lapsiaan välinpitämättömästi,haukkuu,alistaa,nöyryyttää.Etäisyys ja puute näyttää tunteitaan on pahinta lapselle.Esimerkiksi narsistiäiti ei halaa lastaan ollenkaan.
Oma äitini on narsisti ja hän jätti minut kun olin 11.v.Sen jälkeen minulla ei äitiä sitten olekkaan ollut :( Tasaisin väliajoin hän soittaa ja kertoo miten kamala ihimen olen,haukkuu ulkonäköä,ammatinvalintaa,miestä.Tietämättä elämästäni kumminkaan mitään,surullista.

ookoo,
kuuluuko sekin siis narsismiin että kohtelee sillein kontrolloivasti että on tiukat ajat millon tehdään mitäkin? ja lapsille pidetään liian kovaa kuria ja lapsen pitää alistua aina vanhemman sanaan?
mitä voin tehdä ulkopuolisena kun tiedän tälläisen todennäköisesti narsisti vanhemman?

Narsisti on aviomies tai ex-mies, josta et enää pidä. Ainakin palstamääritelmän mukaan, täällä jokainen ei-pidetty (ex tai ei) miespuolinen kumppani leimataan luonnostaan narsistiksi.

Tämän talven muotisana.

[QUOTE="aapee";22966501]ookoo,
kuuluuko sekin siis narsismiin että kohtelee sillein kontrolloivasti että on tiukat ajat millon tehdään mitäkin? ja lapsille pidetään liian kovaa kuria ja lapsen pitää alistua aina vanhemman sanaan?
mitä voin tehdä ulkopuolisena kun tiedän tälläisen todennäköisesti narsisti vanhemman?[/QUOTE]

No ei tuo kova kuri tee ihmisestä narsistia. Siihen tarvitaan monessa muussakin asiassa tiettyjä piirteitä. Kovaa kuria voi pitää muutenkin, olematta narsisti. Ja et voi ulkopuolisena tehdä mitään, jos lasen henki tai terveys ei ole uhattuna. Silloin ilmo lastensuojeluun. Etkä voi mennä kenellekään viranomaiselle sanomaan, että se on narsisti... "Terve" kunnes toisin diagnosoidaan ja oikeasti narsistiakaan et helpolla psykiatrin pakeille saa lausuntoa varten...

[QUOTE="aapee";22966501]ookoo,
mitä voin tehdä ulkopuolisena kun tiedän tälläisen todennäköisesti narsisti vanhemman?[/QUOTE]

Voi olla narsisti, mutta voi olla muutakin. Nuo tiukat ajat milloin tehdään mitäkin nyt eivät vielä kerro vanhemmasta yhtikäs mitään. Joillekin lapsille vain sopii hyvin selkeä rytmi, ja jos siitä kovasti poiketaan, seurauksena on univaikeuksia, nälkäkiukkua ja muita hankaluuksia. Toiset lapset vaativat myös selkeämmät rajat.
Oletan kuitenkin, ettet puhu tällaisesta "normaalista" kurinpidosta. Liiallinen ehdottomuus voi olla oire muistakin asioita, yksinkertaisimmillaan kotoa opittu malli. Tai ymmärtämättömyyttä.

On aika yleistä, että varsinkin esikoiselta vaaditaan liian paljon "järkevyyttä", itsekin välillä taistelen tämän asian kanssa ja joudun muistuttamaan itselleni, että lapsi on vielä pieni. Mutta ei vielä tuon kuvauksen perusteella voi sanoa narsismista juuta eikä jaata. Yhtä hyvin narsistivanhempi voi olla leväperäinen "minun Nicopetterilläni on oikeus ilmaista mielipiteensä"-tyranni, jolle lapsi on jonkinmoinen oman egon jatke, ja kuten itsekin käyttäydytään rajattomasti, ei lapsellekaan aseteta rajoja. Pitäisi tuntea henkilö melko hyvin, jotta voisi sanoa narsistiksi.

Narsistiselle persoonallisuudelle on ominaista erilaiset suuruuskuvitelmat, voimakas ihailun tarve ja empatian vähäisyys. Henkilö kokee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun, on kateellinen tai ylimielinen ja voi käyttää muita häikäilemättä hyväkseen.

Narsisti on aviomies tai ex-mies, josta et enää pidä. Ainakin palstamääritelmän mukaan, täällä jokainen ei-pidetty (ex tai ei) miespuolinen kumppani leimataan luonnostaan narsistiksi.

Tämän talven muotisana.

Mun tekis ihan ekaks mieli sanoa, että haista kuule saa***a pa**a! Mutta enpä sano ;)
Mun ex on mies, josta en enää edes pidä. Luulin hänen olevan mun elämäni rakkaus ja onkin ainoa mies, jota olen ihan oikeasti rakastanut. Meillä oli helvetin vaikea avioliitto, josta lähdin pettämisen takia. Vuoden kävin terapiassa ihmettelemässä mikä meni vikaan. Sitten sain käteeni kirjan narsisteista ja tajusin kauhukseni lukevani omaelämäkertaani! Seuraavan kerran terapeutilla sanoin nyt vihdoin saaneeni avaimet siihen lukossa olleeseen oveen ja myöhemmin tajusin, että jopa mun psykologini ei ollut tajunnut mun exän olevan narsisti. Ei ole mitään kamalampaa kuin narsisti, enkä ketään kevyesti siihen lokeroon laita! Mutta vit**taa ihmiset, jotka heti aukovat päätään tai vähättelevät, että eihän se nyt niin kamala ole.

Tämän talven muotisana.

Nimenomaan! Psykologiaa opiskelleena pistää kyllä naurattamaan tuo nykyajan vouhotus kuinka aina jos jonkun kanssa ei tule toimeen kyseinen ihminen on narsisti.
Totuus kuitenkin on se, että joka ikinen ihminen on narsisti, tai muuten on häiriintynyt kehityksessään jossakin vaiheessa. Narsistinen persoonallisuushäiriö taas on asia erikseen.

En kritisoi todellisia narsistien uhreja, päinvastoin. Mutta ihan oikeasti heillekin tekee hallaa nämä

"mieheni ei ollut tehnyt ruokaa valmiiksi kun tulin töistä, onko hän narsisti"
"kaverini tiuski lapselleen, onko hän narsisti"
"äitini unohti lähettää lapselleni synttärikortin, onko hän narsisti"
"lapseni kaveri rikkoi lapseni lelun, onko hän narsistin alku"

Ihan oikeasti. Voi olla, että on, mutta ei tuollaisen epämääräisen kuvauksen perusteella voi vielä sanoa yhtään mitään. Myös muut kuin narsistit käyttäytyvät joskus itsekeskeisesti ja typerästi, narsismissa kyse on persoonallisuuden hyvin vakavasta häiriintymisestä, joka heijastuu koko elämäntarinaan.

nojoo,siis henkilö kenestä "puhun" niin en viitsi hänen sanojaan/tekojaan ees täällä ruotia, mutta olen vaan tässä vahvistunut että jonkin sortin häiriö pitää ihmisellä olla että noin käyttäytyy lapsille/muille

Jopa kokeneella mielenterveysalan ammattilaisella, jolla olisi vapaa pääsy tutkittavan henkilön luokse ja kaikkeen hänen aineistoonsa, olisi pirullisia vaikeuksia määritellä uskottavalla varmuudella, onko kyseessä täysipainoinen narsistinen persoonallisuushäiriö - vai onko tutkittavalla vain narsistisia oireita, narsistinen "tyyli", tietynlainen persoonallisuus (luonne), vai narsistinen "kuori", joka kätkee sisäänsä jonkin muun mielenterveysongelman.

Se, että sanaa narsisti käytetään väärin, vaikka kyse olisikin ehkä vain narsistisesta luonteesta tai piirteestä, annettakoon anteeksi. Kyllähän masennus-sanaakin käytetään, kuten lukuisia muita.

Tämän talven muotisana.

Kyllä huomaa ettet ole narsistin kanssa ollut tai heitä muuten tunne. Jos olisit,et tulis tänne vittuilemaan. Se on helvettiä sekä suhteen aikana mutta myös sen jälkeen. Idiootti olet.

Yhteistyössä